Hlavní navigace

Záhada růstu Super.cz a možnosti její analýzy II. (grafy)

8. 6. 2011 17:56 (aktualizováno) Petr Šnajdr

Některé námitky týkající se rychlého růstu Super.cz, které přišly, jsou více než správné  a posouvají celou úvahu zase o kousek dál.  Pojďme si je postupně probrat a ukázat v rámci možností na číslech, která je potvrzují nebo vyvrací.  Asi nejpodnětnější a nejzásadnější úvaha směřovala k vlivu zejména diskusí. Je pravdou, že nový Super.cz je nejenom designově, ale i funkčně zcela nový produkt, který je vylepšen třeba o to, že mu chybí diskuse. Slovo „vylepšen“ je asi dosti zvláštní v tomhle kontextu, ale myslím si, že je opravdu na místě. Uvidíte sami.


Nejdříve je třeba určit jaký podíl z celkové návštěvnosti diskuse vůbec činily. Soustřeďme se na PV, kde je lze očekávat, že to bude nejznatelnější.  K dispozici jsou 2 vodítka. Tím první jsou Novinky.cz, kde návštěvnost diskusí dělá něco kolem 10%. Druhým vodítkem je komentář pod předchozím článkem, podepsaný jménem, které je vlastní i šéfredaktoru Super.cz :-) a kde se uvádí 20%. 

Na obrázku si povšimněte, že i když to procento kulminuje, je v podstatě poměrně stabilní tj. můžeme uvažovat s nějakou střední hodnotou. To se snažím aplikovat zpět na Super.cz. Graf níže ukazuje počet zobrazených stran na jednoho uživatele Super.cz.  Druhá (modrá) křivka, která končí spuštěním nového Super.cz, představuje  návštěvnost po teoretickém odečtení diskusí tj. mínus 20%.

Co je velmi zajímavé, je, že ona teoretická křivka návštěvnosti článků opravdu velmi dobře navazuje na křivku návštěvnosti nového Super.cz.  Pokud uvážíme, že v této nové verzi již diskuse nejsou, je výsledek opravdu velmi dobrý.  Mimo jiné znamená i to, že obchodně ne moc zajímavé diskuse nahradily stránky, které mají nějaký předvídatelný obsah. U bulvárního titulu se trochu zdráhám použít slova hodnotný nebo profesionální, ale fakt je, že oproti diskusím je to kvalitativní posun.

Dlouhodobé trendy

Jednou z námitek bylo, že vše může vypadat jinak z pohledu dlouhodobého trendu. To je pravda. Rozhodně sezónní vlivy by bylo dobré nezanedbat.  Pojďme je také trochu proťuknout.

Pro hodnocení jsme použil klouzavý průměr, abych zahladil případné výkyvy, které se mohou objevit s nějakou celospolečensky zajímavou událostí. Z grafu je vidět, že Super.cz opravdu v absolutních číslech prudce roste a ostatní hráči na trhu přinejmenším ne nějak viditelně, pokud vůbec.  Zajímavý je Blesk.cz, který dosáhl poměrně zajímavých výsledků zdá se, že těsně po „velkém propadu“ Super.cz a v době kdy Super.cz začal prudce stoupat.  

Každopádně vliv nějaké sezóny apod toto spíše vylučuje, protože ta by měla ovlivňovat i další subjekty  a to se neděje, jak se můžete přesvěd­čit sami.

V podstatě totéž můžeme pozorovat i v odhadech reálných uživatelů. jelikož konkurence Superu dosahuje výrazně nižších čísel,  je graf trochu tímto zkreslen a níže lze vidět jak se jí daří v detailu.

K obdobným závěrům dojdeme i když se podíváme na dlouhodobou návštěvnost. V tomto případě jsou to měsíční odhady reálných uživatelů. RUest namísto lepších RU jsme použil z jednoduchého důvodu – RU nejsou dostupná za poslední dva (?) měsíce tj. období, které nás zajímá asi nejvíce. 

Z grafu je vidět, že trend zdá se vybočuje z běžných norem. Možná není zcela korektní použít slovo trend, protože to bude zřejmé až za delší dobu, ale domnívám se, že je více než zřejmé, že růst Super.cz není náhodným jevem a i kdyby se zcela zastavil, pořád by to znamenalo značný skok kupředu.

Co stojí ovšem také za povšimnutí, že právě teď by růstu měla začít pomáhat i přirozeně růstová, ale v minulosti nikdy ty sama o sobě nepopohnala růst návštěvnosti tak vysoko, kam se zdá, že Super.cz míří. 

Zdroje návštěvnosti

Ačkoliv ty jsou neznámé a jednou použitelnou tezí je, že většina jí je generovaných z HP Seznamu, můžeme i tyto úvahy dále rozvinout. Níže vidíte index počtu RU Super.cz a Novinky.cz vůči počtu RU HP Seznam.cz. 

Pokud by platilo, že další zdroje návštěvnosti se zásadně nezměnili, což nevíme, tak tyto křivky ukazují úspěšnost s jakou se daným službám daří využívat své přítomnosti na HP Seznamu. To co je asi nejpodstatnější nejsou ani tak absolutní čísla toho indexu, ale trend. Ten ukazuje, že s novým Super.cz se pravděpodobně výtěžnost titulků Supru na HP  Seznamu výrazně zlepšila. Je zajímavé, že u Novinek se nezměnila ani k horšímu a ani k lepšímu.

To samozřejmě navádí ještě k jedné otázce a to jak se vlastně vyvíjela HP Seznamu. K mému překvapení ta sleduje po celý rok 2011 spíše mírně sestupný trend. Pro naši úvahu to znamená, že výsledek Super.cz je o to hodnotnější. 

Ještě komentář k té HP Seznam.cz.  To je něco co mě zaujalo, ale i když trochu neobvyklé to je, není to poprvé. Obdobný průběh bylo možné zaznamenat i v roce 2008 – jak můžete vidět na dalším grafu. 

Přelévání návštěvnosti

To je asi jediné zásadnější negativum, které se mi nepodařilo vyloučit.  Obě media tj. Novinky.cz i Super.cz spolu dosahují v zásadě stejného množství PV jako dříve. Jako by se nic nezměnilo.  Lépe to může vidět na grafu níže.

Je samozřejmě fér poznamenat, že suma po spuštění nového Super.cz by měla být kvalitativně lepší s ohledem na to, že již neobsahuje diskuse na straně Super.cz. Uvidíme jaký bude další vývoj. Super.cz má asi 14 dní než přijde útlum před prázdninami a vůbec prázdninová klidová období. 

Závěr

Myslím, že růst Supru je nezpochybnitelným úspěchem. Pokud bych si sám měl vybrat tři vlivy, které si myslím, že ho přinesly, pak by to byly tyto:

– dobře stylizované pod­bízivé titulky

– dobrá selekce obsahu

– redakční práce spojená s hodnocením úspěšnosti článků a titulků.

Předchozí článek k tématu: Záhada růstu Super.cz a možnosti její analýzy

Sdílet

  • 8. 6. 2011 21:36

    martin (neregistrovaný)

    "U bulvárního titulu se trochu zdráhám použít slova hodnotný nebo profesionální..." - nerozumím tomu, proč by bulvární titul nemohl být profesionální, rozhodně se to nevylučuje, viz země na západ od nás

    "dobře stylizované podbízivé titulky" - nesouhlasím, že by byly dobře stylizované (minimálně ve srovnání s titulky např. anglického bulváru), rozhodně jsou však podbízivé, to se ale brzy vyčerpá, budou muset trvale přitvrzovat, což jim seznam dřív nebo později zatrhne

    "– dobrá selekce obsahu" - dalo se celkem očekávat, vzhledem k dlouholeté zkušenosti novinkářů s obsahem rubriky koktejl, kterým novinky suplovaly vlastní bulvár a který si mimochodem stále udržují v dobré kondici

    naštěstí je tenhle článek kratší než ten předchozí, přitom říká trochu víc a má i nějaké závěry ;)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).