Hlavní navigace

Názor ke článku Utajené vojenské projekty a boj s umělou blbostí od Martin - No to jak to banda českých modelářů F-22...

  • 25. 10. 2007 2:33

    Martin (neregistrovaný)

    No to jak to banda českých modelářů F-22 nandá mě opravdu pobavilo. Zapoměl´s dodat, že máme nejlepší pivo, holky, jsme vlastně Keltové a kdyby sem nevrthli Švédi, byl Měsíc za Palackého náš.
    Každý mudrc který viděl Su-27 na youtube si myslí že je odborníkem na letectví, ale s neznalostí se musí bojovat.
    Předně nikdo neví, zda budoucnost patří bezpilotním prostředkům - když vám lítá modýlek, to je legrace. Když jich máte koordinovat 50 zároveň v horách, najednou se začne stýskat po pilotovaných letadlech. Interference a ztráta přesnosu tu jsou aniž by se protivník musel snažit, to nemluvím o rušení či o možnosti EMP či hackování signálu řízení. Tzv. net-centric warfare je asi tak spolehlivý jako windows 95, Izraelci kteří v tomto oboru ví asi nejvíc, po zkušenostech z bojů v Palestině v létě 2006 mění strategii směrem zpět k pilotovaných letounům. Bohužel jsem z oboru a tak musím konstatovat že F-22 ( z toho co je známo a tušeno) je o 20 let před čímkoli co Evropa či kdokoli jiný má. Rusové pilně pracují na protiváze F-22 (Izdělije 21), Čína hned na dvou projektech: J-13 a J-14. Takže na F-22 asi něco bude i z těchto důvodů. A opeační dostup 22 kilometrů s cestovní rychlostí 1900 km/h, to tu opravdu u stíhacího letounu ještě nebylo. Vždyť taky F-22 létá čistá, bez raket pod křídly a podvěsů generujícíh poměrně silný odpor a omezujících maximální rychlost a dolet. Nemluvě o tom, že F-22 asi opravdu stealth bude, aspoň podle výsledků z posledních cvičení, kdy se zoufalé F-16 navigované na F-22 udávající polohu rádiem marně snažily na radaru nějaký signál najít, přestože F-22 už byly na dohled okem...
    K dalšímu dotazu, zda má obratnost smysl: Obratností se rozumí soubor měřitelných charakteristik, zejména maximální a ustálené rychlosti zatáčení, rychlosti výkrutu (roll rate), stoupavosti a akcelerace. Specifikou vlastností je potom rychlost a operační dostup, které mají s obratnostní letounu souvislost, protože do manévrového boje umožňují letounu vnést více energie kterou může použít - vzdušný boj je především o energii a schopnosti s ní hospodařit. Protože raketa je v angličtině missile a nikoli hittile - více raket mine cíl než se trefí. Poslední pěkný konflikt v Eritrei mezi Su-27 a Migy-29 přinesl zajímavý výsledek - z 24 odpálených raket R-27 (střední dolet) nezasáhla protivníka ani jedna. Takže boj skončil na kanóny a rakety krátkého doletu (Su-27 a ruští piloti vyhráli nad Ukrajinci na Mig-29 myslím 4:0). Obratnost je tedy jedna z podstatných charakteristik a vyloučit jí nelze.
    F-22 rules a dokud se nový Suchoj neobjeví s sérii, vládnout bude dál!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).