Za minulým spotem opravdu nebylo hulení, jak si někteří z vás mysleli :-) Jednalo se o test, kterým jsem si chtěl ověřit, jakým způsobem zareaguje našeptávač na Seznamu na zvyšující se počet hledání fráze „nechá se oblbnout“.
K mému údivu zareagoval přímo bleskurychle. Přesně den poté, co jsem spot publikoval a kdy podle údajů v našeptávači nebyla fráze „nechá se oblbnout“ vůbec hledána, je vše úplně jinak. Našeptávač dnes u tohoto dotazu ukazuje 53 hledání. Docela slušný posun.
Myslím, že na tomto příkladu je krásně vidět, jak snadno je našpetávač na Seznamu ovlivnitelný. Mnoho z vás nyní určitě napadne, jak by se této „vlastnosti“ našeptávače nechalo krásně využít ve vlastní prospěch.
Není tajemstvím, že našeptávač značně ovlivňuje chování nemalé části uživatelů při vyhledávání. Můžeme to vidět na mnoha dotazech, které lidé Seznamu pokládají a u kterých je množství vyhledávání na ostatních fulltextech desetinásobně nižší, než je tomu právě na Seznamu.
Příkladem takového dotazu může být např. „Dovolená léto 2006“. Tento dotaz je na Seznamu za den zadán 314×, což je pouze o 66 zadání méně než je počet zadání u velmi konkurenčního dotazu „Dovolená“. Když je to tak jednoduché, proč bych nemohl našeptávač ovlivnit tak, aby na prvním místě nabízel dotaz „Dovolená u moře 2006“? Je to přece tak jednoduché, rychlé a prakticky nic to nestojí…
Ano, má to samá „pozitiva“ :-) Stačí jednoho krásného jarního (nebo jaro už neexistuje?) dne z webu s velkou návštěvností některé návštěvníky automaticky přesměrovat na stránku s výsledky vyhledávání a výsledek je takřka zaručený. Zatímco vaše konkurence bude optimalizovat na vysoce konkurenční fráze, vy si během chvilky vytvoříte fráze vlastní, které vám budou přinášet velmi kvalitní návštěvnost a které vám vydělají.
Pokud si myslíte, že takto uměle vytvořená fráze za chvíli z našeptávaše vyprchá, nemusí tomu tak vůbec být. Pokud bude vhodně vybrána, lidé ji klidně při vyhledávání použijí…
Zatímco většina společností i jednotlivců nabízejících služby v oblasti optimalizace pro vyhledavače postupují tak, že nejprve provedou analýza apod., a až poté upravují stránky, já nabídnu službu opačnou, tedy SEO naRuby!™. Nic na webu zákazníka se upravovat nebude, upraví se data našeptávače! :-) Zájemci o tuto jedinečnou službu se mohou hlásit v komentářích…
[2] tohle filtrování tam je
[3] jestli jsi ji hledal sám není divu :-)
[5] po tomhle spotu od Martina to asi Seznam bude muset udělat :-)
Martine jinak dobrý pokus, ted už vidím jak si každý na svůj web dává odkaz na hledanou frázi kterou chce protlačit :-)
Reakce Seznamu do 24hod je dobrá protože jsem myslel že našeptávač hází průměrné výsledky za poslední týden. Což vlastně možná je protože tech hledání (kliků od tebe) mohlo být klidně 300 takže to zprůmeroval jak to dělá TOPlist se statistikama.
[7] Jo právě vo vo vo tom to je. Právě, že vo tom co jsem psal to je. Seznam totiž aktualizuje našeptávač každý den, tak je logické že tento "nestandardní dotaz" směřující na search seznamu ovlivní našeptávač:o)
[3] Tak to se nediv, jen amatér by pustil našeptávač, který by nefiltroval velké množství dotazů z jedné IP atd. Seznam i Centrum.cz to mají.
Kdo si chce opravdu zaoptimalizovat tak má šanci v našeptávači http://klikni.idnes.cz/. Ten se aktualizuje velmi nepravidelně, vůbec bych se nedivil kdyby to dělali ručně. Moje jméno je na slovo „jan“ na 4. místě a když to zkoušel Aleš Miklík tak je hned pod Anetou Langerovou na „a“:o)) ale je to na nic, protože na klikni hledá jen zlomek lidí co na Centru nebo Seznamu.
[9] - Problém je, že našeptávač nezobrazuje, co lidi skutečně vyhledávají, ale čistě počet posledních dotazů. Tedy se nechá lehce oblbnout a to je špatně. A o tom tento spot pravděpodobně je.
Aby Seznam zobrazoval skutečně hledané fráze, měl by svůj algoritmus upravit. Například tak, že bude započítávat jen ta vyhledávání, která budou mít referer ze seznam.cz (jak už tu někdo navrhoval)
[10] …no počet posledních dotazů – to je přesně ono – to je totiž to co lidi hledají:o) Ale to není myslím na škodu. Mě jako uživatele zajímá že se právě teď hledají třeba „povodně“ a ne něco co se globálně hledá hodně. Je fajn že to odráží reálnou situaci, jinak by to byla jen taková dlouhodobá statistika hledání.
Jo, ověřování referefu to může vyřešit, ale proč to dělat? Je to minoritní nedostatek, který nemůže výrazně uškodit. Leda že by nějaký chytrák dal třeba do článku na hodně čteném zpravodajském webu (aktuálně, idnes atd.) podobnou blbost jako byla v tomto
[11] - Právě že je to chyba, která se dá velice snadno zneužít. Patrně asi netušíte, čeho všeho jsou lidi schopní, aby se ve vyhledávačích zobrazili výše (takzvané praktiky praSEO). Naproti tomu dostat se do našeptávače je naprosto primitivní (jak dokazuje autor tohoto spotu) a věřím, že to má na vyhledávání "podstrčené" fráze veliký vliv.
[12] ...Patrně asi netušíte, čeho všeho jsou lidi schopní, aby se ve vyhledávačích zobrazili výše (takzvané praktiky praSEO).
Tak mi věřte že to tuším, potýkám se s tím každý den:o) nemá cenu to dále rozebírat. Psal jsem že je to možná chyba, ale žádná tragédie. Seznamácký našeptávač běží už skoro rok a nikde nevidím ani zmíňku o zneužití v tomto směru (možná se pletu).
[14] Leo, bohužel mentalita většiny českých uživatelů je na jiné úrovni než tvoje a proto proklikává to co jim nabídne našeptávač (nebo jsou líní vypisovat celou frázi) ...
Já zas nevidím jako uživatel počet relevantních stránek jako zajímavou informaci, k čemu mi je vědet že vyhledávač jich zná milion?
Ono sice vypadá tento "podvudek" lákavě, ale nechápu, jak by se dal zneužít. Pokud si napíšu do hodně čteného blogu odkaz na vyhladávání v Seznamu, tak ten článek brzo zapadne do blogu níže a je konec. Takže jediné k čemu by to bylo dobré, je rychlá velmi krátkodobě zvýšená návštěvnost. Nevím, zda to má smysl, to raději se budu přece jen venovat skutečným pokročilým praktikám SEO ;)
[16] Petře, řekl bych, že existují minimálně 2 způsoby jak v článku popsané praktiky využit. Tvůj předpoklad, že fráze klesne hned jak zmizí článek, který jí vyhnal do horních pater je dle mě nesprávný. Záleží přeci na tom o jakou frázi se jedná, pokud zaujme lidi a ty jí budou v Našeptávači sami od sebe vybírat, tak zůstane na předních pozicích mnohem déle.
Avšak tento článek bude mít dle mě jediný dopad. Pár lidí to zkusí využít ve svůj prospěch, což by ve výsledku mohlo znamenat, že Seznam Našeptávač zruší, což není žádná škoda.
Potvrzuji totiž autorovu teorii, že fráze <a href="http://search.seznam.cz/searchScreen?w=dovolen%C3%A1+l%C3%A9to+2006&mod=f" title="odkaz hledá tuto frázi na Seznamu">Dovolená léto 2006</a> je zcela uměle vyhoněná a nikdo jí ve skutečnosti sám od sebe nehledá.
Špičkový nápad, divím se, že mě to nenapadlo dříve, při pohledu na některé opravdu prapodivné výsledky Našeptávače. Připomíná mi to dávné krásné screenshoty ze Seznam slovníku, které se objevily na Kompostu - běžná slova tam byla rozšiřována a překládána o ne zrovna slušná spejení.
Přečteno 75 981×
Přečteno 46 716×
Přečteno 25 297×
Přečteno 21 540×
Přečteno 20 494×