To že Seznam 1.10. uvede nové zboží.cz je velké části lidí známo, přesto si to troufnu ještě jednou a znovu vypíchnout, protože spousta internetových obchodů je na zboží.cz existenciálně závislá (ač o tom teď často ani neví) a za týden se jim klidně může stát, že najednou zkrachují.
Ne, nemaluji čerta na zeď, starám se o hodně internetových obchodů od malých typu PK-nářadí po větší typu Nákupka a u většiny z nich tvoří obrat z prodeje z návštěvníků, jež přišly ze Zboží zhruba 30 %. Jsou i obchody, kde Zboží tvoří většinu obratu – typicky obchody, které začínají, takže tam není ještě dořešená optimalizace, a právě proto, že začínají, mají nízké ceny, a tak ve vyhledavačích zboží relativně (ve srovnání s jinými zdroji) bodují, viz třeba to zmíněné PK-nářadí.
Přitom i pokles obratu o 10 či 20 % může ve finále znamenat rozdíl mezi bytím a nebytím, máte-li rozpočet našponovaný a vysoké fixní náklady (sklady …). Takže opravdu se může stát, že za týden začnou krachovat online obchody. A nejhorší je, že často nebudou vědět proč, budou to přičítat krizi atd. A to jen proto, že neměří (dostatečně) efektivitu jednotlivých zdrojů návštěv.
Např. z desítek shopů co jsem kontroloval za posledních 6 měsíců jich > 90 % v Google Analytics nemělo vůbec nastaveno měření obratů. Přitom stačí na stránku s potvrzením objednávky dát krátký kód – i u shopů shopů, které jsem předtím, než jsem to tam nasazoval, tak byla práce max. na půl hodiny. Připravil jsem pro nastavení Google Analytics návod s příklady v PHP, tak snad vám to pomůže, kapitolu měření konverzí najdete v článku na konci.
Až příliš často totiž eshopy měří jen počet návštěvníků z jednotlivých zdrojů návštěv, což má pro velikost vašeho obratu zhruba stejnou vypovídající hodnotu, jako počet návštěvníků vašeho kamenného krámu. Takže je velmi časté, že třeba zbozi.cz tvoří 10 % návštěv, ale 30 % objednávek, prostě proto, že když jde někdo přes zbozi.cz, tak je jednak v „nákupní náladě“ a jednak už si vás předvybral podle ceny.
No a teď k těm změnám na zbozi.cz – asi víte, že Zboží už asi rok nabízelo službu Zboží Standard, jinými slovy obchodník si mohl zaplatit (koruna za proklik), aby předběhl při hledání nějakého slova všechny ostatní. Záleželo na konkurenci a na typu zboží, u některých obchodů se to vyplatilo velmi, u jiných to bylo naopak prodělečné - když máte správně nastavené Google Analytics viz výše, zjistíte to snadno prostě tím, že porovnáte (obrat z návštěv ze Zboží * marže) s utracenou částkou za ty prokliky, nejlépe ze dvou měsíců – jednou se zapnutým a jednou s vypnutým Zbožím Standard.
Nově bude Zboží.cz implicitně zobrazovat jen platící obchody – Dušan Janovský to sice dnes pro Lupu vyvracel, ale když si jeho popis pořádně přečtete, tak zjistíte, že tomu tak bude:
Pro každý zadaný dotaz se služba podle určitých pravidel rozhoduje, zda se zobrazí výsledky ‚starým‘ fulltextovým způsobem, nebo zda se vypíše seznam nalezených agregovaných výrobků. Z něj se pak uživatel dostane do detailu výrobku s výpisem cen a obchodů, které tento výrobek prodávají. V tomto výpisu se budou zobrazovat pouze placené obchody. Je to jediné místo celé aplikace, ve které se nezobrazí neplatící obchody.
Ta „určitá pravidla“ budou jednoduchá – prostě když na daný produkt budou existovat platící firmy, tak prostě zobrazí agregovaný výpis (příklad) a povedou na výpis (příklad), kde „se budou zobrazovat pouze placené obchody“.
Možná si teď říkáte – já už platím, takže mě to pomůže, protože tam bude alespoň méně konkurence. Ale opak může být klidně pravdou – Seznam totiž rozšířil i parametry XML feedu se zbožím a právě tyto parametry budou velmi důležité pro onu agregaci. Takže pakliže nebudete schopni tyto parametry správně vyplnit, tak se horko těžko do seznamu dostanete. A problém je, že to nebude schopna většina obchodů pro většinu zboží, neboť prostě doteď tyto parametry ve svém obchodu nepotřebovali, takže nemají v databázi krátký název produktu či EAN a doplnit to ke všem výrobkům by jim trvalo v případě třeba té Nákupky s několika desítkami tisíc produktů roky.
Takže rozhodně doporučuji věnovat tomuto problému velkou pozornost, máte jen týden.
P.S.: Mimochodem Betaverze nového zboží.cz má i další zvláštnosti – např. nahoře je zvláštní ČSSD-oranžová lišta se službami Seznamu, odhaduji, že to je nějaká vlašťovka z nějakého většího redesignu všech služeb, jinak by tam byla jak pěst na oko.
P.S.: Seznam také zcela eliminoval hvězdičky – tento ukazatel mi bude trochu chybět, když kupuji něco z obchodů, které jsem předtím neznal, tak pro mě byly hvězdičky přeci jen nějakým signálem kvality (počet let provozu, služby …).
Dušane, prosím vás o komunikaci konkrétnějších informací. Dělali jste modely, v kolika případech zobrazení výsledků hledání / prokliků na eshop se budou zobrazovat jen placené zápisy? Alespoň souhrnné procentuální údaje? Jak máme provozovatelům eshopů podat, že platit nemusí, ale přijdou o mnoho objednávek. O kolik - řádově o jednotky, nebo desítky procent?
Takhle prakticky nezbývá než narychlo všude nakoupit kredit a sledovat vývoj.
My nevíme, jak se na té nové službě budou chovat uživatelé. Dělali jsme uživatelské testy, ale z těch to nevyplývá. Testovací vzorky dotazů nám propadávají do různých typů hledání, jak stále vyvíjíme tu agregovanou databázi. Takže jenom odhadujeme. Můj velice amatérský odhad je, že neplacené obchody, které prodávají zvláštní zboží, nepřijdou o nic. Shopy, které prodávají mainstreamové zboží, nejsou úplně nejlevnější ani nemají vlastní popisky, přijdou zhruba o polovinu zbožní návštěvnosti, možná i o víc.
Vím, že to nezní nezávisle, ale doporučuju nakoupit kredit. Jeho čerpání se dá kdykoli stopnout a znovu spustit, kampaň má celkem dobré ovládání.
Ta nová verze funguje nějak jinak a hodně podivně. Když hledám "želatina" a řadím podle ceny ve staré verzi jsem hned na vrchu (Juicee Gummee - Žabky / Frogees 40g za 7Kč), v nové verzi se vůbec neobjevím ani když omezím cenu. A dávat jednu korunu za klik na zboží za sedm korun mi přijde docela drahé (cca 14%).
Jsem rád, že jsem před rokem uzavřel své e-shopy a opustil tuhle sféru. Unavoval mě neustálý boj s vyhledávači a agregátory zboží které mě s pozice své síly neustále nutily navyšovat náklady na provoz e-shopu. Dušan Janovský píše, že budou odstřižené shopy "které si neváží svýc zákazníků". Lze však dávat rovnítko mezi shopy které mají vymazlené SEO a platí prokliky v agregátorach a tím jak si vážím nebo nevážím svých zákazníků? Určitě ne. Zvláště u SEO které je postavené na tom jak kdo umí nebo neumí "obechcat" vyhledávače a ne jakou má přidanou hodnotu směrem k zákazníkovi. Rozhodně bych tedy nestavěl zpoplatnění Zboží jako službu konečnému zákazníkovi. Spíše naopak. Na všechny náklady e-shopu (třeba i na prokliky v agregátoru) si musí e-shop nějak vydělat a ve finále to zaplatí onen koncový zákazník. Nechtěl bych aby můj příspěvek vyzněl nějak útočně vůči Seznamu (je to jejich byznys a celkem logicky se snaží vydělávat kde to jde). ale tak nějak jsem fakt rád, že už se toho nemusím účastnit ;)
[9] sám jsem správce obchodů, ne jejich vlastník, takže jsem žádný e-mail nedostal. A ani jsem si nevšiml, že by to bylo zpropagováno někde třeba fulltext blogu, na seo konferenci atd. O mně nejde, já si s tím poradím, ale neznám jediný shop, který by o této změně věděl předtím, než jsem jim to minulý týden říkal, proto taky vznikl tenhle blogpost a poslal jsem link do seo konference. Každopádně díky za upřesnění.
[12] to že někdo bude nahoře někdo dole je normální. Dnes, i potom můžeš vždy použít tollfree parametr, a stejně jako dříve jej velmi doporučuji používat všude tam, kde se vám to nevyplatí. Ale asi bych souhlasil s tím, aby se u levnějšího zboží neplatilo nikdy, případně aby cena byla nějak stupňovaná.
Možná je to trochu out (nejsem odborník), ale jak pak tahle změna na Seznamu postihne třeba weby na různých free serverech (např. webgarden)které mají e-shop jak svůj doplňek? (tj. e-shop je součástí nějakých informačích stránek) nebo firem která mají na Seznamu registrované svoje www a při těchto www provozují drobný e-shop? To jako se nebudou zobrazovat ani jako firma (při Firmách.cz) když nebudou platit?
[22]
podle logiky bych tedy měl platit ve Zboží.cz za cca 100 nejprodávanějších položek? A co ty ostatní? Pokud dobře chápu nový systém, pokud za zbývajících 33 t. položek nebudu platit, nebudou do výsledku zařazeny? na co je tedy agregátor zboží,který mi zařadí do výsledků jen např. 100 produktů a zbylé ne?
co se týče konverzí - sleduji velmi pečlivě, jak ctr ze zboží, tak konverzi v eshopu, vím, co se prodává zákazníkům, kteří chodí ze zboží, tady není zakopaný pes
utratit milion a vydělat dva čistého - to nemyslíte vážně, že ne?
jen zkopíruji svůj povzdech, který jsem zanesl na webtrh. Třeba najdu spřízněnou duši...
praktický dotaz -
jak probůh hodlá seznam upravit finanční limity - lze dát pouze limit týdenní a měsíční. Loni jsem přednostní výpisy používal, nejprve jsem dal týdenní limit na 1000,- Kč - vyklikáno ještě během pondělka, navíc se kliky počítaly ještě drahnou dobu po překročení limitu, takže to dopadlo tam, že za pondělí jsem zaplatil 1400,- Kč a zbytek týdne jsem sušil lidově řečeno hubu.
Bude v novém zboží (v adminu to zatím není)ú možnost lépe rozvrhnout finanční prostředky? abych měsíčně na zboží projel 30 t. bez daně, to je trochu drahý špás ) u mého sortimentu).
[19] obávám se, že tohle je tvoje chyba, prostě nemáš platit za Zboží tam kde se ti to nevyplatí. To "jestli" se ti to vyplatí je snadné zjistit (viz článek) a když se to nevyplatí, tak tam dáš k produktu "TOLLFREE". Osobně to většinou nenastavuji per produkt, ale per cena a kategorie (tj. zboží v této kategorii nebude mít tollfree jen když je dražší než 500 Kč a v této jen když je dražší než 1000 ...). Když se to vyplatí, tak pak tam nejsou žádné limity potřeba - prostě když utratím milion a vydělám čistého dva, tak klidně ten milion zaplatím, i kdybych předtím neměl ani na mlíko
[20] to šlo i předtím, je tam nějaká bezečnostní ochrana, samozřejmě otázka je, jak moc to funguje, na rozdíl od PPC systémů je tady to riziko opravdu velké (PPC systémy jsou vůči tomu z principu téměř imunní)
[21] rádo se stalo
[23] je přeci úplně jedno jestli má někdo eshop na free serveru nebo za něj platí, nebo jestli je drobný či velký. Když z něj má prachy, tak může platit. Když někdo neplatí, má méně kšeftů. Přijde mi to naprosto spravedlivé a vždy to tak bylo, jen teď ten rozdíl mezi platícími a neplatícími bude ještě větší
[24] no imho je optimální korunu za proklik jen za zboží, kde se mi ta koruna za proklik přinejmenším vrátí. Důležité tedy je tipnout si, u kterých produktů se mi vrátí a u kterých ne. A to je samozřejmě netriviální záležitost, která bude oddělovat zrno od plev. Je to stejné umění, jako vědět v krámě, kterou konzervu mám dát ke vchodu, kterou nahoru do výšky očí, kterou naopak někam dospod.
Když mi ten agregátor s těmi 100 produkty vydělá desetkrát víc než všechny ostatní agregátory dohromady, tak má smysl.
Ad ten milion - já to tak dělám, vy snad ne? Viz třeba http://internet.blog.lupa.cz/chcete-me
Chcete rict ze jako zakaznik neuvidim pri hledani na novem zbozi.cz obchod ktery ma nejnizsi cenu, ale jen ten obchod, ktery ma nejnizsi cenu z tech co si zaplatili? To rychle zacnu hledat jinde! (Duvod proc hledam na zbozi.cz je ze jinde nejsou vsechny eshopy coz se zrejmne zmeni...) A udela neco seznam.cz s tim aby mezi nejlevnejsimi eshopy byl lehce odhalitelny nekdo kdo si pak da 200,- za dopravu? bez moznosti osobnich odberu? To by byla sluzba pro zakazniky spolu s vypisem zbozi ukazat i jake ma platby za dopravu ten ktery shop aby hned odhalili jen ty eshopy ktere jsou pouze JAKOBY NEJLEVNEJSI...
Už to tady v podstatě padlo, já to jen více rozvedu.
Je potřeba sledovat konverze. To znamená, že pokud na web obchodu přijde návštevník z vyhledávače, tak se do cookie (nebo do session na serveru) poznamená, že se tak stalo a případně jaký výrobek to byl. V okamžiku potvrzení objednávky se pak vyhodnotí, že daný nákup byl provedn na základě návštěvy z vyhledávače.
Statistika konverze na úrovni výrobku asi nebude moc věrohodná, pokud nebude mít obchod skutečně velkou návštěvu. Je potřeba to agregovat např. podle maržové skupiny a podle druhu sortimentu. Pokud budete např. u ledničky vydělávat 500 Kč za kus a ze 100 návštěvníků si to 3 lidé koupí, pak vás to bude stát 100 Kč a vyděláte 1500 Kč. U sortimentu, kde se vám to naopak nevyplatí, můžete nastavit TOLLFRE příznak a doufat, že přece jen nějaké návštěvníky zdarma ulovíte.
[27] Hodně to záleží na sortimentu, který prodáváte. Na dotaz "Nokia 6300" se zobrazí agregovaný produkt a po prokliknutí na detail se budou zobrazovat jen obchody, které za daný výrobek chtějí platit. Na dotaz "květináč" se zobrazuje fulltextový výpis (to samé jako na stávajícím zboží.cz) a platí stejný obchodní model jako doposud, tzn. i neplatící obchod bude ve výsledcích.
[29] ad 1. viz návod
ad 2. ptáte se hezky, ale na špatném místě
Konzervy si přesto neodpustím: zkuste se vcítit do obchodního modelu Zboží a pochopíte, že to, jestli tam budete nebo ne jim bude naprosto ukradené. Je na každém obchodníkovi jak se rozhodne a je na každém kolik a za co bude utrácet. To že se něco nevyplatí vám, neznamená, že se to nevyplatí někomu jinému, a už vůbec to neznamená, že by pak kvůli tomu, že vám se to nevyplatí, měl seznam měnit obchodní model.
[25]
děkuji za malou přednášku marketingu, vraťme se ale k věci, na níž se v základu ptám:
1) budou se v novém zboží zobrazovat i produkty, které nebudou mít (podle nynějšího způsobu placení na zbozi.cz) příznak přednostního umístění? Nebo bude do zboží.cz zařazeno jen zboží, kde tento příznak bude? Inzerovat 100 položek nemá moc smysl (konkrétně u mého sortimentu). Pokud někdo ví odpověď, zkuste odpovědět, přednášky o dělení zrna od plev prosím tentokrát vynechat.
2) nějaké smyslupnější nastavení finančích limitů bude či nebude? Uvedu příklad - dneska jsem zkusmo spustil přednostní výpisy - finanční limit jsem zadal mizerných 20,- Kč na týden, hned od rána pak "přednostní výpis čeká na deaktivaci" (ta se provede s dalším načtením feedu), zatím mám proklikáno 245,- Kč a do večera ještě daleko. Chápete, co chci říct? Že týdenní limit je naprosto na nic, člověk se svými penězi nemůže hospodařit nějak rozumně, většinou je hned v pondělí limit překročen a vyčerpán. Loni mi zástupkyně zbozi.cz sdělila, že se plánuje finanční limit omezit časově z měsíce a týdne na možnost 48 hodin - do roka a do dne se nic nezměnilo.
Takže Tomáši Kaplere - pokud o techto dvou bodech víte něco více, zkuste se podělit o zkušenosti, konzervy ve výši očí apod. zkuste protentokrát nechat stranou.
Nevim, osobne mi to neprijde moc stastny reseni. Seznam tady vsadil na svoji dominanci ale ne vzdy rovnitko jsem nejvetsi a vsichni me pouzivaj = zpoplatnim to a budu mit vic penez muze fungovat. Seznam mohl profitovat z doprovodnych funkci jako bylo to topovani atd nadale. Vsiml jsem si ale ze jak mu klesaji trzby tak najednou na homepage je reklama (zaklinali se ze tam nebude), zbozi zpoplatnene atd atd... proste snazi se nahradit vypadky v reklame. Kazdopadne u zbozi.cz klesne vyrazne atraktivita pro samotneho navstevnika serveru, jelikoz bude dostavat mene kvalitniho obsahu, tj. urcite to neprida na poctu uzivatelu pouzivajicich aplikaci zbozi.cz.
Navic zpoplatneny obsah se nerovna kvalitnejsi obsah. Je to proste jen vyuziti dominantni pozice na trhu, v kratkodobem horizontu to prinese zisky navic, na ceskem internetu ale masivne expanduji zahranicni giganti (coz drive moc nebyvalo) a zacinam mit dosti opravneni pocit ze seznam do 10-15 let s touto strategii semelou coz je dost skoda. Kdo by chtel napsat ze strasim tak se podivejte jakou paseku na ceskem trhu komunitnich serveru udelal Facebook.com, jak se cesti uzivatele naucili pouzivat Youtube, jak expanduje Google atd atd... proste cesky internet ktery byl vrcholem konzervatismu se chte nechte pomalu globalizuje a seznam si to nechce uvedomit.
Momentalne mu to prinese nejakou kacku navic, smer je to ale rozhodne spatny - muj nazor. Nemam zadny e-shop ani zadny nechystam.
[36] uvidíme, je dost dobře možné, že to bude lepší řešení i z hlediska uživatelů - ten předchozí způsob řazení a zobrazování zboží byl z hlediska uživatelů hrozný, v podstatě vždy jste museli 3× na něco kliknout a něco napsat, abyste dospěli k nějakým smysluplným výsledkům - napsat frázi, dát seřadit od nejlevnějších a potom napsat nějakou minimální cenu, abyste odfiltrovali nesmysly, co tam nepatřily ale bůhvíproč je to tam zařadilo taky. Teď by to mohlo fungovat dobře. To že tam nebude 30 obchodů ale 10 nemusí uživatelům vadit.
Osobně to vidím jak prach sprosté zneužívání monopolního (monopol protože na něj ze setrvačnosti a lenosti leze mraky lidí) postavení Seznamu.cz, který jen dost sprostě vydělává na upředňostňování bohatých obchodů. Neplatící a neregistrované eshopy kvůly nim asi rozhodně krachovat nebudou, toho se nebojím.
Bude postupně docházet k prohlubování propasti mezi chudými obchody a těmi bohatými. Ti co mají hodně peněz na podplácení Seznamu.cz, aby jejich produkty upřednostnil, vydělají sice více, ale nevěřím tomu, že by u nás tímto vzniknul jeden super podnik nabízející vše. Pořád bude potřeba hodně eshopů, každý specializující se na svoji část trhu.
Osobně Seznam.cz nenávidím. Pouze rejžujou peníze kde to jen jde.
Naprosto s Vámi souhlasím, Hanko. Ze zbozi.cz už neodpovídají ani na triviální požadavky typu "Žádost o změnu URL feedu" nebo "Žádost o přidělení ID pro kamennou pobočku". Nejvíc mě štve, že ani nejsou schopni veřejně přiznat, že to absolutně nezvládli a dělají jako by se nic nedělo a všechno bylo v tom nejlepším pořádku. :-(((
Hanko, a jak Vám mám poslat svůj email, když ho zároveň nechci plácnout do diskuse?
Kontakt kovarikova@firma.seznam.cz skutečně nemůže fungovat, protože naše firemní adresy mají formát jméno.příjmení@firma.seznam.cz. (Tím pádem už i znáte adresu na mě.)
Děkuju za vysvětlení, proč proklikáváte vlastní položky. Teprve teď jsem to pochopil. Budu přemýšlet o tom, co s tím.
Individuální stížnosti skutečně řešíme postupně. Mrzí mě to, ale opravdu se může stát, že na Vás dojde až po Vánocích.
Je to už půl roku, co zde byl poslední příspěvek. Chtělo by to nějaké hodnocení, co se zboží.cz od té doby stalo. Klesla návštěvnost? Nebo se lidé naučili zadat ve výsledcích ještě hlednání fultextem? Já osobně provozuji e-schop
stativy.com a návštěvnost ze zboží.cz opravdu opadla
Na "novém" zbozi.cz zavedl seznam.cz speciálná feature: u každého produktu, které zbozi.cz robot načetlo z feedu podle jejich nové rozšířené specifikace se zobrazovala cena 42 miliónů Kč a nějaké drobné. Podle vyjádření pí. Kovaříkové z 15.10.09 11:31: "velice se omlouváme jedná se o chybu robota na naší straně. Tato chyba bude v průběhu několika hodin odstraněna". Včera v pozdních večerních hodinách situace stále stejná. Dnes konečně změna: produkty z feedu podle nové specifikace byly vyřazeny zcela z výsledků vyhledávání a paní Kovaříková už dále nekomunikuje. Kdo by taky chtěl takhle očividně vystavovat ve výsledcích vyhledávání svojí neschopnost a chyby - to je jednodušší odstřihnout feedy, které sice vyhovují specifikaci, ale kazí bezchybný obrázek služby. Vtipné je, že i když se zboží nezobrazuje, ve statistice ke smlouvě je za dnešek proklikáno 20 Kč. Pravda proti několika stům Kč denně jiné dny je to minimum, ale za co (nenašel jsem jediný produkt, který by zbozi.cz našlo? Takže pozor na nové feedy, ať si z vás senam neudělá testovací myši pro svůj nový nedodělek zbozi.cz ;-)
Já se tady rozepíšu z druhé strany, jako prodejce. Od konce loňského roku vlastním e-shop s kosmetikou, dosud jsem byla ve vyhledávači Zboží.cz k nalezení v pohodě a zadarmo. Nyní mám za každý proklik platit 1,- + DPH a ve vyhledávačích moje zboží není k nalezení. Již jsem psala několik mailů na technickou podporu, ale za více než týden mi nikdo na žádný z těchto mailů neodpověděl (automatická odpověď "váš požadavek bude v nejbližších dnech zpracován"). Některé dny se seznam nabízeného zboží (tzv. feed) vůbec nestáhne, takže pokud můj výrobek náhodou na Zboží.cz někdo najde, nemusí být jeho cena aktuální. Za poslední 2 dny se feed stahoval 4x, z toho 3x chybně. I když se stáhne, tak výrobky nejsou k nalezení. Nebo jsou, ale pod nesmyslnými hesly. Třeba vůni Pleasures zařadí pod heslo Pleasures Exotic, což je zcela jiná vůně. No, to by se ještě dalo pochopit. Ale když vůni od Cerruti napárují k Chanelu nebo několik mých parfémů od Dolce Gabbana napárují postupně k Issey Miyake nebo firmě Lacoste, tak už mě humor přechází. Věnovala jsem předělání položek v obchodě podle požadavků Zboží.cz spoustu dnů, do názvů zadávám přesná hesla, podle kterých by měl být výrobek k nalezení, a on přesto není. Navíc, na stránky mého malého obchodu klikne za měsíc ze Zboží.cz cca kolem 5.000 lidí. Takže bych měla zaplatit měsíčně 5.000,- + DPH za tyto nekvalitní a šlendriánské služby. Pro můj obchod to v současné době, kdy se v krizi příliš nenakupuje, znamená odvést třetinu až polovinu výdělku. To, že mám za měsíc 5000 prokliků, totiž ani náhodou neznamená, že mám 5000 zákazníků. Já sama, abych zjistila, co konkurenční obchody nabízejí, za jakou cenu, a zda mají výrobek skladem, musím klikat na jejich obchody, protože jinak se tyto údaje nedozvím. A oni zase zcela jistě a pochopitelně klikají i na stránky mého obchodu, protože jsem také jejich konkurence. Domnívám se, že většinu prokliků nedělají zákazníci, ale spíše prodejci. Já sama, pokud na Zboží.cz nějaký svůj výrobek najdu, tak si na něj potřebuji kliknout, protože jen tak zjistím, zda je správně zařazený (často zjistím, že se mi k parfému napárovala sada nebo k testrům se mi napároval originální parfém). Takže za to, že zjistím, zda je položka správně či nesprávně zařazená, bych měla Zboží.cz platit 1,- + DPH. Opravdu úžasné!!!
Ještě co se týká dodací lhůty: je bohužel nutné pro celý obchod (pro celý feed = seznam položek, které v obchodě nabízím) sdělit jednu dodací lhůtu. Já například prodávám parfémy, z nichž část mám skladem a mohu je hned expedovat, část je u dodavatele, takže je expedice možná během 2-3 dní, a kosmetiku dovážím na objednávku ze zahraničí, takže to trvá cca 1-2 týdny. A pro všechny tyhle výrobky já musím určit jednu jedinou dodací lhůtu. Dala jsem tam týden, což je takový průměr mezi dodáním parfémů a dodáním kosmetiky. Není to tedy vždy tak, že bychom my prodejci chtěli nějak šidit, ale pokud technicky nejde stáhnout rozličné dodací lhůty, musí se zadat dodací lhůta, která leckdy není reálná. Někdo tedy zadá, že má vše skladem, a není to pravda, já zadám dodávku do týdne a třeba kvůli tomu přijdu o zákazníky, i když parfémy mohu expedovat hned.
Hanka.
This is world popular new update version web browser,now download this app internet explorer 10 in windows 10 i have create the 4 star,i really like this internet explorer.
Dobrý den, Hanko.
Je mi líto, že se Zbožím máte tak špatnou zkušenost. Jestli ale opravdu potřebujete proklikávat své výsledky a bojíte se clickfraudu, musím Vám doporučit, abyste používala základní neplacenou verzi, případně abyste nepoužívala Zboží vůbec.
Chcete-li zkontrolovat odkazy, není vždy nutné je proklikávat. Když se najede myší nad odkaz, objeví se adresa ve status baru. Z ní už většinou poznáte, jestli odkaz vede správně. Nevím o tom, že by si na podobnou věc někdo další stěžoval. Obchodníci zřejmě nemají nutnost proklikávat si své vlastní odkazy. Proklikávání cizích obchodů řešíme základními nástroji proti clickfraudu.
Dodací lhůtu samozřejmě lze nastavit pro každý výrobek zvlášť. Je to součástí datového feedu.
Jak jistě chápete, podpora, na kterou píšete, má svoje limity. Samozřejmě by bylo skvělé, kdybychom mohli odpovídat na každou stížnost. Opravdu se o to snažíme, ale přednostně řešíme dotazy, které jsou konkrétní a se kterými se dá něco udělat. Kdybych například jako dotaz dostal to, co jste výše popsala v příspěvku, nevěděl bych, jak reagovat. Moje odpověď by asi zněla "beru na vědomí, že si stěžujete". Ani mně se totiž nelíbí všechny detaily, jak Zboží funguje, takže to chápu. Ale na tak komplexní stížnost je těžké hledat rady.
Když to proberu: stěžujete si na cenu. Slevu Vám dát ale nemůžeme, protože na to nemáme nástroje. I tak bychom dávat slevu nechtěli. Párování výrobků do databáze někdy chybuje, to řešíme. Ale řešíme to systémově, tedy ne případ od případu (to by nešlo).
"...přednostně řešíme dotazy, které jsou konkrétní..."
Ha, ha, pane Janovský :-) Z mého pohledu neřeší podpora nic a mají to totálně na háku. Konkrétně od spuštění nové verze se snažíme řešit nový feed s variantami produktů. Konkrétní odpověď k problému jsem dostal jen jednu jedinou a to 15.10., že se jedná o chybu robota, která bude do několika hodin odstraněna. Ano, byla odstraněna, ale tak, že se feed přestal zobrazovat úplně. Další dotazy na důvod, proč se feed s variantami zboží nezobrazuje zůstaly nezodpovězeny stejně tak zůstala bez povšimnutí žádost o výměu URL na původní feed. Nakonec jsme rezignovali a generujeme do obou URL feed podle původní specifikace bez variant produktů. Jakákoliv informace o tom, proč po "opravě chyby" zbozi.cz ignoruje feed s variantami produktů není, stejně tak neexistuje žádná snaha ze strany podpory problém vyřešit nebo aspoň říct ano, máme v tom bordel, děláme na tom a nebo spíš kašleme na to. A to ani nemluvím o chybách a nesmyslech v párování produktů.
Z mailu kovarikova@firma.seznam.cz mi paní Kovaříková několikrát psala a já jsem dala jen "odpovědět". V takovém případě odchází mail na adresu toho, na jehož mail odpovídám. Nejsem blondýna, pane Janovský :-)
To mi tedy chcete veřejně tvrdit, že přesto, že jsem s Vámi podepsala smlouvu, přesto, že Vám platím za prokliky, nebudu se zobrazovat ve Vašem vyhledávači a třeba to opravíte až po Vánocích?
Laskavě mi vysvětlete, proč se mé výrobky již cca od úterý/středy nezobrazují, přestože mám přednostní výpis aktivní, limit 600,-Kč, a proklikáno 396,-Kč? K tomu jste se přece ve smlouvě se mnou zavázali, že budou mé výrobky ve vyhledávači zveřejněné, ne? Mně ten obchod živí, chápete to? Nemůžete mne přece vymazat před Vánoci z internetového obchodování jen proto, že jste najeli na nový systém a prostě ho nezvládáte!
Paní Kovaříková mi včera slíbila, že zjistí, v čem je problém, dosud se mi neozvala. Pro Vás je to jeden den, to je toho. Pro mne je to další den, kdy jsem bez zakázek. Přestože já jsem naši podepsanou smlouvu nijak neporušila. Takový pocit bezmoci jsem zatím nezažila..
Za sebe mohu rict jedine. Sluzbu jsem si aktivoval, prekvapilo mne uz to, ze jsem musel podepisovat papirovou smlouvu,ta se posilala,pak 14 dnu nic..pak se sluzba aktivovala, ale svou kopii smlouvy stale nemam. V dobe, kdy lze vse realizovat elektronicky, behem par chvil, mi to prijde jako ukazka zkostnatelosti celeho systemu.
Nastavovani limitu je kapitola sama pro sebe. Tydenni / mesicni. Tydenni limit se mi vyklikal jeste ten den, kdy jsem jej nastavil a pak se s klidem uctovaly dalsi kliknuti, tak k tydennimu limitu si Seznam priuctoval dalsi asi 60% nad limit. S oduvodnenim "nez se to zpracuje vite.." ... no pekne dekuji, nevim co 24 hodin zpracovavaji na pozadavku o zastaveni uctovani kliknuti. Pracuji dodnes v IT, jiz ne jako programator, ale v dobe aktivniho programovani jsem se podilel na projektech pro banky, ocelarny, hute. Ti by nas hnali, kdybychom kazdou zmenu stavu zpracovavali 24 hodin. No, jsou to ze strany Seznamu pouze trapne vymluvy a nefer jednani vuci nam, zakaznikum.
Kdyz si nastavim limit 1000,- .. znamena to 1000,- ne 1500,- ani jina castka. Jsem z teto sluzby skutecne velmi rozladeny a myslim, ze Seznam by potreboval zazit malinko plosnejsi nezajem ze strany e-shopu o takto nekvalitni pristup k zakaznikum. O statistikam kliknuti ani nemluvim.
Celkove velke znechuceni.
Možná by bylo nejlepší, pane Janovský, kdybyste mi poslal Váš mail a mohli bychom klidně řešit podrobnosti. Nevím, zda je vhodné pitvat v této diskusi vše, co mi vadí. Ale budiž. Vadí mi:
NEPRUŽNOST PLACENÝCH VÝPISŮ. Měla jsem stanovený limit na prokliky 200,-Kč. Když se proklikalo 198,-Kč, zadala jsem "výpis neaktivní". Jenže tam celý den viselo jen to, že "čeká na schválení" a další den mi přišlo sdělení, že je již neaktivní a že bylo proklikáno 396,-Kč. To je o 100% více, než jsem chtěla. Pane Janovský, když si jdete koupit auto za milion, také tam pak necháte klidně dvojnásobnou částku za stejné auto a vůbec se nad tím ani nepozastavíte?
Včera jsem se rozhodla zvýšit limit na 600,-Kč, ráno jsem to zadala, do konce dne tam viselo "čeká na schválení". Dnes je již výpis aktivovaný, proklikaná částka je stále těch 396,-Kč, a to proto, že se moje zboží nyní téměř vůbec
NEZOBRAZUJE. V zoufalství jsem volala paní Kovaříkové, ta chtěla písemnou stížnost. Dva odeslané maily se mi vrátily s tím, že "Doručení těmto příjemcům nebo distribučním seznamům se nezdařilo: kovarikova@firma.seznam.cz
V e-mailovém systému příjemce nebyla nalezena adresa tohoto e-mailového příjemce."
Takže vám už nefungují ani maily a telefonicky se se mnou nikdo nechce bavit.
TECHNICKÁ PODPORA NEFUNGUJE. Prý mají na vyřízení stížnosti 5 pracovních dní. No, to je pro mne jako obchodníka zcela ideální, když mi někdo po týdnu napíše, proč se mé zboží nezobrazuje.
Já už opravdu přemýšlím o medializaci toho, jak se Zboží.cz k nám prodejcům chová. Tady už totiž ani nejde o to, že bychom my prodejci chtěli po Seznamu nějaké služby zdarma a nechtěli za ně platit. Já třeba platit chci, ale nelíbí se mi jednání ze strany Seznamu - považují za normální, že nechají proklikat 2x více peněz, než jsem chtěla, nefungují maily, nefunguje technická podpora, za nekvalitní služby chtějí peníze a vůbec se za to nestydí.
Vy se divíte, že mám potřebu proklikávat své vlastní zboží? Já se u výrobků, které mám skladem, snažím být nejlevnější. Když mi pak vyběhne, že u ostatních obchodů stojí položka 600,-Kč a já ji mám uvedenou za 900,-Kč, tak potřebuji vědět, co se mi tam zobrazuje (ostatní tam mají 50ml balení parfému a já tam mám velkou sadu s tělovým mlékem a sprcháčem). Status bar mi nijak nepomůže, protože mám dlouhé názvy oddělení a ve status baru se mi po řadě čísel objeví jen název mého obchodu a začátek názvu mého oddělení, takže z toho opravdu nepoznám, zda jste mi tam zařadili balení 50ml, 100ml, tester nebo velkou sadu. Není to jen můj problém, když si najedu na jiné firmy, také se často ve status baru zboží neukáže. Když si v administračním rozhraní v Položce zadám název zboží, u kterého chci zkontrolovat, jak je napárované, stále se mi objevuje jen: Nastala chyba systému. V průhěbu zpracování Vašeho požadavku došlo k chybě.
Opakujte akci později." TAKŽE ANI TOTO NEFUNGUJE.
Vůbec Vaše párování položek je někdy neuvěřitelné. Například zde:
http://www.zbozi.cz/?q=pour+femme&r=zbozi1&sId=1dIp9N11AF3pyY7C9yYk
třetí položka od konce nazvaná Pour Femme EDT s obrázkem parfému od firmy Boucheron. Po rozkliknutí se objeví dvě varianty: první s obrázkem Giorgio Armani Acqua di Gio a nápisem "Chanel Allure" (TOTO SAMO O SOBĚ JE NESMYSL)a druhá s obrázkem opět Giorgio Armani Acqua di Gio a nápisem "Giorgio Armani Acqua di Gio". Takže tady už není žádný Boucheron, jehož obrázek byl u názvu položky Pour Femme EDT. Po rozklikání nápisu "Chanel Allure" se objeví parfémy od Charriol, Dupont, Boucheron, ale vůbec žádný Chanel Allure. Po rozkliknutí nabídky Giorgio Armani Acqua di Gio se objeví parfémy Boucheron, Ferragamo, Dupont, Gucci, Charriol, ale ani jeden Armani Acqua di Gio.
Ptám se Vás, pane Janovský, proč za toto máme platit za proklik 1,-Kč, když tam zákazník požadovanou vůni vůbec nenalezne? Pod heslem Chanel Allure není jediný Chanel Allure a pod heslem Giorgio Armani Acqua di Gio není jediný Armani? Uvědomujete si, kolik toho zákazník prokliká zcela zbytečně, aniž by našel požadovanou vůni? Proč to máme platit my, obchodníci?
Pane Janovský, konkrétně v tomto výše uvedeném případě, já bych to nazvala OKRÁDÁNÍM nás obchodníků z vaší strany.
A Vy mi napíšete, že tedy nemusím na Zboží.cz být. To je Váš přístup k zákazníkům? Protože Vašimi zákazníky jsme my, obchodníci, my Vám platíme. Takže stojíte jen o ty obchodníky, kteří budou "držet hubu a krok" a platit jako mourovatí za vaše nekvalitní služby?
Paní Kovaříková mi sdělila, že těch stížností máte hodně a že je řešíte postupně. Takže mohu čekat, že na mne dojde řada kdy? Až se Vám to bude hodit? Až bude po Vánocích? Opravdu super přístup.
Hanko naprosto souhlasím a mám stejnou skušenost . Seznam se snaží vydojit co se dá . Jenom si neuvědomují ,že to nebude mít tak jednoduchý .
Stačí se nad tímto problémem zamyslet jako zákazník který hledá některý produkt . Brzy prohlídne že se mu zobrazují jenom firmy které jsou nějak divně seřazené na první stránce .Také myslím ,že kolem 60% zákazníků požaduje a používá filtr od nejlevnějšího .Jenomže to nejlevnější se nachází pod odkazem " Mysleli jste na něco jiného ?
Zákazník to brzy pozná ,že to co mu dává seznam sežrat je prostě očný klam a bď začne vyhledávat v jiném odkazu (Mysleli jste na něco jiného) anebo a to je více pravděpodobné změní vyhledávač .
Tím bude seznam u konce s dechem protože platící firmy přestanou platit za nic .
Co udělá seznam až bude platit tak kolem 50 firem ? Samozřejmě všichni chtějí být na první místě .... a budeme zase tam kde to bylo před měsícem . Budou muset vymyslet další kulišárnu jak oblafnout lidi ...atd...
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 351×
Přečteno 84 367×
Přečteno 47 966×
Přečteno 38 068×
Přečteno 31 585×