Hlavní navigace

Jaké budou dopady krize na webdeveloperskou firmu?

2. 12. 2008 0:56 (aktualizováno) Petr Ocásek

Pokud se to ještě nestalo, tak „krizi“ jistě webdeveloper pocítí. Ale ne vždy to musí být negativní dopady, naopak. Pokud má daná firma vyvážené portfolio zákazníků a smysluplnou diverzifikaci, tak se prostě jen přizpůsobí změnám na trhu (které se zcela určitě dějí, jelikož firmy i jednotlivci opravdu mění své chování). „Krize“ se pro ni stane jen dalším z řady flexibilních přizpůsobení turbulentnímu prostředí, které je v tomto oboru beztak součástí pravidel hry.

Nejmarkantnější dopadem krize „krize“ z pohledu ředitele webdeveloperské firmy je to, že se mne každou chvíli někdo ptá, jak vnímáme krizi, jak se na ni připravujeme atp. Kdybych nesledoval média a nevšiml si, že nám banky přestaly horem dolem tlačit úvěry, tak pro nás žádná krize neexistuje. Zatím. A co do budoucna?

Nyní se pokusím o odhad budoucího vývoje z pohledu Benety a budu rád, když se v komentářích podělíte o svůj názor.

„Nestane se nic špatného, pokud budeme dělat věci správně. A pokud je budeme dělat výjimečně dobře, tak se může stát i něco výjimečně dobrého.“

Jaké změny očekávám u našich klientů?

  1. Budou více zvažovat své investice a budou požadovat rychlejší návratnost.
  2. Budou se zbavovat neefektivních produktů/činnos­tí/provozů/li­dí.
  3. Budou outsourcovat či naopak zpětně insourcovat (někdy je externí dodavatel efektivnější, avšak dražší a jeho výměna za neefektivnější a levnější interní IT se projeví pozitivně v nejbližším čtvrletním ekonomickém reportu, což je to, o co managementu často jde)
  4. Budou primárně investovat do toho, co jim vydělává, očekávám tedy např. pokles imagové reklamy, stagnaci či růst produktové reklamy (ale reklama se nás dotýká jen okrajově)…

A důsledky pro nás?

  • obecně méně investic do firemních webů (škoda, často by naopak bylo lepší zvýšit efektivitu webu tak, aby se stal ziskovým)
  • více investic do eshopů jako důsledek snižování nákladů, snahy o nové prodejní kanály, vyšší spokojenost zákazníků, obrana proti konkurenci
  • více investic do intranetů jako důsledek tlaku na zvyšování efektivity či změn, a tedy nutnosti zlepšení komunikace/know­ledge managementu… a dále:
  • někteří naši klienti mohou mít problémy s platební morálkou
  • naše konkurence nebude dělat „ty správné kroky“ a v zápalu boje o přežití bude používat nekalé praktiky a nereálně podstřelovat cenu ve výběrových řízeních
  • můžeme očekávat tlak na cenu a konkurenci/sub­stituci ze strany interního IT
  • můžeme očekávat tlak na přísnější smluvní podmínky/pokuty/SLA

Takže, ano, „krize“ mne nechává vcelku chladným, protože se té změně dokážeme přizpůsobit a protože doufám, že se nám jí podaří využít. A ano, vím, že výše uvedené si mohu dovolit říci zejména proto, že máme částečnou diverzifikaci díky různým produktům a zároveň máme široké portfolio klientů – od fyzických osob přes živnostníky (využívajíc povětšinou typizované webové a eshopové balíčky) přes středně velké firmy (využívajíc většinou upravené typizované balíčky a k tomu více či méně často nepravidelně nějaké postupné úpravy) po podniky a korporace (pro které vcelku pravidelně provádíme nějaké práce). Díky bohu, tedy spíše díky naší strategii, za to.

Těším se na Vaše komentáře a názory!

Sdílet