Koho by nezajímaly tajné vojenské projekty a náhodou uniklé fotografie z nich? Není divu, že fotografie F/A-37 Talon v roce 2004 obletěly svět a Internet tomu výrazně napomohl. Hypersonický víceúčelový letoun přesahující v maximem rychlost 4 machů stojící na palubě letadlové lodi třídy Nimitz – USS Abraham Lincoln (CVN 72) je prostě příliš velké lákadlo. Zvláště pokud jeho manévrovatelnost má přesahovat cokoliv z toho co jsme do té doby viděli například ze slavných dílen Mikojana nebo Suchoje.
K oběma konstrukčním dílnám mám hlubokou úctu. Jejich výtvory jsou celosvětovou špičkou a je otázka zdali mají vůbec konkurenci. Každopádně cokoliv od Lockheed Martin, Boeingu nebo dalších amerických zbrojovek mě zdaleka nefascinuje tolik. Až na jednu výjimku: F/A-37 Talon.
Talon má po všech stránkách úžasné parametry a jen jednu chybu. Bohužel dost podstatnou – neexistuje. Ve skutečnosti veškeré fotografie pocházely z Columbia TriStar filmu „Stealth“, který měl premiéru o rok později.
Video: F/A-37 Talon v akci v soboji s SU-37. Jeho jedinou skutečnou chybou je, že neexistuje.
Skvělá virální reklama, kdoví zdali úmyslná, ale každopádně účinná. Své místo si našla v sekcích „Urban legends“ i na Wikipedii nebo Globalsecurity.org. Ve filmu poblázněná AI zaútočila na vlastní jednotky a celý příběh je pak v duchu záchrany světa před umělou inteligencí. Vzpomněl jsem si na to nedávno v souvislosti s jiným letouném a to F-22 Raptor. Ten je možná skutečným důkazem, že bát se máme především umělé blbosti a ne umělé inteligence. Alespoň zatím.
F-22 Raptor je špičkou toho co má USAF k dispozici. Jedná se o pokročilý taktický stíhací letoun s velkým důrazem na „stealth“ technologii a vysokou manévrovatelností. Je i úspornější a oproti F-15, které postupně nahradí, vyžaduje asi třetinu času na údržbu a poloviční množství pozemního personálu. Cena tohoto drobečka je 71,2 milionu dolarů.
Video: F-22 Raptor v plné kráse. Tentokráte jde o skutečný letoun za 71,2 milionu dolarů kus
Ačkoliv USAF šíří mnohé o nepřemožitelnosti F-22, není to tak dávno co se jim to málem vymstilo a nechybělo mnoho a pár F-22 okusilo teplotu vody Tichého oceánu.
Když 10. února startovalo 12 letounů F-22 ze základny na Hawaii, mělo se jednat o rutinní přelet na americkou leteckou základnu Kadena na ostrově Okinawa, který patří Japonsku. Vše probíhalo dle plánu až do chvíle kdy letouny překročily mezinárodní datovou hranici. Ta leží přibližně na 180 stupních zeměpisné délky. Při jejím překročení ve směru na západ vám bude v kalendáři chybět jeden den a obráceně zase jeden den bude přebývat.
Je otázka zadli Raptora více překvapil ten časový posun a nebo přechod ze souřadnic 179.99W na 180.00E, ale výsledek byl drtivý – zhroucení navigačních, komunikačních i palivových systémů. Nepomohl ani jejich restart. Dravec oslepl a octl se sám napospas oceánu. Nebýt doprovodných tankovacích letadel, které vizuálně navedly všechny F-22 zpět na základnu na Hawaii, měli by piloti před sebou asi pořádně horké chvilky.
Zatímco incidentem s F-22 si USAF trhli jen pořádnou ostudu, Internetem kolují hrůznější zkazky. Kdo ví co je na nich pravdy. Jednou z nich je chyba firmware letounů F-16, které se snaží předcházet fatálním chybám pilota. A tak se prý stalo, že po přeletu rovníků se celý letoun otočil „na břicho“ a odmítl se vrátit zpět. Naštěstí šlo o pouhou simulaci.
O něco méně vtipnější asi bylo, když pilot, jistý si, že mu to software nedovolí, zkusil ještě na zemi zatáhnout podvozek. Software s touto alternativou nepočítal a příkaz byl prostě proveden.
A pak že umělá blbost není.
No to jak to banda českých modelářů F-22 nandá mě opravdu pobavilo. Zapoměl´s dodat, že máme nejlepší pivo, holky, jsme vlastně Keltové a kdyby sem nevrthli Švédi, byl Měsíc za Palackého náš.
Každý mudrc který viděl Su-27 na youtube si myslí že je odborníkem na letectví, ale s neznalostí se musí bojovat.
Předně nikdo neví, zda budoucnost patří bezpilotním prostředkům - když vám lítá modýlek, to je legrace. Když jich máte koordinovat 50 zároveň v horách, najednou se začne stýskat po pilotovaných letadlech. Interference a ztráta přesnosu tu jsou aniž by se protivník musel snažit, to nemluvím o rušení či o možnosti EMP či hackování signálu řízení. Tzv. net-centric warfare je asi tak spolehlivý jako windows 95, Izraelci kteří v tomto oboru ví asi nejvíc, po zkušenostech z bojů v Palestině v létě 2006 mění strategii směrem zpět k pilotovaných letounům. Bohužel jsem z oboru a tak musím konstatovat že F-22 ( z toho co je známo a tušeno) je o 20 let před čímkoli co Evropa či kdokoli jiný má. Rusové pilně pracují na protiváze F-22 (Izdělije 21), Čína hned na dvou projektech: J-13 a J-14. Takže na F-22 asi něco bude i z těchto důvodů. A opeační dostup 22 kilometrů s cestovní rychlostí 1900 km/h, to tu opravdu u stíhacího letounu ještě nebylo. Vždyť taky F-22 létá čistá, bez raket pod křídly a podvěsů generujícíh poměrně silný odpor a omezujících maximální rychlost a dolet. Nemluvě o tom, že F-22 asi opravdu stealth bude, aspoň podle výsledků z posledních cvičení, kdy se zoufalé F-16 navigované na F-22 udávající polohu rádiem marně snažily na radaru nějaký signál najít, přestože F-22 už byly na dohled okem...
K dalšímu dotazu, zda má obratnost smysl: Obratností se rozumí soubor měřitelných charakteristik, zejména maximální a ustálené rychlosti zatáčení, rychlosti výkrutu (roll rate), stoupavosti a akcelerace. Specifikou vlastností je potom rychlost a operační dostup, které mají s obratnostní letounu souvislost, protože do manévrového boje umožňují letounu vnést více energie kterou může použít - vzdušný boj je především o energii a schopnosti s ní hospodařit. Protože raketa je v angličtině missile a nikoli hittile - více raket mine cíl než se trefí. Poslední pěkný konflikt v Eritrei mezi Su-27 a Migy-29 přinesl zajímavý výsledek - z 24 odpálených raket R-27 (střední dolet) nezasáhla protivníka ani jedna. Takže boj skončil na kanóny a rakety krátkého doletu (Su-27 a ruští piloti vyhráli nad Ukrajinci na Mig-29 myslím 4:0). Obratnost je tedy jedna z podstatných charakteristik a vyloučit jí nelze.
F-22 rules a dokud se nový Suchoj neobjeví s sérii, vládnout bude dál!
Opět pobavil i poučil. Trochu mi běhá mráz po zádech při představě, že možná opravdu žijeme pouze v nějaké mediální realitě (něco mezi Matrixem a Vrtěti psem). Tak nevím, jestli nezahodit noviny a nevypnout internet ... to bych si ale příští tvůj příspěvek nepřečetla ... Těžká volba ....
Pekny clanek, jen tak dal. Osobne si myslim, ze F22 jsou nejlepsi.
Slysel jsem jeste o jedne zajimave chybe ve firmware stroju F-6, ktera se projevila az u izraelskeho letectva. Letounum, letajici nad Mtvym morem, se z nepochopitelnych duvodu "sekal" firmare (mam pocit, ze jen cast pro navigaci) a vsichni usilovne hledaly, kde inzenyri od General Dynamics a spol. udelali chybu.
Nakonec se ukazalo, ze pokud letoun protal nadmorksou vysku nula (coz je mozne opravu jen u Mrtveho more), doslo kdesi ve firmwaru k deleni nulou a ten se "sekl" a musel byt restartovan. Hold nikdo nepocital, ze by letoun mohl letet i pod morskou hladinou :-)
[7] Blbost. Kdybyste aspoň napsal, že budoucnost patří UAVčkům... Až budou mít takové schopnosti jako dnešní pilotované stíhačky a hlavně až se budou jejich schopnosti autonomně fungovat alespoň blížit tomu, jak autonomně funguje pilot, tak prosím.
Ano, celkem se očekává, že F-22/F/A-35 je poslední pilotovaná generace stíhaček. Ale ta generace zatím teprve přiachází a kdoví co bude po ní. Možná taky ještě jedna pilotovaná, nebo i dvě. Takových vizionářů, co čekali, že v 70. letech už bude fotbalová mistrovství vyhrávat tým robotů už tu bylo...
To musí být strašný pocit, když vy víte, jak mají ty stíhačky správně vypadat, ale ti hlavouni v USA a Rusku, co o tom rozhodují jsou zabednění a pořád vyvíjejí pilotované stroje, co? :-)
[6] No fakt zábava. Ještě byste měl zmínit, že modeláři dokáží udělat metrové letadlo, co létá i bez křídel, protože ten malý vergl má dost vztlaku z trupu a takový přebytek výkonu motoru, že křídla prostě nepotřebuje. Tím byste to F-22kám nandal úplně nejvíc. Ale tohle je článek o stíhačkách - o vzdušném boji letadel. Až bude nějaký UAV schopný regulérního boje se stíhačkou, tak dejte vědět.
Nejlepší způsob, jak něco utajit je natočit o tom film.
A jediná známá překážka ve vytvoření F-37 (s rozumným doletem) je odolný materiál. Jinak co se týče rychlosti, tak existují motory, pomocí kterých lze zvládnout mach 10 a výše. Ale ani jeden trup zatím nevydržel první let.
No já myslím že možná existuje a možná ne kdo ví či se toho chlápci z oblasti 51 chytli a kdo ví či nemají už něco co je 4x lepší než F/A-37 Talon ale podle mého je to jen model při podrobnějším prozkoumání si všimnete ve filmu velkých mezer mezi cockpitem a zbytkem letadla a kdyby jste mi chteli napsat tak na boricmytu@gmail.com s pozdravem X-49 a sem dost před váma já znám i dost lepší letadla než F-22 ale o tom až kdyby jste měli zájem tak na moji emajlové adrese.
Přečteno 176 222×
Přečteno 136 481×
Přečteno 81 335×
Přečteno 76 465×
Přečteno 65 562×