V posledních letech se do internetového prodeje pouštějí teleshopingové a zásilkové obchody. Dřív jsem jejich nabídky v televizi či v poštovní schránce víceméně úspěšně ignoroval. Na internetu na ně však čas od času narazím a zjišťuji, že bych si i rád něco objednal, ale nakonec se vždy objeví nějaký háček. Chtěl jsem si koupit třeba výběr hudebních hitů ze 60. let z kolekce Time-Life. Tři CD za 399 Kč. Jenže zjišťuji, že když si tato CD objednám, tak mi za měsíc přijde další balík ještě o stokorunu dražší a nic s tím nenadělám. Tedy kromě toho, že ho nepřevezmu, což by mi paradoxně mohlo způsobit ještě větší problémy (některé e-shopy na našem trhu už vymáhají poštovné za neodebrané balíčky soudní cestou nebo to alespoň tvrdí). Při takovém způsobu prodeje se opravdu nedivím, že nelegální šíření hudby prostřednictvím výměnných sítí jenom kvete.
Dalším docela vypečeným prodejcem je zásilkový obchod Horizont, který objednávku podmiňuje souhlasem se zpracováním kontaktních údajů pro další marketingové účely. Pokud souhlas nedáte, objednávku neprovede. Sice se při udělování souhlasu píše, že jde o dobrovolný akt, ale v takovém případě si s jeho dobrovolností dovoluji nesouhlasit. Dobrovolný by byl, kdyby nebyl povinný pro vyřízení objednávky. Sice se píše, že jej mohou kdykoliv odvolat, ale různého zasílání nabídek, ze kterého se snažím marně odhlásit už několik let, znám více než dost.
O Quelle, které zboží posílá na etapy třeba i několik měsíců poté, co oznámí, že již nebude v nabídce, jsem tu už psal. Nechci polemizovat nakolik se v uvedených případech blíží či neblíží obchodníci k hranici zákonnosti postupu, ale ani v jednom případě mi popsané chování určitě nepřijde fér k zákazníkovi. Ale on zřejmě mezi těmito obchodníky bude obecně problém s minimálně zvláštními praktikami nehledě na to, jestli na jejich nabídku narazíte na internetu, v televizi nebo v poštovní schránce. Potvrzuje to třeba moje zkušenost s Knižním klubem, kdy jsem si ve stánku koupil knížku a skoro po roce se mi doneslo, že jsem se stal členem jejich klubu, s čímž souvisí i zasílání nechtěných knih za několik stokorun několikrát do roka. V tomhle případě určitě nešlo o mojí nepozornost, ale o prokazatelně zfalšovaný podpis na přihlášce. To je však už zase jiný příběh …
Je pravda, že některé e-shopy jsou opravdu takového ražení. Bud is zboží vyzvednete nebo na váš pošlem vymahače. Na druhou stranu je spoustu lidí co e-shopy zneužívají a vytvářejí fiktivní objednávky, které pak schváálně nepřeberou a způsobí tím provozovateli finanční škodu. Když to udělá víc lidí na jednou.... Takže je třeba se zaměřit na weby ozkoušené a lidmi prověřené. Jinak to asi nejde, protože internet ani e.-shopy nezmizí a dřív nebo později se bude nakupovat už převážně jen z internetových e-shopů.
I já jsem si objednal a zaplatil naštěstí jen jedinou hudební skladbu ke stažení u Frekvence 1. Po stažení 9.7. jsem si to chtěl přehrát, jenže můj WMP 11 ani jiný program to nedokázal, i když podmínkou bylo mít minimálně WMP 10. Když jsem to reklamoval, nikdo nezareagoval. Když jsem to dnes ráno zaurgoval, tak stále dělají mrtvého brouka. Budu to muset nahlásit České obchodní inspekci.
Nikdy více FREKVENCE 1!!!!!!
Dobrý den, rád bych se vyjádřil proti této zprávičce - myslím si že postup eshopu že vymáhají objednávky (pokud dokáží, že objednávku objednak skutečně ten, na koho je opsána, například pomocí ip) je správný. Lidé si myslí že nákup na internetu je hra a když si to rozmyslí tak balíček vyzvednout nemusí. Ale to je teda omyl, odesláním objednávky uzavírají kupní smlouvu a k povinnostem takovéto smlouvy patří, že kupoující musí zaplatit a prodejce musí dodat. Až poté může kupující uplatnit 14ti denní lhůtu na vrácení. Nedivte se e-shopům, že škody vamáhají, ono 90 korun vyhozeného poštovného kvůli někomu kdo si jen tak nazdařbůh objednal není málo. Musí se bránit! A pokud člověk objedná a vyzvedne, nic se neděje, tudíš poctiví zákazníci nejsou nijak biti - tak v čem je problém? Ono, musíte se na to dívat z obou stran.
[3] Asi jste mě nepochopil. S uvedeným souhlasím a nemám s tím problém, ale problém mám naopak s tím, když si koupím jeden titul za 399 Kč a automaticky bez možnosti volby mi přijde časem další za 499 Kč. To pak nejde o 399 Kč, ale o 898 Kč ať už o ten druhý titul stojím nebo ne.
[3] Ach jo, už na Webtrhu se ti plno lidí snažilo vysvětlit že je to blbost. Za situace, kdy nemáš žádný důkaz, že adresa uvedená v objednávce je platná a ten člověk to opravdu objednal, tak po něm ani nemůžeš chtít žádnou pokutu.
Asi si na tvoji adresu a jméno objednám pár větších zásilek od eshopů podobného ražení jako máš ty, obětuju na to i tu stovku pro koupení speciálního čísla abych mohl 'správně' reagovat pokud bude prodávající objednávku ověřovat po telefonu a pak budu už jen čekat, jak budeš reagovat na vymahače...
"Ale to je teda omyl, odesláním objednávky uzavírají kupní smlouvu a k povinnostem takovéto smlouvy patří, že kupoující musí zaplatit a prodejce musí dodat."
Nikoliv. Kupni smlouva vznika az tehdy, az obchodnik potvrdi objednavku. Pokud tak neucini, nemusim si nic vyzvedavat.
Jsem redaktorem serveru Lupa.cz a dále mimo jiné také spolupracovníkem redakce čtrnáctideníku Počítač pro každého a drobným živnostníkem v oblasti IT. Více o mně na macich.eu.
Přečteno 13 226×
Přečteno 12 789×
Přečteno 12 289×
Přečteno 8 544×
Přečteno 6 865×