Měl jsem rád Google Analytics. A to hodně. Těžko je nemít rád, když jim žádný podobný systém pro sledování webových statistik nesahá ani po kotníky a navíc jsou zadarmo. Být leadrem v určité oblasti a nedat možnost konkurenci ani soutěžit cenově je vražedná kombinace. Možná ale také sebevražedná.
Google uvedl k Analytics nové vizuální rozhraní. Když jsem si četl oznámení, tak to vypadalo docela nevinně. Pár nových funkcí a restrukturalizace některých reportů. Teď je nové rozhraní k dispozici paralelně ke starému. A realita je mnohem tvrdší než sliby.
První problém zaznamenáte hned na začátku. Tím pro mě při každém vstupu do Analytics byla sekce Dashboards v režimu Executive. Používal jsem první tři: Executive Overview, Conversion Summary a Content Summary. Kdo Analytics zná, tak ví, že tam najde rychlý přehled nejdůležitějších životních parametrů vašeho webu: kolik lidí přišlo (a kolik z nich je nových), odkud, kolik z nich nakoupilo (Goals) a odkud byli ti co nakoupili. Analytics jsou cílené hlavně na optimalizaci reklamy a nákupního procesu vůbec, takže proklikáním této trojice reportů zjistíte během pár sekund jestli váš web nemá nějaký zásadní problém. A důležité na této trojici je, že máte rychle k dispozici agregovaná data porovnaná z minulým obdobím. Takže ihned poznáte jestli se něco špatného neděje a pokud ano, do kterých detailních reportů jít a zjišťovat o tom více.
Takže utrum. Dashboard je teď jen jeden. Standardně neobsahuje porovnání s minulým obdobím, to si musíte zapnout nahoře v kalendáři (mimochodem defaultní pohled na data se zřejmě změnil z bývalých 7 dní zpět na měsíc zpět, což mi přijde jako už příliš dlouhé období). Pak se vám v Dashboardu sice ukážou trendy, ale také u každé položky máte s jakým obdobím srovnáváte. Že je to období furt stejné a že se těch položek je na stránce požehnaně nikomu nevadí. Ať žije duplicita.
I samotná volba období je rozvrtána a ponechána ve stavu obvzláště zajímavém. Když jsem ji dnes 12.5. donutil k zobrazování 7 dní zpět (6.-12.5.) plus dalších 7 dní (29.4–5.5.) jako porovnávací období, tak došlo k zajímavé věci. Všechny grafy, které zobrazují na x ose čas začinají někde u 7.4. Porovnávaná období se tak krčí kdesi vlevo a vidět je z toho velké houby.
Indikátory v Dashoardu jsou mimochodem občas zjednoduešeny k nepoužitelnosti. Například hezká vizuální mapka světa na které byly dříve různě veliké špendlíčky podle toho odkud lidé přišli je teď nahrazena ještě dokonalejší mapkou, ze které poznám jediné: že 100% uživatel ke mně přišlo z Evropy a Ruska (ano, pro Google je to prostě celá tato oblast jeden region). To je ovšem velmi hodnotná informace. Navíc se bude jistě každý den měnit, takže její role v Dashboardu je nezastupitelná.
Bohužel bych takhle mohl pokračovat s téměř každým indikátorem v Dashboardu. Jsou buď zjednodušené k nepoužitelnosti nebo nereagují na předchozí období (Trafic Sources Overview) zobrazováním trendů anebo naopak poskytují tak detailní informace, že nejsou skoro agregované.
Pokud jste se dost znechutili Dashboardem, tak můžete pokračovat k stromu reportů, který byl obrácen také vzhůru nohama. Když jsem poprvé Analytics poznal, tak se mi moc nelíbilo rozdělení reportu na marketingové (Marketing) a ty týkající se obsahu vebu (Content). Říkal jsem si něco o jednoduchých amících posedlých pracovními pozicemi z vizitek. Časem jsem pochopil, že to není úplně blbé, protože obě hlavní skupiny reportů opravdu slouží k docela jiným účelům a i když je váš byznys one-man-show, tak víte kde co máte hledat. Teď jsou hlavní skupiny čtyři a úplně jiné: Visitors, Trafic sources, Content a Goals. To už je výrazně blbější dělení, protože už první dvě skupiny týkající se návštěvníků a míst odkud přišli s sebou souvísí tak těsně, že oddělovat je skoro nemá smysl, takže reporty v nich budete hledat spíš náhodně.
A že budete své oblíbené report hledat to si pište. Spousta jich prostě chybí, protože absolutně je reportů výrazně méně. To je dané tím, že nové reporty obsahují vždy mnohem více informací. Ovšem volba toho, co který report bude obsahovat probíhala snad házením kostky. A hodně paťaté kostky, protože některé informace jsou snad všude (třeba velmi důležitý agregovaný Avarage time on site se nachází mimojiné v reportu s názvem Languages) a jiné zase asi nikde.
Strom reportů je navíc přeházený a reporty dost často přejmenované. Což je ale vlastně jedno, protože bez ohledu na název téměř vždy obsahují něco jiného než dříve nebo je musíte pro to, aby ukazovali to co dříve složite překonfigurovat, což si ovšem Analytics příště už zase nepamatují.
Jedním z velkých kroků dopředu je nová geomapka. Na té staré mi vadilo vlastně jediné a to, že pokud jste ji hodně pozvětšovali, tak špendíčky narostli do tak obludných rozměrů, že překryly hranice států. Ta nová pracuje primárně s regiony, takže pokud si poklepete na to zmíněné Eurorusko, abyst se dozvěděli více, tak nic nezjistíte, protože nové zobrazení rozděluje Evropu na západní a východní (takové malé znovuoživení železné opony) a my jsme spolu s Ruskem, Běloruskem a podobnými v té východní, takže další pohled vám sdělí, že 97% vašich návštěvníků přišlo z tohoto poskonumistického bloku, a pak už vám nezbyde než klepat na jednotlivé země. Dříve jsem hned viděl, že mi na web lezou lidé z finské Nokie a portugalského Zappu, z nové mapy to fakt nezjistíte.
Největší průšvih asi zjistíte, když budete hledat složitější ladění reportů jako je třeba Cross segment performence umožňující vám dotazy typu Kolik Rusů používá Firefox? V nových Analytics už prostě nejsou. Google se tak připojuje k vedoucímsvětovým firmám, které umí uvésti nový produkt, který je v rámci modernizace výrazně osekanější než předchozí verz.
V tomto bodě asi vzdávám další systematické přibližování, protože nové Analytics jsou pro mě hlavně chaos, takže se mi těžko rozebírají nová a nová rozčarování nad jednotlivými reporty. Proto už si postěžuji jen nové grafické ztvárnění, které je prostě neuvěřitelně prostorově rozežrané. Vše má kolem sebe spousty a ještě trochu volného místa a čáry jsou fakt hodně tlusté (tak aby se co nejvíce překryly) a písma hodně velká. Výsledkem jsou indikátory zobrazující na spoustě prostoru vlastně téměř nic.
Doufám, že velké poradenské firmy, kterými se Google na stránkách Analytics tak rád chlubí, spustí strašný řev a Google sedne znovu k rýsovacím prknům. Pro tento rok mi stačí k naštvanosti hrozící přepracování internetového bankovnictví eBanky, nemusím to chytat hned ze všech stran na jednou.
Jestli to není spíš jen tím, že ta nová verze je prostě jiná. Třeba pod mapou máte přepínač City/Country/Region/Contitent. Stačí přepnout na Country nebo City a je to. Můžete si dokonce zobrazit detailní mapku ČR s vyznačenými městy - cokoli. A podobně to nejspíš bude se vším ostatním.
Internet nepřeje příliš konzervativním a nepřizpůsobivým ;)
2pixy:
Diky, za upozorneni na prepinace. Doufam, ze sis je i vyzkousel:
Sub-Continent Region - to je ta zminovane vychodni a zapadni Evropa, takze tim si nijak vyrazne nepomuzu
Country - fajn, vysledkem je vcelku jen to, ze vidim, z kterych zemi ke mne lidi neprisli, protoze ostatni zeme mimo CR splyvaji v jedne barve zrejme diky spatne zvolene granularite stupnice barev
City - no, tady se mi zobrazi neco jako kdyz vysypes pikslu se spendliky - jeden na druhem a vsechny stejne velke, mapa jde zoomovat jedine po tech divnych reginonech, takze Evropu si najednou z mesty stejne nezobrazis, takze to je taky velmi nosne zobrazeni
Pravdu mas v tom, ze si mohu zobrazit cokoliv, KROME toho stareho zpusobu.
Navic jak nekdo poznamenal na foru o GA, tak i data jsou zrejme ziskavana jinym zpusobem, takze ted uz jsou informace o regionech v zemi vyrazne mene detailni.
Ano, jsem konzerva a at si me internet nepreje ;-)
Spíš pořád nechápu, proč se neustále měří rozlišení obrazovky a ne velikost viewportu. Doba, kdy měl každý okno browseru od kraje ke kraji a byl rád, že využije každý dostupný pixlík, je už dávno tatam. Kdo má velké rozliení, nepoužívá fullscreen, kdo má fullscreen, má i nějaké sidebary... Informace o rozlišení obrazovky je skoro k ničemu.
[4] souhlasím, kdysi jsem o to neúspěšně žádal i přes jejich help a google groupu. IMHO by ale neměl být větší problém to udělat per site, měl by stačit malý javaskriptík, co do těch příslušných proměnných u screensize vloží šířku/výšku viewportu, nedávno jsem se na to chystal, ale pak mi to zavedli v navrcholu a já ztratil drive. Jediný trochu problém je pak přílišná granluarita, protože zatímco screensize je prakticky jen několik pár typů, u viewportu jich je mraky a bohužel analytics (stejně třeba jako navrcholu) používají pro screensize/viewport zcela debilní typ grafu (sloupcový/kruhový řazený podle maxima) - optimální by byl součtový (percentily), kdy bych věděl pro kterékoliv rozlišení, kolik uživatelů má více a kolik méně. Ale když by to už člověk do toho analytics dostal, tak pak není problém jednoduchý export a grafík třeba v excelu.
Jinak nové analytics se mi naopak VELMI LÍBÍ! Důvod je hlavně jeden - jsou několikanásobně rychlejší! A co se týče jednoho dashboardu - to je nesmysl - u tohoto si totiž můžete přidat kterýkoliv graf na váš dashboard, což předtím nebylo možné, takže předtím jsem musel procházet deset různých podstránek, takhle si je vytáhnu všechny na jednu stránku.
Mně se ta nová verze taky líbí podstatně víc - přijde mi přehlednější, rychlejší atd.
ad viewport - to jasně, ten graf je spíš na nějakou spojitou funkci na bázi rozdělení, případně na nějaké intervalové podíly. A jde hlavně o šířku, výška je až sekundární, takže i tomu by se ta forma zobrazení dala podřídit. Jen chtít, vymyslet se to pak dá určitě na tisíc způsobů...
Nejblbší věc na Analytics (bylo to tak i ve staré verzi) je hledání, odkud přišlo kolik zákazníků (splněný goal). Udělat to nejde. Místo toho si můžu zobrazit jen procento, kolik procent lidí z kterého zdroje splnilo daný goal (konverze). Jenže porovnávat 5 % ze 100 lidí a 5 % z 5000 lidí je trochu rozdíl.
Potřeboval bych referery řadit podle počtu zákazníků, které přinesly. To nejde. Místo toho můžu řadit jen podle konverzí. K čemu to je nechápu. Zdroje, které přinesly jediného zákazníka, mají konverzi 100 procent! K čemu to ale je?
Komunikace s Googlem nikam nevedla, ani neodpověděli. Takže kecy o tom, že trh Google zcela nasytil jsou nesmyslné. Pořád je prostor pro inovaci!
Osobně bych to také neviděl tak černě. Máš pravdu například s duplicitou versus přílišnými zjednodušeními. Ale jinak bych si dovolil nesouhlasit :)
Tak například defaultní měsíční přehled je mnohem užitečnější než bývalý týdenní. V bývalém Analytics jsme byli všichni posedlí změnami a sledovali každou výchylku. Ale upřímně, měnili jste nějak významně strukturu webu každý týden? Nová verze podporuje trochu větší, skoro bych řekl strategický nadhled. Proto je taky náhled na kratší termíny (třeba 3 dny) mírně řečeno 'discouraged' samotným designem interface.
Jste-li posedí detailem (jako jsem byl ještě donedávna i já), zkuste webalizer nebo awstats, které vám sice nedají skoro žádný přehled, zato můžete sledovat svoji stránku skoro realtime.
Díky za podnětný článek! Musím uznat, že jsem si doteď vůbec nepřipouštěl, že by nový interface mohl být v čemkoliv krok špatným směrem...
Přečteno 54 300×
Přečteno 54 144×
Přečteno 52 336×
Přečteno 51 876×
Přečteno 51 813×