Hlavní navigace

Pod pokličkou - informační systémy a další software v benetě

15. 3. 2007 8:37 (aktualizováno) Petr Ocásek

Externí komunikace

Požadavky od klientů a s dodavateli (resp. většinu externí komunikace) vedeme s využitím webové open source aplikace OTRS (www.otrs.org), kde jsme i správcem českého překladu. Aplikaci používáme od února 2004, nyní obsahuje přes 20.000 e-mailů, které zabírají téměř 3GB. Tímto způsobem archivované e-maily, rychlé hledání, zamykání a eskalace požadavků, odpovědnost konkrétních lidí a zároveň více řešitelů každé e-mailové adresy (např. helpdesk ..) atp. oceňujeme neustále. A měly by si podobný systém zavést i jinde, naposledy včera nám přišly z MPO tři odpovědi na jeden dotaz. Ale na druhou stranu jsme získali poměrně komplexní a objektivní informace :o)

Intranet

Na plánování práce, sdílení know-how, interní směrnice, kontakty, upozornění na zajímavé akce atp. využíváme jako intranet přes dva roky open source systém Plone (www.plone.org). Neobešli bychom se bez funkcí pokročilého řízení práv, zamykání dokumentů při editaci, fulltextové vyhledávání s našeptávačem, verzování dokumentů, osobní složky, možnost zpropagovat změnu dokumentu na úvodní stránku atp. Intranet používáme i pro řízení dokumentace QMS dle normy ISO 9001. Aktuálně si zprovozňujeme RSS pro vybrané složky, jelikož některé informace potřebujeme k lidem protlačit co nejrychleji a to s rozlišením na oddělení (již není efektivní upozorňovat na všechny důležité informace všechny). Jediné co v současné době pro plnou dokonalost postrádáme je obousměrná synchronizace kalendáře s jinými systémy/zařízeními. Přiznávám, že jsme se při tvorbě našeho intranetového systému (postaveného na NetDOGs) inspirovali částečně i v Plone ;o)

Informační systém

Na zadávání úkolů, zakázek, řízení a evidenci projektů, „naskladňování“ práce, fakturaci, automatické výzvy k paušálním platbám, evidenci hostingů a přístupových údajů atp. atp. používáme vlastní webovou aplikaci, které říkáme Systém. Aplikaci jsme částečně zdědili z doby, kdy jsme se společností ÚVT seděli pod jednou střechou, od té doby ji neustále upravujeme tak, aby více odpovídala našim procesům. Za poslední rok nám její úpravy zabraly asi 250 hodin, což je malá cena za systém, který dělá přesně to co potřebujeme. I když přesně ne, teď jsme si vymysleli lepší projektový reporting, takže si budeme muset vytvořit nový modul. Nicméně takový SAP Business One by nás v požadované funkčnosti vyšel odhadem asi 1,5 mil., a obávám se že by stále neposkytoval takovou flexibilitu.

Pro představu opět několik printscreenů:

Bugtrackingový systém

Od ledna 07 je u nás v ověřovacím nasazení Mantis. Vyzkoušeli jsme podobných systémů několik, a vždy byl důvod k nespokojenosti. Mantis zatím vypadá slibně

Ostatní sofware

  • samozřejmě všemožné verze všemožných prohlížečů
  • ICQ, QIP, Miranda a Skype na instant messaging (to nemáme nějaký rozumný český výraz pro IM?)
  • jako softwarové VoIP klienty SJphone či FireFly
  • OpenOffice Writer, Calc a Impress (i když s ním často celkem bojujeme)
  • Pohoda na účto
  • Outlook, SeaMonkey, Thunderbird a Calypso na e-maily
  • Audacity a Wink na tvorbu videomanuálů
  • Sonic a CDBurnerXP pro vypalování CD/DVD
  • antivir na stanicích nepoužíváme
  • jako operační systém slouží majoritně Windows XP Prof. či Home, sem tam má někdo dualboot do linuxu
  • na všech serverech (interních vývojových i na páteřní síti) výhradně linux, od SUSE přes RedHat po Ubuntu a Debian.
  • a samozřejmě mnoho dalšího softwaru pro vlastní vývoj software a práci grafiků/kodérů, ale o tom až jindy..



Příští díl „Pod pokličkou“ bude o procesu vývoje software a o tom, jak a jaký software k vývoji webových aplikací u nás používáme.

Sdílet