Vyjádřete se k novým hodnotícím pravidlům soutěže nejlepší web neziskovky

12. 9. 2008 9:53 (aktualizováno) Petr Ocásek

Martin Hofman z Ataxa, Petr Ocásek z Benety a několik dalších vytvořilo pro letošní pátý ročník soutěže Být vidět (www.bytvidet.cz) zcela nová pravidla pro hodnocení nejlepšího webu neziskové organizace.

Nyní Vám je dáváme k vyjádření. Není moc častu, příští týden již budou porotci hodnotit, ale třeba Vám těch pár dní stačí – připomínky jsme schopni zapracovat do pondělí 10:00.

Hlavní důvody změny:

  1. Původní „pravidla“ byla velmi obecná a nekonkrétní, velmi subjektivní a bez vazby na typické cíle internetové prezentace typické neziskové organizace.
  2. Chceme, aby neziskovky a jejich webmastři měli v rámci možností konkrétní zpětnou vazbu, aby znali konkrétní slabé a silné stránky. K tomu subjektivní hodnocení moc nepomůže.
  3. Chceme, aby hodnocení bylo tranparentnější.

Věříme, že nová pravidla znamenají významný posun. Také víme, že nejsou zcela ideální a ani zcela spravedlivá. Přesto se je budeme snažit postupem času vylepšovat (a také zpřísňovat). Budeme rádi za Vaše názory.

Díky.

Nová pravidla:

Web bude hodnocen ve třech oblastech:

  1. obsah – váha 50 %
  2. design – váha 20 % (výše uvedené oblasti budou hodnoceny několika různými porotci)
  3. kvalita – váha 30% (bude hodnoceno jedním porotcem-odborníkem dle připraveného formuláře.. v podstatě by kdokoliv měl dojít i svého webu k velmi podobnému výsledku jako porotce)

Výňatek z hodnocícího formulář najdete níže.
Své názory prosím vkládejte jako komentář pod tento článek, případně zasílejte na adresu petr.ocasek(za­vináč)beneta.cz.

Děkujeme.

OBSAH (50% váha, bodování: 0: zcela nesplňuje, 5: zcela splňuje)
1. Z úvodní stránky je zřejmé, čím se organizace zabývá
2. Kontakty (jsou uvedené jasné kontakty na vedoucí pracovníky a pracovníky zodpovědné za programy organizace – je zřejmé, na koho se s čím obracet)
3. Informovanost o službě (je jasné případným klientům, co organizace nabízí, jaké služby poskytuje?)
4. Cílová skupina (vyplývá jasně ze stránek, komu je služba určena a komu ne?)
5. Důvěryhodnost organizace (jakékoliv dokumenty, články, zprávy, které signalizují důvěryhodnost, např. certifikace, záštity, reference,..)
6. Call to action (je přítomen text, odkaz, který vybízí ke kontaktování organizace. Potenciálnímu KLIENTOVI je jasně nabízeno, co má udělat, pokud má o služby organizace zájem)
7. Výzva ke spolupráci či podpoře (pro dárce/sponzory, partnery, dobrovolníky, spolupracovníky, veřejnost)
8. Transparentnost (jsou k dohledání zprávy o činnosti organizace, výroční zprávy, jak je činnost financována, dárci, zakládací listiny, registrace)
9. Dostatečné zviditelnění sponzorů (Jsou dárci uvedeni? Jsou uvedeni důstojně? Prezentuje organizace zřetelně výhody, které nabízí?)
10. Zpětná vazba (organizace zveřejňuje srozumitelné výstupy, úspěchy své práce)
11. Zpracované informace pro média (je připravený obsah či samotná sekce, který mohou novináři jednoduše využít… )
12. Aktuálnost aktualit (jsou přítomny aktuální informace, zde zohlednit všechny skupiny – klienty, sponzory, veřejnost)
13. Tým pracovníků (je jasné, kdo je v pracovním týmu organizace, je zřejmá péče o pracovníky, např. vzdělávání, vyjádření poděkování, ..)
14. Něco víc než konkurence (je přítomný bonus pro klienty, něco, co si má organizace navíc oproti jiným)
DESIGN (20% váha, bodování 0: zcela nevyhovuje, 5: zcela vyhovuje)
1. Grafické provedení stránek se mi líbí
2. Na stránkách se mi příjemně pohybuje
 
KVALITA (30% váha, bodování: 0: zcela nesplňuje, 5: zcela splňuje, pokud není řečeno jinak)
1. SEO-SERVIS
2. POUŽITELNOST
a) mapa stránek u rozsáhlejších webů (-3: není a měla by být, 0: zcela nesprávně, 3: zcela správně nebo nemusí být)
b) vyhledávání u rozsáhlejších webů (-3: není a mělo by být, 0: zcela nesprávně, 3: zcela správně nebo nemusí být)
c) drobečková navigace u webů s kategoriemi (-3: není a měla by být, 0: zcela nesprávně, 3: zcela správně nebo nemusí být)
d) tiskové styly a jejich kvalita
e) logo je odkazem na homepage
3. PŘÍSTUPNOST
a) menu je přístupné bez Javascriptu (0–10b)
b) menu je funkční bez Flashe (0–15b)
c) menu je funkční s vypnutými obrázky (0–10b)
d) důležitý obsah webu je přístupný bez JS, Flashe a s vypnutými obrázky (0–15)
e) úvodní stránka webu nepoužívá framy (rámce)
f) web správně používá označování odkazů (a nepoužívá podtržený text, pokud to není odkaz)
g) písmo obsahu a menu není příliš malé
h) písmo obsahu lze zvětšit pomocí standardních funkcí prohlížeče
i) barva písma a pozadí je dostatečně kontrastní
j) pozadí neobsahuje rušivý vzorek
k) navigace je srozumitelná, konzistentní a obdobná na všech stránkách webu, je zřetelně oddělena od obsahu
l) web neobsahuje samovolně aktivované prvky (např. vyskakovací okna, hudbu na pozadí, atp.)
m) formuláře na webu (dropdown menu) se neaktivují (neodešlou) po kliknutí na jednu z položek

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).