Hlavní navigace

TakeIT součástí Microsoft adCenter

1. 4. 2007 11:45 (aktualizováno) David Antoš

Není tajemstvím, že Microsoft na internetu stále jen tápe. Původně nadějná iniciativa Windows Live se zdá jít poslední dobou poněkud do ztracena, Microsoftu navíc na webu chybí jakákoliv konzistnost. Ostatně je to pár týdnu, co jsem zde psal o svém uživatelském zážitku ze služby MSN Video Soapbox, pokusu Microsoftu o konkurenci YouTube. Podíl Microsoftu téměř ve všech oblastech neustále jen klesá a nestíhá nejen v konkurenci s Googlem, ale ani s Yahoo! a brzy dost možná ani s AOL či Ask. A to i na poli vyhledávačů, kde ani příchod Visty s trhem příliš nezamával.

live-podil-vyvoj

Zdroj: Search Engine Land

Změny v Microsoftu

Není proto divu, že manažeři tohoto softwarového giganta začínají být nervózní. Ve webové sekci Microsoftu došlo k několika personálním bouřím a nové vedení se rozhodlo obrátit pozornost na rozvojové země – právě ve státech, kde panuje nouze, lze prý často nerazit na unikátní a vynalézavá řešení. Je úžasné, že jim v hledáčku uvízla právě česká služba TakeIT.cz. IT evangelista Microsoft Karel Florian mi však vysvětlil, že na tom není vůbec nic podivného: „V české pobočce Microsoftu pracuje několik stovek lidí. Díky tomu máme dokonce speciální pozici tzv. partner opportunities manager, jehož úkolem je aktivně vyhledávat možné partnery. Není výjimkou, že se občas objeví tak zajímavý projekt, že o něm projeví zájem i v Redmondu. TakeIT tak zdaleka není první, již dnes aktivně využíváme partnerství s iDnes, které nám licencuje jejich Technet. TakeIT není žádný výstřel do neznáma. Sledujeme tuto webovou aplikaci od začátku a raketový nárůst její obliby nás naprosto ohromil.

Svěží vítr

Je skutečně pravda, že TakeIT vnesl na český internet potřebnou vlnu inovace, která řádné rozčeřila zdejší kalné vody. O jeho úspěchu nemá cenu polemizovat – vyhlášený cíl Internet Tradingu (vývojářský tým TakeIT) získat během měsíce milion uživatelů byl podle všeho několikrát překonán a TakeIT tak již dnes atakuje první příčky českého internetu. Za jeho úspěchem navíc stojí zejména nenákladná virální kampaň založená na nadšeném šíření povědomí o službě mezi uživateli. Jen tento týden jsem hned několikrát v tramvaji číslo 22 zaslechl vzrušený rozhovor o „Tejkítu“, jak této „své“ službě její fanoušci přezdívají. A to napříč sociálními skupinami – studenti, manažeři, dokonce důchodkyně. „Tejkít“ se tak stává i důvodem, proč si někteří lidé vůbec internet pořizují. Abych citoval vzrušené zvolání: „Ten Tejkít je moc dobrý, ten mám moc ráda. Dříve jsem chodila do Lídlu, ale minulý týden mi náš Franta ukázal, že v Tejkítu mají pórek za deset a vůbec levno. Navíc je to tam takové pěkné, barevné.“ Ano, nemalý význam na úspěch TakeIT má právě ono podmanivé 2.0 logo.

Klíčové technologie

Přesto část uživatelů stále nedokáže plně docenit kvality této aplikace. Co tedy TakeIT všechno umí? Tisková zpráva IT uvádí: „Uživatele internetu přivádí co nejkratší cestou k požadovanému odkazu a tak podstatně urychluje jeho vyhledání. Zjednodušuje mimo jiné jejich snahu o pročítání velkého množství nalezených webových stránek propojením textového sdělení s obrazovou složkou. V některých svých možnostech jde i nad rámec takových světových vyhledávačů informací, jako jsou například Google či Yahoo. Jde o významný úspěch českých programátorů a pracovníků společnosti Internet Trading, kteří se na něm podíleli.“ To je však příliš obecné. Klíčovou funkcionalitou a úspěchem českých programátorů je rychlost klikání. Měření ukazují, že TakeIT přivádí uživatele k odkazu přibližně o 5 cm kratší cestou, takže nemusí zdaleka tolik času strávit pohybem myši a celý proces kliknutí se tak výrazně zjednodušuje a urychluje. Málokdy doceňovanou vychytávkou je spojení textové a obrazové složky. Samozřejmě, na webu je možno najít řadu textů a řadu obrázků. Je až s podivem, že teprve programátory TakeIT napadlo tato dvě zdánlivě odlišná média spojit a umístěním obrázku spolu s textem zjednodušit snahu o pročítání. Bohužel prosakují informace, že právě tento originální nápad se od spuštění TakeIT snaží – zatím naštěstí bezvýsledně – zkopírovat armáda programátorů Google a Yahoo.

Další skryté technologické vymoženosti ponechejme bez komentáře a pouze uveďme, co o nich říká zmíněná tisková zpráva. „… Dokáže totiž například identifikovat, zda uživatel z regionu hledá pouze místní informace /třeba zubní ordinace na Ostravsku/ a selektivně je vybere.“, „Ojedinělost této služby spočívá také v tom, že na rozdíl od ostatních aplikací a vyhledávačů na internetu v celém světě, využívá psychologických poznatků tzv. slovních asociací. (Na každé slovo psychologa je třeba reagovat jiným slovem, které pokusnou osobu právě napadne).“ či „Zajímavou možností je, že odkaz si lze uložit do záložky pro případ pozdějšího využití. Což je další unikátnost této služby.

Pozitivní vliv na celý český internet

Osobně bych ještě rád zmínil, jak TakeIT zlepšuje použitelnost i dalších českých serverů, zejména iDnes. Jejich zástupce, který si nepřál být jmenován, mi velmi upřímně napsal: „Že je iDnes hnusný web si jsme vědomi. Naštěstí k nám lidé stejně pořád chodí, tak jsme na to kašlali – navíc ten internet u nás nikdo moc neumí. Pořád k nám hlavně chodily emaily, že tam prej máme moc odkazů a lidi nevědí, na co vlastně mají pořádně klikat. Přemýšleli jsme, co s tím, ale moc nás nic nepadlo. Když nám před půl rokem přišla nabídka TakeIT, věděl jsem, že to je ono. Všechny ty technický věci udělali za nás a nyní je to už vyřešené – od té doby jediný email. I ten nejnezkušenější čtenář teď jasně ví, na co má a nemá klikat, protože ty správné odkazy máme podtržené ne jednou, ale dvakrát. Navíc tam jsou takové ty bublinky, tak doufám, že už je to fakt všem jasné.

Za kolik?

O podrobnostech dohody se obě strany nechtěly příliš šířit. Milan Hronec mi pouze napsal, že: "miicrosoft mi dá dost ,ale říkat kikomu nic nebudu ,, protože do toho nic není . na nás porád někdo reje , že jsme pro lidstvo nebezpečnější než globální oteplování . přitom já vim , že pravdou je , že současné hledání na takeit není nic moc , no ale kdo si to bude za měsíc pamatovat , bohužel jsme v situaci , že když něco nestihneme v termínu , musíme pracovat s tím co máme . a ještě taková malá perlička : můj arogantní komentář na lupě přesně splnil svůj účel – rozbouřil docela diskusi ( on totiž takový tón nikdo nemá rád :-)) , výsledkem je – že článek o byl na HP lupy ještě dlouho poté co služba bude plně funkční , což byl cíl , a teďkon sme ve vaťe .nemůžu za to ; no já chápu že Vám takeit.cz vadí že produkujete takový žvásty , ale fakt nemůžu za to že ať snim co snim, vždy ze mě padá zlato …asi to bude prokletí. . " Spekuluje se však o nějaké formě výměny akcií, kdy stoprocentní podíl v Internet Tradingu by Microsoft vyměnil za 5 procent svých akcií. Takové množství se však zdá trochu přehnané.

Na co?

A k čemu MS TakeIT hodlá využít? Ani na tuto otázku mi nikdo nebyl ochoten odpovědět, dozvěděl jsem se pouze, že se rozhodně nejedná jen o způsob, jak dobýt český trh, investice má mít mezinárodní dopad. Velmi pravděpodobně dojde se spuštění nové značky webových služeb Microsoftu – vedle MSN a Windows Live také TakeIT. Malý problém si Microsoft způsobil sám – po oznámení akvizice nějaký doménový spekulant neváhal a doménu TakeIT.comtak nyní bude muset draze zaplatit.

Primárního využití by se TakeIT mělo dostat zejména jako nový produkt reklamní sítě Microsoft adCenter. Tento zkomírající pokus o konkurenci Google Adwords a AdSense dosud trpěl nedostatkem nápadů, kterými by se od Googlu odlišil. Microsoft zvažoval různé možnosti demografického cílení a právě schopnost TakeIT indentifikovat, odkud uživatel hledá, by mu mohla velmi pomoci. Produkt jako je TakeIT navíc nemá ve světě obdoby, je tedy jisté, že zájem inzerentů je ohromný. Pro Microsoft jistě budou užitečné i zkušenosti obchodní sítě IT, čeští obchodníci by mohli odjet do Spojených států na školení místních, málo efektivních prodejců.

Jak dál?

Jako každý portál, i TakeIT začal jako vyhledávač. Není však sporu, že investice Microsoftu bude tím správným impulzem pro rozvoj i v dalších oblastech. Další na řadě má být „Tejkít ímejl“: „Další službou připravovanou v labolatořích Internet Tradingu, která se chystá revolučním způsobem změnit způsob, jak lidé používají web je služba pracovně označená jako "Tejkít úmejl“ (WWW.EMAIL.TA­KEIT.CZ). V mnoha ohledech ojedinělá služba a to i ve světovém měřítku (Yahoo Mail, Gmail, Hotmail) dokáže identifikovat, jestli si uživatel přeje email číst, nebo psát. Adekvátně k tomu mu seletivně vybere správný fomulář. Internet se tak dostává do situace, která je již dlouhodobě ověřená v prostředí pošt. Zákazník chce cíleně provést nějakou akci a vybere si podle toho správnou přepážku. Je překvapivé, že tyto poznatky moderní psychologie nebyly v tomto pojetí v sítí všech sítí, která je mimo jiné právě i globální poštou, využity již dříve."

Sdílet