Hlavní navigace

Máte e-shop? Za týden zkrachujete! (možná)

22. 9. 2009 16:30 Tomáš Kapler

To že Seznam 1.10. uvede nové zboží.cz je velké části lidí známo, přesto si to troufnu ještě jednou a znovu vypíchnout, protože spousta internetových obchodů je na zboží.cz existenciálně závislá (ač o tom teď často ani neví) a za týden se jim klidně může stát, že najednou zkrachují.

Ne, nemaluji čerta na zeď, starám se o hodně internetových obchodů od malých typu PK-nářadí po větší typu Nákupka a u většiny z nich tvoří obrat z prodeje z návštěvníků, jež přišly ze Zboží zhruba 30 %. Jsou i obchody, kde Zboží tvoří většinu obratu – typicky obchody, které začínají, takže tam není ještě dořešená optimalizace, a právě proto, že začínají, mají nízké ceny, a tak ve vyhledavačích zboží relativně (ve srovnání s jinými zdroji) bodují, viz třeba to zmíněné PK-nářadí.

Přitom i pokles obratu o 10 či 20 % může ve finále znamenat rozdíl mezi bytím a nebytím, máte-li rozpočet našponovaný a vysoké fixní náklady (sklady …). Takže opravdu se může stát, že za týden začnou krachovat online obchody. A nejhorší je, že často nebudou vědět proč, budou to přičítat krizi atd. A to jen proto, že neměří (dostatečně) efektivitu jednotlivých zdrojů návštěv.

Např. z desítek shopů co jsem kontroloval za posledních 6 měsíců jich > 90 % v Google Analytics nemělo vůbec nastaveno měření obratů. Přitom stačí na stránku s potvrzením objednávky dát krátký kód – i u shopů shopů, které jsem předtím, než jsem to tam nasazoval, tak byla práce max. na půl hodiny. Připravil jsem pro nastavení Google Analytics návod s příklady v PHP, tak snad vám to pomůže, kapitolu měření konverzí najdete v článku na konci.

Až příliš často totiž eshopy měří jen počet návštěvníků z jednotlivých zdrojů návštěv, což má pro velikost vašeho obratu zhruba stejnou vypovídající hodnotu, jako počet návštěvníků vašeho kamenného krámu. Takže je velmi časté, že třeba zbozi.cz tvoří 10 % návštěv, ale 30 % objednávek, prostě proto, že když jde někdo přes zbozi.cz, tak je jednak v „nákupní náladě“ a jednak už si vás předvybral podle ceny.

No a teď k těm změnám na zbozi.cz – asi víte, že Zboží už asi rok nabízelo službu Zboží Standard, jinými slovy obchodník si mohl zaplatit (koruna za proklik), aby předběhl při hledání nějakého slova všechny ostatní. Záleželo na konkurenci a na typu zboží, u některých obchodů se to vyplatilo velmi, u jiných to bylo naopak prodělečné  - když máte správně nastavené Google Analytics viz výše, zjistíte to snadno prostě tím, že porovnáte (obrat z návštěv ze Zboží * marže) s utracenou částkou za ty prokliky, nejlépe ze dvou měsíců – jednou se zapnutým a jednou s vypnutým Zbožím Standard.

Nově bude Zboží.cz implicitně zobrazovat jen platící obchody – Dušan Janovský to sice dnes pro Lupu vyvracel, ale když si jeho popis pořádně přečtete, tak zjistíte, že tomu tak bude:

Pro každý zadaný dotaz se služba podle určitých pravidel rozhoduje, zda se zobrazí výsledky ‚starým‘ fulltextovým způsobem, nebo zda se vypíše seznam nalezených agregovaných výrobků. Z něj se pak uživatel dostane do detailu výrobku s výpisem cen a obchodů, které tento výrobek prodávají. V tomto výpisu se budou zobrazovat pouze placené obchody. Je to jediné místo celé aplikace, ve které se nezobrazí neplatící obchody.

Ta „určitá pravidla“ budou jednoduchá – prostě když na daný produkt budou existovat platící firmy, tak prostě zobrazí agregovaný výpis (příklad) a povedou na výpis (příklad), kde se budou zobrazovat pouze placené obchody“.

Možná si teď říkáte – já už platím, takže mě to pomůže, protože tam bude alespoň méně konkurence. Ale opak může být klidně pravdou – Seznam totiž rozšířil i parametry XML feedu se zbožím a právě tyto parametry budou velmi důležité pro onu agregaci. Takže pakliže nebudete schopni tyto parametry správně vyplnit, tak se horko těžko do seznamu dostanete. A problém je, že to nebude schopna většina obchodů pro většinu zboží, neboť prostě doteď tyto parametry ve svém obchodu nepotřebovali, takže nemají v databázi krátký název produktu či EAN a doplnit to ke všem výrobkům by jim trvalo v případě třeba té Nákupky s několika desítkami tisíc produktů roky.

Takže rozhodně doporučuji věnovat tomuto problému velkou pozornost, máte jen týden.

P.S.: Mimochodem Betaverze nového zboží.cz má i další zvláštnosti – např. nahoře je zvláštní ČSSD-oranžová lišta se službami Seznamu, odhaduji, že to je nějaká vlašťovka z nějakého většího redesignu všech služeb, jinak by tam byla jak pěst na oko.

P.S.: Seznam také zcela eliminoval hvězdičky – tento ukazatel mi bude trochu chybět, když kupuji něco z obchodů, které jsem předtím neznal, tak pro mě byly hvězdičky přeci jen nějakým signálem kvality (počet let provozu, služby …).

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).