Je zajímavé kolik malých a ničím významných společností kdesi na modré planetě, se domnívá, že jsou pravě nyní ve fázi toho největšího rozvoje a rozkvětu a že právě jim se vyhne pocit, který zažívá vetšina známých bytostí po požití panmanažerského megacloumáku. Je galaktickou záhadou jak se tyto společnosti dokáží tak dlouho držet ve stavu neutuchající euforie, která je jen minimálně sycena slovy jako je reorganizace, restrukturalizace, debordelizace, plán rozvoje a dalšími, o nichž se již ostatní civilizace přesvědčily, že neznamenají vůbec nic.
Je zvláštní, že tohoto relativního stavu štěstí je udržováno pomocí řady neuskutečňovaných vizí a marných pokusů pochopit některé zakonistosti, které jsou již věky sepsány ve Stopařově průvodci managementem a také obdivuhodnou schopností nepamatovat si svá přecevzetí a dlouhodobé cíle. Zeptáteli se některého ze stoupenců těchto společností jaké cíle si vytyčili před rokem, mnohdy se zakoktá, pokoktá a když se vykoktá, zjistí, že si na žádné nevzpomíná a pokud ano tak jsou již dávno bezeslova opuštěny.
Nejhorší noční můrou těchto tvorů jsou obyčejné hodinky. Fakt jejich existence je ještě nenaplňuje žádnou hrůzou a děsem, ale jen do chvíle než zjistí, že pomoci nich lze sledovat plnění jejich cílů, vizí a velkých slov. Turistům do těchto končin se doporučuje na tento fakt neupozorňovat a to zejména s ohledem na nepředvídatelné řetězové reakce, které může tato informace vyvolat.
A v čemže spočívají hlavní potíže těchto společností? Pojďme se na ně podívat.
Je málo civilizací, které ke stavbě kosmické lodi nepotřebují projektovou dokumentaci, ale postačí jim reklamní materiály hojně šířené hyperprostorovými sítěmi jako je Galaxynet nebo dnes již zastaralý Internet, který vznikl kdysi dávno na jedné malé modré planetě. Přesto právě zde se tímto mistrovským uměním můžete setkat nejspíše.
Zkuste se občas zeptat lidí, kteří ve společnosti zavádí nějakou formu řízení (procesní, projektové atd.), jakou s tím mají zkušenost a hlavně kde a jak se při tom už pořádně spálili. Člověk, který není schopen dokladovat nějakou metodickou zkušenost a případ kdy s ní narazil „do zdi“, vám spíš peníze odnese než by je přinesl.
Velice zákeřná otázka je dle jaké metodologie se řídí následovaná kontrolní otázkou zdali ji vůbec někdy měl v ruce. Mnoho lidí se řídí dle nějaké metodologie a ve skutečnosti vidělo jen několik prezentací a stránek stažených z Internetu! Např. ITIL (IT Infrastructure Library) je možné rámcově pochopit z Internetu, ale je třeba si uvědomit, že všchny ITIL knihy postavené na sebe vytvoří štos o výšce asi 10 cm při formátu stran A4 a oboustranném tisku.
Proto když zaslechnete kouzelná slůvka jako ITIL, Six Sigma, CMMI, PRINCE2, PMBOOK, RUP a další, zvážněte a velice pečlivě sledujte jak moc se o ně řečník opírá. Divili by jste se s kolikati takovými „mladými úspěšnými muži“ se můžete v českých firmách setkat.
Jejich snažení je z 80% odsouzeno k neúspěchu. Jako průvodní jev se dost často dostavuje časová náročnost. Než něco vypadne ven … trvá to řádově měsíce.
Průvodní syndromy: minimální praktická zkušenost (většinou nahrazovaná zkušeností z AdHoc stylu řízení), metodiky vytvářené na základě rešerší, první reálná zkušenost tohoto typu, samostatná (rozumněji osamělá) práce
Většina analytiků trpí dvěma syndromy. První je propracovávat vše do nejmenšího detailu a druhá nemít potřebu se během tohoto procesu se s někým o to podělit. Výsledek? Rozsáhlé a složité popisy toho kdo co má dělat, většinou nesrozumitelné těm, kteří by to měli dělat. Nakonec se většinou ukáže, že ta spousta práce byla hezké vědecké pojednání, ale značně odtržené od reality. V kombinaci s nezkušeností je pravděpodobnost úspěchu tohoto snažení téměř nulová.
Průvodní syndromy: rozsáhlé a složité popisy snažící se popsat vše a přes veškerou snahu občasné opomíjení některých klíčových aspektů, nesrozumitelnost, teoretická pojednání vzdálená realitě, negativní přijetí zaměstnanci.
Mnoho lidí věci dělá aniž by pochopilo proč. Většinou proto, že si „myslí, že se to tak dělat má“, což bývá podepřeno často konkrétní literaturou a bohužel často i naším školstvím. Není to tak dávno když jsem krátce hovořil o procesním řízení s jednou manažerkou středně velké české firmy. Ptala se mě na konkrétní postupy a zajímala se o to co si myslím o mapování procesů. Její pohled mi téměř vyrazila dech. Prý to nemá smysl, než člověk dojde z jedné strany firmy k druhé, stejně je vše již jinak. Ještě bylo vidět jaký pro ni tato věta má emoční podtext. Bylo mi jasné, že přesně na toto musela někdy v minulosti narazit a místo poučení si z toho vzala jen to, že tudy cesta nevede. Šmahem tak popřela prakticky všechny metodiky procesního řízení, které znám.
To zajímavé bylo, že myšlenku procesního řízení přesto neopustila, ale zkuste hádat jakých výsledků s tímto přístupem bude dosahovat?
Průvodní syndromy: neznalost alternativních postupů, přesvědčení o jediné správné cestě, striktní trvání na „zažitých pravdách“.
Pokud člověk odpovědný za rozvoj řízení společnosti se po několika měsících usilovné práce zvedne ze své židle, otře orosené čelo, otevře dveře a pronese větu: „tak nejhorší je za námi“, pak doporučuji jediné: utíkejte dokud je čas.
Je třeba mít na mysli, že teoretická příprava jakékoliv změny je sice kriticky důležitá, ale také prastaré přísloví, že každý plán bitvy je platný do jejího počátku. Zbytek je na manažerskému umu a schopnostech. Schválně se zkuste někdy podívat kolik práce dal architektovi plán domu a o čem nakonec bylo dům postavit.
Průvodní syndromy: přípravy v řádech měsíců, velká překvapení při prvních pokusech o implementaci, zásadní rozpory vůči realitě, negativní přijetí zaměstnanci
Provádět velké změny „zespoda“ je prakticky nemožné. Přesto některé společnosti mají zřejmě pocit, že to je cesta. Nejvyšší vedení deleguje několika dalším zaměstnancům odpovědnost za rozvoj řízení firmy. Může to být i lidem přímo v managementu, ale podstatné je, že pak zbytek sedí, má založené ruce v klín a očekává, že ve slíbených termínech „dojde ke slibované změně“. Většinou v těchto termínech dojde spíše k vystřízlivění a mnohdy ukončení jedné z „reorganizačních smyček“. Pokud někdo najde dost sil to alepoň přiznat.
Pokud vidíte, že do změny se nezapojuje celé vedení, nemá změna moc velkou šanci na úspěch a i když může vylepšit dílčí části, firmě jako celku příliš nepřinese. Horší variantou je už jen případ kdy se loajální zaměstnanci snaží zlepšit fungování společnosti sami a to i proti vůli managementu společnosti.
Průvodní syndromy: na změně se podílí jen část zaměstnanců společnosti, kteří mají něco oborově společného (např. technologie a výroba) a nebo jsou na určitém organizačním stupni (např. střední management), některé věci fungují jen díky hrdinskosti některých konkrétních zaměstnanců.
Popravdě – nic. Je pouze několik málo věcí, které firmu procházející těmito cykly dokáže probudit a zabránit tak dalším a dalším reinkarnacím, jejichž počet si pamatuje málokdo. Napadají mě pouze tři důvody a zcela otevřeně, ani jeden z nich není bezbolestný.
Zajímavé je, že tyto důvody jsou vzájemně závislé. Většinou jako první přijde negativní ekonomický vývoj, ztráta pozice na trhu apod. Pak následuje výměna managementu a pak většinou příchod charismatického a zkušeného managera.
Průvodním jevem je většinou personální rozpad společnosti, odchod řady zaměstnanců apod.
Věříte, že se věci dějí i jinak? Obávám se, že nedějí.
Zvenci jsem videl pokusy o procesni rizeni u nekolika ISP. Pruvodnim jevem vsech tech pokusu byl rozpad puvodniho tymu, zmena orientace ze zakaznika na firmu samotnou a ztrata trzniho podilu - v nekterych pripadech dokonce zanik firmy jako takove.
Jo, samozrejme je mozne, ze to _VSICHNI_ delali spatne :-)
[1] Nejtěžší ze všeho je změnit mysl lidí. Na tom to vyhoří nejčastěji. S tou postupnou sebestředností souhlasím, to přichází jako stín.
Kdysi jsem se díval na nabídky práce v této oblasti a zaujalo mě, že zde byla vyžadována praxe 10+ let. Což mě docela překvapilo, ale ne že by mi to nedávalo smysl.
3 pismenkoví experti (jak jim říkám) dělaj jen to že mají složité papíry, které musí mít stovky podpisů, aby kdyby něco to měli na koho hodit. že oni to říkali. Takže když to vyjde tak to je jejich zásluha. Když to nevyjde mají důkazy či zásluha to je...
Nedělají nic, plno papírování a kecu ač by stačilo zvednou zadek něco jednoduchého udělat a je to vyřešeno. Kdežto na to se vypracuje ohromná analýza projde to podpisy 100 lidí ve firmě až pak se to implementuje. mezitím uteče spousta času a peněz.
Někdy mám dojem že jsme jak Alenka v říší divů a divím se že to ještě funguje.
Existuje spousta poradenských firem, které nám rády pomůžou. A nechtějí za to moc, většinou stačí pár desítek milionů. Jak je např. využívají ČSA se píše v tomto článku v hospodářských novinách: http://ihned.cz/index.php?p=000000_d&article[id]=18594760
ad 3, typický názor člověka, který nikdy nic velkého nevybudoval ani neřídil. Velké firmy prostě nemůžou fungovat stylem rodinné. Ano - nejsou flexibilní a musí trvat na těch otravných procesech. Ale bohužel to jinak nejde.
A mohu Pavla ubezpečit, že i mnoho těch třípísmenných expertů z těch papírů nemá žádnou radost a nostalgicky vzpomínají na doby, jak to bylo všechno easy, když byla jejich firma malá.
Pěkný článek Petře.
No, já jsem to před několika lety pozoroval (zevnitř) následovně:
1. Negativní vývoj ekonomických ukazatelů
2. Výměna managementu
3. Příchod poměrně zkušeného CEO
4. Nervozita majitelů, že výsledky nepřichází dostatečně rychle
5. Příchod charismatického, ale o to méně zkušeného CEO
6. Výměna managementu – kompletní
7. Uzavření se zaměstnanců „do sebe“
8. Negativní vývoj ekonomických ukazatelů
9. Nervozita majitelů
10. Příchod poradenské společnosti
11. Rozbití toho co doposud fungovalo, zachování nefunkčního, vytvoření duplicit
12. Odchod části klíčových zaměstnanců
13. Nedůvěra zákazníků, jejich odchod ke konkurenci
14. Konkurz
[5] Máte pravdu, že žádnou velkou firmu jsem zatím neřidil, ale s mála zkušeností co mám nabývám dojmu, že některé papírování je zbytečné i v té velké firmě. A pokud firma nebude felexibilní tak ji ta malá převálcuje.
A co vím tak existují metody kdy nějaký zákrok může rozhodnout "mistr" na dílně než, aby složitě žádal a vypisoval stohy papíru. Než je vypíše a projde to "kolečkem" tak zakázka je u konkurence...
Prostě přes samá papírování není čas na práci samotnou.
To Pavel (8) - když malá firma začne válcovat tu velkou, tak se nutně musí stát větší, protože jinak nedokáže převzít její zákazníky a její zakázky. A stane se podobně neflexibilní a za pár let přijde další malá firma, která ji převálcuje. Ale těch pár let stačí k tomu, aby vydělala, stejně jako ta firma, kterou zválcovala. Je to kontinuální proces, empiricky ověřený a zatím jedinou fungující ochranou je válcovat jakoukoliv konkurenci, útočit na velké, pohlcovat malé potenciální konkurenty. Nic takového, jako že se udrží flexibilní systém řízení neexistuje. Ono to není možné principiálně, protože s rostoucím počtem lidí a nutností mít kontrolu nad procesy prostě roste počet kontrolních bodů, nutností reportovat a zpětně kontrolovat. Samozřejmě, je možné něco z toho vynechat (ale ne, pokud chcete s firmou na burzu), ale budete mít problém udržet v pořádku účetnictví, projít auditem, rozhodně se nedostane k žádným procesně orientovaným certifikátům (předpoklad pro spoustu zakázek, je jedno, jestli mají smysl, prostě je zadavatelé chtějí) a až vám firma jednou přestane fungovat, nebudete vědět proč. Samozřejmě, je spousta firem, které nefungují, přestože mají řízení zvládnuté perfektně, ale to není problém systému ale vedení, které má data, ale jen s nimi neumí pracovat.
No, rozhodně to není tak jednoduché a neživí se tím jen spousta firem, ale věnuje se tomu spousta akademických pracovišť a institutů a zatím procesní svatý grál nenašli (snad kromě prof. Sheera, který sice nenašel optimální model, ale založil předchůdce dnešní IDS Scheer a to mu slušně vydělává :-) )
Přečteno 177 553×
Přečteno 143 723×
Přečteno 82 388×
Přečteno 77 341×
Přečteno 67 049×