iPhone SDK - prošlapanou cestičkou

9. 3. 2008 13:11 koppel

O iPhone SDK se na českém internetu mluví až hodně, přestože si Patrick na Marigoldu stěžuje na opak. Je to třeba i poměřovat dopadem iPhone a SDK zvlášť na nás a ten je stále dosti diskutabilní. Velká část těchto zpráv ovšem kritizuje monopolní model, který připravil Apple pro distribuci aplikací přes iTunes. Přitom nejde o nic nového.

Není tomu tak dávno, kdy na trhu s PDA měla nadpoloviční podíl jistá firma Palm. Ta je dneska tam, kde byl pro změnu Apple v době kdy Palm kraloval. I to je třeba míti na paměti. Apple je výjímečný v tom, že zřejmě dokáže svých několik minut slávy zopakovat a to je nevídané nejen v showbyznyse. Mimojiné díky tomu, že se opravdu dobře dokáže poučovat z chyb a úspěchů jiných.

Když Palm kraloval PDA, tak se drtivá většina softwaru prodávala přes portál Palmgear. Nebylo to sice tak, že by ten měl stanovený monopol na prodej aplikací pro tuto platformu, ale dospělo se k tomu přirozenou cestou. Pro uživatele bylo výhodné nacházet všechny aplikace na jednom místě. Paradoxně se to tenkrát uvádělo jako velká výhoda Palmů nad tehdy velmi minoritním konkurentem s názvem PocketPC.

Méně spokojení byli vývojáři, kteří platili výrazně více než 30%, které bude chtít Apple. Záviselo to od ceny aplikace, ale bylo to čím dál víc, jak se Palm vytrácel z pozice jedničky. Přesto se pro Palm vyvinulo přes 10.000 aplikací a drtivá většina z nich byla k dispozici přes Palmgear. Dobrovolně. Proč? No, protože se i s jeho židáckými poplatky vydělalo víc, než když si aplikaci vývojář prodával nějak jinak sám. Jednotný nákupní portál byl tedy jednoznačně přínosný pro všechny.

Zajímavé je, že Apple nepřejal od dnes téměř mrtvého Palmu jen toto. Palm se svým PalmOSem nikdy nedospěl k systémově podporovánemu preemptivnímu multitaksingu, který už tehdy byl naprostou spamozřejmostí i na Windows. Nejdříve to bylo hlavně kvůli omezenosti systémových zdrojů platformy, ale pak už i kvůli zastaralosti OS. Věc fungovala tak, že vývojář aplikace musel zaručit, že aplikace bude po spuštění ve stejném místě, kde ji uživatel opustil. Tím se alespoň vytvářel dojem fungujícího task switchingu. Apple nyní požaduje totéž. To se může zdát jako anachronismus. Ne samozřejmě.

Jen velmi málo aplikací z uživatelského pohledu musí opravdu mít možnost běžet na pozadí. Uživatel má jen jeden mozek a jeden pár očí, takže to nakonec skončí tak, že má přes celou obrazovku aplikaci s níž zrovna pracuje. Na pozadí má smysl tak jedině přehrávač hudby, klient IM a kontrola mailů. Je to odvážné zjednodušení, ale je to pravda. Přehrávač hudby na iPhone už je a na pozadí fungovat umí. Kontrola emailů též. Jak to bude s tím IM je otázka, ale AOL na konferenci k SDK něco předvedla a pochybuji, že by se tím zabývali, kdyby to na pozadí běžet nešlo. Každopádně by se zas tak moc nestalo, kdyby ne. Důležité je, že pozitivní uživatelská zkušenost vyplývající z toho, že aktuálně běžící aplikace má k dispozici předem definované množství systémových prostředků (tedy téměř 100%) je velmi pozitivní. Já se občas s opačným přístupem trápím na Windows i s dvoujádrovým procesorem na 3 GHz.

Důležité informace na pozadí je jedna. Apple se povedlo navrhnout velmi kvalitní HW, který v nejmenším nezastaral ani po roce na trhu (to opravdu v oblasti počítačů není samozřejmé) a zřejmě dosti nechtě se jim povedlo navrhnout i velice zajímavou platformu. Ano, nyní sám Apple o iPhone/iPod Touch hovoří jako o softwarové platformě. I když se to dalo čekat, když na velmi slušný hardware dáte UNIXové jádro (MacOS nic jiného není), tak pochybuji, že tyto ambice při uvedení iPhone Apple měl. Odpovídal tomu i záměr s pouze webovými aplikacemi. Stalo se něco něchtěného, ale samozřejmě velmi vítaného. Důležité je, že konkurence (Symbian, Windows Mobile) dosti bojuje s tím, že jejich hardware může nabývat mnoha podob. To se pak těžko vymýšlí revoluční UI. Palm také po celou dobu své slávy hodně těžil z hardwaru, který byl dosti pevně dán. To je velká výhoda začínajících. Vývoj je pak hodně ulehčen. Dokud půjde Apple cestou mírných inovací (3G iPhone, větší kapacita apod.), tak z tohoto bude těžit. Samozřejmě to nese i velké nebezpečí zastarání, ale to teď není aktuální.

Sečteno a podtrženo: Apple v mnoha bodech kopíruje přístup, který se již na poli handheld zařízení osvědčil a není důvodu k tomu, aby se úspěch nemohl ze stejných příčin s novým look&feel opakovat. Je dobré vidět někoho, kdo neproráží hlavou zeď za každou cenou, ale doufám, že Apple ze stejných důvodů nečekají palmí konce. Ale to teď opravdu není na pořadu dne.

Sdílet

  • 9. 3. 2008 14:53

    Luke (neregistrovaný)

    On totiž už Palm objevil jednu zásadní věc, která mnohdy rozhodne o úspěchu. Jednoduchost použití pro běžné uživatele. Apple rozhodně nebude nikdy tvrdit, že iPhone je zařízení pro lidi, co si rádi upravují vše k obrazu svému. Nabízí řešení pro lidi, kteří chtějí - telefonovat, poslouchat hudbu, napsat SMS a BAVIT SE.

    Ad 30% provize - pokud se tím dostanete k několika miliónům potencionálních zákazníků a nebudete se muset starat o infrastrukturu, tak to věru není zase tak mnoho. :-)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).