Nejen v USA zavádí mnoho škol jako povinnou pomůcku tablet (nejčastěji iPad). V Jižní Korei dokonce hodlají do roku 2015 nahradit veškerý papír ve školách tablety – a nejenom tak, že naskenují učebnice, ale investují v přepočtu 35 miliard Kč do vývoje interaktivních učebnic, aplikací pro výuku, komunikaci s žáky atd.
Moje děti jdou do školy za 1 resp. 4 roky a byl bych rád, aby i ony mohly ve škole používat tablet. Ani bych nepotřeboval ty interaktivní učebnice a aplikace, plně by mi postačovalo, kdyby současné učebnice byly dostupné v nějakém elektronickém formátu.
Nejen proto, že umožňují snadno vytvářet záložky, čmárat do nich (a nezničit je) a podobně, ale už jen kvůli tomu prostému faktu, že váží méně – vzpomínám, že moje aktovka v první třídě vážila přes 8 kg a doktor kvůli zádům doporučil koupi dvojích učebnic s tím, že bych si jedny nechával ve třídě. Dnes to, pokud vím, není o moc lepší.
Samozřejmě, jsou zde i mnohé další výhody – úspora peněz, papíru, snadná oprava chyb, možnost hledání textu na internetu, překladů atd. Nicméně i bez nich by to bylo mnohem lepší než tahat zbytečně několik kilo zátěže na drobných dívčích zádech.
Jestli se tak nestane, hodlám ty učebnice naskenovat. Existují prý nějaké služby v kopírovacích studiích, kam donesete knihu, oni ji mrsknou do nějakého stroje a odevzdají vám profesionálně udělané digitální kopie. A jsem celkem přesvědčen, že bych našel dost lidí – dalších rodičů, kteří by si pak takto naskenované učebnice koupili, ostatně každý rok nastupuje cca. 90 tisíc prvňáčků.
Jenže prodejem bych se stal zřejmě „knižním pirátem“. Tak leda kdyby se dotyční kupci prokázali vlastnictvím dané učebnice, pak bych jim mohl nabídnout službu „vytvoření digitální kopie pro vlastní potřebu“, která by byla pak výrazně levnější.
A tak mě napadá, že by to možná nemusel být vůbec špatný business obecně – 800 tisíc dětí studuje v ČR na základních školách a 500 tisíc na školách středních (plus pár set tisíc na VŠ), vynásobte to třeba 10 učebnicemi na žáka a i jedno promile by mohlo dávat pěknou částku, přitom by to znamenalo naskenovat jen řádově stovky knih.
A mohlo by to fungovat i mimo školy – co když bych si chtěl takto číst na iPadu třeba Harryho Pottera? Také mi nikdo nemůže zabránit v jeho nascanování, pakliže vlastním jeho originál.
Přesto bych byl raději, kdyby se toho chopili už rovnou vydavatelé – knihy mají ve „zdrojáku“, udělat z nich elektronické verze je jistě pro ně jednodušší a levnější a výsledek může být kvalitnější, než když bych to dělal přes scanner. Ale stačilo by, i kdyby opravdu nabídli jen nějakou PDF verzi, kde by ani nemuseli nic upravovat do elektronického formátu, funkci „Print to PDF“ zvládá dnes každý stroj.
Klidně bych pak za ně zaplatil plnou cenu a i víc, záda mých dcer mi za to stojí. A podle mého názoru by existence takové verze měla být i podmínkou Ministerstva školství pro akceptování takovéto učebnice.
P.S.: a kdyby se našel nějaký vývojář aplikací – myslím, že by se hodila jednoduchá aplikace „Sešity“, kde byste měli prostě nalinkované čáry (mohli byste si pro každý list vybrat uzké / široké řádky, prázdný či čtverečkovaný papír) do kterých by se dalo normálně psát (nějakým perem pro kapacitní displeje) a vytvářet separátní sešity (třeba se vzhledem jako má iBooks), tj. třeba jeden pro každý předmět. Nemuselo (ba spíše nesmělo) by to nic umět, stačila by možnost odeslat výsledek (stránku/vybrané stránky/sešit) mailem nebo vytisknout přes AirPrint. Tiskárnu i papír do ní (např. pro diktát) bych škole klidně koupil.
Já si nejsem úplně jistý. Snad to není příliš OT, ale byl jsem v naší ZŠ na předváděčce interaktivních tabulí a nějak mne ta digitalizace ve školství celkově nepřesvědčila. Přijde mi to jako další krok tím směrem, kdy hodnocení samostatné práce žáků je závislé na počtu copy+paste operací. A žáci, kteří se snaží materiál nějak zpracovat a posbíraná fakta alespoň vyjádřit svými slovy, v takovém systému dopadají hůře.
Co se týče vlastních učebnic a podobných knih - mám Kindle a mám jej plný knížek z IT, ale to jen proto, že rychle zastarávají, že papírové bych neměl kam dávat a že vedlejší náklady (poštovné apod.) jsou dost vysoké. Jinak se mi s papírovou knihou pracuje lépe. Možná jde o zvyk, ale často si pamatuji, že v knížce nějaké téma bylo v poslední pětině a jak ta stránka tak asi vypadala - najdu to pak poměrně rychle. Na Kindlu mi to trvá podstatně déle.
Oproti tomu digitální beletrie je OK - čte se většinou spojitě od začátku do konce bez přeskakování - nemám s tím nejmenší problém.
Co se týče "psaní" a "kreslení" na tablety a podobná zařízení, nepovažuji to za moc vhodné. Třeba kluci nemívají v době nástupu do školy zvlášť rozvinutou jemnou motoriku (v té době se jim vyvíjí spíš hrubá) a tam je papír+tužka (nebo nějaké speciální pero) IMHO podstatně lepší než tablet.
Problém váhy školní brašny bych spíše řešil tím, že by se učebnice vydávaly jako soubor tenkých sešitů. Kromě toho, když můj syn vysype se skřípěním zubů z tašky tu spoustu hovadin, co tam po nějaké době nasbírá, má ji hned o půlku lehčí.
to co popisujete v PS. jiz podle me existuje.
Penultimate
http://itunes.apple.com/cz/app/penultimate/id354098826?mt=8
iPad příjde bratru za 10 000 Kč, za to se dá nakoupit spousta tištěných učebnic.Kindle výjde na třetinu, ale zase nemá takové možnosti co požadujete, jako čmárání, tedy kreslení, jednoduché zatrhávání , a podobně. Další problém je skutečně legálnost, tedy buď si tu učebnici koupíte a naskenujete jen sám pro sebe..a nebo by jí musel distributor nabízet i v elektronické formě-otázka je s jakou slevou.
Což pořád není to podstatné.Co je podstatné, docela rád bych viděl nějaký solidní výzkum, jestli je učení se čtečkou aspoň tak hodnotné jako s tištěnou knihou.Prostě, jedna skupina dostane učebnici, druhá stejný text na čtečce, třeba půl hodinu to studujte a pak se testem porovná, která z těchto skupin si víc zapamatovala....
Tim pokusem byste patrne dospel k vysledku, ze je to dost individualni pro kazdeho cloveka.
formulate the design and technology decisions necessary to make sure successful technology implementation projects. mcse mcsa // mcse certification mcsa certification // xbox live code generator
a tak to je u nás se vším tím rádoby ušetřením.. kalousek ušetřil (dnes), že to bude znamenat propad ČR zítra a tedy na tom ušetření proděláme, to už toho pitomce moc nezajímá
Je to stejné jako s motykou - musíte to umět používat, jinak se jen zbytečně nadřete, pokud si rovnou neublížíte. A vzhledem k tomu, že peníze na další vzdělávání učitelů byly seškrtány ve stejném poměru jako na učebnice (je to jedna rozpočtová položka), tak se i tam, kde na elektronické učebnice a potřebný HW dali nějak peníze dohromady, často to všechno používá asi tak, jako kdybyste tu motyku držel za opačný konec.
A že je třeba, aby děti i rozvíjely jemnou motoriku, nejen psaly, ale vůbec dělaly co nejsložitější věci vlastníma rukama, o tom žádná. Rozvíjí to i prostorovou představivost a myšlení vůbec. Ale s používáním elektronických prostředků pro výuku se to dá v pohodě skloubit.
Na problem vahy me napadaji 2 reseni:
1. Jedny ucebnice doma a druhe ve skole, navic ty ve skole nemusi mit kazdy svoje ale jedny na prislusnou ucebnu. Jejich souhrne opotrebeni by melo byt teoreticky stejne, cili by v tom akorat skola mela vic penez.
2. Ucebnice vydavat jako rozdelatelne listy, kdy by stacilo si vzit prislusny list na dannou hodinu. Dost lidi takto resilo vahu sesitu na VS.
Ad 1: České školy mají v současnosti možnost utratit za učebnice zhruba 2 eura, resp. 50 korun na žáka a rok. Pro srovnání - v Rakousku, Německu či severní Evropě je to někde mezi 100-200 eur na žáka a rok podle druhu a stupně školy.
Ad 2: Pokud budou učebnice vydávat soukromá nakladatelství (což je opravdu, jak už tu někdo psal, asi 100x efektivnější než když je vydává ve vlastní režii stát, například za peníze z evropských grantů), tak na vydávání "salátů" nikdy nepřistoupí, protože to obrovsky usnadňuje nelegální kopírování (hodíte salát do kopírky s podavačem a zmáčknete tlačítko) a prodělali by kalhoty. Ale asi to bude brzy nepodstatné, protože už teď vše směřuje k učebnicím elektronickým. Bohužel nejspíš jen pro žáky, kterým na ně rodiče dají peníze, nebo pro školy, které si seženou sponzory. Rovná šance na startu vzdělávání se stává minulostí.
Proboha 50Kc za rok? Za to se zvladne sotva okopirovat par stranek na kopirce, o koupi knizky ani nemluvim. Kdyz si vezmu, ze ve skole je tak 10-15 predmetu, do kazdeho minimalne jednu....
Tak pokud budu chtit ucebnici zkopirovat, klidne rozriznu vazbu a oskenuji ji i tak, bude s tim maximalne o 5 minut prace vic.
Na mou duši, v průměru cca 50 korun (učebnicová nakladatelství si samozřejmě stále dělají průzkumy trhu včetně solventnosti potenciálních zákazníků). Většinu (nedostačujících) peněz, které školy dostávají na všechny tzv. Ostatní neinvestiční výdaje, kam patří i učebnice a další vzdělávání učitelů, totiž tvoří různé "mandatorní" výdaje, od plášťů a galoší pro kuchařky ve školní jídelně až po úhradu bazénu pro povinnou výuku plavání. Učebnice se krčí až někde na konci seznamu, o doškolování učitelů nemluvě...
A to je taky důvod, proč takové vzácnosti jako je učebnice nebude nikdo řezat vazbu - vždyť si ji budou po sobě žáci "dědit" v průměru 14 let... :o)
pokud by mělo dojít k zavádění tabletů, tak zde vidím pěkný prostor pro plavbu kapříků (jestli mi rozumíte) a jelikož Microsoft zatím žádný použitelný a sériově vyráběný nenabízí, tak kapříci připlují do kapes pracovníků ministerstva školství buď od Apple (což by dost v důsledku mohlo následně zamíchat poměrem klasických OS) nebo případných partnerů Microsoftu např. HP
Levný, ale přitom dostatečně "disruptivní" první krok by bylo vydání zákona, který státu nařizuje uvolnit všechny učebnice, na které má buď práva nebo byly financované ze státních/evropských peněz, vydat pod Creative Commons licencí. Staré v těch formátech, v jakých je mají, nové navíc i ve formě čitelné v populárních čtečkách.
O zbytek se postará trh, zejména menšina skutečně motivovaných rodičů.
AFAIK to funguje dnes jinak - vydavatel vydá učebnici, představí ji školám, které si je můžou koupit celkem dle vlastního uvážení. Co se týče copyright zákona také není možné, aby se zpětně něčemu měnila licence.
Proto jsem v článku navrhnul IMHO jediné průchodné řešení a tedy že by existence elektronické verze byla podmínkou k akceptování takové knihy.
A pak přesně jak píšeš myslím, že o zbytek by se trh postaral.
P.S.: Co se týče povinného vydání pod OS licencí - myslím, že to by prakticky zabilo veškerou novou tvorbu učebnic.
- pokud se to platí ze státního, tak si stát může určit pravidla jak chce
- vlastník práv může dílo uvolnit pod další licencí kdykoliv - není to zpětně, je to od daného okamžiku dál
- zabila snad třeba Mozilla tvorbu nových prohlížečů? (a milion dalších OS příkladů) Není to spíš tak, že to novou tvorbu výrazně usnadnilo a zlevnilo? (takové usnadnění u učebnic neočekávám, argumentuju oproti "zabíjení")
a ještě něco: myslím, že tvorba učebnic je motivována penězi jen z menší části (zbohatl snad nějaký autor na tvorbě učebnic??), z větší části spíš upřímnou snahou o zlepšení současného stavu
- navíc, já neříkám že balík peněz určený na tvorbu nových učebnic se má zmenšit. Naopak - myslím, že tím mým krokem se může i zvětšit, protože ubudou náklady na tisk tam, kde to není potřeba.
Velmi trefný článek na věčné téma,..se kterým se stejně nic neudělá.
K tomu se dá poznamenat jen několik postřehů.
Já patřil k těm studentům, co knihy nikdy nepoužili a to ne proto, že bych byl tak geniální, nebo líný, ale protože četbou jsem se učit nedokázal, takže moje "používání učebnic" se omezovalo na přenášení z místa "A" do místa "B". Za druhé - drtivá většina učitelů učebnice k výkladu nepoužívala, kromě zadávání "tématu k samostudiu", takže ve škole mě byly stejně k ničemu. A konečně do třetice - těch několik nadšenců co se odkazovali na učebnice skákali z místa na místo a dělali tolik změn proti původnímu textu, že jediný smysl dávalo všechno si opsat.
Asi nejlíp to vyřešil jeden geniální profesor, ještě ze staré školy. První hodinu povídal a druhou nám nabídl za několik stokorun nakopírovat kompletní látku za celý rok. Všichni jsme s radostí zaplatili výměnou za nakopírované vzorové sešity s kompletní látkou napsanou ručně vyučujícím. Zbytek školního roku jsme měli v hodinách spoustu času věnovat se živému výkladu místo nesmyslným závodům v opisování tabule.
Cara Menyembuhkan Kista Dermoid terbaik secara alami multi khasiat
Makanan Sehat Untuk Penderita Flek Paru Paru terbaik terpercaya Makanan Sehat Untuk Penderita Flek Paru Paru herbal tanpa efek samping
Pár lidí tu píše o problému s cenou tabletů - nikde netvrdím, že je má kupovat škola, naopak by je měli koupit rodiče, stejně jako učebnice. A samozřejmě mohou si vybrat kupovat dále papírové knihy (i když třeba na dražších soukromých školách si to dokážu představit i jako povinnost, pakliže by tablety opravdu aktivně využívali ve výuce).
Jinak cena těch tabletů se nedá moc srovnávat s cenou knih, protože jejich funkce sahá daleko za funkčnost knihy.
odvozené z papírových (které stále dodává také), ale podstatně obohacené. Viz www.fraus.cz a www.flexilearn.cz.
Určené jsou pro použití s interaktivní tabulí a žákovským (samozřejmě i učitelským) netbookem či notebookem. S tabletem by jistě taky problém neměly.
Problém je jediný - stát za poslední 3 roky seškrtal výdaje na učebnice o 60 % (ne NA, opravdu O, a to nepočítám zvýšení DPH), školy na ně nemají a učí z prehistorických "salátů", ve kterých jsou leckdy ještě hvězdy, srpy a kladiva (průměrné stáří je 14 let, takže i ty přes 20 se opravdu leckde ještě používají).
A chtít, aby učebnice kupovali dětem rodiče, je problém - stačí ve třídě pár, kteří je nekoupí (je jedno, zda na ně opravdu nemají a proč, nebo zda jen kašlou na vzdělávání svých dětí) a učitel má problém, jak učit a nediskriminovat.
uroven vedomosti dnesnich studentu je tak prachbidna ze to z ucebnic (nove vs salat) rozhodne nebude. nez resit ucebnice spise by se mel zmenit onen komunisticky model biflovani zpameti a radsi naucit decka myslet a hledat informace nez se je ucit zpameti a za mesic vedet kulovy.
Otresne. Stat sebere cca 70% vydelku beznych lidi a neni z toho schopen ufinancovat ani zaklad.
Tak lepsi jednu ozelet, rozrezat a nakopirovat pro stovky zaku ne?
Učebnice v PDF je asi dobrý nápad.
Ale, doufám, že stát nikdy neinvestuje ani korunu, protože by se na tom opět, jako vždy, přiživily davy parazitů. I kdyby na to byly dotace EU, protože i ty by se daly jistě využít účelněji než zbytečně.
Lepší by bylo, kdyby prostě jen vydal nařízení, že od roku (třeba 2013, ať je čas na přípravu) ke každé nově schvalované učebnici v papírové podobě musí existovat elektronická za max. stejnou cenu. Nic víc a je hotovo. Konkurence mezi vydavateli spolu s normální postupnou obnovou učebnic zajistí vše ostatní.
Ad psaní na tablet - velmi důrazně nesouhlasím. Děti potřebují procvičovat motoriku, aby nedržely nástroj jak neandrtálec pazourek. K tomu jim psaní na displej neposkytne tolik jako psaní na papír, který reaguje výrazně jinak. I tak je pro spoustu dětí tužka jedním z mála nástrojů, se kterým umějí pracovat, manuální zručnost mizerná.
Vzhledem k tomu, ze zajkladni skolni dochazka je povinna ze zakona, at si ucebnice hezky kupuji skoly. Jinak zas dojdeme k tomu, ze kazdy ucitel bude vyzadovat vyhradne svoji predrazenou ucebnici.
No neviem, na celé toto snaženie o informatizáciu (základného/stredného) školstva sa dívam cez prsty. Zavádzanie nových technológií schvaľujem, ale toto mi príde ako zlý smer.
Ebooky by som bral ako doplnok klasickým knihám (učebniciam), nie ako celkovú náhradu. Možno som divný alebo starosvetský, ale prečítal som kvantá kníh, jak papierových, tak aj elektronických, a oveľa viac som si zapamätal z klasických, pričom sa z nich aj lepšie číta (to môže byť subjektívne).
Po 4 rokoch na IT fakulte, kde sa intenzívne využívajú elektronické zdroje na učenie, som zistil, že najefektívnejšie na učenie je robenie si vlastních -ručných- poznámok, aj keď je to náročnejšie na čas. Preto mi príde používanie notebookov na stredných školách namiesto zošitov kontraproduktívne, školáci zväčša nevedia tak efektívne zapisovať a spracovávať poznámky (nie len textové) do počítača ako do klasického zošita.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 301×
Přečteno 84 343×
Přečteno 47 901×
Přečteno 37 998×
Přečteno 31 522×