Hlavní navigace

Heureka, našel jsem - heureku

16. 12. 2007 22:50 (aktualizováno) koppel

Mam takový matný dojem, že existuje nějaké pořekadlo, v němž vystupuje mluvení, provaz a dům oběšence. Také jedno s křížkem a funusem. Obě se mě asi týkají, když na sebe prásknu dvě věci: za prvé že kdybych mohl, tak zavezu pár koleček křišťálových lup na URL http://www.he­ureka.cz a za druhé, že jsem v Lupě samozřejmě letos ani nezahlasoval.

Pryč od pochmurných témat k tomu pozitivnímu: Heureka mi přijde jako jeden z velmi progresivních a hlavně čistě provedených počinů na našem internetu (ještě než začnu pět chválu, tak bych vzhledem k místní lokalitě rád zdůraznil: nemám žádné podíly, známosti, ani jiné pletky s tvůrci – dokonce je ani neznám).

Kouzlo hledání zboží, jsem objevil nejdříve v zahraničí, kde to nyní došlo tak daleko, že Google na jména produktů obvykle prvních pár stran vyhazuje jen odkazy na různé eshopové agregátory. U nás jsem dlouho a rád používal hledání zboží na Jyxu, které dle mého omezeného přehledu bylo minimálně první široce použitelné. Nedávno do toho svou vahou šlápnul Seznam se Zbozi.cz, který jako první začal pracovat s dostupností, což je po ceně při internetovém nakupování druhý nejdůležitější parametr.

Ale oba počiny v mých očích spadaly do kategoríí „za málo peněz, málo muziky“ a „hlavně opatrně“. Jednoduché rozhraní bylo spíš z nouze ctnost, než že by přinášelo něco uživateli.

Přemýšlel jsem, že bych chtěl mít minimálně dvě věci navíc:

  • odkazy na recenze produktů na jednom místě
  • přehledy technických parametrů zboží stejného druhu ve stejném formátu a zpracování, aby podle nich šlo srovnávat a vyhledávat

Recenze je totiž v mnoha případech to, podle čeho se je člověk schopen nejlépe před nákupem rozhodovat, takže hledání v Googlu už automaticky doplňuji slovem „review“, čehož si zmínění eshop agregátoři už bohužel také zhusta všimli.

Druhá věc je, že parametry v jednotlivých eshopech jsou často zoufale nekompletní, chybné a hlavně se nedají srovant mezi sebou, protože každý to prostě popíše trochu jinak.

Tak to přesně Heuréka přináší a to ve velmi pěkné a čisté formě. Sympatické mi na ní je mimojiné to, že vše je provedené ve velmi čisté a bezchybné formě. Často se objevuje AJAX, takže rychlost práce je velice svižná.

Srovnani produktu

Kromě možnosti editovat parametry zboží přímo uživateli (jakýsi wiki princip), lze ke komunitním (aneb web 2.0.1) funkcím zařadit i možnost si zatrhnout, že toto zboží mám, takže někdo jiný se vás může přímo na něco konkrétního zeptat.

Produkt

Srovnávání produktů mezi sebou je tak jednoduché a přímočaré, že jednodušeji to provést asi nešlo. Systém navíc sám nabízí alternativní produkty, takže naplnění srovnání je hračkou.

Alternativy produktu

Nechybí ani grafy vývoje ceny v čase a srovnání cen v jednotlivých eshopech. Ty lze uživatelsky hodnotit, což je věc, které se zatím nikdo přiliš neodvažoval.

Prostě je to celé na první pohled až nepřirozeně dokonalé, ačkoliv je název doplněn povinným přídomkem BETA. Fígl je v tom, že tato oblast je finanční tikající časovanou bombou. Ten kdo ovládne vyhledávání nákupních přiležitostí, tak má peněžní toky s raketovým růstem této oblasti zaručené. Eshopy budou rády platit za reklamu na těchto místech a ta má tu výhodu, že může být velmi přesně cílená. A Heureka překonává všechny mně známé systémy o několik koňských délek a už dnes je ve vyhledávačích často velmi vysoko. A v českém prostředí je jasná ještě jedna věc: víc než dva se tady v tomhle rozumně neuživí. Teď jde jen o to, kdo půjde z kola ven a kdo se bude točit.

Mrzí mě jen, že nejsem internetový investor se zbytným pytlem penízků, protože kam bych právě teď zainvestoval vím.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).