Hlavní navigace

Virální marketing na Facebooku - 900 tisíc uživatelů za šest dní

31. 5. 2007 15:33 | David Antoš

Představte si, že máte skvělý nápad, dobré organizační schopnosti a tým šikovných programátorů apod. Máte tedy vše potřebné na to, abyste vytvořili něco opravdu zajímavého, jedinečného, užitečného. Tak tedy máte nějaký pěkný start-up, když se na vás usměje štěstí, dokonce získáte nějakou tu rizikovou investici. Jenže s tím také skončíte. Nemáte uživatele a nemáte obchodní model, nikdy rozhodně nemáte oboje zároveň. V budoucnosti vás čeká jen dvojí osud – buď vás koupí někdo, kdo bude váš produkt schopen lépe využít (což se stalo Last.fm), nebo vás nikdo nebude chtít a namísto akvizice zvolí velké portály cestu vlastního vývoje. A nebo využijete Facebook.

Vezměme si jeden úplně konkrétní příklad. iLike je služba nabízející vše možné okolo hudby, trochu jako Last.fm, k tomu seznamy koncertů a bezplatných empétrojek a další funkce. Konkurence je v této oblasti veliká, iLike jistě vyvíjí jen pár lidí a až minulého týdne se zcela ztrácel v zástupu stovek malých internetových firem dychtících po úspěchu. Mezi nadšenci kraluje Last.fm, obecně online hudně dominuje MySpace. MySpace má bohatého majitele, má milióny uživatelů. iLike je malá služba, která v jedné specializované oblasti přináší něco nového. Takových služeb jsou na internetu tisíce – každá má nějakou malou oblast zvládnutou na jedničku, ale postrádá uživatele, kteří kvůli nějaké drobnosti přece nebudou používat tisíce služeb. Jen málokteré se proto povede uspět alespoň tak jako nyní Twittru, jejich funkce buď někdo okopíruje a integruje do něčeho většího, nebo je přímo koupí.

iLike patří mezi první projekty, které se rozhodly využít nové platformě Facebooku. Ta poněkud unikla pozornosti českých pisálků, vlastně jen na Lupě o tom vyšel nějaký článek. Rád bych se tomuto tématu věnoval někdy, až budu mít trochu více času, takže jen stručně. Facebook pootevřel své API na asi nejvyšší existující úroveň. Externí vývojáři mohou vytvářet aplikace fungující v rámci rozhraní Facebooku, ten je propaguje v řízeném katalogu aplikací. Nejde jen o nějaké vložené okénko s videem, uživatelé si dokonce mohou nahrazovat moduly vyvinuté Facebookem (skupiny, sdílení fotek apod.) cizími produkty. Facebook přitom nijak nelimituje reklamu – v rámci svého prostoru mohou externí dodavatelé umístit cokoliv, pokud se nebojí nezájmu uživatelů, klidně i velkou grafickou inzerci.

A iLike udělalo sázkou na Facebook opravdu šťastné rozhodnutí. Od spuštění této platformy si jej mezi své aplikace zařadilo přes 900 tisíc lidí, růst přitom roste snad stále ještě zrychlujícím se tempem. To klidně může být více, než kolik celkem lidí iLike používalo jinými cestami před otevřením Facebooku. A to podle mého názoru iLike není nic zas tak zvláštního. Nicméně ukazuje cestu. Facebook na sebe výrazně upozornil a dá se očekávat, že řada malých vývojářů se může začít specializovat na tvorbu aplikací integrovaných ve Facebooku, protože o úspěchu mezi jeho uživateli rozhoduje čistě jeho kvalita.

Jak se mohlo stát, že tolik lidí aktivní nalistovalo iLike v nějakém katalogu aplikací a odkliklo si jej? Část úspěchu bude dána pořadím v žebříčku – iLike je první, tak má okamžitou propagaci. Nicméně ještě důležitějším budou notifikace, které Facebook zavedl na podzim. Na stránce hned po přihlášení mají uživatelé seznam akcí, které jejich přátelé v poslední době provedli. Doplnili o sobě nějaký údaj, přidali fotku, nebo také právě aplikaci. Jejich používání se tak šíří virálně – když začnete používat iLike, dozvědí se o tom všichni vaši kamarádi. Těm stačí jen kliknout a jsou také ve hře. Pokud je váš produkt kvalitní, touto cestou se během pár týdnů může dostat ke všem uživatelům Facebooku a bude už jen na jejich hodnocení, jestli jej budou chtít. Na této otevřenosti vydělají navíc všichni. Uživatelé mají svobodu výběru nejlepší možnosti bez ohledu na jejího autora, Facebook získává zásadní konkurenční výhodu nejen proti MySpace a vývojáři se snadno a téměř okamžitě dostávají ke svým uživatelům.

Takový model je nadherný tím, jak je prostý. Domýšlet možné dopady na podobu internetu by vydalo na dlouhý článek, a také se k němu doufám dostanu. Tímto spotem bych rád jen upozornil, že okolo Facebooku se děje něco významného, něco, co stojí za to sledovat i z Česka.