Hlavní navigace

Od Internetu k Velkému bratrovi a zpět

29. 6. 2007 20:33 (aktualizováno) Petr Šnajdr

Velký bratr tě vidí

Je zajímavé jak postupně na Internetu roste konkurence. Služby a produkty se stále více a více stávají sofistikovanějšími a občas i bohužel složitějšími. Tím se, ale mění i styl vzájemného boje, který se vede někdy až na příliš mnoho frontách s příliš mnoha zbraněmi. Když se třeba podíváte jen na takové vyhledávání v obrázcích, čekal bych, že ho sice všichni pro formu budou mít, ale skutečný souboj třeba mezi českými portály tu zcela jistě nehrozí. Přitom je to docela hezká služba, jen ji správně uchopit.

Jenže co vše se za tím může skrývat a jaké důsledky pro nás mít?

Atlas i Seznam nemají vlastní vyhledávání v obrázcích, jen brandují cizí. Současná dvojka na trhu – Centrum, pokud tedy nepočítám Google, má sice vlastní, ale že by nabízelo díky tomu oproti ostatním nějakou zásadně přidanou hodnotu se říci nedá. Ať to beru jak to beru, je to jakýsi doplněk a je otázka jak nezbytně nutný. Nakonec Seznam vyhledávání v obrázcích myslím dlouho ani neměl.

Skoro bych řekl, že tu chcíp pes. Proč investovat do něčeho co zase až tolik lidí nezajímá, výnos je z toho mizivý a ať se podívám kam se podívám, nevyzní to o moc lépe. Jenže pes tu viditelně nechcíp. Alespoň když se podívám jak se postupně mění Image Search na Google. Teď ani nemyslím ony grafické variace, které jsou jednou z leva do prava a jindy z prava do leva a o jejichž významnosti by se dalo diskutovat.

Mluvím o pár parametrech, které Google nikde nepropaguje a jen asi týden je v rozšířeném vyhledávání. Kdo ví proč, možná ji testuje, možná to souvisí nějak s deploymentem vlastní aplikace, ale uměla to již dříve. O čem to mluvím?

O rozpoznání obrazu nebo alespoň jeho přítomnosti v Google Image Search. Někdy v minulém roce koupil Google firmu Neven Vision jejíž know-how spočívalo právě v rozpoznání objektů v obrázcích. Google viditelně části této technologie již implementoval do hledání a můžete se o tom přesvědčit sami. Následující obrázky jsou výstupem na hledání slova „river“, ale parametr imgtype je jiný.

Google Image Search

Obrázek: Vyhledávání v obrázcích tak jak ho zná většina uživatelů
http://images­.google.com/i­mages?svnum=10­&hl=en&q=river


Hledání tváří

Obrázek: Vyhledávání s parametrem „face“ aneb hledáme jen obrázky na kterých jsou tváře
http://images­.google.com/i­mages?svnum=10­&hl=en&q=river&im­gtype=face

Hledání zpravodajských obrázků

Obrázek: Vyhledávání s parametrem „news“. Hledáme zpravodajský obsah. http://images­.google.com/i­mages?svnum=10­&hl=en&q=river&im­gtype=news


Viditelně to občas najde nesmysly, takže v mapě Číny to najde tvář, ale na druhou stranu ji občas najde i tam kde by to člověk nečekal – na obrazech umístených v interieru. Zvláštním parametrem je news. Říkám si co přesně dělá nebo spíše JAK to dělá. Zřejmě hledá kontext mezi textem a obsahem obrázku. Čert ví, ale trochu to naznačuje další plány.

Občas si říkám zdali Google nezvedá tu laťku příliš rychle. Ale nakonec proč ne, to by bylo jen dobře. Minimálně pro uživatele, kterých je asi vždy mnohem více než akcionářů, kteří mohou sledovat i jiné cíle – např. zisk :-)

Trochu mě překvapilo, že si této zatím jen drobnosti nevšimli minimálně tradiční fandové Google a nejsou jí plné blogy. Funkce je to hezká a ve vyhledávání pomůže. Ale jsou zde i jiné otázky a to zdali tu nevzniká jeden velký bratr. Nemusíme mluvit o Google, ten může být jen iniciátorem takových technologií (pro masy), stejně jak tomu již bylo v minulosti, ale zkuste se rozhlédnout.

Množství kamer v okolí roste, kdo dnes nepoužívá kreditní kartu a kolik informací o vás je volně dosažitelných na internetu? Ve skutečnosti již dnešní technologie a jejich infrastruktura jsou schopny vytvořit neuvěřitelně „velkého bratra“.

A ve chvíli kdy se k tomu přidá rozpoznání právě vašeho hlasu, rozpoznání vaší tváře a to ještě nějak dostane volně na Internet, najdete soukromí leda v hlubinách oceánu a nebo ve vesmíru. To asi trochu přeháním, ale podstatu věci to nijak nemění.

Představte si, že sednete k vyhledávači a napíšete své jméno a mezi výsledky budou i fotografie, které jste nikdy neviděli. Proč? Protože ten japonský turista si přeci na Václavském náměstí si fotil sochu Svatého Václava a ne vaši tvář. Jenže ji nakonec vyfotil taky i když to asi neměl v plánu. A tak by se dalo pokračovat dále. Dost scifi, nic se nemá přeháně, ale co když to už nějakou dobu přehánění není? Kdo viděl dostupné technologie, které umí například určit kterému politikovi patří hlas, který právě posloucháme, ví co tím myslím. To co prezentuje Google je hračka, to co je reálně dostupné, ale občas vyráží dech. Jediný rozdíl je možná jen v tom, že internetové vyhledávače to postupně zpřístupňují všem. A v tom je možná ta největší hrozba.

Nemůže se tedy celé scifi stát jednou skutečnosti? Obávám se, že ano a obávám se, že může prolnout našimi životy víc než si teď umíme připustit. Je jen otázka co z toho bude pozitivní a co negativní. Jedno je jisté, nelze tomu zabránit.

A tak si říkám zdali se mám radovat, že je tu nová výzva a nebo se děsit v co se nakonec vyvine?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).