Zájem o IT časopisy v Česku kvůli internetu klesá a není se čemu divit. Doba prostě pokročila a zájemci o svět počítačů přesedlali k internetu. Před deseti lety jsem spěchal v den vydání mého oblíbeného magazínu do trafiky a už po cestě zpět jsem hltal horké novinky z IT oblasti. Jenže dnes ty novinky v podstatně žhavější verzi mám nonstop v RSS čtečce a v časopisech je čtu s několikatýdenním odstupem s křížkem po funuse. IT časopisy dnes už tedy nemohou plnit zpravodajskou funkci, takže se snaží nabízet jiné věci, zejména pak testy, recenze a návody.
Jenže to je řešení spíše pro udržení pozic než pro jejich posilování. Jiří Palyza, ředitel médií ve vydavatelství Burda Communications, to vystihl dobře: „Potřebu ladit, tunit, shánět kdejaké vychytávky má úzké procento fajnšmekrů, pro které jsou počítače koníčkem. Pro ostatní se počítače staly běžnou součástí jejich životů stejně tak, jako automobily nebo televizory,“ řekl pro ČTK. Já s ním musím souhlasit. Zkrátka těch lidí, které by zajímaly testy grafických karet, není zase tolik a neustále uživatele učit základům počítače, když už jde o masovou záležitost, taky nelze donekonečna. Vychází snad nějaký časopis, který by čtenáře učil základům ovládání televizoru?
Pokud je mi známo, většině časopisů navíc stárne průměrný čtenář. Podchytit mladší generace s výjimkou herních časopisů je pro IT magazíny při konkurenci v podobě masově dostupného internetu velmi těžké. Snad i proto jsou teď v trendu různé plné verze her a výukových programů pro děti na CD/DVD přílohách.
Význam CD/DVD příloh se s postupem času také mění. Kdysi to byl pro čtenáře jediný použitelný zdroj softwaru. Ostatně taky proto mohla třeba zlínská firma Špidla Data Processing kdysi za několik set korun úspěšně prodávat CD kompilace prográmků stažených jen tak z internetu. Dnes už se věnuje něčemu úplně jinému a i CD/DVD přílohy časopisů musí být jiné, pokud mají být úspěšné. Už nestačí stáhnout z internetu pár freewarových programů a naservírovat je čtenářům na stříbrném podnosu. Je třeba je nahradit nebo minimálně prokládat plnými verzemi jinak běžně placených programů, což myslím velmi umně dělá třeba Chip. Tématické výběry programů musí být pestřejší, důkladnější, propracovanější.
Nesouhlasím s tím, že by časopisy dělaly málo proto, aby měly stále co nabídnout čtenářům. Pár let už se v této branži pohybuji a vidím změny i zevnitř. Jenže je to boj s větrnými mlýny. „Informace zdarma, možnost vyhledávání, interaktivní komunikace, to jsou všechno atributy, kterým svět tištěných médií konkuruje jen stěží," řekl Jiří Palyza a já s ním musím opět souhlasit. Je to prostě souboj analogového a digitálního světa zrovna v oblasti, která má podstatně blíže k tomu digitálnímu. Zkrátka když už se někdo zajímá o počítače, je velmi pravděpodobné, že se dostane i k internetu a naučí se s ním dobře zacházet.
Myslím, že do budoucna ty méně úspěšné časopisy zaniknou (jako třeba již Svět počítačů, Linux Expres nebo Doupě) a ty úspěšnější se udrží ještě pár let. Kolik těch let ve skutečnosti bude samozřejmě záleží na schopnosti vymýšlet a aplikovat životaschopnou koncepci pokud jde o obsah, ale i marketing.
Nicméně je zřejmé, že se dříve či později IT časopisy resp. aktivity jejich tvůrců a vydavatelů budou muset z velké většiny přesunout na internet. Děje se to vlastně už dnes. Kdysi byla exotická čistě internetová periodika. Časem budou exotická čistě papírová periodika. Už dnes má Computer Press rozsáhlou síť odborných internetových magazínů a internet samozřejmě neignoruje ani Burda Communications, byť zatím jeho nástup na internet není tak razantní, nicméně projekty typu Hrej.cz či Download.chip.eu nejsou určitě úplně marné.
Jsem redaktorem serveru Lupa.cz a dále mimo jiné také spolupracovníkem redakce čtrnáctideníku Počítač pro každého a drobným živnostníkem v oblasti IT. Více o mně na macich.eu.
Přečteno 13 220×
Přečteno 12 772×
Přečteno 12 282×
Přečteno 8 535×
Přečteno 6 856×