Já si nejsem úplně jistý. Snad to není příliš OT, ale byl jsem v naší ZŠ na předváděčce interaktivních tabulí a nějak mne ta digitalizace ve školství celkově nepřesvědčila. Přijde mi to jako další krok tím směrem, kdy hodnocení samostatné práce žáků je závislé na počtu copy+paste operací. A žáci, kteří se snaží materiál nějak zpracovat a posbíraná fakta alespoň vyjádřit svými slovy, v takovém systému dopadají hůře.
Co se týče vlastních učebnic a podobných knih - mám Kindle a mám jej plný knížek z IT, ale to jen proto, že rychle zastarávají, že papírové bych neměl kam dávat a že vedlejší náklady (poštovné apod.) jsou dost vysoké. Jinak se mi s papírovou knihou pracuje lépe. Možná jde o zvyk, ale často si pamatuji, že v knížce nějaké téma bylo v poslední pětině a jak ta stránka tak asi vypadala - najdu to pak poměrně rychle. Na Kindlu mi to trvá podstatně déle.
Oproti tomu digitální beletrie je OK - čte se většinou spojitě od začátku do konce bez přeskakování - nemám s tím nejmenší problém.
Co se týče "psaní" a "kreslení" na tablety a podobná zařízení, nepovažuji to za moc vhodné. Třeba kluci nemívají v době nástupu do školy zvlášť rozvinutou jemnou motoriku (v té době se jim vyvíjí spíš hrubá) a tam je papír+tužka (nebo nějaké speciální pero) IMHO podstatně lepší než tablet.
Problém váhy školní brašny bych spíše řešil tím, že by se učebnice vydávaly jako soubor tenkých sešitů. Kromě toho, když můj syn vysype se skřípěním zubů z tašky tu spoustu hovadin, co tam po nějaké době nasbírá, má ji hned o půlku lehčí.
Je to stejné jako s motykou - musíte to umět používat, jinak se jen zbytečně nadřete, pokud si rovnou neublížíte. A vzhledem k tomu, že peníze na další vzdělávání učitelů byly seškrtány ve stejném poměru jako na učebnice (je to jedna rozpočtová položka), tak se i tam, kde na elektronické učebnice a potřebný HW dali nějak peníze dohromady, často to všechno používá asi tak, jako kdybyste tu motyku držel za opačný konec.
A že je třeba, aby děti i rozvíjely jemnou motoriku, nejen psaly, ale vůbec dělaly co nejsložitější věci vlastníma rukama, o tom žádná. Rozvíjí to i prostorovou představivost a myšlení vůbec. Ale s používáním elektronických prostředků pro výuku se to dá v pohodě skloubit.
Na problem vahy me napadaji 2 reseni:
1. Jedny ucebnice doma a druhe ve skole, navic ty ve skole nemusi mit kazdy svoje ale jedny na prislusnou ucebnu. Jejich souhrne opotrebeni by melo byt teoreticky stejne, cili by v tom akorat skola mela vic penez.
2. Ucebnice vydavat jako rozdelatelne listy, kdy by stacilo si vzit prislusny list na dannou hodinu. Dost lidi takto resilo vahu sesitu na VS.
Ad 1: České školy mají v současnosti možnost utratit za učebnice zhruba 2 eura, resp. 50 korun na žáka a rok. Pro srovnání - v Rakousku, Německu či severní Evropě je to někde mezi 100-200 eur na žáka a rok podle druhu a stupně školy.
Ad 2: Pokud budou učebnice vydávat soukromá nakladatelství (což je opravdu, jak už tu někdo psal, asi 100x efektivnější než když je vydává ve vlastní režii stát, například za peníze z evropských grantů), tak na vydávání "salátů" nikdy nepřistoupí, protože to obrovsky usnadňuje nelegální kopírování (hodíte salát do kopírky s podavačem a zmáčknete tlačítko) a prodělali by kalhoty. Ale asi to bude brzy nepodstatné, protože už teď vše směřuje k učebnicím elektronickým. Bohužel nejspíš jen pro žáky, kterým na ně rodiče dají peníze, nebo pro školy, které si seženou sponzory. Rovná šance na startu vzdělávání se stává minulostí.
Proboha 50Kc za rok? Za to se zvladne sotva okopirovat par stranek na kopirce, o koupi knizky ani nemluvim. Kdyz si vezmu, ze ve skole je tak 10-15 predmetu, do kazdeho minimalne jednu....
Tak pokud budu chtit ucebnici zkopirovat, klidne rozriznu vazbu a oskenuji ji i tak, bude s tim maximalne o 5 minut prace vic.
Na mou duši, v průměru cca 50 korun (učebnicová nakladatelství si samozřejmě stále dělají průzkumy trhu včetně solventnosti potenciálních zákazníků). Většinu (nedostačujících) peněz, které školy dostávají na všechny tzv. Ostatní neinvestiční výdaje, kam patří i učebnice a další vzdělávání učitelů, totiž tvoří různé "mandatorní" výdaje, od plášťů a galoší pro kuchařky ve školní jídelně až po úhradu bazénu pro povinnou výuku plavání. Učebnice se krčí až někde na konci seznamu, o doškolování učitelů nemluvě...
A to je taky důvod, proč takové vzácnosti jako je učebnice nebude nikdo řezat vazbu - vždyť si ji budou po sobě žáci "dědit" v průměru 14 let... :o)
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 244×
Přečteno 84 309×
Přečteno 47 863×
Přečteno 37 969×
Přečteno 31 487×