Hlavní navigace

Nové Google Analytics jsou šílené

13. 5. 2007 23:44 (aktualizováno) | koppel

Měl jsem rád Google Analytics. A to hodně. Těžko je nemít rád, když jim žádný podobný systém pro sledování webových statistik nesahá ani po kotníky a navíc jsou zadarmo. Být leadrem v určité oblasti a nedat možnost konkurenci ani soutěžit cenově je vražedná kombinace. Možná ale také sebevražedná.

Google uvedl k Analytics nové vizuální rozhraní. Když jsem si četl oznámení, tak to vypadalo docela nevinně. Pár nových funkcí a restrukturalizace některých reportů. Teď je nové rozhraní k dispozici paralelně ke starému. A realita je mnohem tvrdší než sliby.

První problém zaznamenáte hned na začátku. Tím pro mě při každém vstupu do Analytics byla sekce Dashboards v režimu Executive. Používal jsem první tři: Executive Overview, Conversion Summary a Content Summary. Kdo Analytics zná, tak ví, že tam najde rychlý přehled nejdůležitějších životních parametrů vašeho webu: kolik lidí přišlo (a kolik z nich je nových), odkud, kolik z nich nakoupilo (Goals) a odkud byli ti co nakoupili. Analytics jsou cílené hlavně na optimalizaci reklamy a nákupního procesu vůbec, takže proklikáním této trojice reportů zjistíte během pár sekund jestli váš web nemá nějaký zásadní problém. A důležité na této trojici je, že máte rychle k dispozici agregovaná data porovnaná z minulým obdobím. Takže ihned poznáte jestli se něco špatného neděje a pokud ano, do kterých detailních reportů jít a zjišťovat o tom více.

Takže utrum. Dashboard je teď jen jeden. Standardně neobsahuje porovnání s minulým obdobím, to si musíte zapnout nahoře v kalendáři (mimochodem defaultní pohled na data se zřejmě změnil z bývalých 7 dní zpět na měsíc zpět, což mi přijde jako už příliš dlouhé období). Pak se vám v Dashboardu sice ukážou trendy, ale také u každé položky máte s jakým obdobím srovnáváte. Že je to období furt stejné a že se těch položek je na stránce požehnaně nikomu nevadí. Ať žije duplicita.

I samotná volba období je rozvrtána a ponechána ve stavu obvzláště zajímavém. Když jsem ji dnes 12.5. donutil k zobrazování 7 dní zpět (6.-12.5.) plus dalších 7 dní (29.4–5.5.) jako porovnávací období, tak došlo k zajímavé věci. Všechny grafy, které zobrazují na x ose čas začinají někde u 7.4. Porovnávaná období se tak krčí kdesi vlevo a vidět je z toho velké houby.

Nastavování období funguje prapodivně

Indikátory v Dashoardu jsou mimochodem občas zjednoduešeny k nepoužitelnosti. Například hezká vizuální mapka světa na které byly dříve různě veliké špendlíčky podle toho odkud lidé přišli je teď nahrazena ještě dokonalejší mapkou, ze které poznám jediné: že 100% uživatel ke mně přišlo z Evropy a Ruska (ano, pro Google je to prostě celá tato oblast jeden region). To je ovšem velmi hodnotná informace. Navíc se bude jistě každý den měnit, takže její role v Dashboardu je nezastupitelná.

Euroruský region in one

Bohužel bych takhle mohl pokračovat s téměř každým indikátorem v Dashboardu. Jsou buď zjednodušené k nepoužitelnosti nebo nereagují na předchozí období (Trafic Sources Overview) zobrazováním trendů anebo naopak poskytují tak detailní informace, že nejsou skoro agregované.

Pokud jste se dost znechutili Dashboardem, tak můžete pokračovat k stromu reportů, který byl obrácen také vzhůru nohama. Když jsem poprvé Analytics poznal, tak se mi moc nelíbilo rozdělení reportu na marketingové (Marketing) a ty týkající se obsahu vebu (Content). Říkal jsem si něco o jednoduchých amících posedlých pracovními pozicemi z vizitek. Časem jsem pochopil, že to není úplně blbé, protože obě hlavní skupiny reportů opravdu slouží k docela jiným účelům a i když je váš byznys one-man-show, tak víte kde co máte hledat. Teď jsou hlavní skupiny čtyři a úplně jiné: Visitors, Trafic sources, Content a Goals. To už je výrazně blbější dělení, protože už první dvě skupiny týkající se návštěvníků a míst odkud přišli s sebou souvísí tak těsně, že oddělovat je skoro nemá smysl, takže reporty v nich budete hledat spíš náhodně.

A že budete své oblíbené report hledat to si pište. Spousta jich prostě chybí, protože absolutně je reportů výrazně méně. To je dané tím, že nové reporty obsahují vždy mnohem více informací. Ovšem volba toho, co který report bude obsahovat probíhala snad házením kostky. A hodně paťaté kostky, protože některé informace jsou snad všude (třeba velmi důležitý agregovaný Avarage time on site se nachází mimojiné v reportu s názvem Languages) a jiné zase asi nikde.

Strom reportů je navíc přeházený a reporty dost často přejmenované. Což je ale vlastně jedno, protože bez ohledu na název téměř vždy obsahují něco jiného než dříve nebo je musíte pro to, aby ukazovali to co dříve složite překonfigurovat, což si ovšem Analytics příště už zase nepamatují.

Jedním z velkých kroků dopředu je nová geomapka. Na té staré mi vadilo vlastně jediné a to, že pokud jste ji hodně pozvětšovali, tak špendíčky narostli do tak obludných rozměrů, že překryly hranice států. Ta nová pracuje primárně s regiony, takže pokud si poklepete na to zmíněné Eurorusko, abyst se dozvěděli více, tak nic nezjistíte, protože nové zobrazení rozděluje Evropu na západní a východní (takové malé znovuoživení železné opony) a my jsme spolu s Ruskem, Běloruskem a podobnými v té východní, takže další pohled vám sdělí, že 97% vašich návštěvníků přišlo z tohoto poskonumistického bloku, a pak už vám nezbyde než klepat na jednotlivé země. Dříve jsem hned viděl, že mi na web lezou lidé z finské Nokie a portugalského Zappu, z nové mapy to fakt nezjistíte.

Největší průšvih asi zjistíte, když budete hledat složitější ladění reportů jako je třeba Cross segment performence umožňující vám dotazy typu Kolik Rusů používá Firefox? V nových Analytics už prostě nejsou. Google se tak připojuje k vedoucímsvětovým firmám, které umí uvésti nový produkt, který je v rámci modernizace výrazně osekanější než předchozí verz.

V tomto bodě asi vzdávám další systematické přibližování, protože nové Analytics jsou pro mě hlavně chaos, takže se mi těžko rozebírají nová a nová rozčarování nad jednotlivými reporty. Proto už si postěžuji jen nové grafické ztvárnění, které je prostě neuvěřitelně prostorově rozežrané. Vše má kolem sebe spousty a ještě trochu volného místa a čáry jsou fakt hodně tlusté (tak aby se co nejvíce překryly) a písma hodně velká. Výsledkem jsou indikátory zobrazující na spoustě prostoru vlastně téměř nic.

Každý indikátor potřebuje prostor

Doufám, že velké poradenské firmy, kterými se Google na stránkách Analytics tak rád chlubí, spustí strašný řev a Google sedne znovu k rýsovacím prknům. Pro tento rok mi stačí k naštvanosti hrozící přepracování internetového bankovnictví eBanky, nemusím to chytat hned ze všech stran na jednou.