Hlavní navigace

Google tlačí, tlačí a také protlačí

15. 2. 2007 15:29 (aktualizováno) David Antoš

Z beránka Googlu se stává pořádný vlk. Měsíc po měsíci, krůček po krůčku odhazuje staré zásady jako žádná cenzura, žádná grafická reklama, žádné vnucování, neutralita vyhledávání. Z celé řady kroků je zdaleka nejzajímavější surový způsob, jakým Google začal tlačit svou internetovou peněženku Google Checkout.

Netušíte-li, o co jde, odkážu vás na staré spoty GooglePal – revoluce v internetové reklamě a nakupování? a Google Checkout – očekávání se celkem vyplnila, případně článek Google nakoupí za vás. I pokud obecně víte, co to Checkout je, pro kontext tohoto spotu by vás mohl zajímat článek Chce Google ovládnout internetové nakupování?

Google Checkout tlačí tak, že už to více prostě nejde. Zpočátku přitom nijak zvlášť aktivní nebyl, podmínky pro obchodníky sice byly velmi výhodné a inzeráty partnerských webů byly v podobě malé ikonky navíc zvýhodněny od začátku. Po pár měsících se dokonce objevily skeptické články, jestli by Google neměl na tento svůj počin rezignovat, uznat porážku a vyklidit pole. Úvahy o zoufalství Googlu neutišila ani masivní kampaň před Vánocemi, kdy Google zcela přestal vybírat jakékoliv poplatky od prodejců a zákazníkům nabízel slevové kupóny až na 30 dolarů. Utichly až teprvu poté, co zpráva JPMorgan ukázala, že Checkout získal mezi zákazníky (podtrhuji, zákazníky, nikoliv obchody!) 6% přijetí.

Šest procent! Šest procent během půl roku a míra akceptace Checkoutu obchody jako platební metody je jistě nutně ještě vyšší, přitom to je pro dlouhodobý úspěch služby podstatnější a Google se v první fázi správně zaměřil převážně na obchody – zákazníci přijdou později. A to je přitom blokován na eBay a jistě se jej nechystá integrovat ani Amazon, Checkout je přímá hrozba pro oba dva ekomerční giganty.

O to více je šokující, jak dravě se Google žene za dalším kusem tržního podílu, jak bezostyšně hází za hlavu všechna nepsaná pravidla a zcela drsně využívá svého dominantního postavení ve vyhledávání. Pomocí zásahů do něj je přitom schopen prosadit snad úplně cokoliv, dokud bude platit Google=vyhledávač, bude také platit, že Google může obsadit jakýkoliv segment, na který si ukáže.

Obchody akceptující platby přes Checkout nyní získaly velkou výhodu oproti konkurentům v podobě obrovské, obrovské, obrovské ikonky u svých inzerátů v Adwords. Podívejte se sami třeba na „ipod case“. To není krůček, to je skok, je to poprve, kdy se vedle textové reklamy objevuje nějaká grafika. Nepochybuji, že to bude mít ohromný dopad na míru prokliků, a tedy i cenu za inzerci. Obchody využívající Checkout vystřelí nahoru a dost možná opanují spoustu klíčových slov, tomuhle půjde těžko konkurovat. Google už snad ani nemůže udělat víc pro to, aby Checkout protlačil a bude to stačit.

Když ponecháme stranou úvahu o „kvalitě“ uživatelů, kteří na stránky obchodu přijdou spíše ze zvědavosti („Co je to za divný obrázek?“), tohle je v online světě závislém na Adwords obrovsky významné. Google navíc jistě má vše pěkně otestované a ví, jaké chování může očekávat – nemůže neuspět. Inzerenti mají v zásadě dvě možnosti – podvolit se, nebo vzdorovat. Velcí budou určitě nějaký čas vzdorovat – Google je pro ně likvidační hrozba. Malí využijí této obrovské výhody a nadšeně budou dělat Googlu radost.

Otázkou je – zmizí tyhle ikony obludné velikosti poté, co už bude Checkout používat i ten poslední obchod?

google-checkout-adwords