Hlavní navigace

Microsoft: boj o reklamu nebo budoucnost?

25. 2. 2008 7:44 | Petr Šnajdr

Microsoft se nám zamiloval a jeho vysněnou není nikdo jeden z nejznámějších internetových portálů světa – Yahoo. Ač odmítnut, nevzdává se svých nadějí, ale nadějí na co? Nikdo nedělá nic zbytečně a jen tak – ani Microsoft, který byl dlouho znám svými mnohdy tvrdými, ale pragmatickými kroky. Ač se obecně soudí, že Microsoft usiluje o více peněz z reklamy a vylepšení pozici v této oblasti proti dnes již dominantnímu Google, možná se za tím vším skrývá něco, co si nikdo z Microsoftu nebyl ochoten nahlas říct – boj o budoucnost a možná i existenci firmy. Poprvé v historii je Microsoft reálně ohrožen způsobem na který zatím nenašel obrany.

This is alternative content.

Video: Yahoo odmítlo nabídku Microsoftu.

Historie Microsoftu je zajímavou etapou z kapitoly vzniku a rozvoje IT. Microsoftu se v minulosti podařilo být v mnoha případech v tom správném čase na správném místě. Získal si důvěru zákazníků ať již domácích uživatelů, tak i lidí z business sféry. I když v minulosti vznikla řada produktů, které na svou dobu byly lepší, žádný z nich se vůči Microsoftu nijak zásadně neprosadil a to i když přišel dříve než dítko z dílen v Redmondu.

This is alternative content.

Obrázek: Nostalgiecké ohlédnutí za historií Windows včetně betaverzí.

Opravdových ohrožení zažil Microsoft opravdu málo

Kdo si dnes vzpomene na firmy jako Asthon Tate nebo kdo byl výrobcem Quattro Pro? Kde jsou sny IBM o TopView a OS/2 a nenáročné GeoWorks od Berkeley Softworks? Avšak oč byl Microsoft schopnější v businessu, o to větší medvědí službu si páchal ve vztazích s okolním světem. Dominantní postavení, kterému se stále těší umožňuje řadu věcí řešit z pozice síly a Microsoft je také z pozice síly řeší. Že i to má své meze dokazuje řada sporů ohledně zneužívání svého postavení s EU i státní správou ve Státech a tak mnoho jeho partnerství je spíše partnerstvími z rozumu, která mají na míle k obdivu, kterému se těší Google.

Dokud busienss modely konkurentů byly více či méně podobné těm Microsoftím, více či méně to nevadilo. První velkou změnou byl Linux. Open Source operační systém dokázal získat podporu velkých společností, který do něj vložily svoji důvěru a tak to co „velká modrá“ nedokázala dát OS/2, dala Linuxu.A nejen IBM. Najednou se ukázalo, že Linux může být v mnoha případech efektivnějším řešením než Microsoftí technologie, ale i přesto ani Linux nedokázal téměř nijak narušit monopol Microsoftu v oblasti desktopů. Zdá se, že miliony nadšenců, nulová cena za licenci a další výhody nestačí na důvěru lidí ve Windows a zejména nenahradí aplikace na které si uživatelé tak zvykli.

Trochu jinak tomu je ve světe serverů, ale ani zde Linux není pro Microsoft smrtící hrozbou, jen možná nebývale silným konkurentem, který si dokázal najít své místo na trhu, ale ve skutečnosti Micosoftu pomáhá. Jak? Drží ho v pohotovosti, nenchává usnout, nutí inovovat, brání zastavit se a je dobře, že je tomu tak. Někdo takový Microsoftu dlouho chyběl.

Budeme kupovat aplikace nebo přístup k nim?

I současný Internet pro Microsoft také není nijak extrémním ohrožením. Neúčastnit se dění na něm byla jistě byla škoda a tak všechny aktivity ohledně MSN a Live.com dávají smysl, ale co není zásadním ohrožením dnes, mohlo by jím být zítra a pokud to zítra je již velice blízko, je to více než důvod k obavám. Business model Microsoftu stojí na prodeji licencí a případně služeb k jeho vlastním produktům. Dosud to byla celkem logická posloupnost věci:

  1. Mám potřebu nějaké aplikace, ta mimo jiné automaticky znamená potřebu vhodného operačního systému a tím je samozřejmě Windows

  2. Koupím tedy počítač (s předinstalo­vanými Windows).

  3. Nasledují aplikace a čím více jich bude od Microsoftu tím lépe. MS Office je téměř povinné.

  4. Jste business zákazník a potřebujete podporu? I to Microsoft za peníze umí

Jenže co když svět míří někam kde takovýto postup nedává vůbec smysl? Co když aplikace se přesunou na vzdálené servery kdesi na Internetu, na lokálním zařízení zůstane minimum aplikační logiky, pokud vůbec nějaká. Jaké budou důsledky?

  1. Potřebujete zařízení na kterém poběží prohlížeč. Zdali srdcem ono zařízení bude Windows, Linux nebo jiný operační systém je celkem jedno. Zde vyhraje ten kdo nabídne nejmenší cenu a to je bitva, která je pro Microsoft extrémně obtížná a i když možná teď působí jako scifi, nemusíme být až tak vzdáleni době, kdy to bude realitou.

  2. Operační systém na serveru? Zájmem provozovatelů služeb je poskytovat službu s co nejmenšími náklady, mít možnost ji kdykoliv a jakkoliv škálovat bez zásadních licenčních omezení a růstu nákladů. I kdyby ten rozdíl dělal jen 1000 Kč na server, na farmách o stovkách serverů je celkový rozdíl nákladů znatelný. Položme si otázku proč třeba Google nepoužíval na stovkách tisíc svých serverů Windows? Něco tak složitého nepotřebuje a jediný rozdíl by tak byl hlavně v tom, že vše stálo více. To jsou špatné zprávy.

  3. A co aplikace? Všímáte si jak jsme si již všichni zvykli na používaní aplikací jako je email? A všimli jste si jak se stále častěji objevují zárodky prvních aplikací, které se snaží nahrazovat to v čem dosud dominoval Microsoft? Že jsou to pro vás teď hračky? Jistě, ale co za pár let? Lidé neradi mění své zvyky, ale jak se naučili používat webmaily, naučí se postupně i další služby.

Aplikace hostované na serverech kdesi v Internetu se pomaličku dostávají do našeho života. Nejsou dokonalé a neoplývají stovkami funkcí, ale nabízí něco co jinde nezískáte. Přístup odevšad bez speciálního vybavení, velice nízké náklady a to jsme teprve na začátku. Pro Microsoft špatná zpráva je nejenom že jeho produkty pro takovéto aplikace nejsou nezbytné, ale dokonce mohou být svazující jeho vlastní licenční politikou a na ni orientovaným business modelem.

Ano, jistě, ne vše je tak ideální jak by být mohlo, ale podívejte se kolik lidí dnes již přestalo používat lokálního mailového klienta a vystačí s web rozhraním freemailů? Z pohledu třeba poloviny devadesátých let se mi to zdá téměř neuvěřitelné.

This is alternative content.

Video: Microsoft přichází se zajímavými produkty ať již na trh nebo alepoň ve formě technologických dem. O tom, že to již dávno není je firma Windows a Office nikdo nepochybuje.

Noční můry Microsoftu

Google má to co Microsoft ne – řadu lidí, kteří ho ze srdce obdivují a i když jeho lovemark bude časem splábnout, stále je dalek vnímání, které občas provází Microsoft. Co je ale daleko horší, má business model, který je schopen nabídnou lidem aplikace při minimálních nákladech na jednotku s tím, že je dokáže nabídnout i zdarma. Sledujte reklamu a pokud vás neco zaujme – následujte ji. Děkujeme, že nás používáte – tak nějak by mohlo znít volání Google namísto napřažené ruky očekávající dolar v podání Microsoftu.

Microsoft je v pasti a i když tvrdit, že je ohrožena jeho dlouhodobá existence, jeho úspěšnost může zmizet jako mávnutím kouzelného proutku stejně jako věhlas firem Novell, DEC a dalších. Gigantů, kterým by jejich budoucnost málokdo předvídal v období jejich největšího rozkvětu. V tom nejhorším možném scénáři může mít v rukou kvalitní aplikace, skvělý operační systém, ale to vše bude něčím po čem možná neštěkne ani pes.

This is alternative content.

Video: Kolik lidí ví co je Office Live a kolik má představu co by tak mohlo být Googel Apps? Problém Microsoftu není v tom, že by nedokázal udělat technologicky skvělé služby, ale v tom co dělal až dosud.

Nakonec Microsoft se v poslední době velmi snaží, nemyslím si, že by jeho vyhledávač byl nějak horší než ten od Google a že řada jeho technologií jde za rámec toho co je schopna nabídnout konkurence. Jenže není právě tohle scénář jeho bývalých konkurentů, kteří v konkurenčním boji s Microsoftem neuspěli? Dejte stranou fundamentalismus a běžte se podívat na SilverLight, Popfly a další. Jenže to co Microsoft vytáhne ze šlamastiky nejsou technologie, ale změna přístupu. A změnit přístup je snad ze všech věcí, které člověka mohou potkat ta nejtěžší.

Microsoft se v poslední době opravdu snaží, lidé z Microsoftu jsou přátelští, jejich blogy se dobře čtou a je vidět, že velká korporace se otevírá světu. Ale bude to stačit?

Nezmizí síla, kterou Microsoft má někde kde zmizelo povědomí o kdysi tak slavném Hotmailu?

Yahoo aneb svět z jiné strany

Yahoo je pro řadu lidí branou k Internetu, ale pro Microsoft je branou do budoucnosti. Nepochybně ne jedinou, ale rozhodně tou, která je nejvíc na ráně. Jenže tahle slečna je z jiného světa a nemá pro šviháky z business sféry příliš pochopení. Svět Yahoo je více světem ušlechtilých koní Hvajninimů z již zmiňované Swiftovy satiry, než světem peněz, který řada lidí vidí za Microsoftem. Je logické, že management Yahoo musel být z nabídky Microsoftu znechucen stejně jako Gulliver ze setkání s lidem podobnými bytostmi, kteří byli Hvajninům podřízeny – jaký paradox, že právě dle nich se Yahoo jmenuje – Jahuú.

Jahuvé jsou ve Swiftově díle výkvětem lidské špatnosti. Jejich chování, zlomyslnost, hrabivost a touha po moci způsobila, že se Gulliver zpět do „světa Jahůú“ vrátil jen na přímý nátlak Hvajninimů.

Odmítnutí Yahoo se dalo čekat a je otázka do jaké míry se jednalo o pouhou standardní dělostřeleckou přípravu Microsoftu, která měla jediný cíl: dostat mimo hru management Yahoo, aktivovat akcionáře a ukázat jim jak emoce, které management ovládají, právě je – akcionáře poškozují. Pokud byl scénář právě takový, může si na své strategické mapě Microsoft zaškrtnout první bod jako splněný.

Jediným ohrožením mohl být Google, ale právě jeho postavení mu brání se v této hře účastnit. Antimonopolní zákony by ho s pravděpodobností blížící se jistotě diskvalifikovaly a tak celou hru mohl s patřičnou a viditelnou nervozitou jen z povzdálí pozorovat.

Jako malé děti

Bylo to snad poprvé, kdy Google ve své komunikaci k okolnímu světu šlápl vedle. Povyk, který z internetového giganta zazněl měl možná podpořit veřejné mínění proti této akvizici, ale pokud to bylo vážně míněno, diskreditovalo to veškerou jeho snahu „Dont be evil“. Volat z pozice dominantní společnosti o obavách z růstu Microsoftu v segmentu v kterém se sám nacházím, ve skutečnosti odkrylo něco jiného než Google chtěl. Ptáte se co?

To, že i tato společnost může pociťovat něco jako strach a obavy. Z čeho? To je zajímavá otázka na kterou se nyní špatně hledá odpověď, ale kdo by si ji měl uvědomovat lépe než právě Google sám? Google tak přiznal světu, že i on má své slabiny, které stačí najít. Pro Microsoft to musela být skvělá zpráva. I když celkově všechny trumfy má v rukou spíše Google, za určité situace to nemusí znamenat téměř nic. Takových společností v minulosti bylo a ne vždy stačí hrubá síla.

Možná právě teď stojíme na začátku nečeho co si málokdo umí představit, ale jaký bude další vývoj i když Microsoft Yahoo získá je ve hvězdách. Může stejně zazářit jako supernova jako pohasnout jako Hotmail. Bohužel většinou jsou pravděpodobnější ty horší možnosti, ale nechme se překvapit. Microsoftu zcela jistě nejde o málo …