Hlavní navigace

Microsoft: konec legendy je nablízku

3. 1. 2010 23:17 | Lukáš Nevosád

Pokud bych měl vypíchnout jednu událost loňského roku z velkého IT světa, určitě by to bylo vyhlášení války mezi Apple a Google.

Mezi Apple a Google to loňský rok začalo trochu vřít. Apple vytrvale odmítá Google aplikace na AppStore (ať už jsou oficiální zdůvodnění jakékoliv), Google zase leze jablíčkářům do zelí (nebo vlastně do sadu) s Androidem, a těsně před koncem roku dokonce i s vlastním hardware (Nexus). Apple se chystá nahradit Google mapy vlastním řešením, Google se zase chytře vetřel na iPhone se svými Apps a přímo tak konkuruje placené MobileMe. A to zdarma, ačkoliv stejná funkcionalita na desktopu je placenou službou. Jsou to možná drobnosti, ale podle mého názoru válka začala.

Celé jsem si to uvědomil až po přečtení tohoto článku. Neumíte-li anglicky, prohlédněte si alespoň důkladně vložený graf. Dáte-li si věci do souvislostí, rázem vypadají vztahy celé trojky (Microsoft, Apple, Google) ve zcela jiném světle.

Troufám si spekulovat, že stratégové Apple a Google totiž Microsoft už v podstatě odepsali. Microsoft má totiž co dělat s nimi vůbec držet tempo. Na internetu už prakticky prohrál, Bing a různé live služby spouštěné s pěti a víceletým zpožděním už defakto nemají šanci se proti Google prosadit. Na poli software Microsoft také žádné zázraky nepředvádí – Windows 7 jsou vlastně spíše takový service pack pro Windows Vista a konkurence (Snow Leopard) je stále o pořádný kus napřed. Drží se Office, ovšem v consumer segmentu jen za cenu brutální cenové politiky. O mobilních zařízeních se nemá cenu vůbec bavit, Windows Mobile se až na pár barviček prakticky nezměnily už od dob prvních PDA. Spása je navíc v nedohlednu, WM7 byly, po ostré kritice prvních beta verzí, nedávno odloženy na Q3 2010.

Microsoft prostě ukazuje, že na to se současným vedením nemá. Drží se na B2B a B2G trzích, které jsou hodně setrvačné a je tam mnoho externalit, jako například podpora aplikací třetích stran. Ve spotřebitelském sektoru už ale nemá téměř nic. Windows sice stále kralují prodejům operačních systémů, ale tím výčet dojných krav bohužel končí. A i zde z jedné strany útočí Mac OS, z druhé bude zanedlouho Chrome OS.

Další bitva v consumer sektoru se pravděpodobně odehraje kolem „mobile“ zařízení. Tím se nemyslí pouze chytré telefony, ale obecně různá malá přenosná zařízení – kromě Android telefonů a iPhonu se jedná o různé netbooky (Chrome OS), od Apple se už brzy očekává představení tabletu iSlate. Microsoft do tohoto segmentu nemá co poslat. WM7 jsou v nedohlednu, do větších zařízení může tlačit pouze komplikovaný a zastaralý operační systém, navíc je narozdíl od konkurence životně závislý na jeho prodeji.

Pokud se něco zásadního nestane, do pár let se z consumer trhu pro Microsoft stane pouze přítěžek s minimálním finančním potenciálem. Jistě, stále mu zůstane B2B, které funguje na trochu jiných principech. Otázkou zůstává, jestli se ale vůbec dá business sektor dlouhodobě udržet bez toho spotřebitelského. A pochopitelně, je jen otázkou času, kdy začnou Apple a Google vážně pomýšlet i na něj. Některé produkty (Google Apps nebo nový OS do iPhone) naznačují, že to může docela brzo.