Možná jste zaregistrovali ve zprávách na Nově, nebo třeba na Digiwebu, že Ministerstvu školství chybí peníze na připojení k internetu pro základní a střední školy, a žádá po Ministerstvu financí zvláštní miliardovou dotaci.
Jsem velký fanda Internetu ve školách, kdyby to záleželo na mně, měl by mít každý žák na všech hodinách kromě tělocviku k dispozici počítač s Internetem. Ale na tento požadavek říkám Rozhodně NE!
Důvody jsou v zásadě tři – nehospodárnost, nehospodárnost a nehospodárnost.
Ta první nehospodárnost je ve faktickém utrácení – třeba před rokem a půl se Ministerstvo informatiky rozhodlo, že budou speciální firmy (tuším pro každý kraj), které budou vybírat pro každou školu poskytovatele. Můj známý je poskytovatel v několika školách a takto vybraná firma mu zavolala – „Kolik dáte, když budete moci nadále poskytovat internet té škole?“. Nebo jiný příklad – tuším až do teď nabízí připojení pro malé školy Český Telecom (O2) přes 64 kbit ISDN připojení a účtuje za to 3500 Kč měsíčně. To samé lze pořídit za asi 1100 Kč (a to neřeším, že pro tisícovku zákazníků by asi měla být množstevní sleva)
Ta druhá nehospodárnost je ve výběru technologií – už jsem tu zmínil onen dial-up – v dnešní době prý přes 90 % pevných linek může mít ADSL (nejenom jsou na DSLAMu, ale i v dostatečně blízké vzdálenosti). Každá škola má pevnou telefonní linku, navíc obec ve které je škola patří s největší pravděpodobnosti mezi větší obce, kde je pravděpodobnost ADSL ještě větší. Nejlevnější ADSL připojení k Internetu má rychlost 3 Mb/s a začíná na 350 Kč. Sice s 10 GB limitem, věřím ale, že pro školství a pro 5 tisíc zákazníků by se podařila získat výjimka a data by nemusela být účtována. Tam kde není ADSL bude s největší pravděpodobností bezdrátový poskytovatel. Počítejme tedy např. 500 Kč měsíčně, tedy 6 tisíc ročně, tedy 6 milionů pro 1000 škol, 30 milionů ročně pro 5 tisíc škol. Miliarda? Fuck off!
A ta třetí nehospodárnost? Jsou to tuším dva roky, co slovenský telecom daroval zdarma připojení k internetu do všech škol. Proč? Ví že jedno připojení do školy znamená několik desítek nových zákazníků – žáků
Myslím, že u nás na slovensku je ten internet už od roku 2003, ale vtedy nebol na všetkých školách, ale už ako bolo spomenuté asi pred dvoma rokmi boli pripojené všetky. Technicky je to riešené tak, že kde je dostupné ADSL je škola pripojená cez ADSL, ínáč je pripojená cez ISDN. Ono ten internet až tak zadarmo nie je, síce ho škola neplatí ale platí ho ministerstvo školstva telekomu.
je to tunel jako prase, za ktery muzeme podekovat nasim novinarum, kteri se postarali o to, aby poctivy kandidat na ministra skolstvi byl nahrazen zlodejem (jinak to slo napric stranami, jinak by kolem toho byl vetsi rachot - ten vsak prisel hlavne od lidi ze spodu)
Pane kolego, jste naprosto mimo mísu...
1. Školy dostávaly v roce 2006 a měly v létech 2007-2010 dostávat tři typy dotací ze zmíněné miliardy ročně:
- paušál na připojení (vloni to bylo cca 35000 Kč) nebo připojení via tzv. intranet veřejné správy od "kyslíků", pokud si ho ředitel školy objednal (!!!, většina škol měla od "kyslíků" 2Mbps ADSL bez FUP s minimální agregací, škol s ISDN už bylo minimum, faktem ale je, že MŠMT a MI na změnu cen dlouho kašlala)
- normativ na žáka na nákup SW, HW, správu a školení kantorů
- granty na školní IT projekty
2. Na připojení mělo jít z oné miliardy odhadem cca 100-150 milionů, připojení via "kyslík" používalo cca 60% škol. Nikdo školám nebránil využívat kvalitnější či levnější připojení, některá města mají ZŠ na vlastní optice, některé školy jsou připojené k CESNETu a pod.
3. Slovenský Telecom se k připojení škol zavázal při privatizaci, u nás socani nic podobného nevyjednali, naopak přes MŠMT a MI v rámci plateb z Internetu do škol Českému Telecomu odfinancovali právě ty DSLAMy ze státního rozpočtu ;-)
[10] pane kolego. V médiích se mluví o chybějící miliardě na připojení k internetu, nikoliv na software, hardware ... Prezentuje to tak dokonce i Ministerstvo školství. Jestli to není pravda, stěžujte si u nich.
To ovšem nic nemění na mém názoru, že valná část z těch peněz je promrhána velmi nehospodárně (a když jsme u toho, tak i v těch ostatních částech - sw, hw ...).
ad 3 - to afaik není pravda, sk telecom tuším jednal značně NAD rámec toho co bylo dojednáno (tuším počítače atp.).
Podle mého názoru je to prostě fnancováno značně blbě, už jenom ta účelová dotace na internet je značná kravina, znám spoustu škol, které schválně platí onen paušál (ono to je afaik podle velikosti školy, velké mají tuším až dvojnásobek), i když by mohly mít třeba připojení zdarma (pronajímají např. poskytovateli své prostory na střeše), to samé se týká hardware a software.
Krom toho je na většině škol připojení a vybavení velmi málo využíváno, a to nejen při hodinách, ale nabízí se využití i pro školení obyvatel, nebo pro zájmové kroužky atd.
Prostě chce to do toho pořádně říznout a dát tomu nějaký řád a smysl.
Ale hlavně - rozpočtová pravidla jsou rozpočtová pravidla. To že ministryně nebyla schopná vyjednat peníze pro svůj resort je její chyba. Nemůže v půli roku chtít další peníze z MF. Tohle kdyby dělali všichni, tak nemusíme mít rozpočet žádný. Nejedná se o nějakou živelnou pohromu, o které by nevěděla předem, na kterou by mohly jít peníze z ropočtových rezerv.
Pokud nekvalifikovaná novinářka HN nebo Práva něco napíše o ICT či v našem případě SIPVZ, tak to skutečně nemůžete brát jako bernou minci. To je snad jasné, takže se nevymlouvejte, stačí použít jen vyhledávání na Lupě ;-)
1. Valná část z peněz v posledním roce určitě promrhána nebyla, to samé platí i o plánované miliardě na ICT pro školy vůbec nebo i pro 80M na připojení. Ředitelé i ICT správci ve školách nejsou tak hneschopní, jak naznačujete.
2. Neznám lepší způsob dotace než normativ na žáka, tak to bylo vloni a mělo být i v dalších letech. Centrálně uzavřená smlouva na konektivitu se týká CELÉ veřejné správy a v případě škol si může ředitel zvolit jiné připojení, protože místo "centrálního" připojení měl mít nárok na samostatnou dotaci ve stejné výši.
3. Řízlo se do toho už v roce 2004, když šlo od válu vedení MŠMT a odboru SIPVZ. Teď se to jen zařízlo a školy dostanou na ICT (píp).
4. Ministryně školství je proti ministrovi financí moc malá paní a parlament "rozporcoval" sedmimiliardového "medvěda" (včetně např. IS pro svaz golfu). Nic v půli roku nechce, žádost byla ve vládě a v parlamentu už vloni.
já se nevymlouvám, ale o chybějící miliardě na "internet pro školy" mluvila přímo zástupkyně mičr v televizi.
netvrdím že ředitelé a správce jsou neschopní, naopak tvrdím, že jsou často všehoschopní
znám lepší způsob než normativ na žáka - nedávat normativ na internet a it , dávat jen "obecný" normativ a co si s ním škola udělá je její věc. Jestli za to pořídí novou střechu, nebo internet, je její věc. Samozřejmě že za podmínky, že bude dodržovat učební osnovy, ergo že tam ten internet musí mít (ale může si jej zajistit třeba zadarmo formou daru)
je jedno jestli je mynistryně malá nebo velká. Prostě jestli její odbor dostal málo peněz, měla je přerozdělit podle uvážení tam kam budou potřeba. Nemůže chtít další peníze. Tak prostě rozpočet nefunguje.
To [13]: Pro tiskovou mluvčí MŠMT platí to samé jako pro novinářku z HN... Obecně známý projekt Internet do škol NEBYL jen o připojení a bohužel místo termínu SIPVZ se stále používá jen název jedné podmnožiny z let 2001-2005, která je navíc i ochrannou známkou dodavatele.
Obecný normativ měly a mají školy stále a byl nedostatečný. Proto byl v roce 2000 navržen projekt SIPVZ s účelovou dotací na ICT, s cílem dostat ICT a tedy i připojení k Internetu do všech škol.
O rozpočtu víte evidentně houby, vláda i MŠMT mají tak zvané rozpočtové rezervy. Ty se právě na řešení podobných problémů používají.
re [15] muf: polib mi pr.el, nemůžu za to, že každé české ministerstvo má jinak řešenou zkratku
re [16] janek: opravdu nejsem jakkoliv povinnen ověřovat informace sdělené zástupcem MŠMT a beru je za fakt. Jak už jsem psal, není to ale v tomto případě to nejpodstatnější
To co bylo v roce 2000 je mi šumák a mělo by být i nové ministryni, která měla dost času na to připravit vlastní řešení
O rozpočtu toho vím bohužel až moc, a vím na co jsou rozpočtové mezery. Ty jsou na řešení situací, se kterými nemohl daný ministr či vláda předem počítat, kde z nějakého nepředvídatelného důvodu (změna cen, technologií, nedostatečný výběr daní, živelná katastrofa ...) došlo k deficitu. Samozřejmě ji může příslušný ministr vyřešit i k navýšení rozpočtu některých kapitol (stejně tak jako může přesouvat peníze mezi kapitolami vlastního ministerstva). Nemůže ale chtít peníze po MF, to by prostě byl holubník, od toho vznikl rozpočet a od toho se schvaloval v PSP. To by se rovnou mohly všechny peníze nechat v rezervě a čerpat dle libosti.
Je mi jasný, že se mnou z hlediska svých zájmů nemůžeš a nebudeš nikdy souhlasit, ale zkus na to prostě kouknout i z vnějšku.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 141 880×
Přečteno 83 400×
Přečteno 47 552×
Přečteno 37 537×
Přečteno 31 203×