U Google jako by někdo v poslední době vyhlásil soutěž „kdo spustí více aplikací“. Jako by někdo chtěl dokázat, že Google je nejenom skvělá firma, která jasně míří do své vysněné budoucnosti, ale také firma, která stále více a více akceleruje. A také tomu tak v mnoha směrech je. Každý takový spěch má ale svůj bod zlomu a jeho nepříjemnou vlastností je nevyhnutelnost. Stalo se to řadě kdysi úspěšných firem, stane se to i Google. Otázka, kterou si asi nejvíce pokládají majitelé akcií Google, je kdy?
Slovo vygooglovat pomalu začalo pronikat i do českého jazyka. Znamená, že vše co potřebujete najít najdete přes vyhledávač Google. Ten najde vše, vše co by se vám mohlo hodit. Donedávna to rozhodně byla pravda, ale zejména v poslední době začínám mít intenzivní nepříjemný pocit, že přes veškerou tu chválu i toto božstvo začíná nacházet něco jiného, než chci. Dost možná, že i novotvar „googlovat“ časem projde nečekanou devalvací.
Příklad za všechny – koupě kola. Před časem se mi intenzivním jezděním dostalo kolo do stavu, kdy nejlepší řešení bylo vyhodit a koupit nové. Plánovaný postup byl jednoduchý – teoretická příprava na Internetu a následné koupení kola, ideálně s „internetovou slevou“ v některém e-Shopu. Jak naivní.
Ukázalo se, že je problém najít vůbec nějaké informace, které by mi pomohly porozumět vysněnému produktu. Googloval jsem s nadsázkou dva dni a dvě noci, pravda, ale výsledek se nedostavil. Nalezené články byly většinou velmi povrchní a rady v nich se soustřeďovali na to, že rozumné kolo se nedá koupit v hypermarketu apod. Tak to jsem tak nějak tušil i bez nich.
Nakonec jsem koupil papírovou knihu, zorientoval se v typech kol, rámech, brzdách, přehazovačkách a dalších věcech a vybaven touto teoretickou přípravou se znova vrhl na Internet. Tentokrát, ale byl cíl jasný – e-Shopy prodávající kola. Google zapracoval pro změnu výborně, našel desítky e-Shopů prodávajích kola, ale ouha – při pohledu do sortimentu jsem zjistil, že si prostě nevyberu.
To, že některé e-Shopy mi jako první kolo nabízely bicykl za 200 000 Kč kus, to bych ještě překousl, ale parametry kol ve stejné třídě byly tak podobné, že jsem si mohl hodit kostkou a dle výsledku vybrat. A tak i přes teoretickou přípravu nastal opět návrat do reality a cesta do cyklocentra v Radotíně, vysvětlování prodavačce jakým terénem chci jezdit, jak často, jak daleko, kolik tak bych si představoval za kolo utratit a během 2 minut jsem ho měl kolo před sebou a zkoušel zdali mi sedne – a sedlo.
Ač původně byla moje představa trochu jiná, stal jsem se šťastným majitelem XC kola (crosscountry) s diskovými brzdami, odpružením předních vidlic a dalšími vychytávkami od firmy Specialized. Dokonce i moje původní představa o úsporách na Internetu vzala za své. Kolo jsme koupil levněji než na Internetu.
Ale zarazilo mě toho víc. Třeba upozornění, že po 2 měsících anebo 100 km bych se měl dostavit na servisní prohlídku. Jak bych tohle řešil při koupi přes e-Shop nevím. Jet s kolem třeba 200 km někam jen tak na servisní prohlídku by se mi nechtělo.
Obrázek: Nakonec volba padla na Specialized Hardrock XC Disk a jsem s ním navýsost spokojen. Zdolalo nejenom Řevnický kopec, ale velkou část Milešovky, nejvyšší hory Českého středohoří.
Obdobná situace se opakovala i později a to s dataprojektorem. Svého času nekřesťansky drahá věc se dostala do stavu celkem cenově přijatelného doplňku každého office. Ovšem najít na Internetu text, který by člověku objektivně a technicky srozumitelně vysvětlil jak takový diaprojektor vybrat, to je velký problém.
Google se snažil, ale výsledek byl velmi ubohý. Převážně nacházel zboží v e-Shopech, a pokud našel i nějakou relevantní diskusi, byla z roku 1996, což je totéž jako fauna prvohor pro současného zoologa. Nakonec výběr proběhl selským rozumem a zakoupení ve známem, ověřeném a spolehlivém e-Shopu. Hraní si s Google byla ztráta času. Bohužel do slova a do písmene.
Korunu tomu všemu nasadila sázka jednoho z mých kolegů. Ten sebejistě prohlásil, že v daném limitu zjisti přes Google jakoukoliv informaci. Snad tomu tak i někdy bylo, ale když se mu z deseti otázek nepodařilo najít odpověď ani na jednu, smích i důvěra ve vyhledávač rychle odešla tam kam akcionáři Google zamířit nechtějí. Zkuste si to sami a pří té příležitosti můžete najít třeba důvod proč některá cyklistická přilba stoji 400 Kč a některá 4000 Kč av čem je ta užitná hodnota. Schválně za jak dlouho to zjistíte.
Možná dané téma není dostatečně na Internetu přítomné, možná že mě nenapadl žádný vhodný dotaz, který by Google správně pochopil, možná Google neměl právě ten správný den. A možná celkový objem dat začíná být tak velký, že klasický přístup selhává a PageRank se začíná přežívat. A možná, že je před námi jen další generační krok, který neponese název složený z několika pestrobarevných písmen a právě vzniká na některé univerzitě – možná ve Státech, možná v Číně a nebo jinde.
Faktem je, že Google nabízí stále velice kvalitní vyhledávání a nechci popírat jeho pozici v této oblasti. Přesto si ale pokládám otázku, zdali jeden kult pomalu nezačíná ztrácet na božskosti a svět jen nečeká na nové božstvo, které ho nahradí, aby to staré bylo odsunuto do temnějších koutů chrámů jako se to stalo Yahoo a nebo zcela zmizelo v dálkách jako kdysi tak známá AltaVista. Neblíží se ten čas? Dokud se neobjeví něco jiného tak asi ne, ale co když… právě zítra? Kdo ví?
Vygooglovat sice proniká dočeského jazyka a na web, ale vygooglit je zatím výrazně používanější. Alespoň na internetu:
vyhledávač - vygooglovat - vygooglit
google.cz - 9850 - 12800 (30%)
seznam.cz - 830 - 1518 (83%)
jyxo.cz - 1741 - 2627 (51%)
centrum.cz - 841 - 1333 (58%)
Takže se vygooglit používá více než v 50 procentech častěji ;)
A nejlepší je aplikace v angličtině, kde google je už zaběhnuté sloveso ("google it")
Myslím, že to první je chyba internetu. Internet má dobrou vlastnost - informace odtud najdete rychle, 100x rychleji, než v knížkách. Jejich hloubka je ale 100x menší - ať si vyberete libovolné téma - opravdu libovolné (možná kromě informací o programovacích jazycích nebo podobné věci) - tak v nejbližší knihovně, knihkupectví nebo trafice toho o dané věci najdete mnohem víc (za mnohem delší dobu, to je fakt).
Informace na internetu prostě jsou plytké (viz např. wikipedia), ale lépe se hledají. Google informace nevytváří, jenom je indexuje.
A kolo, auto nebo třeba kytaru bych si na internetu nekoupil, narozdíl od DVD, knihy nebo třeba tiskárny.
Dusledek SEO....vsechny eshopy bojovaly posledni rok o to dostat se co nejvyse na keywords "horske kolo", "dataprojektor" apod, takze se na ne vlastne neda zadny relevantni text najit (mimo eshopu a Made-For-Adsense webu, kdy oboji povetsinou obsahuje texty vykradene odjinud za ucelem zvednuti PR). Bohuzel....
[3] pravda... ale ono se dá na google některá slova vyřadit mínusem. Zatím jsem přišel na následující, pokud chce člověk vyřadit všechny reklamy (asi to vyřadí i místy něco dalšího), pokud vás napadá vylepšení, napište ho:
"To co hledáte" -shop -eshop -aukce -nabídka -bazar -kup -nákup -obchod -obchody -levně -prodej -produkty
Tak jsem prijal vyzvu a jal se googlit neco o helmach. Relevantni vysledek jsem dostal za deset minut.
Informaci na netu je dost a google o nich vi. Jen je obcas treba ho spravnym zpusobem postouchnout.
Bicycle Helmet Buying Guide:
http://products.howstuffworks.com/bicycle-helmet-buying-guide.htm
1) Kamenný obchodník obvykle rozumí svých lokálním zákazníkům a jejich potřebám nejlépe (nemyslím tím samozřejmě hypermarkety), hlavně však musí zákazníkovi vnutit to co mu leží skladem. Když je obchodník šikovný, zákazník odchází s kolem či čímkoliv jiným a dojmem, že nic lepšího by pro sebe jinde nesehnal a už vůbec ne výhodněji.
2) Jednomu typu internetových obchodníků jde jen o kšeft a je jim úplně jedno, jak je nakonec zákazník spokojen, snaží se rychle vydělat na čemkoliv, u těch zcela nejhloupějších pak i za cenu minimálních marží a vysokých obratů.
3) Druhý typ internetových obchodníků uvažuje dlouhodoběji, snaží se nabídnout zákazníkovi maximum informací o zboží a prodat ten výrobek, se kterým bude zákazník v následujících letech užívání maximálně spokojen (v rámci svých finančních možností). Takový obchodník neprotlačuje ani jednu značku, ani se nesnaží prodat nejdražší model v daném segmentu.
A většina českých zákazníků?
Zajdou si na hodiny pokecat za odborníkem do kamenného obchodu a nechají si doporučit to nejlepší, ti technicky zdatnější to samé udělají virtuálně na Internetu v eShopech z bodu 3), v jejich magazínech, fórech a podobných aktivitách co nejsou zadarmo a neudělají se samy, pak se ale oba typy zákazníků sejdou pomocí cenového vyhledávače v eShopu z bodu 2) kterému nakonec udělají kšeft. Ten zase vydělá, aniž by ho to stálo 1% snahy navíc a může vesele investovat do SEO, aby byl pořád co nejvýše ve vyhledávačích.
Tak jsem si zkusil vyhledat ty informace o helme:
Prvni dotaz:
"rozdil v helme za tisic"
prilis siroke, do vysledku se pripletly i snowboardy a jine veci.
Druhy pokus:
"rozdil v cyklisticke helme za tisic"
Treti odkaz vede na:
www.qmagazin.cz/content/view/4076/117/
a odstavec "Lepší konstrukce = více bezpečí" to popisuje IMHO vice nez dobre.
Potrebny cas: 1,5 minuty.
Zatim co jsem videl u druhych lidi, tak je problem spise v tom, ze neumi pokladat dotaz. Napisou "helma" nebo "cyklisticka helma" a mysli si ze google uhodne zbytek a v prvni desitce bude to co budou potrebovat.
Zdá se mi, že pláčete spíše nad svým neuměním vyhledávat než nad schopností googlu.... Google nemůže za to, že neumíte požít vhodný dotaz a že myslíte jinak než většina lidí dle kterých má vyprafcovaný algoritmus řazení... Co zkusit použít podrobné vyhledávání (operátory apod.). lépe volit vyhledávané výrazy apod....
Jinak to, že eshopy mají obecně lépe optimalizované stránky pro vyhledávče obecně než nějaký článek nadšence pro kola (byť to může být machr sebevětší) je snad jasné... Tedy mslím na velmi obecný dotaz... Naopak při lepší konkretizaci Vám google nadje web tohoto nadšence... takže spíše se zamyslet dle prvních pro vás nerelevantních výsledků nad lepšími dotazy než psát tento článek...a výsledek se dostaví...
[1] OK :)
[2] Naprostý souhlas ve všech bodech. Lépe bych to nenapsal.
[3] Výsledek SEO optimalizace e-Shopů je pak to, že běžný uživatel nenajde nic neb lepší klíčová slova nevymyslí. Výsledek je tak technicky relevantní, fakticky je úplně k ničemu.
[4][8][9] Lidi operátory nepoužívají. Nepoužívá je skoro nikdo a podrobné vyhledávání také ne. Takže pro běžného uživatele jako by nebyly.
[5] A víte co je nejvtipnější? Že evidentně hledat budete umět, jste vybaven angličtinou a trvalo vám to 10 minut. Já si na to spíš náhodou vzpoměl v obchodě a pro ěm dostačující a srozumitelnou odpověď jsem měl za 10 sekund :-). Ovšem stálo mě tu cestu, kterou bych ale jinak absolvoval tak jako tak.
[6] Smutná pravda
[7] No vidíte a třeba to, že přilba je nejen o bezpečnosti,ale i komfortu je tam jen tak letmo zmíněno a přitom je to jedeno z kriterií s potenciálně velkým vlivem na cenu.
Čím více otvorů, tím je obtížnější techologicky udržet pevnost a odolnost přilby, ale tím jí také lépe proudí vzduch. Z pohledu bezpečnosti může být klidně odolná stejně jako nnohem levnější model.
[8] Ano, s tím souhlasím, ale přijde mi, že se situace s eShopy zhoršuje a že vyhledávače s tím začínají mít stále větší a větší problémy.
[9] Vybrat kolo je docela velká věda a vybrat konkrétní kolo ještě větší. I ten největší nadšenec nemá přehled ve všem co je na trhu a když si vemete jenom rozdíly v technologii, tak zjistíte, že se tím nemusíte trápit neb v daném cenovém rozpětí je většinou dostupná jen jedna technologie výroby rámů apod. Takže nakonec stejně stojíte před eShopem plným kol a nejste schopen zjistit, které je to pravé a to hlavně proto, že v dané ceně jsou si všechny v těch základních technických parametrech velice podobné a ta největší odlišnost je hlavně barva a značka výrobce.
[10] ad [9]: V kamene prodejne taky stojite pred hromadou kol, ale mensi a chytry obchodnik vas pochopitelne ukeca na jedno co mu tam zrovna stoji. V eShopu to nejde, tam si holt musite vybrat sam. A na pohadky, kdy prodavajici do hloubky vi vse o tom co prodava uz davno neverim. Dobry obchodnik proda vsechno a jeste skutecne budete spokojen. Vydelali jste oba, jen vy mate neco jineho nez jste chtel, presne jak jste napsal.
[11] I tak je závěr takový, že kolo kupovat přes eShop nemá smysl a ani to nevyjde levněji a může to být i zbytečně komplikované. Což zjistím až po té co za kolo zaplatím :).
V obchodě je kreditní karta až úplně na konci toho celého řetězu a pokud se na mě nebudou usmívat tak koupím jinde a basta :-)
Navíc do obchodu jsme přišel s jasným zadáním, ale bez jasného závěru z toho plynoucího. Na internetu mi to zadání bylo úplně k ničemu.
[14] Důvodů proč bylo levnější je několik. Jedním z nich bylo, že internetové eshopy v době kdy jsme ho kupoval neměly "podzimní slevu".
Že kamené obchody reagovaly průžněji a nakonec jsem se dostal o 20% pod standardní cenu je prostě jen smutný fakt.
Možná je to tím, že jsem neměl chuť procházet 50 naprosto stejných eshopů a něco v nich hledat a srovnávat. a namísto to jsem si řekl, že raději utratím víc, když u sebe budu mít někoho kdo bude jasně odpovídat na mé otázky. To, že to nakonec dopadlo i tak, že jsem kolo koupil levněji byl benefit, který jsme nečekal. Byl jsem připraven opravdu zaplatit naopak víc.
Pokud se týká ceny kola, nepřišlo mi, že to bylo o jednom typu kola. Ale to nemá cenu hodnotit, situace se mění jednou v prospěch toho a podruhé toho.
Pro ěm podstatné a překvapující zjištění je, že bez papírové knihy a kameného obchodu bych kolo koupit v podstatě náhodně a pak možná litoval. A možná ne. Pokud by mi ale skolem dorazil i vzakz kdy se mám dostavit na servis, možná bych začal litovat hodně rychle. V případě tedy, že je pravda, že bez něj je problém se zárukou.
Už stará Vomáčková říkala "kde nic není, ani čert nebere". Připadá mi jak už tu bylo řečeno, že spíše než že google neumí hledat, tak neumíte hledat vy, a nebo tam ta informace není. Mimochodem můj první úplně blbý dotaz:
http://www.google.cz/search?hl=cs&q=rozd%C3%ADl+v+kvalit%C4%9B+helmy&btnG=Vyhledat+Googlem&lr=
V podstatě všechny výsledky v první desítce dostatečně kvalitní
Co se týče hledání v eShopech - to je spíše chyba eShopů, google asi těžko najde něco na dotaz "najdi my obchod s koly, který umí vyhledávat podle parametrů a má příjemnou obsluhu".
No a v neposlední řadě mám tak trochu dojem, že si pletete nákup u řezníka s nákupem v supermarketu. V supermarketu je všechno levné ale nikdo vám neporadí, prodává se na množství, ve specializovaném obchodě vám poradí. A přesně tak je to s nákupem v online obchodě versus s nákupem mimo online svět. Naprostá většina online obchodů jsou "supermarkety", které prodávají s nízkou marží ale bez porady zákazníkům. Jestliže s vámi specializovaný obchodník strávil 30 minut vybíráním a doporučováním, tak si schválně zkuste vzít cenu půlhodiny času tohoto obchodníka a připočíst to k ceně kola a nabídnout jej online - 90% lidí nakoupí tam, kde to je o tu půlhodinu levnější. Smutné, ale je to tak a s google to nemá nic společného.
Hodně ale lze do značné míry vyřešit pomocí kvalitního shop systému, ty jsou ale velmi drahé, takže na českém internetu je spočítáte (napříč vším zbožím) na prstech jedné ruky a ještě vám dost prstů zbude. Teď třeba takový systém programujeme a je to práce na půl roku pro dva lidi.
[16] No možná, že opravdu hledat neumím a po té co jsme se prohrabal tunami výsledků z eShopů jsem zrovna výběru cyklistické přilby nevěnoval dost pozornosti a jsa Googlem znechucen to nechal až na obchod a pak to samozřejmě asi těžko Google můžu vyčítat, ale v některými věcmi bych nesouhlasil:
1. Konzultace nebyla půl hodinová, ale na asi 5 mninut a to hlavně díky tomu, že jsme věděl co chci (limit ceny, terén, pravidelnost i delku tras atd.). Dovolím si tvrdit, že správné kolo jsme dostal v první minutě apak s jen ujišťoval, že tomu tak je. Oproti bezradnosti z eShopů prodávající kola to byl velký posun.
2. Pokud se týká kola, které není "hypermarketového typu", tak se domnívám, že jeho koupi nevyřeší sebelepší shop systém. Kolo se prostě přes Internetu nekupuje a to jsme kupoval v podsatě ještě relativně levné kolo. Ale docela by mě zajímalo v čem spatřujete ten rozdíl mezi kvalitními a ostatními shop systémy?
3. V ostatních věcech mi Google opravdu nepomohl a je otázkou zdali ty informace na Internetu opravdu prostě jen nejsou a nebo nejsou v Google zaindexované. V podstatě se ale kloním k názoru [2], že některé specifické informace jsou na Internetu ve velice plytké podobě a nebo zašité tak hluboko, že je žádný fulltext nevyhrabe a nebo před tím zobrazí 10 stránek z pohledu toho co hledám nerelvantních výsledků z eShopů.
To opravdu není problém vyhledávače, ale uživatele. Z popisu je jasné, že se jedná o BFU (né li nižší) kategorii uživatele kola ("odpružením předních vidlic" - je jen 1 přední vidlice). Je to zcela srovnatelné s výběrem linuxového distra IT BFU. Taky vám většinou stránky moc neporadí (ani nevíte co máte hledat), a kdekdo vás odkáže na forum a FAQ. V těchto případech je personalifikovaná zkušenost k nezahození(ve FAQ nevíte co hledáte a na forech jsou často unaveni stále stejnými dotazy). Osobně (i když to není prodavač), vás nikdo jen tak neodbyde a zamyslí se a na základě vlastních možností odpoví. Např., tak, že na Netu je dobré nakupovat, jen pokud dané oblasti aspoń trivialně rozumíte, a jen věci, kde není problém servis (proto kola a pod záležitosti, jen pokud si je opravíte, seřídíte a tak, sami).
"Chybu" (dá-li se to tak říct) vidím spíše v tom, co je před monitorem než za monitorem. Zvykli jsme si příliš snadno věřit "tomu jedinému", místo používání selského rozumu.
Někdy může vést cesta k cíli přímější cestou, např. hledat odpověď na odborných serverech:
www.mtbs.cz/katalog07_index1.html
www.ivelo.cz
V případě kola je však osobní rada prodavače k nezaplacení. (Mimochodem Special velmi dobrá volba!)
add hledání helmy:
1)napsal jsem ve firefoxu do vyhledávacího okénka:
"ciklistická přilba rozdíl v ceně"
2) Google mi opravil překlep (nebo spíše chybu ;-))
3) druhý dokaz vedl na:
http://www.qmagazin.cz/content/view/4076/117/
kde je mimo jiné věta:
"Ty dražší nabízejí především větší komfort a lepší zpracování, a tedy více bezpečnosti. „U základních provedení (zhruba do 800 Kč) je skořepina pouze přilepena po obvodu, u kvalitnějších je využívána konstrukce inmold, kdy je pěna pod tlakem vstříknuta do skořepiny"
A celkově mi tato stránka přišla hodně relevantní a informativní.
[23] Ty výsledky jsou velmi podobné, jen např. na "výběr dataprojektoru" našel fulltext seznamu (na Atlas.cz i Seznam.cz) trochu relevantní výsledek na prvním místě, zatímco Google zobrazil jako první odkaz jakýsi eShop a teprve následně totéž co Seznam fulltext. Asi tak :-)
ps. U Google je obvzláště vtipný asi pátý odkaz na hledání výrazu "výběr dataprojektoru" s titulkem "Výběr jídel a alko i nealko nápojů, vinárna, zimní zahrada pro ..."
Mám tak nějak pocit, že jste si sice všiml, ale pak už nebral v úvahu, že problém není v Googlu, ale v obsahu webu jako takového, potažmo eshopů.
Některá z negativ, o kterých píšete:
1) "původní představa o úsporách na Internetu vzala za své" - Google nevede cenovou resp. slevovou politiku eshopů.
2) "při pohledu do sortimentu jsem zjistil, že si prostě nevyberu" - evidentně problém eshopů, Google neumí najít a nabídnout co zřejmě není.
3) "Jet s kolem třeba 200 km někam jen tak na servisní prohlídku" - to zda jste informován o nutnosti servisní prohlídky a vzdálenosti mezi Vámi a eshopem bych taky nedával za vinu Googlu, ale eshopům.
Přečteno 177 016×
Přečteno 141 173×
Přečteno 81 830×
Přečteno 76 905×
Přečteno 66 246×