Asi vám neunikla (pro mě) překvapující zpráva, že TV Nova (resp. CME) koupila Jyxo. Cena byla nějakých 163 až 200 míčů podle výsledků. Kdo nezná Jyxo pak se jedná o menší firmu (afaik méně než 20 lidí), která stojí za výborným (ale prakticky nepoužívaným) českým vyhledávačem jyxo.cz (nyní jeho výsledky směrují na O2 portál 1188), která stojí za mejpoužívanějším blogovacím systémem u nás blog.cz a stojí také za vývojem PPC systému Sklik.cz, na který ve své době neměl Seznam dostatek vlastních vývojářů.
Neznám aktuální čísla Seznamu, nevím kolik peněz se tedy točí na Skliku, předpokládám, že to bude tak možná polovina obratu celého Seznamu a tedy cca. půlmiliarda Kč. Nova tak mimo jiné získala informace o desetitisících inzerentech, o tom co lidé hledají, kdy hledají, kde nakupují (a často i za kolik) atd. Sama Nova má inzertní obrat tuším cca. 11 miliard Kč, takže při rostoucím vlivu Internetu se nejedná o zrovna malý vzorek firem. Takové informace mají docela slušnou hodnotu, a dá se s nimi efektivně pracovat. Seznam sám přitom nyní navázal spolupráci s TV Prima, když vysílá na stream.cz zdarma některé jejich seriály (např. VKV – Velmi křehké vztahy).
Jsem zvědav, jestli to Nova nějak využije, nebo jestli mám věřit tomu, že je celá transakce kvůli Blogu a potenciálu oslovit místní bloggery. Každopádně myslím, že ze strany TV Nova to nemusí být vůbec špatná investice, jejich možnosti jsou nyní opravdu ohromné – mají inzerenty, mají off-line i online inzertní prostor, mají informace, mají technologie, mají obsah i jeho tvůrce, mají návštěvníky a co zejména – mají peníze. Jestli se jim to podaří spojit dohromady, tak se máme na co těšit. Po dlouhé době mi to přijde první investice, ve které vidím nějaký hlubší smysl a potenciál.
Jinak jak se objevují další digitální televize, tak tu začínáme mít docela televizní internetový maglajz.
Vsichni operuji tim, ze vyvoj sklik -> automaticky pristup do inzertnicvh infromaci seznamu. Nebyl bych si tim spojenim tak jisty, to je jakoby nekdo dovozoval, ze microsoft, jako vyrobce napr. excelu nebo ms dynamics (erp system) mel z titulu vyrobce automaticky pristup do vsech dat, ktere v jim vyrabenych systemech nekdo ma.. Z pozice seznamu bych si do reklaminho systemu nepustil ani sveho dodavatele a kdyz, tak s rozumnym nda..
[2] obávám se, že tady jste naprosto mimo - Excel či dynamics jsou lokální, maximálně serverové aplikace, a jejich data microsoft nikdy nevidí. Sklik není jen vyvíjen Jyxem, je zároveň provozován a spravován Jyxem a jyxo tak prostě všechny data vidí, byť to běží v části Sitel serverhouse "patřící" Seznamu a na serverech patřících Seznamu. Samozřejmě nevím jaká je smlouva mezi Jyxo a Seznamem, takže je možné, že smlouva umožňuje převod kompletně pod Seznam a odříznutí Jyxa, ale i tak by zde byla k dispozici historická data ohromné ceny (byť nižší než průběžná data). Určitě také existuje smlouva o neposkytnutí dat třetím subjektům atd., ale Jyxo to poskytne vlastně sobě, takže se nepůjde odvolat ani na takový paragraf.
Uvidíme, třeba v Nově opravdu sedí lidé, kteří Internetu nerozumí (viz [1]) ale s jejich penězi si je mohou snadno koupit, stejně jako teď mají třeba Michala z Jyxa. Spíš bude záležet, jestli takoví lidé dostanou prostor a jestli budou schopni své myšlenky a potřeby argumentovat vůči old-school lidem z TV.
[4] tak to máš velmi malou představivost. Víš třeba kolik by byla ochotna platit nějaká SEO firma naší velikosti (a to nemluvím o velké mediálce) za aktuální data o počtu a struktuře hledání jednotlivých klíčových slov, za data o klientech, kteří inzerují do skliku atd.? Vzhledem k tomu že souhlasíš se zpracováním dat od Jyxa, tak by nikdo za využití takových dat nemohl říct ani popel.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 140 730×
Přečteno 81 424×
Přečteno 47 046×
Přečteno 36 754×
Přečteno 30 504×