Hlavní navigace

Statistiky návštěvnosti nebo vzdušné zámky?

12. 3. 2006 13:14 (aktualizováno) Petr Šnajdr

Ač je březen houfně propagován jako měsíc Internetu, od roku 2006 až do roku 2008 bude oproti předchozímu měsíci březnová návštěvnost klesat. Tento trend bude gradovat v roce 2008 kdy dojde ke zlomu a od roku 2009 se pomalu bude zase zvyšovat. V letech 2010 a 2011 se vrátí zase do normálu. Nevěříte a chcete slyšet jinou pohádku?

Vzdušné zámky ...

Klidně věřit můžete. Pravděpodobnost to, že se něco takového stane je velice vysoká. A důvod? Je jím samotná podstata měsíčních čísel. Každý měsíc má nejenom že jiný počet dnů, ale i jiný poměr pracovnách dnů vůči nepracovním.

V nepracovních dnech však návštěvnost klesá o desítky procent dolů. Počítejme, že je to okolo 40%. Když si to tak přepočtete, musíte dojít k zajímavým závěrům. Březen 2006 má 8 sobot a nedělí, březen 2007 již 9 a 2008 dokonce 10. Každý den volna navíc se v měsíčních číslech projeví poklesem o asi 1,3%.

A to už vůbec nemluvím o tom, že „slabému“ březnu 2008 bude předcházet „silný“ únor 2008, který bude mít o jeden pracovní den navíc – rok 2008 je totiž přestupný.

Nemusíte to přepočítávat, nejde konečně o přesná čísla, ale to jak samotná podstata měření pohybuje i ve stejných měsících návštěvností v rozmezí více jak 2,5%. To už je dost, ale není to vše. Když začnete srovnávat jednotlivé měsíce navzájem, narazíte na to, že mají ještě navíc rozdílnou délku!

Chceteli pak použít měsíční čísla k výpočtu dlouhodobých trendů návštěvnosti, můžete se snadno podivit nad výsledky. Jak jsem ukázal výše – jsou mnohdy již dopředu dané!

Proč tedy o měsíční čísla stát? Několik důvodů je. Denní čísla vám pomohou v určení toho jak velkou máte tu stabilní uživatelskou základnu, ale nebudete v nich vidět uživatele, kteří váš web navštěvuji jen tu a tam. V měsíčních naproti tomu můžete zaznamenat nárůst těchto uživatelů mnohem dříve než se projeví v denních číslech.

Ne úplně dobrá zprava je pokud se projeví nárůst nových uživatelů v měsíčních, ale pak po řadu měsíců již ne v denních. Znamená to, že jste je sice vzbudili jejich zájem občas za ten měsíc k vám přijdou, ale rozhodně jste jim k srdci nepřirostli.

A co týdenní data? I když v nich jsou také posuny dané státními svátky, jejich výstupy jsou mnohem stabilnější a více odpovídajícími realitě. Zejména pokud máte služby od nichž neočekáváte, že je uživatelé musí navštěvovat každý den. Např. se občas přijdou podívat co nového v kině, v TV apod. Počet dnů v týdnu je jasně daný a podíl pracovních vs. nepracovních dní je až na několik výjimek také jasně daný. A u těch výjimek je navíc ještě ta výhoda, že se nemění rok od roku jako v měsíčních datech.

A proč jsou rozepře, která čísla jsou ta pravá? Denní, týdenní nebo měsíční? Protože každá z těchto alternativ nabízí jinak pokřivené zrcadlo na realitu a tak si každý vybírá to, které se mu hodí nejlépe.

Škoda, že tuto záhadu neprohlédla královna ve známé pohádce O Sněhurce. Celé ty peripetie s otráveným jablkem by mohly být možná úplně zbytečné. Stačilo vybrat to správné zrcadlo… denní, týdenní nebo měsíční …

To správné pro tu správnou příležitost …

Sdílet