Mam takový matný dojem, že existuje nějaké pořekadlo, v němž vystupuje mluvení, provaz a dům oběšence. Také jedno s křížkem a funusem. Obě se mě asi týkají, když na sebe prásknu dvě věci: za prvé že kdybych mohl, tak zavezu pár koleček křišťálových lup na URL http://www.heureka.cz a za druhé, že jsem v Lupě samozřejmě letos ani nezahlasoval.
Pryč od pochmurných témat k tomu pozitivnímu: Heureka mi přijde jako jeden z velmi progresivních a hlavně čistě provedených počinů na našem internetu (ještě než začnu pět chválu, tak bych vzhledem k místní lokalitě rád zdůraznil: nemám žádné podíly, známosti, ani jiné pletky s tvůrci – dokonce je ani neznám).
Kouzlo hledání zboží, jsem objevil nejdříve v zahraničí, kde to nyní došlo tak daleko, že Google na jména produktů obvykle prvních pár stran vyhazuje jen odkazy na různé eshopové agregátory. U nás jsem dlouho a rád používal hledání zboží na Jyxu, které dle mého omezeného přehledu bylo minimálně první široce použitelné. Nedávno do toho svou vahou šlápnul Seznam se Zbozi.cz, který jako první začal pracovat s dostupností, což je po ceně při internetovém nakupování druhý nejdůležitější parametr.
Ale oba počiny v mých očích spadaly do kategoríí „za málo peněz, málo muziky“ a „hlavně opatrně“. Jednoduché rozhraní bylo spíš z nouze ctnost, než že by přinášelo něco uživateli.
Přemýšlel jsem, že bych chtěl mít minimálně dvě věci navíc:
Recenze je totiž v mnoha případech to, podle čeho se je člověk schopen nejlépe před nákupem rozhodovat, takže hledání v Googlu už automaticky doplňuji slovem „review“, čehož si zmínění eshop agregátoři už bohužel také zhusta všimli.
Druhá věc je, že parametry v jednotlivých eshopech jsou často zoufale nekompletní, chybné a hlavně se nedají srovant mezi sebou, protože každý to prostě popíše trochu jinak.
Tak to přesně Heuréka přináší a to ve velmi pěkné a čisté formě. Sympatické mi na ní je mimojiné to, že vše je provedené ve velmi čisté a bezchybné formě. Často se objevuje AJAX, takže rychlost práce je velice svižná.
Kromě možnosti editovat parametry zboží přímo uživateli (jakýsi wiki princip), lze ke komunitním (aneb web 2.0.1) funkcím zařadit i možnost si zatrhnout, že toto zboží mám, takže někdo jiný se vás může přímo na něco konkrétního zeptat.
Srovnávání produktů mezi sebou je tak jednoduché a přímočaré, že jednodušeji to provést asi nešlo. Systém navíc sám nabízí alternativní produkty, takže naplnění srovnání je hračkou.
Nechybí ani grafy vývoje ceny v čase a srovnání cen v jednotlivých eshopech. Ty lze uživatelsky hodnotit, což je věc, které se zatím nikdo přiliš neodvažoval.
Prostě je to celé na první pohled až nepřirozeně dokonalé, ačkoliv je název doplněn povinným přídomkem BETA. Fígl je v tom, že tato oblast je finanční tikající časovanou bombou. Ten kdo ovládne vyhledávání nákupních přiležitostí, tak má peněžní toky s raketovým růstem této oblasti zaručené. Eshopy budou rády platit za reklamu na těchto místech a ta má tu výhodu, že může být velmi přesně cílená. A Heureka překonává všechny mně známé systémy o několik koňských délek a už dnes je ve vyhledávačích často velmi vysoko. A v českém prostředí je jasná ještě jedna věc: víc než dva se tady v tomhle rozumně neuživí. Teď jde jen o to, kdo půjde z kola ven a kdo se bude točit.
Mrzí mě jen, že nejsem internetový investor se zbytným pytlem penízků, protože kam bych právě teď zainvestoval vím.
No hlavne s dostupnosti to vzdycky bylo a bude problem. Kazdy druhy si tam napise dostupnost okamzita, ale ve skutecnosti to znamena ze to poslou okamzite az jim to doda jejich dodavatel... Obzvlast kdyz je toto chovani standardni soucasti nejakeho eshopu ktery pouziva hodne obchodu, tak je to hruza.
[3] To je prave misto, kde si myslim, ze pomuze uzivatelske hodnoceni vic, nez pristup Seznamu, ktery si eshopy hodnoti sam a pritom soucasne od nich bere penize za reklamu...
Kdyz se to cele ekonomicky trochu rozbehne, tak vidim jako mozny model, ze clovek najde eshop pres agregator, ten se ho nasledne zepta na zkusenosti s nakupem (dodani, jednani) a produktem a za to mu treba neco malo zaplati.
Přečteno 54 828×
Přečteno 54 697×
Přečteno 52 631×
Přečteno 52 182×
Přečteno 52 094×