Hlavní navigace

Ivo Lukačovič se prý vrací a je proč?

28. 4. 2011 20:53 (aktualizováno) | Petr Šnajdr

Některé zprávy nemusí mít prakticky žádný význam, přitom lze na nich vybudovat hezkou a mediálně zajímavou bublinu. Nakonec i mě samotného velice překvapila zpráva, že Ivo Lukačovič se údajně vrací zpět do práce, aby prý vyřešil ztrátu pozice, která Seznam provází. Kolem se hned vyrojilo několik více či méně pravděpodobných teorii co se vlastně ve skutečnosti děje.  Třeba ta, že Ivo láká jen nástup mobilního webu a chce být u toho, čemuž bych klidně věřil, anebo zcela nesmyslné a absurdní teorie o „poslední ráně Centru“.  Člověk si musí občas položit otázku, kam na to ti lidi chodí?

Ať je to jak chce, a že bych byl v hodnocení takové zprávy velmi opatrný, ale možná pár racionálních důvodů pro návrat by se našlo.  Nicméně tyto důvody jsou spíše vztyčenými prsty, jejichž význam bych ale zdaleka nepodceňoval.

Vztyčený prst první: Ztráta pozice ve vyhledávání?

Počátkem roku oznámil Google své prvenství ve vyhledávání. Zpráva, která rázem obletěla media a která byla dle mého názoru mimořádně hloupě načasovaná.  Ať už za ní stála dětinská radost z toho, že se Google Seznamu stále blíží anebo nějaké vnitřní třenice a rádoby dosažené interní cíle Google, byl její problém v tom, že v jádru nebyla pravdivá. Je s podivem, že se Google k něčemu takovému uchýlil, když výhru má takříkajíc  v kapse a stačí být trochu trpělivý.

Pro nás bohužel přesný okamžik, kdy se tak opravdu stane, lze určit velmi špatně a pouze na nepřímých číslech.  Jedněmi z takových jsou statistiky odkazování měřených serverů z TopListu.  V podstatě lze říci, že tyto čísla ukazují, jak moc který vyhledávač rozvede do světa lidí, nemusí, však ukazovat kolik lidí ho skutečně používá. Na to pozor! Důvod je jednoduchý – TopList představuje pouze určitý vzorek serverů a za určitých okolností se mu lze v nějaké míře vyhnout. Nemluvě ani o tom, že v něm nejsou některé významné české servery.

Zdroj: http:/­/vyhledavace.cho­se.cz/?catego­ry=0&dateFrom=1­.01.2006&date­To=27.04.2011

Graf proto musíte brát s jistou rezervou. To co je podstatné je trend a ten je jasný.  Význam vyhledávání v Seznamu ztrácí a Google získává. Ve skutečnosti může být jeho nárůst o něco rychlejší. Ptáte se proč?  Je to právě skupině lidí, kteří využívají zahraniční servery a servery, které nejsou v TopListu zahrnuty.  Typický profil takového uživatele by mohl být třeba takový: vyhledává na Google, komunikuje na Facebooku, zprávy čte na IDNES a jako email má GMAIL . Nic nepředstavitelného.

Pozor, pokud zde píšu „ztráta“, je jí myšlen relativní podíl – market share v uživatelích Je možné, že  návštěvnost hledání Seznamu může ještě roky v absolutních číslech růst, ale asi už ne tak  rychle jako celý trh. A to není dvakrát dobrá zpráva, byť také není nikterak fatální.

Vytyčený prst druhý:  Ztráta pozic home page?

Mezi námi, toto je daleko vážnější problém, který paradoxně zůstává bez povšimnutí a který naznačuje jistý trend i v číslech z NetMonitoru. A je to o to zajímavější, protože  ten Google nebo Faceboook mohou ovlivňovat jen nepřímo. Sami takto měřeni nejsou.

Zdroj: Online data NetMonitor http://www.net­monitor.cz

Dle NetMonitoru  počet reálných uživatelů home page Seznamu v absolutních číslech roste, ale pozor, když se podíváte pečlivěji, zjistíte, že podíl mezi celkovým počtem naměřených reálných uživatelů a těch, kteří chodí na HP Seznamu naopak klesá.  Otázka jak to intepretovat. jednu interpretaci vám však nabídnout mohu: Roste počet lidí, kteří své potřeby dokáží uspokojit i bez Seznamu (resp. aniž by  měli potřebu využívat jeho HP).

Zdroj: Data z projektu NetMonitor http://w­ww.netmonitor­.cz

Spíš subjektivně, ale zdá se mi, že ten poměr odpovídá růstu Google, což se ovšem špatně dokazuje, ale pokud ano, naznačovalo by to  klíčovost vyhledávání pro portál jako celek. V číslech lze objevit i jeden  trochu krutý paradox a to, že v share HP Seznamu v posledních letech ztratila víc než HP Centra. To je věc na kterou bych si nevsadil  a která mě překvapila.

Přece jenom Seznam je v naprosto jiné roli – zatímco Centrum se přes svůj vrchol dle čísel přehouplo již dávno a k zastavení na sestupné dráze mu nepomáhají ani dříve realizované akvizice a teď hledá nějakou stabilizační kotvu, Seznam je v roli, kdy dosahuje v mnoha směrech historicky nejlepších výsledků.  Daří se mu ať už v absolutních číslech návštěvnosti, tak i finančně. 

Ale ne vše je jen o hledání a penězích. Zajímavě se  k vyjádřil Josef Šlerka v Lidových novinách, když komentoval zprávu o údajném lednovém prvenství Google: „Seznam podcenil úlohu inovací a soustředil se na konzervaci dosažených výsledků. To se mu vymstilo,“.  Pokud má Josef Šlerka pravdu, pak mnohem více než v hledání je to vidět jinde  – v komunitních službách, které představují zcela jinou a trochu neočekávanou frontovou linii.  

Vztyčený prst třetí:  Komunity?

Při pohledu na návštěvnost Lidé.cz a Spolužáci.,cz srdce zapláče a grafy mluví již vlastními slovy.  S komunitními servery to bylo ale vždy těžší.  Reklama se na nich nikdy neprodávala nějak skvěle a přidaná hodnota pro inzerenta taky nic moc a chtělo to prostě zcela jiný přístup. A ten objevil a dokázal využít – kdo jiný než Facebook.  Epocha komunitních severů se tak začala dělit jen na dvě části:  „před facebookem“ a „po facebooku“.

Mimochodem toto oblíbené klišé mnoha klesajících komunitních serverů se snaží podsouvat myšlenku, že boj s facebookem byl dopředu prohraný.  Možná ano, ale když se zamyslíte, není celý Seznam sám důkazem faktu, že občas i když se globální leader na zadní postaví, je mu to pendrek platné?  V tomto případě ale byl globální leader mnohem akčnější a inovativnější a důsledky se projevily velice rychle.

Zdroj: Online data NetMonitor http://w­ww.netmonitor­.cz

Nechť si v tom každý najde své ponaučení. Jak napsal ve svém profilu Daniel Dočekal: „…doporučuji spoluzaci.cz – tam teprve člověk pochopí, jak vypadaly weby před deseti let“ a  jeho slova by chtělo tesat do kamene. 

Paradoxem je, že i Pavel Zima, šéf Seznamu, v lednu tohoto roku označil v rozhovoru pro Hospodářské Noviny Facebook – tedy komunitní síť, za větší hrozbu než Google.  Obávám se, že má pravdu …

Bude rok 2012 apokalyptický i pro Seznam?

Vždy se najde řada zvěstovatelů přicházející apokalypsy, kteří jsou pobouřeni zkažeností světa a nemohou mu prorokovat nic jiného než samozřejmě dramatický zánik. Jenže dynamika mnoha věcí je zcela jiná a zdaleka ne tak jednoduchá.  Mámli tedy odpovědět na to zdali Seznam čeká nějaká apokalypsa, tak za předpokladu, že se zásadně nezmění vlastnické vztahy, nepřijde válka, hladomor tj. že věci v podstatě zůstanou v běžných normách, pak žádná apokalypsa nenastane.

Seznam je velice dobrá firma, která vydělává reálné peníze v rozsahu a při marži o které se mnoha firmám ani nezdá. Je tu dobře zavedená a pokud se sama nedopustí nějakých velkých chyb, tak její budoucnost není nikterak špatná.

Navíc jako vzor pro uvažování můžeme použít historii Centrum.cz jehož sláva už značně zašla, řada lidí včetně mě nad ním zlomila hůl  a přes řadu jejich pro mě nepochopitelných kroků, stále existují a apokalypsa nepřišla. Ovšem po někdejším rozkvětu je to asi trochu život po životě. 

Pokud tedy toho přirovnání v nějakém smys­luplném rozsa­hu „pro kontrolu“ základní teze aplikujete na Seznam, je jasné, že víra v jeho temné zítřky musí být značně přitažená za vlasy. Nic takového Seznam nečeká.

 Proč bychom měli mít Seznam rádi

Seznam má jednu obrovskou devizu a to, že je českou firmou.  Jasně, už slyším to, že to vlastně není až tak pravda, že cosi kdesi na Kypru. Pokud se na to podíváme konstruktivně, pozitivní aspekty tu bezpochyby jsou.

V první řadě Seznam zaměstnává stovky lidí (pokud se nemýlím tak snad kolem 800). To jsou lidé, kteří žijí u nás, utrácejí peníze převážně u nás, platí u nás daně.  Před lety při návštěvě mladoboleslavské Škodovky kdosi říkal, že několik desítek tisíc jejich zaměstnanců vytváří ekonomický stroj, který v regionu živí kolem 500 000 dalších lidí.  Seznam nemá desítky tisíc lidí, ale i on přináší peníze do české ekonomiky a to nejenom formou odvodů a daní, které u nás platit musí, ale i tím, kolik lidí živí a možná kolik lidí živí tito lidé. Za to si ho vážím a je to dost dobrý důvod proč ho jako firmu mít rád a preferovat.

Pokud se podíváte na globální společnosti, řada z nich u nás má obchodně-marketingové a v lepším případě nějaké provozní zastoupení.  Jinými slovy u nás netvoří žádné know-how, pouze těží peníze.  Nic proti tomu, ale přece jenom pokud Seznam buduje know how u nás, má to pro mě velký význam.  Je to příležitost pro české mozky, které nemusí mizet do zahraničí a ne jen pro české ruce. A to při vší úctě k obchodničině a marketingu.  I za to si Seznam zaslouží uznání.

A do třetice, Seznam díky tomu, že je lokálním hráčem, má přece jenom blíže k regionu a zejména v oblasti obsahu může nabídnout víc než globální hráč pro kterého je to kapka v moři.  Abych byl konkrétní, k čemu jsou mi superskvělé a technicky mnohem pokročilejší mapy Google, když se této korporaci dosud po mnoha měsících nepodařilo aktualizovat jejich podklady tak, aby zahrnovaly jižní část pražského okruhu tj. jedné z dopravně nejvýznamnějších pražských staveb?  I to je důvod proč mít Seznam rád.

To vše jsou určité přirozené výhody, které pro nás Seznam má. Bohužel, tou odvrácenou snahou mince je, že zdaleka ne ve všech směrech je jejich potenciál využit. Tím myslím zejména produktovou oblast a tedy jeho roli inovátora. Vůbec schopnost vymyslet něco nového a být v té první vlně je u Seznamu řekněme s jistou diplomacií – vlažná.

Čert vem velké ideály, pokud se to neprojevuje na produktech, není to zase nic zásadního. Ale ono se to dílčím způsobem projevuje.  Když porovnáte výsledky vyhledávání slova Maso na Seznamu a Google, brzy pochopíte kde je ta user experience.  Bohužel to poněkud eroduje předchozí argumenty, ale třeba není všem dnům konec.

Budoucnost Seznamu

Budoucnost je vždy otevřená, jak hlásá jedna reklama, nicméně pokud se nějak zásadně nezmění vlivy, které ji vytváří, v konturách docela i předvídatelná.  Starého psa prostě novým kouskům nenaučíš – i toho Seznamáckého.  A zcela mezi námi, ne vždy to musí být na škodu.

Pro Seznam nic z toho co jsem zmínil, neznamená nutně žádnou apokalypsu. Snad jen postupnou změnu stylu práce, který bude muset více a hlavně rychleji reflektovat trh. V obchodní oblasti budou mít firmy stále více na výběr, kde budou realizovat své marketingové aktivity a role Seznamu bude postupně oslabována, byť z počátku ne nějak dramaticky. Přestanou však stačit argumenty jako „my jsme Seznam“,  prodej postavený na nízkých cenách ve stylu výprodeje apod.  Seznam však dál bude nabízet seriozní produkty, které budou fungovat a nabízet nějakou přidanou hodnotu a budou nadále existovat důvody proč je kupovat.

Boj  o uživatele a i zákazníka však bude stále obtížnější a zde se Seznam bude muset více přizpůsobovat trhu, namísto toho, aby se trh přizpůsoboval jemu. To pro něj bude asi nejvýznamnější výzva.  Co to znamená asi tuší každý kdo může porovnávat styl života defakto monopolisty a firmy, která je v odvětví s vysokou konkurencí.

Skutečná ztráta prvenství nemusí okamžitě znamenat vůbec nic, ale stejně tak může ze Seznamu sejmout císařovo roucho a trh zjistí, že císař je nahý – tedy, že k uspokojení svých potřeb má daleko víc možností než jen Seznam a že jeho zastupitelnost v mediamixu není možná až tak nemožná. Časově předvídat takový psychologický zlom je obtížné, ale přijde. Může to být za pár let a může to být zítra.

Celkově se můžu jen ztotožnit s tvrzením Jiřího Hlavenky, že stejně jako tu za 20 let bude Microsoft, bude tu i Seznam a bude silný. A i  s tím, že změna bude pouze v tom, že mu nebude patřit budoucnost.   Zdá se, že právě to je věštba, která je ze všech nejpravděpodobnější a také nejdůvěryhodnější.