Hlavní navigace

Krade Google videa své konkurenci?

18. 5. 2007 17:05 (aktualizováno) David Antoš

Koupě YouTube Googlem má ten efekt, který jsem očekával – YouTube se stalo preferovanou videohostingovou službou a Google Video se postupně transformuje do role vyhledávače. Ačkoliv možnost hostovat na něm videa zrušena nebyla a možná nikdy nebude, nedochází v tomto směru k žádným inovacím a Google jasně preferuje YouTube – i pro hostování vlastních videí. To je docela smutné, protože rozhraní Google Videa je podle mého názoru pro pasivní diváky jako jsem já neskonale vhodnější než rozhraní YouTube, naštěstí tuto bolest řeší jeden pěkný Greasemonkey skript, ale o tom někdy jindy.

Google Video jako vyhledávač

Začalo to pozvolna. Google Video dostalo odkaz na titulní stránce Google a pár měsíců po akvizici začalo hledat i v YouTube. To přitom jasně dominovalo a dostat se pomocí hledání k videu hostovanému přímo na Google Videu je docela oříšek. V rámci revolučních změn, kterými Google tento týden prošel (píše o tom například Milan Kryl, v pondělí by se měl objevit i článek na Lupě) došlo podstatným způsobem k vylepšení vyhledávání Google Videa.

Přehrávání ve výsledcích hledání

Předně – nyní můžete rozkliknutím ikonky pluska přehrát nalezené video přímo ve výsledcích hledání, nepotřebujete chodit na samotnou jeho stránku. Velmi šikovné, řekl bych, že toho bude využívat spousta lidí. Ačkoliv spíše bych od Google Videa do budoucna očekával vytvoření nějakého pořádného rozhraní pro sledování internetové televize, dříve či později stejně musí nějaké personalizované kanálové vysílání (neboli televize 3.0, jak jsem si to pojmenoval já) přijít a Google je přesně ten, kdo by v personalizaci měl hrát první housle. Ale to budiž jen druhá odbočka na nějaký případný další spot.

Indexace napříč internetem

Druhou novinkou je vyhledávání na některých jiných videoserverech, například na asi nejvážnějším konkurentovi YouTube – Metacafé. Postupně by však měli být schopni indexovat skoro vše – ačkoliv se podle všeho budou omezovat jen na videa publikovaná ve flashovém formátu, zajímavé. Tento krok se dříve či později dal čekat, ačkoliv jsem osobně očekával, že přijde o dost později – YouTube online videu dominuje v takové míře, že Google nemá žádnou potřebu podporovat i jiné projekty. Na druhou stranu není pravděpodobné, že by videohosting byl trvale opanován jedním poskytovatelem, nevidím k tomu v tuto chvíli žádný důvod. Bitva se bude muset odehrát na poli konkurenčních uživatelských rozhraní, kde budou videa uložena je v podstatě vedlejší. V tuto chvíli jsou tyto otázky sice v podstatě identickém, ale časem myslím uspějí spíše služby, které budou schopny agregovat videa z různých zdrojů (samozřejmě za podmínky dohody s videohostingy) a pouštět divákům.

Najít pomocí Google Videa nějaký klip, který by nebyl uložen na něm, nebo na YouTube je však docela oříšek. Zkusil jsem celou desítku nejoblíbenějších videí z Metacafé a nakonec našel jen jediný příklad. Čím je to dané je otázkou – buď je dominance YouTube skutečně tak drtivá – ovšem pak by to alespoň ta nej z Metacafé najít mělo – nebo má hledání mimo servery Googlu porodní bolesti, nebo případně Google záměrně či nezáměrně relevanci své konkurence snižuje – třeba proto, že nedokáže vysosat tolik metadat.

Google krade?

To je ale celkem fuk, dech mi vyrazilo něco jiného. Google tato videa umožňuje stejně jako ta z YouTube či Google Videa přehrát přímo ve výsledcích hledání. Ne však ve formě vloženého přehrávače Metacafé, který si každý může vložit na své stránky, ale v přehrávači Google Videa a podle Ionuta Alexe. Chita i je má i uložená na vlastních serverech! Přitom u videa z YouTube je jeho přehrávač respektován včetně té jeho vlastnosti, že při kliku na většinu plochy přehrávače jste přesměrován na YouTube – tedy prostě tak, jak znáte YouTube videa vkládaná na různé blogy apod. Naproti tomu přehrávač Google Videa odkazuje z přehrávače na Metacafé až po podivném kliknutí na tlačítko Google Video a odkaz „Go to Google Video“.

A co víc. Ačkoliv Google možnost přehrání cizího videa označuje jako „zhlédnutí ukázky“, mnou nalezené dvouminutové video lze takto vidět celé, žádný úryvek. Jestli by u hodinového dokumentu byla politika jiná se mi nepodařilo vypátrat, ostatně drtivá většina internetových videí je do pěti minut. Co to tedy znamená? Že lidé mohou Google Video použít ke sledování obsahu z Metacafé, aniž by vůbec zaznamenali, že se nejedná o materiál Googlu! Podívejte se sami:

google-video-metacafe


To je něco naprosto jiného než zobrazování náhledů v obrázkovém vyhledávání a prvních pár vět u hledání zpráv. Kdyby udělal třeba Stream to samé s YouTube, bylo by to pravděpodobně nelegální, prostě krádež. Právě jeho podmínky jsou mimochodem poměrně striktní, ačkoliv není přísně vymáháno a některé velké příklady naznačují, že YouTube zdaleka není tak přísné jako si vyhrazuje být. Ostatně až se objeví reklama uvnitř videa bude celkem jedno, jestli ji budu absorbovat na www.youtube.com či na nějakém blogu).

Nebo jen zneužívá své pozice?

Google jistě nekrade a dovedu si představit argumentaci ve stylu: „Je to jen ekvivalent cachování stránek, kdo nechce, nemusí u nás být.“ Ve skutečnosti to ale i pokud má svolení dotčených videohostingů je silně neetické, alespoň v mých očích a bez znalosti přesné dohody. Google využívá svého téměř monopolu ve vyhledávání a říká ostatním – buď přistoupíte na naše podmínky a poskytnete nám tuto zvláštní výsadu, nebo budeme dál hledat jen na YouTube a nepošleme k vám od nás ani človíčka.

Co si o tom myslíte vy?

Sdílet