Když si Google hraje s čísly

5. 10. 2008 19:12 (aktualizováno) Jiří Macich ml.

Každá společnost se chce čas od času vychválit, zvláště při nějaké výroční příležitosti. Google slavící dva roky na českém trhu se ale poněkud přechválil, resp. trochu komicky si zažongloval s čísly. „Když v roce 2006 společnost Google otevírala pražskou pobočku, měl Google v Česku podle statistik podíl na vyhledávání kolem devíti procent. Po dvou letech vyhledává s Googlem třetina českého trhu, tedy více než trojnásobný nárůst (Navrcholu.cz, 30,16 %, červen 2008)" tvrdí Google v tiskové zprávě.

Ano, Navrcholu.cz skutečně letos v červnu naměřilo Googlu podíl 30,16 % na trhu. Jenže v říjnu 2006, kdy Google na český trh oficiálně vstupoval, právě podle Navrcholu.cz podíl Googlu činil již 23,85 procenta a nikoliv devět procent. Od října 2006 k červnu 2008 si tedy Google připsal růst o 6,31 procentního bodu a o nějakém trojnásobném růstu tedy nemůže být řeč.

Kde tedy Google vzal těch devět procent, které způsobují z hlediska PR tak krásný růst podílu na trhu? Dnes jsem se dozvěděl, že pochází z evropského průzkumu Ipsos. Tím se ale vůbec nic nemění. Google pomíchal dvě statistiky, obě vycházející z jiné metodiky. Ale hlavně, že se může pochválit za trojnásobný nárůst podílu, ne? :-)

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).