Hlavní navigace

Nějčastější omyly v řízení času

2. 4. 2006 14:25 (aktualizováno) Petr Šnajdr

Přesýpací hodiny

Všichni máme čas, který můžeme prožít a nebo promrhat. Rozhodnutí co s ním uděláme je jen na nás, ale co jednou uplyne, zmizí navždy. To jsou slova Bruce Lee, legendárního představitele asijských bojových umění a zakladatele stylu JetKuneDo.

Jak něco dokázat a neumět řídit sám sebe? Dost těžko. Tak se člověk dopracuje jen k desítkám slibů, které neustále odkládá, posuvá a nikdy jich není schopen dostát. Efektivní time management občas bývá vydáván v podobě rozsáhlých knih, které z něho dělají velkou vědu. Ve skutečnosti v jednoduchosti je síla.

Pokud chcete opravdu řídit svůj čas, tak si stanovte několik jednoduchých pravidel a ty prostě dodržujte.

Má zkušenost je, že snažit se o cokoliv víc je ve skutečnosti už samo o sobě příčinou neúspěchu. Obdobnou zkušenost mám třeba z projektového řízení. Pokud přípravy jsou dlouhé, v řádech měsíců a není to odůvodněno např. opravdu vysokou složitostí strategie vedoucí k cíli, pak je něco špatně.

Jak tedy s časem? Nejvíc se mi libilo 5 nejčastějších omylů v plánování času z nichž můžete snadno vyjít při přemýšlení jak něco dokázat a nechytit se do vlastní pasti. Ideově vycházím z myšlenek Donalda Wetmora.

První co si člověk musí uvědomit je, že Time Management není o tom dělat věci „tvrději“, ale chytřeji! Je spousta lidi, kteří jsou šikovní, pracovití, nadšení, ale díky tomu, že si neumí věci kolem sebe zorganizovat nikdy ničeho nedosáhnou. Jen slibů, které se s nimi pak vlečou měsíce až se sami dostanou blízko stavu duševního zhroucení.

Člověka, který neumí řídit svůj čas poznáte poměrně snadno. Neustále nic nestíhá, nemá čas, termíny jsou posuvány a stežuje si na neúměrné množství rutiny, kterou musí dělat. Pokud se to děje týden nebo dva, je to normální. Po pár měsících je ale vhodný čas zastavit se a říct si dost – takhle to dál nepůjde.

Je možná paradoxní, že člověk, který neumířídit svůj čas se nejsnáze stane workoholikem a dokonce po určitou dobu může vyvolávat pocity obdivu jak tvrdě a dlouze je schopen pracovat. Trochu jiná situce nastane když přijde na výsledky. Pak se ukáže, že jich mnoho není, ale na druhou stranu není mnohdy težké protiargumentovat obrovským množstvím hodin vykonané práce …

Tak nějak začíná cesta do pekel. A zde je oněch 5 slíbených omylů v plánování času od Donalda Wetmora:

  1. Začít den bez jasného plánu. Nemáteli plán, hrozí velké nebezpečí, že se utopíte v rutinně, které je vždy dost. Pokud máte na starosti oddělení firmy, může to vést až k neúměrnému růstu vašich podřízených. Zkuste se občas podívat do jiné obdobné firmy zdali stejnou práci jako vy dělá také tolik lidí…
  2. Nevyrovnanost v osobním životě. Ve skutečnosti není osobní život a pracovní, ale jen jeden. A ten stojí na sedmi oblastech: Zdraví, Rodina, Rozum, Finance, sociální vztahy, profesionálno a duchovno. Vyrovnanost mezi nimi vám dává sílu a energii. Dát přednost práci před rodinou je stejně špatná cesta jako financím před prací. Všiml jsem si, že hodně lidi se snaží potlačovat nnevědomky některé z těchto oblastí neb v nich cítí problémy s nimiž se nejsou schopni vyrovnat. Pokud se některé z tech oblastí opatrně vyhýbáte, popřemýšlejte proč? Co je za tím …
  3. Smětiště na stole jako životní styl? Neustálým hledáním věci moc času nezískáte. Spíše naopak. Zde bych měl jednu soukromou radu. Hodně věci nejlépe zarchivujete tak, že je prostě rovnou vyhodíte. Podívejte se na stůl před sebe a zeptejte se sami sebe kolik z toho může být v zásadě bez obav již dávno v koši…
  4. Pracovat je možné i na úkor spánku. Pokud každý den budete spát 5 hodin a po nocích dohánět co jsste nedohnali přes den, nebude výsledkem to co očekáváte, ale vaše setrvalá únava. Tím, že věnujete třeba práci více času můžete dosáhnout paradoxně horších výsledků než když se jí venujete plni energie a schopni se soustředit.
  5. Přestávka na oběd není čas určený k práci. Pokud na oběd nejdete protože „nemáte čas“, promarnili jste příležitost jak dobít své baterky. Stejně tak nepravidelné chození-nechození postupně jen rozhodí váš metabolismus a ovlivní oblast zdraví a jejím prostřednictvím dal­ší.

A ještě jedna poznámka veledůležitá pro řízení času. Jsou věci velice důležité, méně důležité, nedlůežité a ne nezbytně potřebné. Dle toho k nim přistupujte. 1000 dokončených ne nezbytně potřebných věcí je špatná zpráva v případě, že není dokončena jen jedna důležitá.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).