Pokud se to ještě nestalo, tak „krizi“ jistě webdeveloper pocítí. Ale ne vždy to musí být negativní dopady, naopak. Pokud má daná firma vyvážené portfolio zákazníků a smysluplnou diverzifikaci, tak se prostě jen přizpůsobí změnám na trhu (které se zcela určitě dějí, jelikož firmy i jednotlivci opravdu mění své chování). „Krize“ se pro ni stane jen dalším z řady flexibilních přizpůsobení turbulentnímu prostředí, které je v tomto oboru beztak součástí pravidel hry.
Nejmarkantnější dopadem krize „krize“ z pohledu ředitele webdeveloperské firmy je to, že se mne každou chvíli někdo ptá, jak vnímáme krizi, jak se na ni připravujeme atp. Kdybych nesledoval média a nevšiml si, že nám banky přestaly horem dolem tlačit úvěry, tak pro nás žádná krize neexistuje. Zatím. A co do budoucna?
Nyní se pokusím o odhad budoucího vývoje z pohledu Benety a budu rád, když se v komentářích podělíte o svůj názor.
Takže, ano, „krize“ mne nechává vcelku chladným, protože se té změně dokážeme přizpůsobit a protože doufám, že se nám jí podaří využít. A ano, vím, že výše uvedené si mohu dovolit říci zejména proto, že máme částečnou diverzifikaci díky různým produktům a zároveň máme široké portfolio klientů – od fyzických osob přes živnostníky (využívajíc povětšinou typizované webové a eshopové balíčky) přes středně velké firmy (využívajíc většinou upravené typizované balíčky a k tomu více či méně často nepravidelně nějaké postupné úpravy) po podniky a korporace (pro které vcelku pravidelně provádíme nějaké práce). Díky bohu, tedy spíše díky naší strategii, za to.
Těším se na Vaše komentáře a názory!
[7] Dobra, chapu, mam ale duvody, proc podobnym prosbam vyhovet nechci. Pokud se v diskusi objevi spammeri nebo nekultivovana individua, je jasne, ze je treba je vypraskat pomoci povinne registrace nebo zasahem moderatora. Jenomze stejne se pak dotycny prihlasi jako Vopenka misto puvodniho Vomacka a muze spammovat dal. Proste moje logika nebere pozadavek na uvadeni jmena a e-mailu, s tim se ale musim srovnat sam a pokud je to v rovine prani autora blogu, budu to respektovat a do diskuse psat nebudu.
Vsem, kteri chteji predpovidat budoucnost, doporucuji si nejprve precist neco o minulosti. Historie se opakuje. Predpokladam, ze vsem je jasne, ze svetove krize se od sebe v leccems lisi, ale take se v mnohem podobaji.
viz. napr:
http://dejiny.wz.cz/mezi/bitvy/krize/krize.html
http://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_hospod%C3%A1%C5%99sk%C3%A1_krize
Přidám jeden relevantní link: skupina "Vliv ekonomické krize na pracovní místa v ČR" na Facebooku (http://www.facebook.com/group.php?gid=46079145072)
Ano, je jisté, že krize postihne celou republiku, ale nemyslím si, že zrovna webdesignéři a internetoví podnikatelé vůbec, by se měli čeho bát. Spousta firem ještě internet vůbec neobjevilo a budou chtít vytvořit webové prezentace nebo naopak posílit prodej, což povede ke zvýšen poptávce po SEO službách, apod.
Pozitivně to vidí i HP:
http://extra.cz/blog/2008/11/nkdo-si-v-i-v-krizi.html
Dnes mi přišla shodou náhod pozvánka na jednu akci k tomuto tématu, proto zveřejňuji níže. PS: Poslechnout si Eduarda Míku rozhodně stojí za to.
=-=
Vážený pane Ocásku,
svět se okolo nás řítí a přináší spoustu zajímavých příležitostí. Autority se vyjadřují k finanční krizi dnešních dnů, často však chybí příležitost ke „gruntovní“ diskusi. Nepřehlédněte v tomto labyrintu a vřavě názorů výjimečné setkání, v němž se o své pohledy na světovou finanční krizi a budoucnost globální ekonomiky podělí
• analytik, komentátor a autor Pavel Kohout
• strategický konzultant Ondřej Landa
• podnikatel a investor Eduard Míka
• bankéř a investor Ivan Pilip
JAK RACIONÁLNĚ REAGOVAT NA IRACIONALITU FINANČNÍCH TRHŮ, 10. prosince 2008, 13:00-16:30, Euro RSCG Prague, Letenské sady 1500, Praha 7
Podmínky a možnost přihlášení – viz připojená informace nebo na adrese www.ssrip.cz
Těším se na možné setkání,
Ondřej Landa
předseda Společnosti pro strategické řízení, inovace a podnikatelství
Protože Vás o to prosím :)
PS: mezi námi: Vaším podnětem se budeme zabývat, zjistím jestli je to tak jak říkáte a pokud to tak je, něco s tím uděláme. Ale jestli chcete mít jakoukoliv kritiku veřejně, tak prosím ne anonymně. Je to náš požadavek za to, že diskuze není moderovaná.
Děkuji!
IMHO
- firmy budou utracet opatrneji a planovat mensi vydaje, aby si zajistily dostatecnou financni rezervu =>
- to povede ke krachu mensich a mene stabilnich web developerskych firem (mensi pocet zakazek) =>
+ jejich klienti (alespon nejaka cast) budou hledat za ne nahradu => vetsi pocet zakazek na trhu po nejake (?) dobe
+ zkrachovali podnikatele a jejich zamestnanci budou hledat praci => vetsi nabidka kvalifikovane pracovni sily
Resume: slabsi zkrachuji, silnejsi vydelaji
Myslím, že jednu věc jako výsledek krize Petr v článku nezmínil - oddělí se zrno u plev. Já osobně nepodnikám ve vývoji webů, takže nemůžu soudit přímo, ale klientům často pomáháme hledat dodavatele, když dospějí k potřebě "něco udělat s webem" nebo jim často i doporučíme, ať už si konečně nechají udělat pořádný web. A vnímám jeden hlavní rozdíl, který ale nesouvisí s krizí, je viditelný řekl bych od jara. Zatímco dřív byly firmy ochotné více experimentovat, dnes je obrovský tlak na úspěšnost a efektivitu navrženého řešení, více se dopředu plánuje, než dřív a především nikdo nehodlá platit za "zkoušení slepých uliček". Jinými slovy, mají šanci ty firmy, které takovému klientovi dokážou nabídnout vyzkoušené, funkční a efektivní řešení. Nemyslím si ale, že by ti tím trpěla kvalitní kreativita, pokud splňuje výše popsané atributy. Ale určitě budou mít problém firmy, které jsou spíš bastlíři webů než vývojáři a designery. Protože i když budou levnější, čím dál více firem hledí na efektivitu vynaložených nákladů a nikoliv na absolutní částku (pokud se tedy náklady neliší o několik řádů), protože už si každý uvědomuje, že za kvalitní práci se taky musí zaplatit.
Samozřejmě tohle neplatí pro každou firmu, ale tento trend vnímám velmi výrazně. A myslím, že slabší webdeveloperské firmy tohle nepřežijí. Pokud nemají kvalitně zvládnutý celý proces práce s klientem, nemají kvalitní obchodní oddělení, tak na ně "krize" dolehne. Stejně tak budou mít problém studenti, co se pokoušejí o tvorbu webů, ale nemají navázané vztahy s velkými, zastřešujícími webdeloperskými firmami, které jim budou schopné zajistit zakázky.
BENETA.cz je softwarová a konzultační společnost, poskytující internetová řešení (internetové stránky, eshopy, intranety, extranety, ..). Na tomto blogu naleznete vážné informace i nevážné komentáře toho, co nás ve světě internetu zaujalo.
Přečteno 31 991×
Přečteno 26 794×
Přečteno 19 856×
Přečteno 17 254×
Přečteno 14 233×