Návštěvnost Atlasu začíná vykazovat překvapivé výkyvy. Po měsíce klidně stojící loď napnula plachy a vyrazila kupředu. A stopy, které zanechává v NetMonitoru dávají tušit, že zažijeme nejedno překvapení.
Update: Stejný graf jako ten výše, ale s počátkem o 4 měsíce dříve – v květnu 2005 a zde doplněný o hodnoty Centrum.cz
Když Atlas vydal v prosinci zprávu o tom, že je nejrychleji rostoucím portálem, bylo to poněkud populistické prohlášení stojící na hodně vratkých číslech (z měření refererů na Navrcholu.cz). Na základě těchto čísel nebylo možné určit žádný trend.
Uběhlo čtvrt roku a při zkoumání denních čísel třech největších portálů jsme si všiml velice významné změny ve statistikách Atlasu. Posuďte sami na grafu výše.
To není samo sebou, ale mohlo by to znamenat také to, že porostl trh a Atlas spolu s ním. Jelikož Seznam nemá v NetMonitoru tak dlouhou historii, udělal jsem si nejdříve porovnání Atlasu s Centrem. Vše samozřejmě v denních počtech Visitors (viz. NetMonitor). Výsledek je velice zajímavý:
Jak vidíte, Atlas oproti Centru za posledního půl roku výrazně posílil. Zajímavé je to z několika pohledů. Zejména tím, že Centrum v této době dostávalo vydatné injekce od VyVolených a také tím, že v této době spustilo nový projekt Aktuálně.cz. Nic z toho se ve sledovaných číslech a období téměř nijak zásadně neprojevilo.
Podívejme se na stejný graf znova, ale trochu barevně upravený.
První barevný vertikální barevný přechod je spuštění Aktuálně.cz. Druhý pak v tuto chvíli neidentifikovaný nárůst Atlasu k němuž se vrátím ještě později. Horizontální barevný přechod pak vymezuje oblast bitvy – oblast v níž došlo k posílení Atlasu.
Seznam je bohužel ve statistikách pouze od listopadu a za toto období se poměr Visiors téměř neměnil. Tedy až do konce února kdy došlo k posunu i zde.
A čímže k tomu posunu došlo? Důvod netřeba dlouho hledat. Ano, budou za tím Jízdní řády. Co Centrum zcela viditelně v návštěvnosti nekoupilo za 35 milionů Kč, získal Atlas spoluprácí se společností Chaps. Sice trochu nadnesené tvrzení, ale copak nelze ten graf interpretovat i takto?
Paradoxem zůstává jen to, že právě logo Centrum.cz bylo na jízdních řádech ještě v nedávné době a Centrum toho nedokázalo zřejmě nijak využít …
Mě na tom nic překvapujícího nepřipadá. Koupit projekt a pak ho jenom umisit pod vlastni domenu a zapocitat si ho do navstevnosti umi kazdy. Od Atlasu bych spis ocekaval integraci služby do sveho portalu a propojeni do jejich map. To by byla velka zbran. Umim si predstavit vyhledavani nejrychlejsi trasy pomoci MHD...
Petr prave predvedl krasnou ukazku triku c. 3 z jeho clanku http://www.lupa.cz/clanky/co-ceka-ceske-portaly/ :-)))
Pokud se podivate na sirsi data (od zacatku kvetna 2005 doted) na
http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~lemming/atlas.png
Uvidite, ze tesne pred zacatkem Petrem zobrazeneho obdobi (35. tyden) doslo k velkemu skoku zpusobenemu Vyvolenymi. Podzimni "rust" Atlasu vuci Centru je tak jen korekce tohoto skoku. O idosu samozrejme zadna. Ale Centrum si jej (pokud vim) do navstevnosti nezapocitavalo.
[3] ano, ten růst Atlasu je daný poklesem VyVolených. Lépe je to vidět zde: http://st.blog.cz/m/management.blog.cz/obrazky/76131.jpg
Když se na ten graf v tomto článku znova podívám tak je tam ještě jeden "zub" a to v polovině prosince. Ale ten mají na svědomí VyVolení také. Takže zde nic zajímavého.
Mimochodem mi přijde, že Vyvolení obecně v tom grafu vyvoláváají takové to "chaotické zoublování", které od poloviny prosince zmizelo ....
U jízdních řádů je to celé zcela zřetelně o něčem jiném :-)
[3] Tady je stejný graf v denních číslech
http://st.blog.cz/m/management.blog.lupa.cz/obrazky/478603.jpg
Vše ostatní až na ty jízdní řády, které tomu dávají poněkud jiný směr :) je vysvětlitelné sezóními změnami, VyVolenými apod.
Je otázkou, jestli je současná metodika NetMonitoru v pořádku. Atlas.cz i Centrum.cz strkají všechno pod subdoménu. Jenže Jízdnířády nejsou Atlas.cz. Aktualne.cz nemusí navštěvovat stejná cílovka jako homepage Centrum.cz.
Například já na Atlas.cz nechodím tak často. Víceméně občas zajdu na jejich magazín. Nyní jsem započítán jako návštěvník Atlasu a to i přesto, že zajdu jen na Jízdní řády.
Je to nesmyslné. Přirovnal bych to asi k tomu, kdybych Zacinej.cz a Brouzdej.cz začal měřit stejnou měřící tečkou. Návštěvnost by hypoteticky vzrostla, ale skutečnost by byla jiná.
Nemám rád tyhle nafukovače...
[6] Myslím si, že metodika NetMonitoru není v pořádku a to ve vícero směrech viz. i předchozí článek.
To přirovnání se Zacinej.cz a Brouzdej.cz je hezké. Metodika by vám to nedovolila spojit, ale jelikož vy po tomto spojení budete opravdu hodně toužit, uděláte redirect ze Zacinej.cz na Zacinej.brouzdej.cz a ejhle, už by to šlo.
To pak není metodika, ale politické prostředí :). Ono je otázkou co vůbec je cílem té metodiky. Nenašel jsme to nikde jasně řečeno ...
Mně by od portálů přišlo logičtější, kdyby si vyjednaly přístup k datům a integrovaly hledání do svých služeb. Fakt třeba nerozumím tomu, proč musím nejdřív na jedné službě zjistit, ve které ulici stojí hospoda, kam jedu, a teprve pak podle nejbližší zastávky MHD dohledat, v kolik hodin si mám počkat na zastávce na tramvaj, která tam jede.
Z grafu take plyne ze nejrychlejsi rust vykazuje centrum.cz a to mezi sedmou az devatou rano kazdy den, vzhledem k tomu ze za 2 hodiny vyroste navstevnost o 100%, mame tu 1200% denne coz cini logicky uzasnych 36 000% mesicne a s tim se muze jit veskera konkurence vycpat.
Je dokonce objektivne dokazano ze na takovy rust se google nikdy nezmuze (alespon dokud se nezameri na jedno csove pasmo :))
Proboha, tady se řeší filozofické otázky o cílových skupinách, započítaných subdoménách, službách apod., ale kromě kavárenských akademických debat to přece nemá smysl. (net)Centrum i Atlas jsou přece komerční firmy a jestli má něco smysl srovnávat, tak obrat, zisk, index ziskovosti a nejlépe vývoj kurzu akcií. Ať vyjdou oba portály s těmito ukazateli a ukáže se, kdo úspěšnější. Jestli se nějaký podnikatel rozhodne rezignovat na zisk a hnát se za návštěvností, tak ať to řekne nahlas a pak se hodnotí, jestli toho cíle dosáhne. Ale zbytek je jen akademická diskuse. Protože pokud si ty portály a služby nevydělají, tak je nikdo dlouhodobě dotovat nebude. Bez ohledu na návštěvnost a "čistotu" počítání návštěvnosti. A jestli někdo, koho tady nepovažujete za "správně" úspěšného vydělá více, než ten co to dělá tak, jak to komunita chce, tak se jednoznačně mýlí komunita. Pro inspiraci - existuje spousta firem, co nabízí "lepší" operační systém než Microsoft, ale Microsoft i s tím "shitem" vydělává a Bill se Stevem se můžou jen smát. A že mají horší systém? No a co, oni nejsou charita, oni jsou soukromá firma, která chce vydělávat pro akcionáře. Kecy o lepším systému dividendy nezaplatí.
[13] Vy si jako uzivatel vybirate vyhledavac podle toho, kolik provozujici firma vydelava? Jako zadavatel reklamy date reklamu tam, kde nejvic vydelavaji? To asi ne...
Uzivatele zajima predevsim kvalita sluzeb. Zadavatele reklamy zajima predevsim navstevnost. Ekonomicke udaje zajimaji vpodstate jenom akcionare (a mozna trochu zamestnance).
Cele mereni navstevnosti se dela predevsim kvuli zadavatelum reklamy.
[18] při podrobnějším zkoumání tam žádný vzestupný trend není stejně jako Seznam vs. Centrum vs. Atlas - s výjimkou března kdy díky tomu, že se do auditu započetly Jízdní řády Atlas narostl.
Daleko zajímavější budou reakce ostatních ve SPIRU neb packy o velikosti portálu ve skutečnosti mají jen politický význam, čímž Atlas "šlápl vedle" ;-)
Přečteno 171 859×
Přečteno 117 574×
Přečteno 79 762×
Přečteno 74 309×
Přečteno 62 319×
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.