Hlavní navigace

Jsme malý, zato šikovný, trh

13. 11. 2006 7:00 (aktualizováno) Petr Ocásek

Je asi pravda to, co se píše v článku Jsme malý trh:

  1. Česká Republika má deset miliónů obyvatel. To je velikost Londýna, New Yorku, či nějakého čínského města.
  2. Mluvíme česky, což je pro cizince docela oříšek. Z háčků a čárek mají strach, naši výslovnost nechápou a Ř nikdy nevysloví.
  3. Ze všech stran (s vyjímkou Slovenska) naší zemi obepínají hory. Na mapě Evropy vypadá naše země jako vystřižená z nějaké Tolkienovské mapy (jukněte na mapu Pána Prstenů, která země to asi tak bude).
  4. S téměř žádnou ze zahraničních zemí nemáme přímé spojení po dálnici.
  5. Dosud nejsme v Shengenu. Na hranicích po nás chtějí občanské průkazy, či pas.
  6. Česká Republika má krátkou historii. Československo vzniklo v roce 1918 a teprve v roce 1993 vznikla Česká Republika. V porovnání s Anglií, Francií, Itálií, či Ruskem, jsme země nováček.

Zkusme si teď na faktu, že ČR je menší a opravdu trošku izolovaná země, najít výhody z pohledu podnikatele:

  • Pro mnoho světových společností jsme natolik malí, že pro ně (zatím) nemá význam vstupovat na náš trh, lokalizovat své produkty – a tím zvyšovat místní konkurenci. (Kolik z celkových 30.000 prodaných licencí Adobe Contribute se prodalo v ČR?)

  • Většina Čechů zároveň nemá možnost/chuť používat zahraniční služby.

  • To vše nahrává podnikavým – je možné se inspirovat z úspěšných projektů v zahraničí a začít u nás poskytovat vybraný produkt/službu dříve, než to udělá zahraniční společnost. Navíc s výhodou znalosti místního trhu, způsobu podnikání, práce úřadů. Zatímco zahraniční společnost bude provádět průzkum trhu, STEEP analýzu, lokalizaci produktu, hledat zaměstnance, šikovný český podnikatel může mít několik let náskok.

  • Díky počtu obyvatel jste schopni se s mnoha osobnostmi sejít a prodiskutovat s nimi svůj nápad, projekt, nebo s nimi prohodit jen tak pár slov na kdejakém oborovém meetingu. To jde se „světovými“ manažery, kteří zodpovídají za řádově mnohem větší společnosti, o dost hůře.

  • Vyniknout (či upoutat na sebe pozornost) mezi 10 mil. obyvatel (a odpovídajícím množstvím firem v každém oboru) jde určitě jednodušeji než v např. Rusku, Franci, Anglii ..

  • Čeští podnikatelé by pronikání na blízké (i vzdálenější) východní trhy měli mít snažší než např. Angličané, Francouzi či Italové. Mentalita, jazyková příbuznost/znalost a způsoby podnikání (úplatky, kamarádíčkování, problémy s dodržováním splatnosti, byrokracie, právní vymahatelnost, potřeba zvýšené ostražitosti …) Poláků, Slováků, Rumunů, .. jsou nám velmi blízké.

  • Jsme ve středu Evropy, což má výhody zejména ve fyzické dostupnosti (kolik zemí jste schopni objet autem z Anglie, ze Španělska nebo z Ruska?)

  • Naše země má ve světě pověst kvality.

  • Jsme ateisté – sice nedokážeme pochopit více jak 90% věřících v Polsku, Řecku, Rumunsku nebo v Irsku, ale zato nám nedělá problémy tolerovat všemožná náboženství.

  • A že jsme země nováček? Z pohledu chápání historie firem je to opačně – pokud máte v ČR společnost 5 let, vypadá tisková zpráva k výročí firmy spíše úsměvně. Společnosti které mají desítky nebo více let bereme zcela normálně. To v USA budete s desetiletou firmou už skoro za veterána..

A dále:

  1. Jsme šikovní. Někdy jsme sobečtí, prospěchářští a neradi se přizpůsobujeme autoritám, ale jsme šikovní. A inovativní.

  2. Jsme levní – náklady na kanceláře, lidské zdroje, telekomunikace a energie jsou srovnatelné už jen s Maďarskem, Estonskem a Indií.

  3. Jsme stabilní – nemyslím tím to, že za posledních několik měsíců bezvládí je historicky nejsilnější kurz CZK vůči EUR a nejnižší nezaměstnanost – ale to, že se dá předpokládat že Vám majetek jen tak někdo neznárodní (Pakistán, Rusko, Čína), že tu bude demokracie, že se budeme dále integrovat do evropských struktur. Platy tu nerostou o 10 až 40% ročně jako v Číně a fluktuaci máme kolem 15%.

  4. Máme celkem levně celkem kvalitní lidské zdroje. Sice ne všechny které bychom si přáli, ale ty s potenciálem řídit ano (za ten současný přebytek absolventů ekonomických oborů budeme jednou rádi). To Čína má dnes jen 7% manažerů z množství, které bude za 5 let potřebovat (McKinsey).

  5. Máme příležitosti – softwarový trh v Evropě roste o 5,4%, za to v C&EE o 12,6% – a na podobné úrovni se drží již několik let (Oxford Intelligence, duben 2006) – to nám opět nahrává – máme dvakrát více příležitostí kde lze bojovat o svůj díl koláče. Mimochodem, podle OI má ČR a Polsko z toho C&EE trhu dohromady celých 56%.

No a?

Co s tím vším uděláme? Měli bychom to využít. Za nějakých pár desítek let uvedené výhody pominou, svět bude globalizovanější a z hyperkonkuren­čního prostředí bude ještě něco horšího :o)

Související zdroje:

  • Euro, č. 13/2006
  • ILblog, Jsme malý trh
  • Oxford Intelligence, Investment Strategies & Location Benchmarking, The Software Industry Report 2005

Sdílet