Hlavní navigace

iPad. Uspěje nebo propadne?

14. 2. 2010 23:00 (aktualizováno) | Lukáš Nevosád

IPad, tedy nový tablet od Apple, na sebe dokázal strhnout pozornost celého světa. Na geekovských stránkách typu gizmodo či engadget se okolo něj začátkem roku točil snad každý druhý článek. Podařilo se mu ale proniknout i do obecných médií. Například na iDNES se dokonce na titulku dostalo (rádoby) živé zpravodajství z jeho představení. A i dnes, skoro měsíc po představení, budí rozruch. Jedni v něm vidí revoluci, druzí totální propadák.

Disclaimer

Tento článek se zabývá iPadem z čistě marketingového hlediska. Neřeší, jestli je jeho uzavřená platforma dobře nebo špatně pro blaho lidstva. Zajímá mne, jestli má naději na komeční úspěch, v jakém tržním segmentu, a co z toho plyne.

Najde si své místo?

Při představování zařadil Steve Jobs tablet mezi mobil a notebook. Kladl přitom důraz na to, že pokud se mezi tyto skupiny má nějaké zařízení vetřít, musí nabídnout nějakou hodnotu – a sice že musí být v něčem daleko lepší než každý z nich. Přímo v prezentaci pak vyjmenoval web, fotky, videa, e-mail, eBooks a další.

Tím v podstatě řekl, na co nový produkt cílí. Nemá prý ambice stát se náhradou za váš počítač ani za váš telefon. Chce ale vyštípat z trhu většinu elektroniky, která je někde mezi tím. Tím mohou být čtečky elektronických knih (Amazon Kindle), různé portable herní konzole (PSP, Nintendo) a pochopitelně skokan pětiletky – netbooky. iPad je určený jako produkt pro volný čas – něco, s čím si sednete do křesla nebo vlezete do postele.

Představitelé všech jmenovaných mají (ať se na veřejnosti vyjadřují jakkoliv) chtě-nechtě z iPadu vítr. Asi největší problém bude mít Amazon. Ten totiž s Kindle defacto vytvořil trh s eBooks, na kterém ale zatím nemá ani kousek zisku a dokonce prodej každé elektronické knihy dotuje z vlastní kapsy 5 dolary. A Apple teď přichází slízat smetanu za Amazoňácké peníze. Kdo zná Apple, nepochybuje, že iBooks bude do mrtě odladěná a perfektně použitelná aplikace. Pro prodej Apple použije store založený na osvědčeném modelu iTunes, tam skoro nelze šlápnout vedle. Jediným tahákem Kindle tak zůstane eInk, ovšem to, že se to černobílé pomalu se překreslující lépe čte, běžnému uživateli nevysvětlíte – ten šáhne po barvě, na to vemte jed. A trh s eBooks dávno není malý. Jak Amazon nedávno uvedl, pokud prodává obě verze knihy, prodá v průměru 6 elektronických na 10 tištěných (!).

Problémy budou asi mít PSP a další podobné platformy. Těm už mohutně zatápí iPhone a iPod touch, podle posledních zpráv dokonce pro iPod/iPhone vyvíjí nejvíce profesionálních herních vývojářů ze všech platforem vůbec a další se stále přidávají. Důsledek je zřejmý – méně vývojářů znamená méně her, méně her méně uživatelů a tak dále. Apple si dal záležet na kompatibilitě, takže kvalitních her bude k dispozici určitě dost. Ovládání přes masivní multitouch a akcelerometry navíc má potenciál na wow effect.

Jak zapůsobí iPad na uživatele netbooků je asi největší neznámá. IPad znamená zásadní platformí skok – ve zkratce jde o to, jestli budou uživatelé ochotni obětovat 20% toho, k čemu netbook používají, ve prospěch toho, že těch zbývajících 80% na tom půjde dělat lépe.

Abych to vysvětlil, je dobré se zamyslet nad dle mého zásadní otázkou:

K čemu běžní lidé používají počítač?

Předem si řekněme, že běžný uživatel není nikdo z vás, pravidelných čtenářů Lupy. A nebude to velmi pravděpodobně ani nikdo z vašich známých. Běžný uživatel je zhruba ten, který nechápe rozdíl mezi adresním řádkem v prohlížeči a vyhledávacím boxem Seznamu. Je to těch 90% populace, kterým my děláme pravidelně či příležitostně support – instalujeme ovladače a likvidujeme viry.

Nemám po ruce žádnou studii, kterou bych zde mohl citovat, nicméně troufám si tvrdit, že hlavní aktivity běžného uživatele jsou tyto
web (facebook, YouTube, porno, webmail, atd.)
mail (i když většina BFU pravděpodobně používá webmail)
chat (Skype, MSN, AOL, Yahoo!, ICQ)
přehrávání hudby
přehrávání videa (filmy)
hry
stahování hudby a videí

Zásadní problém iPadu bude určitě chat. Bez multitaskingu je chat k ničemu. Dalším, co napadne asi každého, je stahování hudby a videí. To zrovna problém není, v nezaostalých zemích jsou k dispozici iTunes a čas už ukázal, že lidem nevadí si hudbu i filmy kupovat. Pokud je to za rozumné peníze a dostatečně jednoduché. Ostatní věci iPad zvládne, a troufám si říci, že minimálně stejně dobře jaké kterýkoliv netbook.

Nabízí se logická odpověď:

Všechno to, co zvládne iPad, zvládne také netbook. A mnohem víc!

Jenže to by to nesměl být Apple. Apple dokáže zabalit aplikace do vychytaného a intuitivního UI plného chytlavých grafických efektů, do kterého se běžný uživatel ihned zamiluje. iPhone, jakožto nadupaný smartphone, se nedodává s manuálem. Nepotřebujete ho. Schválně půjčte iPhone svým rodičům a dejte jim nějaký úkol – například napsát vám z něho SMSku.

Rozhraní, které Apple v těchto produktech používá sice má mnoho různých omezení, ale pro běžného uživatele je jednoduše geniální. Nedá se v něm ztratit. Jakkoliv se zamotáte, jediné tlačítko vás vždy vrátí na začátek. Můžete cokoliv nainstalovat a nebude to zpomalovat systém ani to neovlivní nic jiného. Softwarově nemůžete zařízení rozbít.

Nám se to zdá jako hloupost, ale pro běžného uživatele je to tahák jako hrom. S takovým zařízením totiž nebude potřebovat volat toho nerudného ajťáka…

Kdo si to koupí?

Dostat iPad k běžným uživatelům je běh na dlouhou trať. Jsou to uživatelé konzervativní a nákupu jakékoliv techniky se v vlastně děsí. Jsou to uživatelé, kteří takové zařízení musí buď u někoho vidět, nebo jim ho musí někdo doporučit. A i tak si ho koupí až poté, co jim doslouží to stávající. Masivnější prodej do tohoto segmentu se dá čekat – podobně jako u iPhone – až u nějaké druhé nebo třetí generace.

Ta první generace to dle mého názoru může mít s prodejem těžké. Trh se musí nejprve vytvořit. Apple si určitě dělal marketingové průzkumy a ví, kde má šanci. Z mého pohledu střílí do několika segmentů v naději, že alespoň v některém to vyjde. Každopádně se bude snažit iPad prosadit za každou cenu. Napovídá tomu i úvodní pricing – 500 USD je sice dvakrát tolik, co stojí entry level netbook, nicméně na Apple je to nezvykle nízká cena. A věřím, že pokud prodeje nebudou dostatečné, Apple půjde s cenou výrazně dolů.

Shrnuto

Na všech těchto trzích je potřeba hledat průnik. IPad je myšlen jako zařízení, které nahradí několik jiných. Nahradí eReader, nahradí pro surfování nepohodlný netbook. Do budoucna velmi pravděpodobně přinese přes specializované aplikace předplatné elektronických časopisů a novin. Jako bonus si z něj pustíte hudbu, podíváte se na seriál a zahrajete si na něm špičkové hry.

Podle mého názoru není nereálná představa, že za pár let budeme iPady kupovat prarodičům. Je mi jasné, že tahle věta mi vynese v komentářích pod článkem mnoho LOL. Pokud se ale iPadu podaří nastartovat prodeje v segmentu BFU, může se z iPadu stát mnohem větší business než z celého iPod/iPhone.

Je to tak trochu sázka do loterie – ale Apple se rozhodně podceňovat nevyplácí. Microsoft by mohl vyprávět. Nechme se překvapit, jestli tentokrát zareaguje včas. Ať už to bude s tajemným Courier, nebo s nějakým Zune maxi.