Jak většina z vás ví minimálně od dubna, kdy vyšla poslední ekonomická uzávěrka, počet pevných linek O2 klesl pod 2 miliony a stále hodně prudce klesá. Není důvod předpokládat nějaký dramatický zlom v trendu, takže lze předpokládat, že v tuto chvíli je v evidenci O2 přibližně 1,8 milionu pevných linek. Těžko říct, kolik je z toho linek u domácností, ale budu-li vycházet ze zprávy EU, která hovoří o 30 % domácností, jež mají pevnou linku, tak nám vychází zhruba 1,2–1,3 milionu linek v domácnostech a zbytek u firem.
Podle zprávy EU máme dokonce ze všech zemí nejmenší procento domácností vybavených pevnou linkou, a to jsme přitom ještě před 8 lety patřili naopak na špici s maximem přes 3.85 milionu pevných linek. Jasně, dalo by se to svést na nárůst mobilů, ale takové nárůsty jsou i v jiných evropských zemích bez takového poklesu linek. Dalo by se to svést na situaci s pozdním náběhem moderních telekomunikací u postkomunistických zemí, ale i ve srovnání s nimi je pokles výrazně výraznější.
Asi tedy člověk nemusí být vědma, aby dospěl k názoru, že lidé prostě danou službu s danými možnostmi za danou cenu nechtějí. Otázkou ale spíše je, jestli to O2 vadí a jak moc. Třeba si spočítali, že z průměrné 4členné rodiny má 35 % šanci na zisk paušálů a hovorného z mobilu, které jsou v průměru o 70% vyšší než u pevných linek.
A ví také, že dříve či později se na jejich dráty stejně dostane – vzduch, jak vám řekne každý fyzik, je značně neefektivní médium pro dvousměrnou komunikaci, navíc ČTÚ již dávno rozdalo frekvence využitelné pro moderní služby např. na standardu WiMAX, aniž by nějak hlídalo a kontrolovalo jejich využívání a jejich vlastníci je často pouze blokují. Přitom dnes už by šlo za rozumné peníze udělat celonárodní WiMAX sítě, nové chipsety Intelu pro notebooky dokonce mají podporu WiMAX v sobě. Budovat kabelové sítě paralelně vedle telefonních se vyplatí pouze někde, O2 navíc ještě zmenšil rentabilitu kabelovek svou nabídkou televize over DSL. Optické sítě se vyplácí pouze, když je rozumné vedení obcí, které o tom ví ale často prdlajz a navíc je často podchyceno pracovníky z O2, kteří mají na toto vlastní aparát a raději zakopou pár set metrů optik, než aby tam umožnili vstup konkurence.
Z dlouhodobého hlediska tak bude ADSL čím dál tím jasnější volbou (už vidím ty WiFanatiky jak tu protiargumentují svým shared-access řešením bez QoS), zejména s tím jak pokračuje potřeba kvalitnějších služeb (AJAXové weby vyžadující rychlé odezvy na malé pakety, VoIP telefonie, Youtube…). Ovšem když si vezmete počet domácností s telefonní linkou a počítačem zjistíte, že prakticky všechny už Internet mají.
O2 tak zbývá buď upsell, což se jim s ohromnými náklady na propagaci jakž takž daří s jejich televizí, byť návratnost jistě není nižší než 3 roky a současná asi 20 % penetrace za službu takovéto kvality se blíží možnému maximu. Nebo se mohou pokusit chytit jiné ovečky, ovšem převzít zákazníky konkurence je prakticky nemožné, znamenalo by to nabídnou výrazně více za výrazně méně, často se u podobných obchodů hovoří až o 6násobných nákladech na převzetí cizího zákazníka.
Takže se O2 může nadále soustředit pouze na ždímání mobilních zákazníků, kde se nemusí příliš zpovídat konkurentům ani své služby přeprodávat, tam se nyní jasně rýsuje možnost využít svého vlastnictví jediné 3G sítě v Česku ve spojení s iPhone 3G, ale zatím není vidno, že by nějak investovali do upgrade své sítě, aby šlo 3G využívat i jinde než ve 3 městech (mimochodem kamarád v Rumunsku byl se svým 3G mobilem jediný, který mohl hovořit i na horách, kde se GSM nečapalo). Ale co dál? Nasycený mobilní trh už těžko bude pokrývat ztráty z pevnolinkové sekce.
Nebo může O2 zkusit nějak vyždímat něco z oněch 2,5 milionu pevných linek, které jsou natahány do bytů a kanceláří, ale které nejsou využívány. Není to ale sranda. Museli by změnit strategii, museli by přestat počítat linku jako podíl z nějakých nákladů, které byly na její vybudování vynaložené, ovšem jak jasně dokládá jejich výsledovka, které byly už mnohokrát dávno splacené i s úroky. Mnohem logičtější by v tom případě byl jen rozdíl nákladů mezi hluchou mědí v zemi a mědí po které běhají elektronické vlnky (správa, port na ústředně děleno životnost ústředny…). Když např. zrušíte pevnou linku, tak vám O2 půl roku účtuje pouhou 1Kč měsíčně za funkční vedení jen pro příjem hovorů. Zajímalo by mě, jak u této služby vysvětlují ČTÚ její rentabilitu, když jinak prý provoz pevné linky přes 3 stovky.
Ovšem u O2 je zároveň nutné počítat s tím, že musí své služby (protože monopol) zároveň nabízet skrze jiné operátory. Ti tak mohou nabízet např. 3 Mb/s ADSL za 350 Kč, zatímco O2 samo nabízí své ADSL o 50 Kč + DPH dráž a s rychlostí o třetinu menší. Tito operátoři ale nemají miliony na reklamu, málokdo se o nich dozví, a tak je jejich podíl na počtu ADSL méně než 10procentní.
Většina WiFi operátorů nabízí služby bez garantovaných rychlostí či s kvazigarantovanými rychlostmi s maximem okolo 1 Mb/s v řádu 500 Kč s DPH (omlouvám se jednotkám procent kvalitních WiFi operátorů). Kabelovky za tuto cenu nabízí v průměru výrazně kvalitnější 2 Mb/s. Pro O2 by nebyl problém nabídnout balík 2 Mb/s ADSL s linkou za baťovských 499 s DPH, ovšem to by žádný poprask nezpůsobilo – WiFi operátoři by zlevnili o padesátikorunu, kabeloví operátoři nabízí lepší přidanou hodnotu tam, kde existují, takže ani z těch by moc nepobrali. Cena o 50 Kč nižší by začala cenový a kvalitativní boj, cenu o 100 Kč nižší už by nepřežila velká část komerčních WiFi sítí.
Ale řešilo by to problém naznačený v titulku, tedy zastavil by se pokles pevných linek? Já se domnívám, že nikoliv, internet používá 45 % domácností a z toho 40 % má ADSL, počítač má cca. 50 % domácností, takže zisk by nebyl synergický, ale pouze by ubral část konkurentům, a to za cenu snížení příjmů z existujících zákazníků, kteří právě 2 Mb/s připojení používají nejvíce (byť by byli zmigrováni na vyšší službu se stejnou cenou).
Velká většina nevyužívaných linek by tedy potenciálně sloužila pouze pro hlas a je zjevné, že to jsou domácnosti, kde mají všichni mobily, takže proč by měli vůbec za pevnou linku platit?
A co takhle neplatit? Co takhle z té výše zmíněné služby pro odchodivší udělat standardní nabídku, tedy nabídnout službu pouze příjem hovorů za 1 Kč měsíčně? No dobře, to by asi nepokrylo ani náklady na vyúčtování, takže řekněme někde v řádu jednotek desetikorun s povinnou platbou inkasem či přes SIPO. Otázka je, co by na to ČTÚ a antimonopolní úřad, skousnul by to?
Samozřejmě primární příjem by byl z hovorného od lidí, kteří volají na tyto pevné linky a jistě by bylo pro O2 lepší, když by volali na jeho pevnou linku (či mobilní), než z 60 % na konkurenční sítě.
A co jít ještě dál? Co nabídnout nějakou home-area – zvýhodnění volání mezi domácími mobilními linkami a touto pevnou linkou? Opět – skousli by to konkurenti a úřady? No možná by se dalo argumentovat, že i např. T-mobile a tuším i Vodafone účtují v tarifech určených pro členy rodiny ceny, které jsou výrazně nižší než kolik tvrdí že jsou náklady na propojení.
A když už tam ta pevná linka je, co z ní přeci jen umožnit nějaké to volání, byť samozřejmě tak, aby lidé neutíkali od standardních linek, tedy něco jako Home Mini? Pořídili byste si domů Home-Mini tarif se zvýhodněným voláním mezi členy domácnosti, řekněme za 49 Kč měsíčně?
Jenže jak by se na to tvářil třeba COL, který musí za takové linky platit několik set Kč? Ten by jistě nebyl rád, i on by musel dostat tyto linky s takovou slevou. Byla by to ovšem taková tragédie? Jak by to bylo s daty na této lince, nadhovorové pásmo se dá přeci prodávat dráž než hovorové, tam už nejde argumentovat tak, že je lepší něco než hluchý drát v zemi. A o voice-only dráty žádný operátor nestojí, takže zde by se nemuselo nic měnit.
A co takhle nabídnout i něco navíc do těch zatuchlých hlasových služeb? Například po nutném upgradu všech ústředen dokončeném před několika lety jsou AFAIK všechny ústředny vybavené technologií pro ISDN přenos, každá linka tak může být automaticky přepnuta na ISDN, každá domácnost tak může „kliknutím" získat ne jednu, ale rovnou dvě telefonní linky, a tedy dvojnásobnou možnost telefonovat a přijímat hovory a tedy přispívat do O2 kasičky.
Velká část pevných linek je u firem, proč tam se daří více jiným operátorům? Co kdyby O2 snížil ceny na své předražené SHDSL linky (alespoň ty s UBR) a začal je nabízet normálními kanály, spolu s kvalitními garantovanými ADSL linkami bez agregace a s garantovanou funkčností? Ostatně zkuste si jako firma najít nějaké profesionální datové služby na firemním webu O2 – musíte vědět, co hledáte a i pak zjistíte, že 2 Mb/s linku pořídíte od 55 tisíc měsíčně + 76 tisíc instalaci obou stran, tedy za cenu a s garancemi, které vám dá jiný operátor za optický spoj případně za profesionální bezdrátové sítě ve vyhrazených pásmech s výrazně většími propustnostmi.
Není se tak čemu divit, že O2 není často oslovováno v případě, že chce připojit menší či středně velká firma, anebo tyto firmy zcela nesmyslně a zbytečně volí službu s kvalitativními parametry pro domácnosti – ADSL, ačkoliv by si rády připlatili za něco více. Navíc spolu s propojením dat O2 zároveň většinou ztrácí i telefony, kde operátoři často volí buď vlastní či pronajaté firemní VoIP řešení (my ve firmě používáme s absolutní spokojeností tuto IP telefonii pro firmy), které jim přinese další velmi výraznou úsporu na nákladech, spolu s možností snadného stěhování, připojení externích pracovníků, moderních funkcí bez nákupu ústředny statisíce atd.
A co v datech – mnoho uživatelů by si například rádo koupilo v létě připojení k internetu na 2–3 měsíce případně na víkendy na své letní či víkendové sídlo – každá pátá domácnost v ČR má chalupu, k velké části z nich vede dokonce telefonní vedení, ale zcela zbytečně, neboť na víkendy či léto nikdo nebude platit celoročně telefonní a datový paušál. Zde je opět jasná doména WiFi sítí.
A když jsme u těch WiFi – O2 zcela ignoruje potenciál, který tato technologie skýtá a přenechává veškerou iniciativu T-mobile, ačkoliv mají řešení, nasazují jej pouze u některých svých Telepoint prodejen. Přitom by se krásně daly využít telefonní budky, které nyní vesměs zejí prázdnotou (z 9500 budek jich u 5000 lidé uskuteční pouze jeden až pět hovorů za rok). Dostatečně robustní technické řešení by napojené na ADSL by se dalo hromadně pořídit v ceně do 3 tisíc Kč a kromě přímého příjmu by mělo značný marketingový potenciál.
Podobně tak IP telefonie je službou, jejíž ignorance by se mohla O2 nevyplatit. Nejde ani tak o domácnosti – zde může O2 vždy nabídnout výhodnější podmínky na své standardní síti a nedělá to pouze z obchodních důvodů. Chybou je ovšem ignorance VoIP u firem, kde prakticky každý souboj běžné ústředny s VoIP ústřednou musí zvítězit vítězstvím VoIP, a to nejen kvůli několikařádově nižší ceně, ale i množství funkcí, které kvalitní VoIP ústředny obsahují (ostatně např. viz ta naše VoIP ústředna, v ceně jednotek tisíc Kč či „zdarma“ rozpuštěná v hovorném).
VoIP a WiFi by sice primárně asi nijak nepřispěly ke zvýšení počtu pevných linek, o kterých byl tento článek, ale i zvýšení počtu a spokojenosti zákazníků se počítá.
Vím, že každý správný Lupák nenávidí „telekomunisty" za to jak se chovají jak žába na prameni, zkuste ale schválně navrhnout něco dalšího, co by šlo dělat s těmi tunami mědi a optiky v zemi kromě jejich prodeje na skládce či využití místo lana k pověšení odpovědných osob? Komentáře jsou vám otevřené
Pro Krakonoše: Chápu tvoji skepsi, vidím to podobně, že se nestane (v podstatě) nic.
Myslím, že mám dost dat na srovnání a dovoluji si tvrdit, že tak výrazný nárůst mobilů s poklesem pevných linek je ve světě ojedinělý. Těch 80% internetového provozu na bezdrátech, to bych uvítal odkaz někam, kde to je doloženo, osobně tomu nevěřím - podíly WLAN, ADSL a CATV jsou v ČR podle czso.cz dost vyrovnané a nevěřím, že se nějak radikálně liší chování průměrného člověka podle toho, jakou technologii používá. To ale nepopírá, že ČR je minimálně evropskou jedničkou ve využívání WiFi pro připojení k Internetu (66% všech WiFi přípojek v EU je instalováno u nás, i když tvoříme jen 2% populace EU).
Že pevné linky v ČR nic dobrého nečeká, to je bohužel asi fakt. Jen se nemohu zbavit pocitu, že to je škoda nejen pro TO2, ale i pro ostatní firmy a lidi v ČR...
To ICU: Jak se projeví personální změny? Vymyslí se jiné balíčky (nejspíš horší, než ty stávající), omezí se počet servisních techniků a lidí v callcentru. Na víc totiž management Vodoprdu nemá a nejspíš ani mít nebude. Ono v době, kdy síť pevných linek je katastroficky ztrátová a mobilní divize už také není to, co dříve moc prostoru k nějakému smysluplnému řešení není a k něčemu zásadnímu už vůbec ne. Telecom totiž udělal jednu fatální chybu a sice tu, že v době, kdy se u nás začala rozvíjet GSM technologie zdražil a to velmi značně, paušály. Tím vehnal podstatnou část svých klientů do náruče bezdrátové konkurence a v podstatě je odnaučil pevnou linku používat. Tutéž chybu udělal s nástupem internetu. Výsledek byl v Evropě unikátní rozvoj Wifi technologií. (Přes 80% internetového provozu jde po bezdrátech). Navíc management silně podcenil ,,lidovou tvořivost" českých kutilů, takže komunitní sítě u nás vesele přibývají. K tomu ještě nechutně nabubřelá a klamavá reklama v TV, která sice přinesla jakýs takýs krátkodobý efekt (pár hejlů se nachytalo), Ale už nikdo nedomyslel, co bude, až těm podvedeným ty dvouleté úvazky skončí. Takže: Pevné linky v ČR nic dobrého nečeká. Je jen štěstí, že máme k dispozici dost kvalitních alternativ.
To Internet:
My už tenhle ,,nesmysl" provozujeme přes dva roky a kupodivu, bez problémů. Nejspíš je to tím, že neděláme plošné pokrytí, ale používáme 5 GHz paraboly jako ekvivalent drátů, tedy point to point na panelácích. Na střeše je router a klienti v domě jsou připojeni přes LAN síť 100M. A ono to nikoho neruší, nikdo také rušen není a dokonce to i funguje.
IMHO, TO2 s pevnými linkami jednak dělat něco chce, a jednak musí - ona už i ta mobilní divize se dostává do problémů. Jediné, co to ještě zachraňuje, jsou SMS a datové služby. Jenže - nikdo neví, co s tím (a obávám se, že jak uvnitř, tak vně TO2).
Přebarvení služeb ze žluta na modro se neujalo, stále ty služby mají v sobě určité "háčky" a docela dost lidí získalo pocit, že s nimi TO2 nejedná fér (a nehodnotím, jestli ten pocit je oprávněný, nebo ne). Význam pevné linky pro zákazníka slábne, používá se méně a méně (není divu, dá se volat na stále menší počet linek).
Ať už si o infrastruktuře TO2 myslíme cokoliv, je u nás stále zdaleka největší a rozhodně není využívána tak, jak by využívána být mohla - měsíční zatížení průměrné linky TO2 (od "babiček" po státní správu) je méně než 3 hodiny příchozích i odchozích hovorů DOHROMADY. Jinak řečeno, pevný telefon TO2 používáme v průměru méně než 6 minut denně... Neřeším, jestli to jsou minuty "provozní" (tedy podle údajů z ústředen), nebo účetní (co lidi zaplatili - ne všichni platíme po sekundách).
Chápu, že to je boj. Služby, které by mohly být atraktivní pro bývalé zákazníky pevné sítě TO2 (a těch je dnes více než těch, co u TO2 ještě zůstávají), by dost se zárukou odlákaly i část současných zákazníků a otázka je, jak by se to projevilo na financích firmy. Zatím ale nemám pocit, že by TO2 alespoň náznakem se o něco snažila. Uvidíme, jak se projeví zatím poslední personální změny v TO2.
Problém je, že O2 prostě nic dělat nechce. Vědí, že lidi hromadně ruší pevné linky kvůli měsíčnímu poplatku, ale pořád ho zvedají. Jejich speciální balíčky jsou jen k smíchu. Všichni, kdo můžou, pak utečou rychle a rádi pryč.
S O2 to ale stále nehne - nedávno jsme museli zavést do kanceláře internet přes O2 a jednání s nimi bylo naprosto šílené. Nemluvě o tom, že tohle připojení je nejdražší, které jsme v poslední době měli, a přitom není rozhodně nejspolehlivější.
[4] jj (spíš 30, když jsme u Cisco) - to znám, sám jsem dělal ve velké telekomunikační firmě a je to hodně velký problém je přesvědčit na něco levnějšího, technici furt plácají o potřebě nějaké integrace do systémů, ale takováhle služba/zařízení se dá dost dobře i outsourcovat a potom netřeba integrace do vnitřních systémů. Celkové měsíční náklady by byly v úrovni 1 televizní reklamy v prime-time, marketingový potenciál ovšem výrazně větší.
[3] s těmi speciálními balíčky nesouhlasím, myslím, že jsou naopak velmi zajímavé, ale celé je to takové strašně složité. Když se kouknete za hranice, tak tam vládne symplifikace - 3 tarify + max. 6 jednoduchých balíčků typicky za stejné ceny. U nás se v tom nevyzná ani prase, když se navíc započtou různé akce atd. tak je to zmatek nad zmatek, jenom u domácích služeb je toho tuna http://www.cz.o2.com/osobni/cz/sluzby/abecedni_seznam/index.html
[1] zjednodušuješ dráty na data, ale jak už jsem naznačil, data už jsou obsazena. Jinak WiFi s 2 Mb/s s 1:4 agregací za 3 stovky je technický i obchodní nesmysl (vyjma pár míst, kde se vysílá přímo z bodu kde vede linka a kde je hodně zákazníků, nejlépe firemních kteří platí více).
Co by šlo s pevnými linkami udělat? teď už nic. Nechat je prostě uhnít! Vodoprdu to vadit nijak nebude, má to dobře ošetřeno, za pouhých 50 Kč vám převedou ,,pevné" číslo na mobil, samozřejmě že nikoli na Go kartu. Pokud jde o VoIP, jejich rozvoj brzdí hlavně fakt, že málokterý operátor je ochoten nabízet VoIP bez počítače a internetu. ono se není čemu divit, protože technologie zůstává pro obě verze prakticky stejná a samotný VoIP by internetové operátory asi těžko uživil. To ale nic nemění na faktu, že metalická síť byla u nás v 90. letech modernizována tak, že s něčím jiným, než klasickým U rozhraním se nepočítalo. K dnešnímu dni to u Vodoprdu vypadá tak, že na 10.000 linak připadá v ústředně max. 96 DSLAMů, takže na otázku, kdy se pokles počtu pevných linek zastaví, lze odpovědět takto: Teprve tehdy, až Vodoprd začne nabízet kavalitní ADSL s rozumnou agregací za paušální cenu, ležící pod hranicí cen Wifi operátorů, tedy 2048 kbps s agregací max. 1:4 za 300 Kč/měs. vč. DPH, s tím, že z každých 10.000 pevných linek zbude 96 ADSL. Ve skutečnosti to bude spíš míň, protože každý, kdo má na výběr, od vodoprdu rychle uteče a i těch 96 ADSL linek bude po těchhle ,,kvalitních" kabelech problém zprovoznit tak, aby se navzájem nerušily. Takže ve finále se dá počítat s několika tisíci (max) klasických pevných linek a cca 200.000 ADSL.A obávám se, že realita bude brzy ještě horší.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 260×
Přečteno 84 322×
Přečteno 47 881×
Přečteno 37 980×
Přečteno 31 499×