Hlavní navigace

Nejlepší programátorský tým již čeká cesta do Jižní Koreje

19. 6. 2007 22:14 (aktualizováno) Petr Šnajdr

5. dubna proběhlo národní finále programátorské soutěže Imagine Cup, celosvětové technologické soutěže určené pro studenty středních a vysokých škol. Atlas.cz tuto soutěž vyhlašovanou společností Microsoft také podpořil a musím říci, že to stálo za to. Cílem Imagine Cupu je podpořit použití technologií při výuce, vzdělání, hledat mladé talenty a pomoci jim v jejich jejich růstu.

Výtězný tým Imagine Cup 2007

Obrázek: Dana Kuchtová, ministryně školství, tleská vítěznému slovenskému týmu. Napravo evropský komisař pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a multilingvismus Ján Figeľ.

Možná nejdříve něco málo o Imagine Cupu. Technologická soutěž odstartovala svůj první ročník již před čtyřmi roky. Od té doby se jí účastnilo 100 000 studentů ze 100 zemí světa. Je rozčleněna do 9 kategorií, které jsou seskupeny do 3 oblastí. Účastnit s emohou studenti středních a vysokých škol, kteří mohou vytvořit tým. Vítězové národních kol se účastní mezinárodního kola v Soulu v Jižní Koreji. Cesta je jim plně hrazena a v případě, že zvítězí v kategorii, získávají 8000 USD a nebo 25 000 USD za nejlepší softwarový návrh. Je to i způsob jak se prezentovat světu, získat kontakty a začít po škole s karierou u těch nejlepších.

This is alternative content.

Video: Promo Imagine Cup 2007

České a slovenské národní finále

Národní finále se konalo v prostorách Ministerstva školství a tělovýchovy na Karmelitské ul. v Praze a na to kolik tam bylo lidí mělo poměrně komorní charakter. Zatímco Filip, který usedl do poroty měl již s předstihem prostudované materiály k dílům každého z týmů, já si mohl plně užívat překvapení, která nám finalisté přichystali. A že si některé týmy daly na dojmu opravdu záležet.

Prezentace na Imagine Cup 2007

Obrázek: Prezentace projektu IGraCzech

Cíle, které si finalisté vybrali, byly občas dost ambiciózní, ale také hodně zajímavé. Při prezentacích, které byly hlavní částí programu, vysvětlovali soutěžící s jakými problémy se střetávali, jak je řešili a tak i pro posluchače. Zaujalo mě vyprávění o znakové řeči kdy jsme se dozvěděl, že se jedná o samostatný jazyk, který slepě nekopíruje přirozený jazyk , že existuje více druhů znakové řeči tj. se nejedná o mezinárodní jazyk

Dalibor Krčmář, Microsoft

Obrázek: Průvodcem a moderátorem národního kola byl Dalibor Krčmář, Microsoft Academic Developer Evangelist

Vítězné projekty

Úspěšné projekty českého finále Imagine Cup 2007 ve vyhlašované kategorii Softwarový design.

1. místo – Projekt Silent Books, tým studentů z Vysokého učení technického v Brně.
Projekt Silent Books má za cíl neslyšícím osobám poskytnout informace ve znakové řeči. Znaková řeč je nativím jazykem takto postižených lidí. První jazyk, který se naučí je právě znaková řeč. Námi používaný jazyk jako například čeština je pro ně jazyk umělý, tito lidé nemůžou kvůli svému postižení tímto jazykem komunikovat, slova jsou pro ně pouze posloupnost znaků, jejichž zvukovou podobu na rozdíl od zdravých lidí neznají, což je dosti podstatný problém, pokud se neslyšící lidé učí český nebo jiný mluvený jazyk.


2. místo – Projekt Universal Learning Studio, tým studentů ze Střední průmyslové školy Třebíč. Cílem Universal Learning Studio je poskytnutí kvalitnějších pomůcek k výuce. Projekt je rozčleněn do několika částí, přičemž každá z nich plní svůj zvláštní úkol. Mezi moduly patří výuková databáze, nástroje pro zkoušení, přehrávač médií s editorem titulků, databáze pro ukládání médií a dokumentů a v neposlední řadě několik vzdělávacích modulů. Mezi ně patři i modul třírozměrné chemické laboratoře, ve které lze provádět své pokusy bez jakéhokoliv rizika výbuchu či újmy na zdraví.


3. místo – Projekt IGraCzech (Interactive Graphs from Czech Republic), tým studentů z Vysoké školy báňské – TU Ostrava. iGraCzech je systém, který dokáže odpovědět na jakoukoli otázku, což je základem kvalitního vzdělání. Pokud nedokáže vyhledat odpověď sám prostřednictvím fulltextového vyhledávání v typických internetových znalostních databázích typu Wikipedia, nalezne uživatele nebo skupinu uživatelů, kteří buď odpověď znají, nebo budou vědět o někom, kdo by dané problematice mohl rozumět. Pro získání informací od ostatních uživatelů bude systém využívat sociální síť registrovaných uživatelů s jasně definovanými pravidly řízení.

Vítězové českého kola Imagine Cup 2007

Obrázek: Vítězové českého národního kola jsou z VUT Brno

Úspěšné projekty slovenského finále Imagine Cup 2007 ve vyhlašované kategorii Softwarový design

1. místo – Projekt S.M.I.L.E. (Smart Multipurpose Interactive Learning Environment), tým studentů ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě. S.M.I.L.E. (Smart Multipurpose Interactive Learning Environment) spojuje výhody interaktivních vzdělávacích materiálů a populárních počítačových her tak, že umožňuje učitelům jednoduše a efektivně transformovat studijní materiály do trojrozměrných vzdělávacích her, které mohou hrát všichni – zdravé děti i ty se zdravotním postižením.

2. místo – Projekt Omega (Online Multiplayer Educational Game), tým studentů ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě. Omega představuje výukovou hru, ve které mají hráči možnost vzájemně interagovat. Naší cílovou skupinou jsou děti předškolního a ranně školního věku. Pro děti v tomto věku je základ dobrého vzdělávání velmi důležitým úkolem. V tomto věku dochází k nejrychlejšímu rozvoji a začínají se projevovat velké rozdíly v jejich vývoji. Často se v předškolním věku ukáže, na co má dítě talent a ten je důležité rozvíjet. Zároveň je nutné, aby se při výuce zohlednily rozdíly mezi jednotlivými dětmi.

This is alternative content.

Více o Imagine Cupu najdete na http://imagine­cup.com/

Oba vítězné týmy tj. český i slovenský nyní čeká plně hrazená cesta do Jižní Koreje kde se koná celosvětové finále Imagine Cupu. V Soulu změří své síly ti nejlepší z nejlepších.

Článek si také můžete přečíst na serveru vývojář.cz

Sdílet