K tomuto komentáři mě inspirovala aktivita Microsoftu směrem k vývojářům aplikacím na iPhone, kterým nabídla detailní příručku a nástroje pro přechod na jejich Windows Phone 7 platformu.
Připomnělo mi to, jak se Apple nenaučil příliš komunikovat s vývojáři, zejména pak s těmi mimo Ameriku. Vlastně je jen jedna ohromná konference v USA, drahá a spíše věnovaná novým produktům než vývojářům.
Mohu srovnávat s Microsoftem, který má celosvětově podchycenou ohromnou paletu vývojářů v programu Microsoft TechEd a pořádá několikrát do roka konference prakticky v každém státě.
Podobně Google pořádá své Google Developer Day, krom toho existují další konference a semináře podporované Googlem (u nás známý GUG) atd.
Apple má sice ohromné množství aplikací, ale ne proto, že by byl vývoj pro iOS ve srovnání s ostatními jednoduchý (spíše naopak), nebo že by nějak podporoval vývojáře, je to čistě jen kvůli jejich největší tržní síle a tedy teoretické možnosti nejvíce vydělat.
Ale už před pár dny např. počet bezplatných aplikací pro Android překonal počet bezplatných aplikací pro iOS. Pravda, u Androidu nikdo neomezuje „počet prdících aplikací“, takže je tam mnohem více braku, ale i tak je trend neúprosný a zhruba do půl roku předeženou v počtu i placené aplikace. V té době také možná dožene celosvětově Android platforma iPhone i co do počtu reálných uživatelů, takže Android pak bude získávat navrch i v médiích atp.
Microsoftu to bude jistě trvat déle, na druhou stranu Microsoft a jeho partner Nokia jsou dříči v korporátním segmentu, takže nepochybuji, že v horizontu dvou let budou velmi silnou platformou zejména pro firemní klientelu.
Apple předstihl v prvním čtvrtletí Microsoft nejen v obratu, ale i ve vygenerovaném zisku, ovšem stále v mnoha ohledech zůstává lokální americkou firmou a to se mu může vymstít.
Mohla by se tak klidně opakovat situace v segmentu herních konzolí, kde ještě před půl rokem jasně dominovala firma Nintendo se svou 4 roky starou konzolí Wii, ale ačkoliv několik let prodávala svou koncepčně zastaralou a výrobně levnou konzoli za dvojnásobek toho co Microsoft a Sony, nedala ani juan do vývoje pokračovatele a do podpory vývojářů. Dnes tak čelí nejen ohromnému obratu a tržeb díky úspěchu Microsoft Kinect, ale navíc není ani známá vize, jak by se z toho chtěla vyhrabat a žádné světlo na konci tunelu tak nevidím.
Taky se přidávám, že herní vývoj jste netrefil. Nevšiml jste si, že se podstatně mění podmínky.
Nicméně to, že Apple bude mít problémy s jejich primadónstvím nejen k vývojářům, to čekám rovněž.
Apple žije vlastně ze spánku jiných. Celých svět katuje kosty, šetří náklady, neriskuje, nevyrábí, jen zdokonaluje šroubečky na tom co už je. Až se svět probere a začne inovovat, Apple bude muset řešit. Druhá věc je, že vzhledem k zdravotním problémům Steva Jobse, který je nenahraditelný je otázkou, jak dlouho to bude táhnout.
Nicméně herní svět je jinde. Momentálně se na této platformě ani nebojuje. Je to tak jak se čekalo. Sony je schopná projet úplně všechno, a vždycky byla. Sony jako japonská firma má japonské jednání: Uživatelé jsou sluhové Sony a Sony po nich bude dupat.
Sony obětovala Playstation pro prosazení BluRay a pro hračičkování na PowerCell procesoru, který není zrovna standardní a nedobře se pro něho vyvíjí. Zároveň utla Linux, tvrdě zaútočila na prolomení ochrany atd.
Microsoft spinká rovněž. Je hezké, že má Kinect, ale jeho živí Windows a Office. Windows Vista dala nějaké procenta rozšířenosti Apple (vždyť jsem psal, že Apple roste jen proto, že ostatní spinkají). Windows 7 funguje, ale úsporný tablet s tím neuděláte, úsporné netbooky také ne.
Zrovna si Microsoft podseknul mobilní Windows. Steve Ballmer je prostě placený sabotér. Windows Phone 7 je nejhorší co na mobily MS vymyslel.
Office musel být zlevněn díky konkurenci OpenOffice.
On má MS dost starostí sám se sebou a ještě bude. Jede jen setrvačností, Ballmer podělává na co sáhne.
Herní segment mění pravidla. Detaily jsou na delší povídání. Stejně tak bitva se nyní hraje na jiném hřišti, než je PC a než jsou hry. Dnes se válčí o jiný flák země. Určitě přijdete na to jaký.
Troufnu si nesouhlasit. Minulý týden oznámilo? A co jako. Třeba dnes slevnili Wii na 150$, přidali k tomu volant na auta a jednu hru. Tj. prodávají svou konzoli momentálně za třetinu toho co před rokem a za kolik to prodává konkurence. Prostě na to, že několik let generovali OHROMNÁ čísla ve srovnání s MS a Sony tak mají úplné hovno.
Před 4 lety měli přitom úžasnou komunitu vývojářů, kteří si hráli s možnostmi jejich wii, dokonce jeden to dokázal ohnout tak, že jen drobným hackem za pár halířů z toho udělal dokonalou 3D herní konzoli, viz http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw
A hádejte co se s tímhle klukem stalo. Najmul ho Microsoft a je teď hlavní osobou v jejich Kinect týmu (dokonce myslím, že je to přímo on, kdo to celé vymyslel).
Absolutní čísla myslíte co? To co firmu živí je prodej. A to že se před 3 lety prodalo tuny Wii je pro letošní obrat celkem nepodstatná informace.
Hlavně nevím, co by Wii mělo představit tak zásadního, aby Kinect porazilo, protože na to podstatné má Microsoft patenty, kterých se nevzdá. A i když by Wii nějak dokonale vylepšilo konzoli, tak bez výrazné inovace v ovládání horko těžko něco změní.
Navíc jsem zpět u té podpory vývojářů - Microsoft to pochopil a po počátečních problémech uvolnil Kinect API a vývojáře všemožně podporuje a ti mu z toho zdarma dělají ještě zajímavější platformu (google/youtube Kinect hack)
Smashing Magazine ohledne toho jak jednate s klienty - tak si rikam, "Vase moudra potrebuji slyset kazdy den".To proc Apple vede ve vyvoji aplikaci neni kvuli tomu, ze by se Vam to lepe nebo hure psalo. Apple tady neni kvuli vyvojarum ale kvuli uzivatelum. Google je uzasna firma ktera mne velice dobre zivy, nicmene ta jejich systemove - integracni platforma, kde si kazdy zkousi delat co- chce mne vubec ani trochu nebere. Tomasi Kaplere - soudnost, stridmost a pokora, ta by Vam hodne slusela.
Google I/O 2010 - za necely mesic bude 2011
Nemusi se nikam letat - hodne zajimave
http://www.google.com/events/io/2010/
S těmi prodeji právě nemáte pravdu a na tom jste postavil celý úsudek. Znovu opakuji že Wii se prodává stále více než X360. Viz http://www.gamespot.com/forums/topic/28589648/q4-sales--nintendo
Apple už propáslo svou příležitost udržet se jako velká firma. Android je převálcuje, proč? Protože brzy většinu trhu budou tvořit low cost zařízení s Androidem. Myslíte, že budeme mít Apple ledničky nebo kávovary? Třeba Samsung ano, a ze svého tabletu s Androidem je budete ovládat.
Vyvíjíme jak pro Android, tak pro iOS, takže můžu srovnat podporu vývojářů "zevnitř". Jednak ona konference - jedná se o 5ti denní konferenci, zaměřenou na vývojáře. Nejde vůbec o uvedení nových produktů, ale 5ti denní workshopy, přednášky, možnost osobních konzultací s předními vývojáři od Apple. Těchto 5 dní za cca 30 000 Kč, je v tom i jídlo a special eventy. Je to moc? Podle mě nikoliv. Zároveň už v loňském roce bylo možné hned po konferenci stáhnout záznam asi 100 hodin odborných přednášek přímo z konference - a to zdarma. Srovnáváte nesrovnatelné, Google Developer Days je akce jednodenní.
A pak co se týče samotné podpory. Podpora od Apple je mnohonásobně lepší. V bodech:
- přístup k beta verzím iOS, ještě dříve, než je uvedeno na zařízení. Tj. vývojáři mají dost času upravit své aplikace
- výborné diskusní fórum (přístupné jen registrovaným vývojářům) kde pravidelně radí core zaměstnanci Apple
- osobní komunikace - v případě problémů se dá dovolat či napsat na vývojářskou podporu a ta také v dohledné době odpoví.
Řešili jsme teď několik problémů s Google Checkout a na odpověď jsme čekali přes měsíc (přes několik urgencí), přitom se nejednalo o nějakou specialitu. Stačí projít zahraniční fóra a bude vám jasné, že s řešením problémů ze strany Google nejsme nespokojeni jen my.
Těch věcí je samozřejmě více, pokud byste si udělal alespon základní research, které pravidelně dělají agentury mezi vývojáři, tak byste zjistil, že největší spokojenost je od vývojářů u App Store, pak dlouho nic a pak až Android (a pak zase dlouho nic, následuje Ovi Store a Bada).
Díky za zkušenosti. Já to asi špatně popsal. Nejde ani tak o podporu stávajících vývojářů jako o rozvoj jejich báze. Příklad - z česka vám na konferenci do US nepojede nikdo, jestli jste z české firmy, tak jste asi jediní co tam byli. Že by tam šel nějaký student, to asi těžko. GDD je v mnoha státech, vstup zdarma atd.
Samozřejmě, je to jen jeden den, ale zas je to hodně zaměřené na to, kde si informace kdyžtak můžete dál získat. Krom toho se minimálně jednou měsíčně koná nějaký Google hackathon, či seminář, kde si to můžete prakticky vyzkoušet s jinými vývojáři.
Demotivující už je sama nutnost placené licence pro vývoj, mnozí (ne-li všichni) programátoři začínají na nějaké blbostičce pro sebe teprve poté přejdou na něco velkého, tady musíte už dopředu počítat s tím, že vyvíjíte něco pro prodej.
Je jasné, že vzhledem k několikanásobnému (či několikařádovému) rozdílu v příjmu z aplikací u Apple vs. zbytek světa si mohou dovolit více lidí na helplajně, ale prostě myslím, že právě kvůli odlišnému přístupu je ostatní předeženou (byť tedy Google u všech svých produktů spíše podporuje komunitní fóra než přímou podporu, ovšem vesměs tato fóra fungují velmi dobře a s nárůstem a zkušenostmi vývojářů to jistě bude lepší a lepší)
titulek příspěvku je s otazníkem. Je to tedy takové téma nadhozené k diskusi. Zatím se Apple stále veze na růstové vlně a má ještě čas něco změnit. Už třeba to, že nový Mac OS X Lion bude obsahovat češtinu je známka, že si začínají uvědomovat že svět nekončí na břehu Atlantiku. Ale třeba Samsung tu už má českou obdobu svého AppStore a to začal prakticky o 3 roky později.
Tu cenu jste vzal kde? Ukažte mi X360 nebo PS3 za $150. Wii bylo a je stále levnější.
I když se Nintendu propadly prodeje o desítky procent, pořád prodává více než MS. Absolutními čísly myslím skoro 100 miliónů prodaných Wii, MS má něco nad polovinu. A tyto Wii budou Nintendu ještě dlouho generovat zisk ze SW.
Wii už nic nepředstaví, jeho éra končí a právě proto Nintendo uvádí jeho nástupce. A Kinect zas takový success na X360 není, to že si ho lidi kupují k PC, Microsoftu moc nevydělá. O Sony se v této "generační konzolové válce" bavit vůbec nemusíme.
V čem máte pravdu je podpora vývojářů, ta u Nintenda prakticky není.
No já když koukám na tu tabulku a koukám na poslední čtvrtletí, tak XBOX 360 jar-mar: 2,7 milionů, WII 1,36 milionů, tj. dvakrát méně (pozor, jsou posunuté sloupce).
Když kouknu na rok předtím tak WII 1,5 a Nintendo 3,48 milionů, tj. přesně naopak. Takže je to přesně jak tvrdím, Nintendo se ze 200% dostalo na 50 % během jednoho roku.
Rolling Sky 2 Online - http://rollingsky2.com/
Super Smash Flash Game - http://supersmashclassic.com/
Rolling Sky Game - http://rolling-sky.com/
Super Smash Flash 2 v0 9b - http://supersmashclassic.com/super-smash-flash-2-v0-9b/
Já nikde nepsal, že X360 či PS3 jsou za $150 ale že WII je za $150. Wii nebylo levnější, loni / předloni stálo stejně a dlouho bylo i dražší díky různým akcím PS i Xboxu.
Afaik se xbox prodává v posledním půlroce 2× lépe než wii. Před rokem a půl to bylo naopak.
Nástupce bude v prodeji až příští rok. A právě nevím, co chtějí představit aby trumfli microsoft. Jediné co by snad mělo zajímavý úspěch je to 3D co jsem ukázal, ale to by bylo zajímavé jen u her pro jednoho hráče
Jinak má trumfy v ruce MS - nejen kvalitní ovládání, výborný hardware atd., ale i může těžit z vývojářů, kteří mohou tvořit společně pro windows, xbox a nově i windows phone 7 platformu.
Za rok bude mít MS stovky kvalitních titulů a rozjeté vývojáře, nintendo na ně sere a bude tak začínat od nuly (nepočítám současné aplikace, i pakliže to bude zpětně kompatibilní, tak jsou s moderními hrami na úrovni něčeho tak maximálně za dolar)
Ale Apple nikdy nebylo velká firma, Apple do ní teprve dorůstá (viz neexistující světové distribuční kanály). Proto nemohl Apple konkurovat a zaměřit se na tento segment. A stejně tak není ani výrobní firma, všechno si nechával dělat jinde (třeba u toho Samsungu) a musel dorůst této své velikosti, aby mohl tvořit v zajímavých objemech. Doposavad má problémy s výrobními kapacitami - ač navyšuje jak stačí a de-facto zdvojnásobuje kapacity každý rok, tak má neustále vyprodáno.
Proto se ani nemohl zaměřit na levnější zařízení, resp. myslím, že právě letost k tomu dojde a udělá levnější verzi iPhone 5 (např. http://www.iphone-4hd.cz/levnejsi-iphone-5-oslovi-6%C3%97-vetsi-trh), letos je reálná šance, že už by to zvládl (personálně, technicky ...)
Apple si proto nikdy nemohl dávat za (krátkodobý) cíl obsadit domácnosti tak, jak to může právě dokázat třeba Samsung, tohle mu nelze nějak zazlívat.
Ovšem nemluvil bych tu ještě o převálcovávání - třeba Android telefonů v těchto dnech je už prakticky stejně, jako iPhone telefonů. Ale přitom jejich podíl na vyhledávání je celosvětově čtvrtinový a prodej aplikací jakbysmet. Uživatelé, kteří mají low-cost androidy jsou dřívější uživatelé mobilů typu nokia 3110, jejich faktický význam pro ten svět okolo je mizivý. Ještě to bude nějaký ten pátek trvat, v zásadě až teď s příchodem nové verze Androidu a nových přístrojů s androidem od 3.0 začíná opravdová konkurence.
Každopádně to myslím nastane a ostatně o tom je celý tento článek. Není to ale o ceně, došlo by k tomu i kdyby tu existovaly jen Androidy od 10 tisíc výš.
S tím Nintendem to moc nesedí. Nintendo minulý týden oznámilo novou generaci konzole. To Microsoft a i Sony musí ještě pár let rýžovat na staré generaci než se jim to zaplatí. Kinect má sice úspěch, ale v absolutních číslech je Nintendo opravdu jinde.
S tou nepostradatelností Jobse nevím - že tam nebude navždy asi ví každý a současný management Apple má výrazně blíž k Jobsovu stylu myšlení a řízení než měl management Apple když Jobs odcházel v osmdesátých letech.
Pokud jde o ten spánek, máte pravdu jen částečně - i v době, kdy u Apple nebyl Jobs dokázali vyrábět velmi dobré produkty (dodnes neznám lepší rozeznávání písma než měl Newton 2000). Problém byl "pouze" v tom, že je nedokázali prodat, protože byli posedlí v té době už prohraným soubojem S MS/Intelem o to, kdo bude majoritní platforma (neustálé katování kostů a zoufalá snaha nabídnout co nejlevnější počítač schopný konkurovat cenově PCčkům...)
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 140 631×
Přečteno 81 217×
Přečteno 46 964×
Přečteno 36 649×
Přečteno 30 391×