Největší hřích českých e-shopů

23. 11. 2008 22:00 Jiří Macich ml.

Asi největším hříchem českých e-shopů je podle mých zkušeností nepřesné či rovnou klamavé poskytování informací o dostupnosti zboží. Je to problém, který pozoruji napříč trhem nehledě na velikost či sortiment e-shopu a jelikož při nákupu v zahraničních e-shopech takové zkušenosti nemám, získávám velmi silný pocit, že jde o průvodní jev českých obchodníků.

Jako jedna z výhod nakupování po internetu bývá laikům udávána rychlost vyřízení a doručení. Stačí se podívat, kde mají zboží skladem a už druhý den můžete mít zboží doma. Bohužel v českých podmínkách to není tak úplně pravda. Řada obchodníků klame (ať už úmyslně či neúmyslně) a dlouhodobě bruslí na hraně zákona. Nezřídka se mi stává, že zboží je při objednávání avizováno jako zboží skladem, ale v potvrzení objednávky se dozvím úplně jinou informaci, než která mě k nákupu právě v dotyčném obchodě přilákala.

Řadě českých obchodníků evidentně nelze věřit informace o dostupnosti zboží, protože někde v zastrčených obchodních podmínkách si pak při hloubkovém průzkumu přečtete, že jde o negarantovanou a orientační informaci nebo, že se udává dostupnost někde ve skladě dodavatele či výrobce třeba na druhém konci republiky, v tom lepším případě.

Seriózní obchod uvede zcela transparentně dostupnost zboží do dvou týdnů. Méně seriózní či rovnou neseriózní prodejce deklaruje dostupnost skladem, ale ve výsledku je zboží schopen také dodat až během dvou týdnů, což se často zákazník dozví až když se po týdenním vyhlížení modrého poštovního autíčka začne podivovat, kde je očekávaný balíček.

Zřejmě i proto většina zákazníků stále platí až při převzetí zboží. Sám pozoruji, že u některých obchodníků jsou objednávky placené předem vyřizovány poměrně laxně a získat pak peníze zpět je i v tom lepším případě záležitost několika (tý)dnů a ostřejších e-mailů. Pracovník jednoho nejmenovaného většího obchodního domu mi dokonce mezi čtyřma očima potvrdil, že když naskladní očekávané zboží, prioritně řeší objednávky, kde zákazník platí až při převzetí. Ti, kdo platili předem, musí zkrátka čekat, protože obchodník už od nich peníze má a nebojí se, že půjde nakoupit jinam.

Vyzkoušel jsem desítky českých e-shopů a není jeden, kde bych nenarazil na nějaké neplánované problémy s doručením zboží, které mělo být skladem či dostupné v řádu dnů. Jedinou čestnou výjimku tvoří CzechComputer.cz, ale v jeho případě mě zase nadzvedává ze židle umělé rozšiřování nabídky o zboží, kde zákazník nemá prakticky žádnou jistotu, že jej po objednání také dostane. „Dostupnost: neznámá“, to je v CzechComputeru velmi častá fráze. Objednání je taková sázka do loterie. Někdy zboží obchodník sežene, jindy po několika týdnech dá vědět, že zboží není a nebude.

Ale alespoň vím, že dodání je nejisté. Mnohem víc mě naštve, když si objednám zboží jakoby skladem a za tři dny se dozvím, že expedice je možná někdy za další týden, tedy pokud mi budou hvězdy nakloněny. Otázkou je, jak z toho. Pravidla trhu tu nefungují, protože začínám mít pocit, že (úmyslně i neúmyslně) klamou skoro všichni, takže není možné jít příště nakoupit někam, kde zákazníka nebalamutí nebo, kde mají lepší představy o svých možnostech uspokojení objednávky.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).