Hlavní navigace

Jak na firemní využití Twitteru

27. 2. 2009 7:56 (aktualizováno) | Petr Ocásek

Většina mých známých z businessu považuje Twitter (a podobné tzv. mikroblogovací služby) za ztrátu času. Pokusím se proto vysvětlit jak na něm vydělat.

Twitter je internetová stránka, či spíše služba, kterou můžete využít:

  1. k informování svých přátel, zákazníků, veřejnosti
  2. k jejich sledování či sledování nějakých událostí či firem
  3. k rešerši toho, co se o vás či o tom co vás zajímá píše

Omezení a zároveň výhody Twitteru:

  • délka jedné zprávy je max. 140 znaků (to pisatele nutí být stručný a čtenářům šetří čas)
  • pisatel si nemůže zvolit komu zprávy píše, k odběru zpráv se dobrovolně přihlašuje každý čtenář
  • je velmi primitivní

Využití twitteru je mnoho, např. můžete z dovolené psát zprávy/fotky na Twitter a nemusíte všem známým posílat sms či telefonovat, že jste v pořádku a máte se dobře. Nebo může sloužit jako necenzurovaný monitoring dění nějaké významné události, jako nedávno v bombovém útoku v Bombaji.

Konkrétní příklady z praxe naleznete v článku novináře Adama Javůrka (a v komentářích pod článkem) v nové komunitou tvořené encyklopedii Knol od Googlu.

Twitter je zdarma. I vy nebo vaše firma tak může po jednoduché registraci psát své „twíty“, začít sledovat příspěvky ostatních („following“) a čekat, až ostatní začnou sledovat vás („followers“). Pokud ale chce teď hned zjistit co se o vaší firmě na twitteru píše, registraci nepotřebujete (jak se níže dočtete).

Podívejme se na Twitter jako na firemní nástroj:

Ano, vím že ve firemním každodenním kolotoči se těžko hledá čas na „Twitter jako nástroj pro otevřenou one2one komunikaci (zvláště nyní, když máme tu krizi že), kdy sledujete každý „twít“ svých čtenářů a na ty relevantní reagujete. Tímto způsobem jsme my našli nové spolupracovníky i klienty.

Nu dobrá. Omezenější použití je „Twitter jako alternativní komunikační kanál“ – prostě píšete novinky nejen na svůj web, blog nebo do newsletteru, ale i na svůj Twitter. Ve výsledku je to ale opravdu jen alternativní one2many komunikační kanál, jehož dopad a využití potenciálu personalizované komunikace bude malý. A přínosy? Oslovíte čtenáře, které byste jinak nezískali a občas Vám někdo pošle komentář (v názvosloví Twitteru tzv. „direct message“) jako reakci na vaše zprávy, takže přeci jen nějakou tu zpětnou vazbu získáte.

Ale snad povinné použití pro každou firmu je „Twitter jako nástroj pro social media monitoring“. A nic Vás to, narozdíl od klasického media monitoringu, nestojí. Jednoduše si vyberete pár klíčových slov, ty zadáte do vyhledávání (viz http://search­.twitter.com) a je to. A aby to bylo ještě jednodušší, novinky ve výsledcích vyhledávání vám může automaticky zobrazovat vaše RSS čtečka (vždy vpravo nahoře na stránce s výsledky „Feed for this query“) .Ta Vás může upozornit při nové zprávě a vy tak můžete ihned reagovat – pomoci nespokojenému nebo se naopak potěšit pochvalou vašich služeb.

Pár příkladů výsledků vyhledávání:

Jak víte, internetové komunity mají velkou moc. A když takový monitoring neděláte, může jeden negativní názor spustit lavinu (viz článek „Matky se rozzlobily na Twitteru“ z deníku E15).

A koho že můžete na Twitteru sledovat?

Tak například:

Firmy, akce:

Média:

(Statistiky a podrobnosti o českých médiích na Twitteru naleznete v článku z 18.12.08 opět z klávesnice Adama Javůrka)

Osobnosti:

… ale třeba i pražské počasí: http://twitter­.com/PocasiPra­ha .

Jak vidíte, není toho málo. A to Twitter před pár měsíci ještě v ČR skoro nikdo neznal..

Máte tip na zajímavý twitter zdroj?
Co si myslíte o Twitteru vy? Znáte i jiné způsoby využití pro firmu?