Martin Hofman z Ataxa, Petr Ocásek z Benety a několik dalších vytvořilo pro letošní pátý ročník soutěže Být vidět (www.bytvidet.cz) zcela nová pravidla pro hodnocení nejlepšího webu neziskové organizace.
Nyní Vám je dáváme k vyjádření. Není moc častu, příští týden již budou porotci hodnotit, ale třeba Vám těch pár dní stačí – připomínky jsme schopni zapracovat do pondělí 10:00.
Věříme, že nová pravidla znamenají významný posun. Také víme, že nejsou zcela ideální a ani zcela spravedlivá. Přesto se je budeme snažit postupem času vylepšovat (a také zpřísňovat). Budeme rádi za Vaše názory.
Díky.
Web bude hodnocen ve třech oblastech:
Výňatek z hodnocícího formulář najdete níže.
Své názory prosím vkládejte jako komentář pod tento článek, případně zasílejte na adresu petr.ocasek(zavináč)beneta.cz.
Děkujeme.
OBSAH (50% váha, bodování: 0: zcela nesplňuje, 5: zcela splňuje) |
1. Z úvodní stránky je zřejmé, čím se organizace zabývá |
2. Kontakty (jsou uvedené jasné kontakty na vedoucí pracovníky a pracovníky zodpovědné za programy organizace – je zřejmé, na koho se s čím obracet) |
3. Informovanost o službě (je jasné případným klientům, co organizace nabízí, jaké služby poskytuje?) |
4. Cílová skupina (vyplývá jasně ze stránek, komu je služba určena a komu ne?) |
5. Důvěryhodnost organizace (jakékoliv dokumenty, články, zprávy, které signalizují důvěryhodnost, např. certifikace, záštity, reference,..) |
6. Call to action (je přítomen text, odkaz, který vybízí ke kontaktování organizace. Potenciálnímu KLIENTOVI je jasně nabízeno, co má udělat, pokud má o služby organizace zájem) |
7. Výzva ke spolupráci či podpoře (pro dárce/sponzory, partnery, dobrovolníky, spolupracovníky, veřejnost) |
8. Transparentnost (jsou k dohledání zprávy o činnosti organizace, výroční zprávy, jak je činnost financována, dárci, zakládací listiny, registrace) |
9. Dostatečné zviditelnění sponzorů (Jsou dárci uvedeni? Jsou uvedeni důstojně? Prezentuje organizace zřetelně výhody, které nabízí?) |
10. Zpětná vazba (organizace zveřejňuje srozumitelné výstupy, úspěchy své práce) |
11. Zpracované informace pro média (je připravený obsah či samotná sekce, který mohou novináři jednoduše využít… ) |
12. Aktuálnost aktualit (jsou přítomny aktuální informace, zde zohlednit všechny skupiny – klienty, sponzory, veřejnost) |
13. Tým pracovníků (je jasné, kdo je v pracovním týmu organizace, je zřejmá péče o pracovníky, např. vzdělávání, vyjádření poděkování, ..) |
14. Něco víc než konkurence (je přítomný bonus pro klienty, něco, co si má organizace navíc oproti jiným) |
DESIGN (20% váha, bodování 0: zcela nevyhovuje, 5: zcela vyhovuje) |
1. Grafické provedení stránek se mi líbí |
2. Na stránkách se mi příjemně pohybuje |
KVALITA (30% váha, bodování: 0: zcela nesplňuje, 5: zcela splňuje, pokud není řečeno jinak) |
1. SEO-SERVIS |
2. POUŽITELNOST |
a) mapa stránek u rozsáhlejších webů (-3: není a měla by být, 0: zcela nesprávně, 3: zcela správně nebo nemusí být) |
b) vyhledávání u rozsáhlejších webů (-3: není a mělo by být, 0: zcela nesprávně, 3: zcela správně nebo nemusí být) |
c) drobečková navigace u webů s kategoriemi (-3: není a měla by být, 0: zcela nesprávně, 3: zcela správně nebo nemusí být) |
d) tiskové styly a jejich kvalita |
e) logo je odkazem na homepage |
3. PŘÍSTUPNOST |
a) menu je přístupné bez Javascriptu (0–10b) |
b) menu je funkční bez Flashe (0–15b) |
c) menu je funkční s vypnutými obrázky (0–10b) |
d) důležitý obsah webu je přístupný bez JS, Flashe a s vypnutými obrázky (0–15) |
e) úvodní stránka webu nepoužívá framy (rámce) |
f) web správně používá označování odkazů (a nepoužívá podtržený text, pokud to není odkaz) |
g) písmo obsahu a menu není příliš malé |
h) písmo obsahu lze zvětšit pomocí standardních funkcí prohlížeče |
i) barva písma a pozadí je dostatečně kontrastní |
j) pozadí neobsahuje rušivý vzorek |
k) navigace je srozumitelná, konzistentní a obdobná na všech stránkách webu, je zřetelně oddělena od obsahu |
l) web neobsahuje samovolně aktivované prvky (např. vyskakovací okna, hudbu na pozadí, atp.) |
m) formuláře na webu (dropdown menu) se neaktivují (neodešlou) po kliknutí na jednu z položek |
Ahoj,
tak zrovna ten script SEO-Servis dava uplne zcestne vysledky
zkousel jsem zadat:
jyxo.cz 83%
google.com 65%
pritom kdyz si projdete ty jednotlive poznamky za ktere to srazi body, je vetsina z nich uplne irelevantni pro dany web. U informacnich webu to muze byt o fous bliz realite, ale presto to tam hodnoti nektera kriteria dokonce proti spravnemu postupu
Ahoj Michale,
díky za komentář..
Tento automatický test je jistě optimalizovaný pro klasické obsahové weby :)
a) jsme si vědomi některých drobných nedostatků, ale tento automatický test nemá zas tak velkou váhu (oblast kvalita má váhu 30% z celkového hodnocení, a z těchto 30% má SEO-servis jen 22% (je to tak, že jeho výsledek dělíme do celkového bodového hodnocení třemi)
b) pokud upřesníš co hodnotí proti správnému postupu, můžeme váhu výsledku SEO-servis ještě snížit (a zároveň se pokusit u tvůrců o nápravu)
pro weby jako je nas je vysledek v seo-servisu nedulezity, nicmene je mozne dosahnout i lepsich vysledku, viz napovez.cz 92 % :-) U jyxo.cz je vtipne srazeni bodu za nevyplnene informace pro roboty viz
"Informace pro roboty nejsou vyplněny. Vyhledávačům tímto můžete říct jestli mají stránku indexovat a následovat odkazy." :-)
Myslim si, ze byste meli dopredu definovat k jakym polozkam ze seo-servisu budete priklanet a k jakym ne. Napr. www.czechdesign.cz. Ted tam jsou chyby, ktere kdyz si odmyslime tak tam zustane jedna chyba:
Stránka nemá strukturovaný text do odstavců. Zkuste obsah zpřehlednit použitím odstavců.
Je pro autory snad strukturovani pomoci seznamu nedostatecne? Jsou snad bozi aby urcovali, ze Pcka jsou jedina spravna na strukturovani?
Michale, co se týče homepage CzechDesingu, připomíná mi spíše rozcestníkový web, kde je nenepoužití značky asi v pořádku. Ale typický informační web neziskovky není rozcestník :)
Seo-servis je, pokud se nepletu, nejlepší automatizovaný nástroj na komplexnější kontrolu zdrojového kódu pro OBSAHOVÉ weby. Má své mouchy (či kompromisy), proto jsme mu dali celkem malou váhu, tzn. prostě ty mouchy zanedbáváme.
V každém případě, pokud by ten validátor obsahoval zjevnou chybu, budu rád za upozornění a návrh, jak by měl fungovat jinak :)
BENETA.cz je softwarová a konzultační společnost, poskytující internetová řešení (internetové stránky, eshopy, intranety, extranety, ..). Na tomto blogu naleznete vážné informace i nevážné komentáře toho, co nás ve světě internetu zaujalo.
Přečteno 32 855×
Přečteno 27 432×
Přečteno 20 577×
Přečteno 17 781×
Přečteno 14 773×