Hlavní navigace

Jak na zvyšování úspěšnosti webu a eshopu

27. 9. 2008 16:38 (aktualizováno) Petr Ocásek

Na serveru Get Elastic vyšel hezký článek o testování a vylepšování internetových projektů. Jelikož je celkem dlouhý, vybral jsem a volně přeložil to nejzajímavější.

Co hlavně testovat:

Pokud něco prodáváte (máte např. eshop či stránky s katalogem produktů) testujte jako první:

  • 5 stránek s největším Bounce Rate , v Google Analytics překládáno jako „poměr návratů“ (tzn. návštěvník přijde odněkud na váš web/eshop, nikam neklikne a jde na jinou adresu)
  • 5 stránek s největším Exit Rated, v GA překládáno jako „výstupní stránky“ (tzn. stránky, které nejčastěji vidí návštěvník jako poslední)
  • 5 stránek, kde uživatelé tráví nejméně času
  • 5 klíčových stránek (např. registraci uživatele, košík, platbu, hlavní produkty..)

Pokud máte prezentační web:

  • otestujte vybrané PPC kampaně a související cílové stránky každé kampaně
  • vylepšujte emailové kampaně (vyzývejte návštěvníky aby vám zanechali svůj email, posílejte newslettery/e­mailový občasník)
  • Work where the BPUs aren’t (netuším co tím chtěl básník říci, nechávám tedy bez překladu)

Příprava na testování

  1. Ověřte funkčnost – ověřte si, že váš web dělá to co chcete aby dělal (máte stanovené cíle měřitelné cíle že ano?)
  2. Ověřte dostupnost a přístupnost – tzn. funguje s www i bez www, že je přístupný pro osoby s poškozením zraku atp.
  3. Ověřte použitelnost – tzn. nic neztěžuje návštěvníkům používání navigačního menu či plnění dalších úkolů, kvůli kterým na web přišli

Intuitivnost – prostě se zamyslete nad tím, zda není nemůžete odstranit nějaké třecí plochy v nákupním procesu či překážky v cestě k ostatním cílům webu.

Podívejte se na přesvědčivost.

Jinými slovy postupujte takto:

  1. Funkce – dělá ten web co má?
  2. Přístupnost – je bez problémů zobrazitelný na různých zařízeních a pro různé uživatele?
  3. Použitelnost – je uživatelsky přívětivý?
  4. Intuitivnost – jeho použití je pro návštěvníka přirozené a nemusí nad ovládáním/obsahem přemýšlet?
  5. Přesvědčivost – nabízí argumenty, které návštěvníky přesvědčují ke koupi?

Nejčastější chyby při testování:

  1. Testujete všechno.Nedělejte to. Začněte se záhlavím nebo s tlačítkem „vložit do košíku“. Testujte změny dokud nedosáhněte malého vítězství. Pak teprve začněte měnit něco dalšího.
  2. Testujete, ale neděláte změny.Zvykněte si na „evoluční proces“: plán, provedení, měření.. a na základě měření znovu: plán, provedení, měření,…

Anglicky znalým zájemcům doporučuji původní článek: www.getelastic­.com/webinar-recap-i-know-i-should-be-testing-but.

A jak testujete vy?