Asi největším hříchem českých e-shopů je podle mých zkušeností nepřesné či rovnou klamavé poskytování informací o dostupnosti zboží. Je to problém, který pozoruji napříč trhem nehledě na velikost či sortiment e-shopu a jelikož při nákupu v zahraničních e-shopech takové zkušenosti nemám, získávám velmi silný pocit, že jde o průvodní jev českých obchodníků.
Jako jedna z výhod nakupování po internetu bývá laikům udávána rychlost vyřízení a doručení. Stačí se podívat, kde mají zboží skladem a už druhý den můžete mít zboží doma. Bohužel v českých podmínkách to není tak úplně pravda. Řada obchodníků klame (ať už úmyslně či neúmyslně) a dlouhodobě bruslí na hraně zákona. Nezřídka se mi stává, že zboží je při objednávání avizováno jako zboží skladem, ale v potvrzení objednávky se dozvím úplně jinou informaci, než která mě k nákupu právě v dotyčném obchodě přilákala.
Řadě českých obchodníků evidentně nelze věřit informace o dostupnosti zboží, protože někde v zastrčených obchodních podmínkách si pak při hloubkovém průzkumu přečtete, že jde o negarantovanou a orientační informaci nebo, že se udává dostupnost někde ve skladě dodavatele či výrobce třeba na druhém konci republiky, v tom lepším případě.
Seriózní obchod uvede zcela transparentně dostupnost zboží do dvou týdnů. Méně seriózní či rovnou neseriózní prodejce deklaruje dostupnost skladem, ale ve výsledku je zboží schopen také dodat až během dvou týdnů, což se často zákazník dozví až když se po týdenním vyhlížení modrého poštovního autíčka začne podivovat, kde je očekávaný balíček.
Zřejmě i proto většina zákazníků stále platí až při převzetí zboží. Sám pozoruji, že u některých obchodníků jsou objednávky placené předem vyřizovány poměrně laxně a získat pak peníze zpět je i v tom lepším případě záležitost několika (tý)dnů a ostřejších e-mailů. Pracovník jednoho nejmenovaného většího obchodního domu mi dokonce mezi čtyřma očima potvrdil, že když naskladní očekávané zboží, prioritně řeší objednávky, kde zákazník platí až při převzetí. Ti, kdo platili předem, musí zkrátka čekat, protože obchodník už od nich peníze má a nebojí se, že půjde nakoupit jinam.
Vyzkoušel jsem desítky českých e-shopů a není jeden, kde bych nenarazil na nějaké neplánované problémy s doručením zboží, které mělo být skladem či dostupné v řádu dnů. Jedinou čestnou výjimku tvoří CzechComputer.cz, ale v jeho případě mě zase nadzvedává ze židle umělé rozšiřování nabídky o zboží, kde zákazník nemá prakticky žádnou jistotu, že jej po objednání také dostane. „Dostupnost: neznámá“, to je v CzechComputeru velmi častá fráze. Objednání je taková sázka do loterie. Někdy zboží obchodník sežene, jindy po několika týdnech dá vědět, že zboží není a nebude.
Ale alespoň vím, že dodání je nejisté. Mnohem víc mě naštve, když si objednám zboží jakoby skladem a za tři dny se dozvím, že expedice je možná někdy za další týden, tedy pokud mi budou hvězdy nakloněny. Otázkou je, jak z toho. Pravidla trhu tu nefungují, protože začínám mít pocit, že (úmyslně i neúmyslně) klamou skoro všichni, takže není možné jít příště nakoupit někam, kde zákazníka nebalamutí nebo, kde mají lepší představy o svých možnostech uspokojení objednávky.
Nejlepsi je IMHO computershop.cz. Maji jak dostupnost na jednotlivych skladech (brno,praha,ostrava) tak na externim skladu. Pokud se clovek zepta tak se dozvi velmi presnou dostupnost i pro zbozi, kde je uvedena neznama dostupnost (zatim se mi nestalo, ze by se udavany udaj vyrazne lisil od vysledku).
Nice blog having nice information. some times we ignore this sort of things & also suffer a lot as well.
bestes online casino | online casino deutschland
Hmm, podle me je to take tim, ze cesti zakaznici jsou zvykli nechat si srat na hlavu. V okoli uz jsem slysel spoustu podobnych stiznosti, a pritom kazdy to proste nechal byt a holt si pockal na zbozi treba dva mesice. Ja v ceskych e-shopech nenakupuju (prave kvuli spatnym zkusenostem s nimi), ale kdybych koupil neco, co bylo 'skladem' a pak vyplynulo na povrch, ze to teprve odnekud objednavaji, tak okamzite zrusim objednavku, a v pripade ze jsem platil predem kartou bonzuju karetnim spolecnostem neopravneou platbu a dostanu ten e-shop na blacklist.
Jen tak pro zajimavost - kdyz jsem zil v UK, tak jsem par let nakupoval pres internet prakticky vsechno krome jidla - stovky nakupu od DVDcka za tri libry az po veci za stovky liber - naprosta vetsina dosla druhy den.
Ano, mam podobne zkusenosti. Pred prazdninami jsem shanel zbozi, ktere bylo v te dobe na nasem uzemi tezko k sehnani a ve spouste obchodech svitilo zelene "skladem". Tepre po telefonickem overeni sem zjistil ze ho nemaji ani na ditrubucnim skladu, ovsem napis skladem svitil dal.
Mam ale i dobre zkusenosti, napr. v alfacomp.cz, zde je take vyznaceno, kde presne zbozi je (Brno, Ostrava)
jeden z nejcastejsich dotazu nasich zakazniku je "mate to zbozi skladem?" - pricemz na strance sviti velke zelene skladem, a u nas to opravdu znamena, ze to je o patro niz, nez sedim. ale po nakupu TV to chapu - skladem znamena cokoliv, ale obvykle ne opravdu skladem.
musime byt vuci zakaznikum agresivnejsi a vysvetlit, ze to skladem je u nas OPRAVDU skladem.
Na druhou stranu, co skladem neni, je obcas loterie - hodne veci nakupujeme primo od vyrobce ze zahranici, a u maloktereho vime, zda to maji skladem nebo ne.
Vetsinou nakupuji na eBayi nebo na Aukru, ale mam dobrou zkusenost i s nekolika ceskymi obchody:
ALZASOFT - vzdy bez problemu
CZECH COMPUTER - vzdy bez problemu
AGEN - vzdy bez problemu
TNTRADE - vzdy bez problemu
To jsou obchody, kde casto nakupuju. Naslo by se jeste nekolik malo dalsich, ale na ty si nevzpomenu, protoze to byl jednorazovy nakup
Dobrý den,
díky za dobrý článek.
Rád bych uvedl vysvětlení k informaci z článku, cituji: "...mě zase nadzvedává ze židle umělé rozšiřování nabídky o zboží, kde zákazník nemá prakticky žádnou jistotu, že jej po objednání také dostane. „Dostupnost: neznámá“..
Nemáme opravdu potřebu uměle navyšovat nabídku zboží, snažíme se zavádět novinky na českém trhu co nejdříve i s tímto rizikem, jako je termín dodání neznámý.
Chceme zákazníkům ukázat, co se v nejbližších dnech bude prodávat a dali jim tak možnost volby si buď počkat na nové zboží a nebo se rozhodnout nečekat a koupit si momentálně prodávané zboží.
přeji hezký den
Stanislav Gaj
ředitel společnosti Czech Computer
Je to i problem obchodniku, treba jak pise Maler, na to je jednoduche reseni, nepsat skladem ale treba: posilame do druheho dne, druhy den mate doma, apod... skladem je proste zprofanovane slovo a nelze mu verit... Sam take nakupuji tak ze objednam a hned obchodnikovi pisu (nebo jeste predo bjednanim pokud nabizi online diskuzi) jestli opravdu zbozi maji a jestli mi jej poslou v slibenem terminu, tedy treba do tretiho dne. Jinak objednavku stornuji i kdyby jinde bylo podobne, tak objednam u toho kdo nemlzi... pokud se tak budou chovat vsichni, tak podvodniky vystipeme.
Pred necelym mesicem jsem objednaval na dobirku zbozi, u nejz bylo uvedeno, ze by jej prodejce mel mit k dispozici za 2 az 3 dny. Po cca tydnu jsem napsal prodejci jeden mail s dotazem kdy ze to teda bude, kdyz by to dle mych propoctu stihlo prijit uz i Ceskou postou. Po nejake dobe dalsi mail. A ve tretim jsem napsal at mi teda nic neposilaji, ze o to uz nemam zajem, kdyz mi ani nejsou schopni odpoved na otazku, co se s tim zbozim deje. Az na tenhle treti mail byla reakce, ze se moc moc moc moc moc omlouvaji, ale ze v zadnem lokalnim sklade to zbozi u nas nemaji, ze to museli objednat ze zahranici, kde ma vyrobce pobocku, a ze to pry od nej uz uz uz uz prijde. A ze tim, ze to zbozi maji v eshopu, se snazi zakaznikovi nabidnout co nejsirsi mnozstvi vyrobku atd. (vsak to zname).
Ono hlavni problem ceskych eshopu bych tak videl predevsim v komunikaci se zakaznikem (aspon tech eshopu, ktere by rady fungovaly trochu dlouhodobeji a zavedly se, tj. eshop maji treba jako doplnek kamennych prodejen). Kdyz zjisti, ze zbozi nemohou dodat v dobe, kterou deklaruji, dat vedet zakaznikovi, a dohodnout s nim, jestli na objednavce jeste trva. Kdyz se s objednavkou deje cokoliv, tak dat vedet zakaznikovi. Nechovat se jako cerna dira, do ktere spadne objednavka (a pripadne zakaznikovy emaily) a nastane hrobove ticho. [prehled objednavek v zakaznickem uctu rozhodne neni dostatecny, protoze vyzaduje akci zakaznika, eshopy by se naopak mely snazit to zakaznikovi co nejvice usnadnit]
Jsem redaktorem serveru Lupa.cz a dále mimo jiné také spolupracovníkem redakce čtrnáctideníku Počítač pro každého a drobným živnostníkem v oblasti IT. Více o mně na macich.eu.
Přečteno 13 195×
Přečteno 12 722×
Přečteno 12 261×
Přečteno 8 515×
Přečteno 6 827×