Hlavní navigace

Proč Microsoft na internetu pořád jen ztrácí

15. 2. 2007 19:51 (aktualizováno) David Antoš

Microsoft před pár dny otevřel veřejnosti svůj pokus o YouTube – Soapbox (přesněji Soapbox on MSN Video). Po čase jsem tak zase jednou byl motivován podívat se, co vlastně Microsoft na webu znamená.

Louka zelená

Věřil jsem (a stále věřím), že Microsoft se svou Live značkou může uspět a zvrátit současný trend, kdy jako jediný z pětice Google, Yahoo, MS, AOL a Ask neustále ztrácí a ztrácí. Myšlenka začít na zelené louce a nezatěžovat se tím vším 1.0 smetím pod značkou MSN, využití síly značky Windows, provázání webu a nového operačního systému, okopírování všeho, co Google umí na jedničku a malá chytrá vylepšení [například rozvržení obrázkového vyhledávání a některé prvky Windows Live Local (či jak se to dneska jmenuje) nakonec naopak okopíroval Google od Microsoftu]. Velmi se mi líbil experiment s „nekonečným“ rozhraním výsledků vyhledávání (v době, kdy nebyl žádný searchmash a další javaskriptové hračky). Nadějně pro MS také vypadalo, že na rozdíl od Yahoo zcela nerezignuje na mimoamerické trhy a lokalizuje i pro takové země, jako je Česko.

Docházející dech

Jenže to nějak prostě nefunguje. Proud nových (a kvalitních!) služeb pod značkou Live se zastavil, už dlouho nebylo slyšet o ničem převratném. Občas se objeví zpráva o tom, jak chce Microsoft konkurovat úplně všemu, co Google dělá – od Analytics až po webový kancelářský balík, nějak to však stále nepřichází. I to by mohlo být pozitivní, pokud by se MS alespoň vrhnul na stávající paletu služeb a vytvořil něco nového a chytrého. Kdyby alespoň nějaký jeho produkt zaznamenal úspěch. Namísto toho jeho podíl pravděpodobně téměř ve všech důležitých segmentech klesá (vyhledávání, email, kalendář (online), ale asi i zprávy, video a další „obsahové“ služby).

Windows Live. Ne, Live. Ne, MSN.

Pokud se už o Microsoftu v souvislosti s webem něco píše, jedná se téměř výhradně o samotnou značku. Název Windows Live je propírán více než jakákoliv služba, která se pod ní skrývá. Nejprve to vypadalo, že MSN potichu umře a vše nové bude pod Windows Live. Pak se objevily i nové věci jako MSN a vypadalo to, že Windows Live budou služby na způsob Googlu, MSN bude obsah a ustupující portál. Pak se ovšem objevily diskuse, jaká která služba by měla být MSN nebo Windows Live – a to nikoliv komentátorů, ale prý přímo v Microsoftu. Ukázkový příklad – Windows Live Spaces, přejmenované z MSN (mimochodem česká lokalizace je trochu legrační) – pod jakou značkou by měly být vedeny a proč? Pak se řešilo, jestli není Windows Live Služba příliš dlouhé a (někde!) začaly být Wokna vynechávána. Konečně nyní původní Hotmail mění podruhé jméno z Windows Live Mail na Windows Live Hotmail.

Microsoft má na webu některé zajímavé věci a služby – vyhledávání je (pokud mohu posoudit) na úrovni Googlu, Expo vypadá zajímavě, WLHotmail je docela použitelný (s důrazem na docela, z nabídky Yahoo, Google Live vychází jako jednoznačně poslední), personalizovaná domovská stránka je propracovaná, měla velký náskok před Googlem a mohla by těžit z propojení se postranní lištou ve Vistě.

Soapbox

Konečně ani Soapbox, o kterém jsem chtěl psát původně, není bez zajímavých nápadů. Celé rozhraní je ve flashi, zatímco v levé části brouzdáte seznamy videí, napravo přehráváte, diskutujete, tagujete, hvězdičkujete. Pěkný je přehrávač, který si můžete vložit na vlastní stránky – netlačí vaše návštěvníky, aby přišli na Soapbox, naopak jim umožňuje přímo na vaší stránce přehrávat další a další související videa po dohrání toho hlavního. Pravda, Soapbox na druhou stranu nepřišel s žádnou klíčovou inovací v hlavních směrech (kvalita obrazu, tvorba osobního playlistu), od svých konkurentů se ničím významným neodlišuje, ale je to alespoň pokus.

Cesta tam a zase zpátky

Jenže celé webové království Microsoftu je takové chaotické, nespolupracující, zmatené. Ostatně Vv oblasti videa MS má Soapbox, MSN Video, Windows Live Search Video. Vtipné mi přišlo, když jsem se – kvůli některým funkcím – zkusil na Soapboxu zaregistrovat. Ze Soapboxu jsem byl přesměrován z soapbox.msn.com na accountservices­.passport.net a byl mi nabídnut účet Hotmailu. Po registraci se vracím na Soapbox a zjišťuju, že nahrát videa lze jedině po vyplnění přezdívky. OK. Další přesměrování – úplně jiná služba, jiné rozhraní – spaces.live.com. Vyplním, seskroluju a koukám, že je dole nenápadný odkaz „ulož a vrať se na Soapbox“, tak to prostě okliknu enterem. Jenže ouha, enter se vázán na tlačítko založ blog. Tak to máme tři úplně odlišné služby, na třech doménách, se třemi rozhraními, bez jakéhokoliv navázání. To vše musí uživatel absolvovat, aby si mohl nahrát jedno mizerný video.

Mizerný guláš s dobrými kousky

Myšlenka začít s Live úplně odznova byla dobrá. Místo toho však dnes Microsoft na webu představuje obrovský guláš. Že nedokázal dát své webové služby do pořádku včas a využít Visty bude podle mého názoru určující pro celou jeho internetovou budoucnost – Microsoftu ujel vlak.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).