Mám rád reklamní systémy založené na CPC (cost-per-click). Přijde mi, že to je něco svěžího, co internet vnesl do reklamního byznysu, který je jinak dost nebyznysoidní. Chci tím naznačit, že vazba náklady – výnosy je obvykle v reklamě dosti volná. Volnější než na co mám žaludek.
Systémy založené na placení za akci umožňují tuto volnost redukovat. V několika firmách, kde mám na starosti věci s internetm související, jsem v dřívějších dobách s gustem odmítal zástupce těch pár portálů, které na českém trhu máme, snažící se mi prodat za několik málo desítek tisíc korun první pozici na určité slovo. Naše krátké hovory jsme končili dotazem na návratnost takové investice a poukazem na CPC model. Byly to blahé doby.
Představoval jsem si, že dojde k ekonomickému prozření a CPC systémy zvítězí a bude dobře. Byl jsem jednoduše řečeno blbej. K prozření zřejmě došlo a CPC systémy ukusují z podílu na internetové reklamě čím dál více. Ovšem má situace se výrazně zhoršila.
Teoreticky je CPC model ekonomicky velmi jednoduše nastavitelný. Na jedné straně máte nějakou akci, za kterou zaplatíte. Pak je tam nějaký temný tunel (putování přivedených zákazníků po vašich stránkách), který se snažíte minimalizovat a na konci toho tunelu, kde z něho leze podstatně méně než do něho vlezlo, se udělá něco, co vám přinese zisk. Jisté je, že tento zisk musí být vyšší než náklady, které jste vynaložili nejen na toho, co zisk vytvořil, ale i na ty, kteří se cestou temným tunelem poztráceli.
Prakticky to realizovat není jednoduché. Tedy spustit CPC reklamu jednoduché je. Až příliš. Hlídat tu ziskovost je násobně složitější. Můžete buď analyzovat access log vašeho web serveru pomocí nějakého skriptu anebo nastavit funnely, goaly a ecommerce v Google Analytics. Oboje není triviální a vím, že to málo kdo dělá. Jenže bez toho je celý CPC systém stejný jako to prodávání reklamního prostoru nastojato zmíněné na začátku. Vy musíte vědět jak si každá z vašich reklam stojí v přinášení zisku, abyste správně mohli nastavit cenu za klik. Je to nekonečný proces.
Když to děláte, tak zjistíte, že to asi moc lidí nedělá. Třeba podle cen, které jsou nastavené na profláknutých slovech. Jeden z mých klientů třeba prodává věci pro děti. Mimojiné kočárky. Rychlým průzkumem jsem zjistil, že inzerovat na slovo kočárky nemá smysl. Cena tam (ať už mluvíme o AdWords nebo Skliku) je taková, že i kdyby váš konverzní poměry (oba: pro klik a pro nákup) byly úžasné (nebudou) a zisk z kočárku taky (což naštěstí docela je), tak za 10 Kč za klik se to nemá šanci vrátit. A to jsou ceny, které byste museli investovat, abyste se se svou reklamou dostali někam nahoru na slovo tohoto typu. Naštěstí můžete inzerovat na stovky neprofláknutých slov, které mají samozřejmě nižší počet zobrazení, ale zase jich je mnoho, takže nakonec jste na tom stejně jako s kočárky, ale s výrazně menšími náklady na akci.
A teď ta moje stížnost. Zatímco za starých časů jsem odmítl v březnu obchoďáka ze Seznamu a v květnu z Centra a byl pokoj, tak nyní mi zvoní telefon několikrát týdně. Na začátku je cool jméno nějakého nového start-upu, který se právě veze na nové vlně CPC reklamy a pak nějaká naprosto blábolící slečna, která svůj projev zahájí v lepším případě tím, že se zeptá pročpak naše společnost neinzeruje na slovo kočárky, když je prodává a v horším se rovnou otáže, zda nechceme utrati nějaké peníze.
Nemám nic proti tomu, aby inzerci na CPC za firmy dělali profesionálové (nejsem jím). Ale dokud prokazují své ekonomické znalosti tím, že dokáží zákazníka lehce zbavit peněz, tak budu všechny okolo varovat. CPC je zajímvavý (možná nejzajímavější) systém reklamy, který se zatím objevil. Dá se konečně nastavit tak, že se dá kontrolovat jeho ziskovost. Ale musí se to dělat.
A hlavně je to dosavadní změna paradigmatu a podle toho by měla vypadat nabídka zprostředkovatele. Reklama je nyní orientovaná na zisk a ne jako dřív na obrat. Proto nabídka typu: Dejte nám 20.000 Kč a my je utratíme je ze starého světa. I ta dejte nám 20.000 Kč a my vám přivedeme 5.000 nových návštěvníků. Proč? Nevíte jestli těch 5.000 nových bude mít stejné chování jako vaši dosavadní. Ano, i ta dejte nám 20.000 Kč a my vám navýšíme obrat (či zisk) o 30.000 Kč je špatná. Proč i tato? Protože, vy dáte a oni možná udělají. Tak přesně fungoval prodej reklamních pozic dříve. Pokud si zprostředkovatel věří, tak musí přijít s tímto: budete nám platit x Kč (nebo procent) z obchodu, který vám dohodíme. Tak funguje CPC a tak musí vypadat nabídka zprostředkovatele. Nastavíme vám neutrální systém pro sledování (asi ty Analytics) a podle něho pojedeme. Až tohle budete schopni toto nabídnout, tak mi zavolejte.
"budete nám platit x Kč (nebo procent) z obchodu, který vám dohodíme. Tak funguje CPC"
Ba ne - takhle fungují affiliate neboli provizní programy a spolupráce na bázi CPA. Ano, jsou to pokročilejší a užší způsoby spolupráce než platba za klik, ale jen proto, že se vám zamlouvají, nemůžete přece redefinovat CPC jako platbu za výkon. ;-)
[1]
Mate pravdu, ze jsem se dopustil zjednoduseni a tak se vlastne pozadavky priblizil k systemu cost per action. Jenze zprostredkovatel neni system samotny a v drtive vetsine na sebe prebira treba starost o reklamni text, ktery CPC system zobrazuje. A take jeho cileni na konkretni URL v systemu zakaznika. Moje zkusenost ukazuje, ze je to rozhodujici pro uspech nebo neuspech kampane. Takze CPC odpovidajici by bylo platit zprostredkovateli za PRIVEDENE potencionalni zakazniky, jenze to v zadnem pripade nedelejte, protoze vse jde nastavit tak, ze vam sice privedou kvanta navstevniku, ale ti nic nenakoupi.
Procento z obratu je v oboru služeb nesmysl. Oni nemají žádnou kontrolu nad tím, jestli máte správné texty na webu a jestli třeba neodrazujete dohozené návštěvníky nějakou otravnou registrací.
Za podíl z obratu se dá dělat jen full-service služba - my se KOMPLETNĚ postaráme o váš web, vy o svůj business.
Jenže pak se většinou jede půl na půl. To by se vám asi taky moc nelíbilo.
Co vám vadí na modelu "my vám nastavíme reklamu s použitím všech našich zkušeností, které rozhodně nemáte a bude nám to trvat pět hodin měsíčně, které stojí 5000,-"? Vy mu nevím proč říkáte "dejte nám prachy a my je utratíme". Vždyť úplně stejně funguje i offline reklama. "Co nejefektivněji utratíme váš reklamní rozpočet". A žádné prokliky a konverze se neměří, protože to ani nejde.
Přínos toho, že to dělá třetí strana je práve v know-how, které do efektivní reklamy vnese. Že mnoho firem žádné know-how nemá a jen zběsile utrácí, to už je jiná. Ale i to je známo z offline světa, kdy reklamky vymýšlejí úplně stupidní projekty.
[3] Priznavam se, ze tenhle model jsem v clanku nepostihl, takze doplnim:
Martin navrhuje: Dejte nam 5.000 a my vam to nastavime, vy si to dal budete platit a provozovat.
Porad to ma ten generacni rozdil: CPC modely jsou nastavene, ze platite za to, ze se neco deje (lidi klikaji) a v pomeru ve kterem se to deje (lidi klikaji mene nebo vice). Jak se rozhodnete mezi 10 shodnymi nabidkami tohoto typu, ktere vedle vas budou lezet na stole ? Je jasne, ze rozdil bude v tom know-how, jenze to poznat neni. Kdyby nebyly ty nabidky shodne, tak ekonom voli tu nejlevnejsi, jenze ta muze byt levna diky tomu nizkemu a neoveritelnemu know-how. Budete zkouset jednu po druhe? A jsme tam kde jsme byli. TOHLE JE PRAVE ROZDIL CPC x KLASICKE SYTEMY REKLAMY. Kdyz zkousite CPC system, tak zaplatite jen za to co se skutecne stalo, a ne pausal za pokus. Vase riziko je velmi male. Zprostredkovatele v mych oci parazituji na modernim systemu nemodernim zpusobem.
Těch možných modelů je více. Tvůj "problém" je v tom, že už se v tom (asi tedy) vyznáš a máš to už (asi tedy) nějak slušně nastavené. To je ale (pro nás bohudík) naprosté minimum lidí, v podstatě všechny PPC kampaně, které jsem za svůj život viděl (a bylo jich přes stovku) byly nastaveny blbě, a průměrné CTR se u nich vždy pohybovalo pod 1 procento a ceny byly také značně nesmyslné. Takže pro mnohé z nich je jakékoliv nastavení s jakýmkoliv modelem pravděpodobně lepší, než to co mají nyní. Takže tam mě přijde způsob "my vám dáme 5 hodin času našeho PPC experta na začátku plus 4 hodiny měsíčně a vy nám dáte třeba á 500 Kč" naprosto v pořádku, samozřejmě ovšem dodáváme detailní statistiky, kde si dotyčný může ověřit, jestli mu to přineslo více než kolik jej to stálo a tak přinejhorším vyhodí 2 tisíce (ale ještě jsem to nezažil a kdyby to nastalo, tak bych dotyčné firmě asi dal z vlastní kampaně jednou tolik reklamy).
V případech, kdy už se někdo o PPC kampaně stará máme takovou speciální nabídku - náš PPC expert se koukne na nastavení kampaní ZDARMA a ZDARMA řekne, jestli to podle jeho názoru má smysl či nikoliv.
Každopádně tak jak jsi to popisoval tak mi přijde, že ještě nějaké vylepšení tam půjde a dokonce mi přijde, že se ve výsledku strašně pleteš, právě proto, že vycházíš ze špatných premis a špatného nastavení PPC kampaně. Nicméně rozhodně a s tím je třeba souhlasit a je třeba to desetkrát podtrhnout - je třeba měřit efektivitu (a nejenom PPC reklamy, ale všech ostatních nákladů a to nejen reklamních) a u internetové reklamy to právě jde celkem spolehlivě a přesně (narozdíl právě prakticky od všech ostatních nákladů). Mimochodem - neznám žádnou firmu kromě nás, která používá už nové měřícící kódy u analytics a má opravené jeho chyby.
[6] Premyslim, ze bych napsal serial o tom jak delat CPC. Minimalne by mi to okoli mohlo skritizovat. Konkretne jen naznacim: sjel jsem si nazvy zbozi a popisky do textaku a pustil na to analyzu frekvence vyskytu slov. Nasel jsem spoustu dalsich slov na ktere jde inzerovat a vztahuji se k tematu. Pak jsem taky obsadil volne fraze okolo kocarku jako takovych. "sportovni kocarek" apod. Tam minimlne nemusite bidovat tolik za klik a hlavne mam dojem, ze propracovane AdWords pak takovou frazi uprednostni pred obecnym kocarkem, kdyz se tazatel takto konkretne zepta. Sklik se takhle IMHO nechova.
sklik se tak chová taky, ale je trochu hloupější, dá se využívat jeho nedokonalostí ku prospěchu věci. Důležité je hlavně si hrát se zápornými slovy, s [] a "" variantami, a dělat správné nabídky na správná slova. Rozhodně je sklik o něčem jiném než adwords, kde zas fungují trochu jiné triky. U adwords se také běžně pohybuji na průměrném CTR mezi 6 a 15 procenty, u skliku je to bohužel jen někde mezi dvěma a čtyřmi (což ale může být tím, že prostě reklamy na skliku je na jedné stránce třeba pětkrát tolik, a problémem jsou také ostatní místa, kde je sklik použit)
Přečteno 54 905×
Přečteno 54 783×
Přečteno 52 659×
Přečteno 52 299×
Přečteno 52 119×