Hlavní navigace

Utajené vojenské projekty a boj s umělou blbostí

1. 10. 2007 13:13 (aktualizováno) Petr Šnajdr

Koho by nezajímaly tajné vojenské projekty a náhodou uniklé fotografie z nich? Není divu, že fotografie F/A-37 Talon v roce 2004 obletěly svět a Internet tomu výrazně napomohl. Hypersonický víceúčelový letoun přesahující v maximem rychlost 4 machů stojící na palubě letadlové lodi třídy Nimitz – USS Abraham Lincoln (CVN 72) je prostě příliš velké lákadlo. Zvláště pokud jeho manévrovatelnost má přesahovat cokoliv z toho co jsme do té doby viděli například ze slavných dílen Mikojana nebo Suchoje.

F/A-37 Talon

Obrázek: Fotografie F/A-37 Talon se rozšířily po Internetu rychlostí blesku

K oběma konstrukčním dílnám mám hlubokou úctu. Jejich výtvory jsou celosvětovou špičkou a je otázka zdali mají vůbec konkurenci. Každopádně cokoliv od Lockheed Martin, Boeingu nebo dalších amerických zbrojovek mě zdaleka nefascinuje tolik. Až na jednu výjimku: F/A-37 Talon.

Talon má po všech stránkách úžasné parametry a jen jednu chybu. Bohužel dost podstatnou – neexistuje. Ve skutečnosti veškeré fotografie pocházely z Columbia TriStar filmu „Stealth“, který měl premiéru o rok později.

This is alternative content.

Video: F/A-37 Talon v akci v soboji s SU-37. Jeho jedinou skutečnou chybou je, že neexistuje.

Skvělá virální reklama, kdoví zdali úmyslná, ale každopádně účinná. Své místo si našla v sekcích „Urban legends“ i na Wikipedii nebo Globalsecurity­.org. Ve filmu poblázněná AI zaútočila na vlastní jednotky a celý příběh je pak v duchu záchrany světa před umělou inteligencí. Vzpomněl jsem si na to nedávno v souvislosti s jiným letouném a to F-22 Raptor. Ten je možná skutečným důkazem, že bát se máme především umělé blbosti a ne umělé inteligence. Alespoň zatím.

F-22 Raptor je špičkou toho co má USAF k dispozici. Jedná se o pokročilý taktický stíhací letoun s velkým důrazem na „stealth“ technologii a vysokou manévrovatelností. Je i úspornější a oproti F-15, které postupně nahradí, vyžaduje asi třetinu času na údržbu a poloviční množství pozemního personálu. Cena tohoto drobečka je 71,2 milionu dolarů.

This is alternative content.

Video: F-22 Raptor v plné kráse. Tentokráte jde o skutečný letoun za 71,2 milionu dolarů kus

Ačkoliv USAF šíří mnohé o nepřemožitelnosti F-22, není to tak dávno co se jim to málem vymstilo a nechybělo mnoho a pár F-22 okusilo teplotu vody Tichého oceánu.

Když 10. února startovalo 12 letounů F-22 ze základny na Hawaii, mělo se jednat o rutinní přelet na americkou leteckou základnu Kadena na ostrově Okinawa, který patří Japonsku. Vše probíhalo dle plánu až do chvíle kdy letouny překročily mezinárodní datovou hranici. Ta leží přibližně na 180 stupních zeměpisné délky. Při jejím překročení ve směru na západ vám bude v kalendáři chybět jeden den a obráceně zase jeden den bude přebývat.

Je otázka zadli Raptora více překvapil ten časový posun a nebo přechod ze souřadnic 179.99W na 180.00E, ale výsledek byl drtivý – zhroucení navigačních, komunikačních i palivových systémů. Nepomohl ani jejich restart. Dravec oslepl a octl se sám napospas oceánu. Nebýt doprovodných tankovacích letadel, které vizuálně navedly všechny F-22 zpět na základnu na Hawaii, měli by piloti před sebou asi pořádně horké chvilky.

Zatímco incidentem s F-22 si USAF trhli jen pořádnou ostudu, Internetem kolují hrůznější zkazky. Kdo ví co je na nich pravdy. Jednou z nich je chyba firmware letounů F-16, které se snaží předcházet fatálním chybám pilota. A tak se prý stalo, že po přeletu rovníků se celý letoun otočil „na břicho“ a odmítl se vrátit zpět. Naštěstí šlo o pouhou simulaci.

O něco méně vtipnější asi bylo, když pilot, jistý si, že mu to software nedovolí, zkusil ještě na zemi zatáhnout podvozek. Software s touto alternativou nepočítal a příkaz byl prostě proveden.

A pak že umělá blbost není.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).