Hlavní navigace

Nahý císař aneb jak mi Google nic nenašel

20. 9. 2007 22:57 (aktualizováno) Petr Šnajdr

U Google jako by někdo v poslední době vyhlásil soutěž „kdo spustí více aplikací“. Jako by někdo chtěl dokázat, že Google je nejenom skvělá firma, která jasně míří do své vysněné budoucnosti, ale také firma, která stále více a více akceleruje. A také tomu tak v mnoha směrech je. Každý takový spěch má ale svůj bod zlomu a jeho nepříjemnou vlastností je nevyhnutelnost. Stalo se to řadě kdysi úspěšných firem, stane se to i Google. Otázka, kterou si asi nejvíce pokládají majitelé akcií Google, je kdy?

This is alternative content.

Video: Ač jsme to neplánoval, nakonec zvítězilo kolo Specialized. Mám nižší třídu než je ta na videu, ale třeba už příští rok? Uvidíme, teď mi stačí Specialized Hardrock XC Disk. Google a Internet mi však ve výběru moc nepomohli.

Slovo vygooglovat pomalu začalo pronikat i do českého jazyka. Znamená, že vše co potřebujete najít najdete přes vyhledávač Google. Ten najde vše, vše co by se vám mohlo hodit. Donedávna to rozhodně byla pravda, ale zejména v poslední době začínám mít intenzivní nepříjemný pocit, že přes veškerou tu chválu i toto božstvo začíná nacházet něco jiného, než chci. Dost možná, že i novotvar „googlovat“ časem projde nečekanou devalvací.

Příklad za všechny – koupě kola. Před časem se mi intenzivním jezděním dostalo kolo do stavu, kdy nejlepší řešení bylo vyhodit a koupit nové. Plánovaný postup byl jednoduchý – teoretická příprava na Internetu a následné koupení kola, ideálně s „internetovou slevou“ v některém e-Shopu. Jak naivní.

Ukázalo se, že je problém najít vůbec nějaké informace, které by mi pomohly porozumět vysněnému produktu. Googloval jsem s nadsázkou dva dni a dvě noci, pravda, ale výsledek se nedostavil. Nalezené články byly většinou velmi povrchní a rady v nich se soustřeďovali na to, že rozumné kolo se nedá koupit v hypermarketu apod. Tak to jsem tak nějak tušil i bez nich.

Nakonec jsem koupil papírovou knihu, zorientoval se v typech kol, rámech, brzdách, přehazovačkách a dalších věcech a vybaven touto teoretickou přípravou se znova vrhl na Internet. Tentokrát, ale byl cíl jasný – e-Shopy prodávající kola. Google zapracoval pro změnu výborně, našel desítky e-Shopů prodávajích kola, ale ouha – při pohledu do sortimentu jsem zjistil, že si prostě nevyberu.

To, že některé e-Shopy mi jako první kolo nabízely bicykl za 200 000 Kč kus, to bych ještě překousl, ale parametry kol ve stejné třídě byly tak podobné, že jsem si mohl hodit kostkou a dle výsledku vybrat. A tak i přes teoretickou přípravu nastal opět návrat do reality a cesta do cyklocentra v Radotíně, vysvětlování prodavačce jakým terénem chci jezdit, jak často, jak daleko, kolik tak bych si představoval za kolo utratit a během 2 minut jsem ho měl kolo před sebou a zkoušel zdali mi sedne – a sedlo.

Ač původně byla moje představa trochu jiná, stal jsem se šťastným majitelem XC kola (crosscountry) s diskovými brzdami, odpružením předních vidlic a dalšími vychytávkami od firmy Specialized. Dokonce i moje původní představa o úsporách na Internetu vzala za své. Kolo jsme koupil levněji než na Internetu.

Ale zarazilo mě toho víc. Třeba upozornění, že po 2 měsících anebo 100 km bych se měl dostavit na servisní prohlídku. Jak bych tohle řešil při koupi přes e-Shop nevím. Jet s kolem třeba 200 km někam jen tak na servisní prohlídku by se mi nechtělo.

Specialized Hardrock XC Disk

Obrázek: Nakonec volba padla na Specialized Hardrock XC Disk a jsem s ním navýsost spokojen. Zdolalo nejenom Řevnický kopec, ale velkou část Milešovky, nejvyšší hory Českého středohoří.

Mission impossilble: dataprojektor

Obdobná situace se opakovala i později a to s dataprojektorem. Svého času nekřesťansky drahá věc se dostala do stavu celkem cenově přijatelného doplňku každého office. Ovšem najít na Internetu text, který by člověku objektivně a technicky srozumitelně vysvětlil jak takový diaprojektor vybrat, to je velký problém.

Google se snažil, ale výsledek byl velmi ubohý. Převážně nacházel zboží v e-Shopech, a pokud našel i nějakou relevantní diskusi, byla z roku 1996, což je totéž jako fauna prvohor pro současného zoologa. Nakonec výběr proběhl selským rozumem a zakoupení ve známem, ověřeném a spolehlivém e-Shopu. Hraní si s Google byla ztráta času. Bohužel do slova a do písmene.

Korunu tomu všemu nasadila sázka jednoho z mých kolegů. Ten sebejistě prohlásil, že v daném limitu zjisti přes Google jakoukoliv informaci. Snad tomu tak i někdy bylo, ale když se mu z deseti otázek nepodařilo najít odpověď ani na jednu, smích i důvěra ve vyhledávač rychle odešla tam kam akcionáři Google zamířit nechtějí. Zkuste si to sami a pří té příležitosti můžete najít třeba důvod proč některá cyklistická přilba stoji 400 Kč a některá 4000 Kč av čem je ta užitná hodnota. Schválně za jak dlouho to zjistíte.

Kdo ví v čem všem může být háček

Možná dané téma není dostatečně na Internetu přítomné, možná že mě nenapadl žádný vhodný dotaz, který by Google správně pochopil, možná Google neměl právě ten správný den. A možná celkový objem dat začíná být tak velký, že klasický přístup selhává a PageRank se začíná přežívat. A možná, že je před námi jen další generační krok, který neponese název složený z několika pestrobarevných písmen a právě vzniká na některé univerzitě – možná ve Státech, možná v Číně a nebo jinde.

Faktem je, že Google nabízí stále velice kvalitní vyhledávání a nechci popírat jeho pozici v této oblasti. Přesto si ale pokládám otázku, zdali jeden kult pomalu nezačíná ztrácet na božskosti a svět jen nečeká na nové božstvo, které ho nahradí, aby to staré bylo odsunuto do temnějších koutů chrámů jako se to stalo Yahoo a nebo zcela zmizelo v dálkách jako kdysi tak známá AltaVista. Neblíží se ten čas? Dokud se neobjeví něco jiného tak asi ne, ale co když… právě zítra? Kdo ví?