Hlavní navigace

YouTube oskary uděleny - perly v kupkách hnoje?

29. 3. 2007 0:25 (aktualizováno) David Antoš

Televize je velká věc. Internet je velká věc. Internetová televize bude největší věc. A její podoba bude jednoznačně určena odpovědí na otázku: „Je úspěch klipů na YouTube signálem velké změny preferencí diváků, nebo se jedná o krátkodobou odchylku?“ Když jsem psal spot o žebříčku nejsledovanějších videí, měl jsem názor jasný – drtivá většina umístivších se klipů byla odpadem s mizernou kvalitou. Čím dál více si však myslím, že to bylo zbytečně příkré – televize 3.0 bude pravděpodobně symbiózou amatérského decentralizovaně tvořeného obsahu a profesionální drahé oslnivé produkce. Různé emoce vyžadují různý přístup. Navíc dostupnost toho, co dnes považujeme za „profesionální nástroje“ se bude stále zlepšovat. Vyprodukuje za deset let Shreka 5 jeden fanoušek na notebooku?
YouTube Video Awards umožňují unikátní příležitost ohodnotit, jestli se mezi záplavou hloupostí skutečně dají najít i kvalitní kousky, jestli skutečně směřujeme do plochého světa, kde informace, zprávy a umění budou rozloženě sdílet všichni se všemi a nebudou existovat žádné producentské autority?

Nejkreativnější

Tenhle videoklip patří mezi mé neoblíbenější a myslím, že ukázkově reprezentuje všechna pozitiva, která fanoušci „nové televizi“ přisuzují. Je to jednoduše… kreativní. A originalita je něco, co tak často lidé postrádají u profesionální produkce. Není divu, pokud v zásadě omezené množství tvůrců musí pořád něco točit, nemůže být každý kus skvost. Jenže nejen kreativita je cestou k úspěchu. Pamatuji se na film 3:15 zemřeš, podprůměrný horor s trapným happyendem a očekávatelnou zápletkou. Přesto celkem splnil, co jsem od něj očekával. Stačila jedna scéna – hlasitost na maximum, rychlý prostřih, řítící se sekera – a celý sál poskočil.
Pokud dnes tvůrců nejsou tisíce, ale milióny, je daleko větší šance, že se mezi nimi najde i něco opravdu nápaditeho, něco jako tenhle klip. Možnosti se posunuly a originalita možná začne hrát první housle. Jenže jde takhle natočit cokoliv? Tento klip určitě nestál mnoho – vlastně pokud vůbec něco stál kromě energie tvůrců. Jde takhle natočit i něco delšího, i něco vážného? Obávám se, že sice ne, ale že drahá produkce stejně bude zlikvidována a s ní i všechny ty nákladné blyštivé velkofilmy a velkoseriály. V letošním roce jistě dojde k průlomu ve způsobech sdílení zisků s amatérskými tvůrci. Úspěch podobných videí bude znamenat přesun diváků i inzerentů a na velké projekty prostě v celém koláči už tolik nevyzbyde. Zhorší se jejich kvalita a v poměru k levné originalitě začne být profesionální zručnost a triky v nevýhodě, sledovast opět klesne atd. Užijme si tedy dnes seriály jako je Battlestar Galactica, za pár let nám možná zbyde jen tisícovka pětiminutových parodií na Starwars.

Nejvtipnější

Osobně mi tohle video přijde docela nudné, ale natočené pěkně.

Nejblogovatější

Tento klip reprezentuje to nejhorší, co si pod pojmem amatérské video představím. Ty tisíce vesměs nudných zpovědí točených webkamerou sedíce u počítače. Úžasné, kolik lidí cítí potřebu ukázat svůj obličej světu a sdělit, co měli k obědu. Pořád se hovoří o nutnosti ochrany soukromí v digitálním světě – nikdo o to ve skutečnosti nestojí. Každý jen doufá, že právě to jeho soukromí se stane neznámnější, že jeho obyčejný život bude zajímavější. To se ovšem netýká tohoto videoblogera, jeho video je totiž docela vtipnou snad až parodií, takovou esencí podivnosti videoblogování.

Nejseriálovatější

Ask A Ninja sleduju jako videopodcast a je to skutečně dobrá série. Ačkoliv se svou angličtinou mám občas problémy soustředit se a chytat veškerá slovíčka, stejně by mě to bavilo snad i kdybych nerozuměl vůbec ničemu. :-) Opět – jednoduché, levné, originální. Ovšem perfektně zahrané i namluvené, Ask A Ninja ukazuje druhý pozitivní význam YouTube – dobří herci mohou být kdekoliv a na internetu mají šanci najít své diváky.

Nejhudebnější

Hudba průměr, klip hrůza. Proč vyhrálo zrovna tohle netuším. Ale každý má vkus jiný. Obecně ale věřím, že internetová televize je pro zpěváky požehnánám. Taková MTV pro každého. Hudební videoklip je navíc něco jiného než empétrojka – z YouTube si nikdo vidoklipy aby nemusel platit dolar za písničku stahovat nebude. Je to proto ideální doplněk pro prodeje, skvělá propagace. Na YouTube si to dvakrát, třikrát, a pak si to koupím přes iTunes, abych to mohl poslouchat kdekoliv, kdykoliv.

Nejinspirativnější

Hm, dojemné.

Nejúžasnější

Tahle animace je neskutečně smutná. Možná první video z YouTube, které umí vyvolat i jinou než posměšnou emoci, přitom také krátký, jednoduchý nápad. Animací se mi zdá zatím na internetu příliš není, což je rozhodně škoda. Smutné, dojemné, roztomilé.



A co vy, dokázali byste najít internetové video, které byste byli ochotni označit za nějakým způsobem hodnotné? Něco jiného než pád kočky na sto způsobů, něco s nápadem i pěkným zpracováním, něco, co může stačit v souboji s profesionálními tvůrci? Podělte se, prosím.





Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním a přidejte si tento blog do RSS čtečky!
Linkuj Přidej na Seznam  

Sdílet