Hlavní navigace

Hotely trpí přetíženými WiFi kvůli Apple iPad

25. 10. 2011 20:09 | Tomáš Kapler

Ohromný nárůst používání tabletů (speciálně Apple iPad) a chytrých mobilních telefonů mezi hosty využívání datově náročného obsahu (videa) způsobuje hotelům problémy s poskytováním WiFi připojení.

Alespoň tak píše NY Times. Podle AT&T se jen za poslední čtvrtletí prodloužila doba strávená na hotelových připojeních na dvojnásobek. Téměř 2/3 obchodních cestujících také zaznamenaly v posledních 12 měsících problémy s připojením v hotelu a pro více než 2/3 z nich je takový problém důvod pro to, aby do toho hotelu už nejezdili.

Dále píší o tom, že hotely budou zavádět různé úrovně rychlostí za různé peníze tak, aby tomuto problému zamezily.

Jenže je to blbost. Nejdřív na začátku malý disclaimer – mezi lety 1997 až 2003 (a částečně i následujících několik let) řešil problematiku bezdrátových sítí v ČR a ve světě (proškolil jsem cca. 1000 lidí z 300 poskytovatelů zejména z ČR a SK) a předtím jsem studoval hotelový management. Proto mě vždy hotelové využití bezdrátů zajímalo a vždy bylo krásným příkladem, jak se dá k jednomu problému přistoupit různě.

Hotely by totiž měly v prvé řadě myslit na to, co je jejich business a tedy poskytování hotelových služeb. Každý, kdo cestuje, se setkal se zajímavým paradoxem, že čím dražší a luxusnější hotel, tím větší pravděpodobnost je, že se v něm bude za internet platit. Na druhou stranu to samozřejmě paradoxní není – bohatí lidé nemají problém si zaplatit za internet, resp. jim to platí firma. Ale to je právě omyl.

Internet je v dnešní době jednoznačně základní potřebou mnoha lidí a u obchodních cestujících a bohatších turistů to platí dvojnásob. Vsadím se, že většina z nich by raději oželila televizi než internet a mnozí by snad raději chodili i do společné sprchy.

Ovšem proč jsou tedy v každém pokoji televize a koupelny s teplou vodou, mýdlem, šampónem atd. zdarma a za internet chtějí naprosto nesmyslné sumy (např. u 4–5 hvězdičkových hotelů v Praze běžně okolo 500 Kč/den)? Nebo byste snad v pětihvězdičkovém hotelu dávali mýdlo k vaně za stokorunu, protože si to hosté mohou dovolit?

Samozřejmě hotelový manažer si mne ruce, protože mu každý desátý host přinese o 5 stovek denně více. Jenže manažer, který umí počítat jen příjmy a nikoliv ztráty je idiot. A právě ztracené příjmy je je to, oč tu běží.

Už tehdy v roce 2002 v jednom výzkumu v US bylo zjištěno, že návštěvnost hotelů, které zavedly bezplatné Wi-Fi narostla v průměru o 15 % více, než u těch, kde jej nemají či mají placený. A nedivil bych se, kdyby dnes s dnešní penetrací internetových mobilních zařízení nebylo procento ještě větší.

A jestliže noc v hotelu stojí 5 tisíc, tak byť jeden host navíc vám nejspíš vydělá víc, než všichni ti platící Wi-Fisti navíc, navíc budete mít mnohem více spokojených hostů. A nákladově? Ten 1 host vám zaplatí 10 VDSL přípojek na celý měsíc.

Samozřejmě nějaké omezování úplných extrémů tam být může (už jen kvůli možným nekalým činnostem), ale s citem. Problém mnoha hostů totiž není ani tak zaplatit, jako to, že je to něco s čím nepočítali, něco co je mimo jejich budget od firmy a šlo by z vlastní kapsy atd. Navíc je to také často něco, co znamená nějaké nastavování počítače (někde zadávat nějaké heslo, pro které si někam musí zajít, nebo někam dávat svou kreditku atd.) – a byť se to dá obejít, lidé to tak budou předem vnímat.

Ano, je třeba také započítat ztrátu z Pay-TV a telefonů, protože proč by někdo volal z drahých hotelových telefonů a koukal na premiové kanály, když to má všechno v telefonu. Ale snažit se donutit své hosty ke sledování porna v televizi tím, že jim znemožním/zpo­platním rychlý internet je dost ošemetná praktika a spíše hosty odradí od příští návštěvy.

Hosté bez internetu také nemohou psát na sociálních sítích kde jsou, nemohou hodnotit hotel na službách typu Google Places atd. a vy tak přicházíte o virální potenciál. Chytrý hoteliér by naopak donutil lidi „lajkovat“ jejich hotel na FB atp. např. tím, že jim poté automaticky zrychlí internet.

Mnohem lépe je naopak využít potenciálu, které relativně standardizované vybavení hostů přináší – můžete jim nabídnout možnost připojení jejich telefonu/table­tu/přehrávače a poslouchání jejich hudby na pokojovém Hi-Fi, přehrávat filmy z tabletu na velké televizi a např. pro ně připravit i aplikace, které jim umožní prohlédnout si hotelové menu, objednat další služby, prohlédnout svůj účet, upozornit na probíhající akce, objednat taxi atd. 250 milionů vesměs vesměs středně až hodně bohatých uživatelů si prostě extra servis zaslouží.