Lukačovičův omyl

31. 8. 2007 14:56 (aktualizováno) koppel

Úspěch Seznamu hodně obdivuji. Současně z velké části nesouhlasím s jejich strategickým myšlením, které mi přijde hodně chybné. Soudím, že dělat chyby a být úspěšný je možné pouze na rozvíjejícím trhu, kterým ČR bezesporu je. To je naše velká lokální výhoda a každý den, kdy nějakou chyby udělám (tedy denně) děkuji za to, že jsem se narodil zde. Tohle myslím vážně. Proniknout na trhu kde jsou karty už rozdané je mnohem těžší a chyby si nemůžete dovolit dělat vůbec.

Ovšem čas se krátí. Vstupují k nám globální hráči a ti nejenže vyšli z procesu evoluce jako zocelení vítězové (tedy dělali nejméně chyb), ale také disponují nezanedbatelným kapitálem, který jim umožňuje si tady nějaké ty chyby pro začátek dovolit. A tím přestává legrace.

Samozřejmě není nutné hned stahovat ocas. Existuje také něco jako znalost lokálního prostředí. Jeho výhoda se ale obecně, dle mého názrou, přeceňuje. Euroamerika je globální. A tím se smazávají rozdíly v chování lidí. Internet je ještě globálnější a tak věci, které fungují venku budou fungovat i tady. Samozřejmě máme jednu lokální specifičnost (schválně to neoznačuji jako výhodu), kterou zatím globalizace nesmyla a tou je náš jazyk. Zatím spolehlivá bariára sloužící k odhánění expertů přicházejících odjinud. Jenže tady třeba Google ukazuje, že umí „act locally“ na jedničku.

Ano, když začenete o Seznamu, tak se časem vždycky dosatenete ke Googlu. Mě k tomu dostal dnešní článek na Digiwebu, kde se o nebezpečí, které z tohoto směru Seznamu kyne hovoří. A Ivo ho ocenil 15 procenty. Cituji: „To, v čem nás ohrožuje Google, tvoří jen patnáct procent našich příjmů,“ říká Lukačovič.

A to je to, co nazývám Lukačovičův omyl. Nevím, co přesně Ivo pod těch 15% zahrnuje. Pravděpodobně to bude Sklik a nějaká další část uživatelské reklamy na Seznamu versus Adwords. To odráží další oblíbený český omyl omezovat Google na jejich reklamní systém, protože to je přece to, co jim nese peníze. Což je pravda a velký omyl zároveň.

Google je opravdu příjmově závislý na reklamě (jakoby Seznam nebyl), jenže je to reklama odlišného charakteru než ta Seznamácká. Což vede k tomu, že se podívám na tu část, kde se produktově překrývám (kontextová textová reklama nebo něco tomu podobné) a to určím jako bojiště o nějž se budu bít.

A pak mi někdo podtrhne koberec pod nohama, protože se k němu nedostalo to, že ten do mé definice bojiště nespadá. Seznam trpí dojmem toho, že Google nemá katalog a tak se jejich boj tohoto netýká. To je ta chyba.

Google třeba nemá katalog (má Google Directory, ale nepropaguje ho a není lokální verze), protože ho nepotřebuje. Jeho fulltext funguje dost dobře na to, aby ho nepotřeboval. Běžný český uživatel (BČU) to ještě možná neví, ale časem to pravděpodobně zjistí. Po něm to asi také zjistí běžná česká firma inzerující u Seznamu. A v tu chvíli Seznam zjistí, že inzerent může nejen změnit reklamní nosič, ale i jeho druh. To bude pozdě.

Takhle bychom mohli pokračovat s mnoha dalšími produkty Seznamu, jako jsou Mapy a zastavili bychom se až třeba u SRealit (slušně ziskový produkt pro Seznam), kde i já uznám, že Google nemá v současnoti produkt, kterým by odpovídající Seznamácké tohoto druhu ohrozil. Možná ani nikdy nebude. Možná jím jednou budou inteligentní vyhledávácí agenti. Každopádně tu už jsou lokální konkurenti více schopní než Atlas s Centrem na portálové úrovni nebo přijde někdo specializovaný zvenku. Takže ani tady není jistá půda pod nohami.

Jako obvykle jisté není nic, ale jedna věc ano: 15 % je každopádně mimo. Ještě bych to přehodnotil. Myslím to v dobrém.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).