Hlavní navigace

Malá tma za veliké peníze i u malého webu

9. 6. 2008 10:29 Tomáš Kapler

Četl jsem dnešní glosu Vojtěcha Bednáře Malá tma za veliké peníze zde na Lupě, pojednávající o důsledcích a kalkulacích výpadku serveru. Článek ale zapomněl na ještě jednu drobnost, která může takový výpadek učinit ještě hrozivějším – i relativně krátký výpadek může způsobit dočasné vyřazení z indexu vyhledávačů.

Znáte to, náhoda je blbost. Vypadne vám server kvůli nějaké vadné elektronce z katódy holomóc a jako na potvoru zrovna v té době k vám přijde crawler vyhledavače. Teď záleží na typu chyby i nastavení vašeho serveru, co vlastně crawler uvidí. Jestli prostě „jen“ nedostane žádnou odpověď do nějaké stanovené doby (typicky desítky vteřin), nebo jestli server napíše některou z 5×x serverových chyb (typicky 500 Internal Server Error či 503 Service Unavailable), ale může se také pokazit něco jiného a server bude po nějakou dobu vracet některou z 4×x client side chyb, či dokonce 3×x přesměrování a nebo vrátí 200 OK, ale výsledek bude nesmysl.

Často se tak stane v noci kdy spíte, teď než se proberete, analyzujete atd. tak uplyne zas pár hodin. Nebo se vám to stane vícekrát po sobě. Za tu dobu vaši stránku navštíví crawler třeba i vícekrát a tak i když si u chybových hlášení ponechává nějaký čas a stránku rovnou nevyřazuje, po několikáté návštěvě a stále vrácené chybě dojde prostě k dočasnému vyřazení stránky z indexu.

No a teď záleží na vyhledávači, jak moc je aktivní, u Google se můžete nazpět dostat třeba už druhý den po opravě, když by se ale něco takového opakovalo častěji, tak to bude trvat déle a nebo klesnete na pozicích. Seznam „tančí“ třeba jednou za dva týdny a tak se klidně může stát, že i krátký výpadek serveru (nebo dokonce jen pár klíčových stránek) může znamenat několikatýdenní výpadek návštěv z vyhledávače.

Takže kalkulace ceny výpadku není jen „za hodinu máme 10 objednávek po 10 tisících, hodinový výpadek nás stojí 100 tisíc“, ale klidně „hodinový výpadek způsobí navíc snížení o 5 objednávek/ho­dinu á 10 tisíc po dobu 2 týdnů, tedy  17 milionů“.

Znám firmy, které by něco takového položilo, přitom obrana není tak drahá, prostě je třeba koupit si kvalitní server/web hosting s 24 hodinovou podporou, která jedná proaktivně (tj. nečeká až vy zavoláte, ale sleduje a opravuje problémy ještě předtím než nastanou nebo než si jich všimnete). My jsme si i připláceli za garanci dostupnosti, za to, že server bude značkový, naddimenzovaný, vše duplikované, zálohované, že bude v kvalitním serverhouse, na duplikované konektivitě atd. Ano, je to o pár tisíc více, ale když to vydělím těmi sty webů, které na tom běží, tak jsou to jednotky korun.

Nechápu jak mohou i velké firmy s milionovými obraty dávat své krásné drahé weby na free či de-facto free webhouse, jeden takový server jednoho ze 3 největších českých hostingů jsem měl tu „čest“ vidět – klasická počítačová kastle, která byla zvnějšku oblepená pevnými disky. Často to na takový hosting dá webdesign firma, která na tom řeší pracovní verzi stránek a pak ji jen překlopí do ostrého provozu. Často se také weby objevují na lokálním serveru webdesign firmy, která má osmihodinovou pracovní dobu a výpadek v pátek večer znamená nahození v pondělí odpoledne, spolehlivost linek, které tyto firmy mají je přitom minimální ve srovnání se zálohovanými optickými spoji kvalitních serverhouse. Stačí přitom tak málo – zeptat se, ať jedna či druhá strana. Firmy si podle mých zkušeností klidně připlatí za kvalitu, jen jim to někdo musí říct.

Sdílet

  • 10. 6. 2008 19:09

    P.J.Strnad (neregistrovaný)

    Ja si na druhou stranu myslim ze je to prehnane. Napriklad ten Amazon. Kolik lidi na nej chodi pres vyhledavace? 20% a 80% primo protoze uz Amazon znaji nebo s vraci? Kolik z tech lidi uz melo nekdy vypadek internetu? Asi kazdy.
    Takze chci si koupit knizku na Amazonu .. zadam amazon.com a nic. Tak zkusim treba ibm.com a vidim ze internet jede. Hmmm asi soudruzi z NDR nekde udelali chybu .. a zkusim to za hodku.

    Tak bych k tomu aspon pristupoval ja.

    Myslim ze vetsina lidi proste akceptuje kdyz ty masinky nechodi a kdyz se to neda resetovat tak to zkusi za chvili znovu.

  • 9. 6. 2008 11:00

    Michal Vilímovský (neregistrovaný)

    S tímto článkem zcela jednoznačně souhlasím. Velké, náročné a hodně navštěvované weby by podle mého názoru měly být provozovány na kvalitním hostingu s dobrou podporou nebo na nějakém dedikovaném hostingu. Nepřetržitá podpora a dohled jsou ale nutností. Já jsem například dříve své weby provozoval u hosterů, kteří po 17:00 večer již prostě nefungovali. Pak se něco stalo a problém byl vyřešen až ráno. Sice jsem nevypadl z indexu, ale i tak to mělo vliv na výdělky (sice se jednalo o pár stokorun, ale i tak je to velký opruz). Dnes již mé velké projekty mám u kvalitního hostera s 24 hodinovou podporou, protože se to skutečně vyplatí. U menších webů s řádově pár stovkami návštěvníků denně může být ale "levný" hosting dobrým řešením.