Pokud bych měl vypíchnout jednu událost loňského roku z velkého IT světa, určitě by to bylo vyhlášení války mezi Apple a Google.
Mezi Apple a Google to loňský rok začalo trochu vřít. Apple vytrvale odmítá Google aplikace na AppStore (ať už jsou oficiální zdůvodnění jakékoliv), Google zase leze jablíčkářům do zelí (nebo vlastně do sadu) s Androidem, a těsně před koncem roku dokonce i s vlastním hardware (Nexus). Apple se chystá nahradit Google mapy vlastním řešením, Google se zase chytře vetřel na iPhone se svými Apps a přímo tak konkuruje placené MobileMe. A to zdarma, ačkoliv stejná funkcionalita na desktopu je placenou službou. Jsou to možná drobnosti, ale podle mého názoru válka začala.
Celé jsem si to uvědomil až po přečtení tohoto článku. Neumíte-li anglicky, prohlédněte si alespoň důkladně vložený graf. Dáte-li si věci do souvislostí, rázem vypadají vztahy celé trojky (Microsoft, Apple, Google) ve zcela jiném světle.
Troufám si spekulovat, že stratégové Apple a Google totiž Microsoft už v podstatě odepsali. Microsoft má totiž co dělat s nimi vůbec držet tempo. Na internetu už prakticky prohrál, Bing a různé live služby spouštěné s pěti a víceletým zpožděním už defakto nemají šanci se proti Google prosadit. Na poli software Microsoft také žádné zázraky nepředvádí – Windows 7 jsou vlastně spíše takový service pack pro Windows Vista a konkurence (Snow Leopard) je stále o pořádný kus napřed. Drží se Office, ovšem v consumer segmentu jen za cenu brutální cenové politiky. O mobilních zařízeních se nemá cenu vůbec bavit, Windows Mobile se až na pár barviček prakticky nezměnily už od dob prvních PDA. Spása je navíc v nedohlednu, WM7 byly, po ostré kritice prvních beta verzí, nedávno odloženy na Q3 2010.
Microsoft prostě ukazuje, že na to se současným vedením nemá. Drží se na B2B a B2G trzích, které jsou hodně setrvačné a je tam mnoho externalit, jako například podpora aplikací třetích stran. Ve spotřebitelském sektoru už ale nemá téměř nic. Windows sice stále kralují prodejům operačních systémů, ale tím výčet dojných krav bohužel končí. A i zde z jedné strany útočí Mac OS, z druhé bude zanedlouho Chrome OS.
Další bitva v consumer sektoru se pravděpodobně odehraje kolem „mobile“ zařízení. Tím se nemyslí pouze chytré telefony, ale obecně různá malá přenosná zařízení – kromě Android telefonů a iPhonu se jedná o různé netbooky (Chrome OS), od Apple se už brzy očekává představení tabletu iSlate. Microsoft do tohoto segmentu nemá co poslat. WM7 jsou v nedohlednu, do větších zařízení může tlačit pouze komplikovaný a zastaralý operační systém, navíc je narozdíl od konkurence životně závislý na jeho prodeji.
Pokud se něco zásadního nestane, do pár let se z consumer trhu pro Microsoft stane pouze přítěžek s minimálním finančním potenciálem. Jistě, stále mu zůstane B2B, které funguje na trochu jiných principech. Otázkou zůstává, jestli se ale vůbec dá business sektor dlouhodobě udržet bez toho spotřebitelského. A pochopitelně, je jen otázkou času, kdy začnou Apple a Google vážně pomýšlet i na něj. Některé produkty (Google Apps nebo nový OS do iPhone) naznačují, že to může docela brzo.
Boze, to je zase blabol. Jiste, Microsoft jde ke dnu. Ten Microsoft, ktery jen v retailu prodal uz pred rokem a pul vic jak 100 milionu licenci tech odpornych a nepovedenych Vist. Ten Microsoft, kteremu se vyborne dari na serverovem poli, o XBoxu nemluve. Jiste, ma sve problemy a Ballmer se neukazuje jako idealni sef, ale ktera firma problemy nema. A srovnavat to s OS od Applu? Jeho hlavni vyhodou je, ze dostanete balik povedenych aplikaci. Az mu do toho zacnou vsichni kecat jako Microsoftu a bude mit problem dat v tom baliku alespon kalkulacku, tak pak zacnete porovnavat, jinak je to... no blabol.
P.S. Licence na Windows Mobile stoji radove jednotky dolaru. Takze "zivotne zavisly" na prodeji neni ani nahodou. Takze... dalsi blabol :)
[15] A jaký má Google obchodní model, který nezkrachuje, pokud se sníží význam vyhledávače Google? Buďte upřímní, má kulové. Veškeré přijmy Google jsou navázány na základní kořen, kterým je vyhledávač. Je to velmi tenké pouto.
V IT se pohybuji 20 let a už jsem předpověděl mnohé, často jsem byl za blbce. Zatím jsem se nespletl. Já osobně bych se o osud Google obával daleko nejvíc, jakkoli teď vypadá silně.
Jsme si jist, že Apple a nejmě už vůbec Microsoft žádný katastrofální problém nečeká (v historicky blízké době). Ale u Google jsem si naopak jist, že může skončit daleko dříve, než se nadějeme (daleko dříve berte v historickém významu času, tedy ne příští čtvrtletí, ale v několika letech tu Google bez problémů nemusí existovat).
Koneckonců pozoruji poslední roky, jak Linux šlape na místě a už jsem udělal svojí interní předpověď (zatím jako model), že v roce 2015 bude zenit Linuxu a od té doby už se Linuxu nikdy nepodaří vrátit se na výsluní. Stačí jen pozorovat jak celosvětový vývoj Linuxu probíhá s velmi nízkou efektivitou poměru výsledek / vložené prostředky+čas. Nelze nevidět, že Linux žene enterprise sféra + nadšení, které se nutně s časem musí snižovat a pak účinnost přeměny práce lidí na výsledek začne ovlivňovat situaci na tomto poli.
Stěžování si na svázanost s hw není přežitek. Sice souhlasím, že počítač se posunul daleko více do role spotřebního zboží (čehož si před časem zapomněl všimnout Microsoft a proto jeho Visty + konec XP a následné tápání co dát na netbooky přineslo asi Ballmerovi koebereček u akcionářů). Nicméně zdaleka počítač není čistě spotřební zboží.
Problém se sw je, že existuje mnoho sw, které prostě s hw obecně nekoupíte. Zatím se ještě neprodává krabice počítač + windows + photoshop jako jeden produkt. Stejně tak jsem neviděl krabici počítač + windows + cad systém jako jeden produkt. Určitě ne standardně.
Stejně tak jako vývojář jsem si nevěiml, že bych kupoval kompilátor programovacího jazyka + IDE + počítač + os jako jeden celek.
Počítač totiž není nic jiného, než univerzální platforma na běh čehokoli. Jako spotřební elektronika se počítač prodává odedávna, jestli si myslíte, že Vaše televize, dvd přehrávač, atd. je něco jiného, než specializovaný počítač, pletete se. Co se stalo je jen to, že se trend zpočítačovat objevil v dalších segmentech.
Nicméně stále je velmi mnoho oblastí, kde se sw kupuje extra. Stejně tak jako hw se kupuje extra.
Pokud browsíte po webu, pošlete mail, sem tam se pobavíte na skype, a občas napíšete dopis - pak zajisté Vás upgrade os nezajímá. Případně si zavoláte a pustíte mp3.
Nicméně třeba pro mě koupě nového počítače znamenala několikanásobné zvýšení efektivity mé práce a to jen teď dělám projekt v C++. OS zůstal stejný, programy stejné, a určitě bych je nechtěl platit bundlované v balíčku znovu, nehledě už vůbec si zvykat na něco nového.
Plně souhlasím s názorem autora článku, Microsoft je na sestupné cestě a pokud něco výrazného neudělá, tak skončí jako GM. V oblasti consumer má hodně problémů, sice se snaží protlačit pár dolarové licence za OS s omezenými funkcemi (netbooky či normální OS v chudých zemích) a dává Office skoro zadarmo (500/licenci to jsou zhruba náklady na distribuci), v oblasti internetu šíleně zaostal. Android asi bude silně válcovat mobilní platformu, Windows Mobile je na tom proti tomu zle.
[21] O tom, že MS v problémech se mluví už mnoho let. A to je asi tak všechno.
Bohužel ekonomové a ekonomika, stejně tak jako pohled přes krátkodobá čísla lidi naučil, že všechny věci se dějí v horizontu max. několika čtvrtletí a jsou schopni dělat dlouhodobé vize.
Pokud to chcete slyšet, byly doby, kdy Apple byl v háji a šel totálně ke dnu. Naprosto reálně, a daleko tvrději.
Jak Microsoft, tak Apple mají za sebou v historii problémy, které ustáli. Google nikoli, a Google žádný vážnější problém s vyhledávačem z hlediska monetizace není schopen ani ustát na rozdíl od zmíněných dvou.
To, že Microsoft, nebo Apple někde na některé nice zaostal neznamená, že půjde ke dnu. Například Apple odradil spoustu zákazníků, protože jeho firemní politika dva roky byla, že bude vyrábět pouze lesklé displeje, čímž například i mně totálně ztratil a od té doby nechci mít s Apple nic společného.
Nic, už Vás tu nechám snít Vás sladký sen o zrušení Microsoftu a jednou si na mně vzpomeňte. První pod řeznický nůž půjde Google, z té trojice firem to bude první, která za čas půjde dolů. Až se to stane, tak si vzpomeňte, jak špatní jste byli proroci.
[18] Myslím jste si odpověděl sám. Servery nejsou consumer segment, XBox je segment mimo zájem Apple a Google. Licence na WM za "pár dolarů" jen podtrhuje můj point. Zbývá jediná profitující věc a to jsou licence na OS. Ty mu fungují zatím na desktopu (ale to je minimum) a noteboocích, na rostoucím trhu netbooků a nettopů prodává už teď "pod cenou". A věřte mi, že pokud se naplní zvěsti o ChromeOS a Apple tabletu, bude mu do roka velmi horko.
[19, 20, 22] Za domácí úkol si stáhněte nějaké finanční výkazy Google a bedlivě je prostudujte. Zjistíte, že nemáte vůbec pravdu. Pokud je Google na něčem závislý, je to PPC. Vyhledávač zaprvé tvoří jen část trafficu, za druhé o něj prakticky přijít nemůže, protože má nejsilnější brand ze všech firem vůbec a pozici na vrcholu řetězce. PPC je dost zvláštní trh a Google na něm má defacto monopol. S PPC výrazně nezahýbala ani poslední krize, naopak oproti všem ostatním formám reklamy (snad vyjma affiliate) jeho share narostl. Ano i pro core business Google existují rizika, ty jsou ale víceméně externí - vypíchl bych například legislativu (monopolní chování).
Co se týká licencí na OS a ostatní software, pletete páté přes deváté. Zatímco licenci na OS kupujete typicky jako OEM a vázanou "na PC", licence na většinu ostatního software máte "na uživatele". Můžete je tak instalovat z počítače na počítač, dokud morálně nezastarají. Jinak mne v dnešní době nenapadá prakticky žádný software, který by si typický uživatel PC kupoval na rámec OS - snad jedině ty Office.
No a btw. - to že se Linux masově neujme jsme předvídal také a to už někdy před deseti lety. Neměli jsme pravdu ani jeden - posloužil jako základ pro MacOS, Andorid, ChromeOS...
Otevřel jste zajímavé téma. Mám k němu pár postřehů.
Je otázka, jestli porovnání růstu akcií je tím nejvhodnějším typem, když obrovské firmy jako IBM, MS apod. prostě ten růstový potenciál nemají tak velký. Jsou přítomny v mnoha tržních segmentech a jsou tam často velmi silně. Google a Apple, ačkoli jsou obrovské, tak nejsou přeci jen tak obrovské a proto potenciál k růstu mají větší.
Porovnání tržní kapitalizace jsou možná lepší a tam MS o hodně vede. http://www.businessinsider.com/chart-of-the-day-top-five-companies-by-market-cap-for-the-decade-2009-12
A pak je zajímavé vidět, jak MS "pálí" peníze na internetovou divizi. Viz tento odkaz:
http://www.businessinsider.com/chart-of-the-day-microsofts-online-operating-income-2009-10
Také mě zaujala vaše otázka: "Otázkou zůstává, jestli se ale vůbec dá business sektor dlouhodobě udržet bez toho spotřebitelského."
Ano lze to, je obrovské množství firem, které cílí prakticky jen na firmy (IBM, Oracle, SAP).
Stejně tak všichni, kteří mluvili o XBoxu trefili hřebíček na hlavičku. Jakmile MS bude mít v každé domácnosti nějakou takovou krabičku, tak bude schopný někdy v budoucnu ovládat celou domácnost, což je cíl, který XBoxem v budoucnu sledují. A lup, najednou budou ve spotřebitelském sektoru silněji, než kdy dříve.
Koukal jsem, zda to náhodou nepsal pan Donát. Ale je to jedno. Nevosád - Donát, obě jména končí na át a oba pánové predikují z kávové sedliny vývoj v IT segmentu na příští dekádu. :-)
Víte že kdysi podobným způsobem predikovali s nástupem MS konec IBM?
Správně rozlišujete trh na consumer a b2b sektor. Avšak consumer segmentu dáváte mnohem větší význam, než zaslouží.
Také kladete velký důraz na Google aktivity. A přitom stačí drobnost. Třeba aby se obsah na internetu začal zpoplatňovat a weby uzavírat a Google končí. Služby jako Youtube nebo Gmail jsou prodělečné, jiné, jako GWave nebo Chrome OS jsou takové sondy do těla trhu, co ještě skousne, zatím bez většího významu.
A Apple? Ten stojí a padá s osobou Steva Jobse. Jak už se v minulosti jednou ukázalo, bez něj není Apple.
Takže žádný strach, Microsoft tady ještě dlouho bude a možná přežije i ten Google.
[3] Válka prohlížečů je sice novinářsky vděčné téma, ale upřímně - kde je tam jaký obchodní model? Na čem se tam dá vydělat? Platit za ně už nikdo nikdy nebude, na bannery už se dnes také nehraje, v podstatě jediný zdroj příjmu je share na PPC reklamě z vyhledávání nebo platba bokem za default homepage a search engine. Jenže to si umí přenastavit i absolutní lamy a navíc se to snaží změnit i skoro každý instalovaný soft. Ještě lze teoreticky monetizovat usage data a typo domény, tam je ale spousta i legálních otázek a těžko říct, jestli si tím budou chtít velcí hráči kazit brand.
[4] Office se prodávají v consumer segmentu i v ČR za cenu kolem 1500 Kč, přitom jde afaik o licenci na 3 PC. Ty stejné Office stojí jako licence v business v přepočtu na jeden PC více než desetinásobek. Vám to přijde jako málo brutální sleva? Jako gesto dobré vůle to MS určitě nedělá.
[5] Ano, XBox je jedna z mála věcí, kde MS ještě tlačí na pilu. V tomto segmentu ale zase nemá téměř nic Apple a už vůbec ne Google.
[6] Bavite dal :)
Ad (3): Vyhledavace - kde tam je obchodni model? Na cem se tam da vydelat? Platit za ne uz nikdo nikdy nebude, na bannery uz se dnes take nehraje, v podstate jediny zdroj prijmu je PPC reklama z vyhledavani.
Ad (4): Ano, je ty vyrazna sleva - ale je usmevne to davat jako priklad fatalni prohry Microsoftu, kdyz konkurence to bude davat zadarmo, tj. stale o 1500 Kc nize.
[7] jeste trochu boli hlava z oslav, co? :-)
1) Bavili jsme se o prohlizecich a ne vyhledavacich. Trochu drobny rozdil.
2) Nedavam to jako priklad fatalni prohry. Ilustruju tim ustup MS z B2C. Narozdil od konkurence MS prodej software zivi. Kdyz budou davat Office zadarmo, kolik na tom asi vydelaji? Jasne ze ta cena je dusledek tlaku ze strany OO.org. Mimochodem tusite, za kolik se na B2C Office prodavaly pred nejakymi 5-10 lety? Pamatuju dobu, kdy ta licence stala kolem desitky(!).
Á zase vděčné téma. Má to, ale jeden problém, ikdyž se hovoří o globalizaci stále spoustě geeků nedošlo, že globálně není stále vhodné připojejní ani kupní síla. Často nejsou schopni dohlédnout ani za hranice microvesmíru ve kterém žijí aby zjistili jak blízko to na čem oni staví má jinou hodnotu nebo dokonce se nevyskytuje.
Moc ideální smýšlení, že existence HW\SW stačí. Není konektivita? Není lokalizováno? Není pro danou skupinu možnost, za tu službu platit vhodným způsobem?
Ještě dlouho bude "tlustý klient" převládat, protože změna by musela mít mnohem širší záběr ve společnosti.
[8]
1) Bavime se predevsim o obchodnim modelu - a ten je na chlup stejnej. Takze to proste nemuze byt na jednu stranu vsespasny svaty gral, ktery dovoli vyvijet a provozovat prakticky cokoli a poslat MS do historie (=Google) a zaroven naprosto nedulezita vec, kterou proste nejde monetizovat ani v tech nejruzovejsich snech (=prohlizece). Trochu schizofrenie, nemyslite?
2) A proc ustup z B2C - vzdyt je to prece krok smerem k B2C - za stejnou cenu jako pro business by to neprodali, tak proste slevnili. V Office 2010 dokonce chystaji i verzi uplne zadarmo s prijmy - ano - z reklamy.
A jeste k tem prijmum - ten trend k prodeji sluzeb, nikoli jenom holeho SW, je v poslednich letech u MS vice nez zretelny.
[10]
Vyhledavac: moznosti monetizace uzasne
Prohlizec: zatim nikdo neprisel s jinym zpusobem monetizace nez pres ten vyhledavac. Jenze useri uz si jen tak neco nenechaji vnutit (treba ted leti Ask.com) a stejne pouzivaji to, na co jsou zvykli (Google). Jediny muj point byl v tom, ze valka prohlizecu se podle mne precenuje.
Aha, on je tedy asi rozdil v tom, jak to vidime. Zatimco vy to vidite jako vstricny krok, ja to vidim naopak jako chytani se zachranneho kruhu.
[11]
Prohlizece: princip je proste stejny, a to vydelavat z reklamy. A pokud by se uzivatele naucili vyhledavat vice primo z prohlizece - treba s vhodne zvolenou "vychozi strankou", kde by bylo policko Search pres pulku stranky, tak uz by ani nemeli motivaci moc chodit primo na Google.com - scenar, ktery je klidne mozny. A pokud se tam nasackuje Bing (treba ve Firefoxu), tak by to docela mohlo mit dopad i na vyhledavace - protoze jako v dnesni dobe moc nezalezi, jaky konkretni prohlizec pouzivame, tak si myslim, ze je dost dobre mozne, ze i uzivatelum bude casem ukradeny, ktery konkretni vyhledavac pouzivaj - takove rozdily mezi nima nejsou.
Office: pro consumer segment se dost dobre mozna nikdy poradne neprodavali - takze treba maji za tuto cenu revenue vetsi nez kdyz to prodavali za puvodni cenu + vyssi miru piratstvi. Ale to muzeme jen spekulovat, konkretni cisla bude znat jenom MS.
A dodatek k Windows Mobile: jeste bych je (zatim) nezatracoval. Ostatne existuji i pro MS pozitivni zpravy (viz treba http://wmpoweruser.com/?p=11862 ). Tam spis zatim ztraci "drive" iPhone, hlavni inovace bych v soucasnosti ocekaval na Androidu/WM (uvidime u iPhonu 4).
Muj point je, ze mate proste nasazeny az prilis ruzove iGoggles ;-)
[1] MacOS je obyčejný OS - to, že se prodává společně s počítačem z něj nedělá nic speciálního. Drtivá většina licencí na Windows se taky prodává jako OEM s novým počítačem. Chrome OS určitě nebude navrhovaný pro úzkou skupinu lidí - to není Googlácký segment. V prvním roce pravděpodbně vytěsní z trhu všechny netbookovské klony Linuxu, poté se stane přímým konkurentem W7.
Rozdíl je ten, že narozdíl od MS není Apple ani Google závislý na příjmech z prodeje licencí OS. Už teď MS v uvozovkách krvácí - licence na netbooky prodává podstatně levněji než na desktopy.
Starý pes ještě stále umí kousat - Microsoft. Vývoj akcií je jedna věc ale druhá věc je, že MS je silný konkurent na všech trzích kde je. Stále má také největší zisky.
Google se chce podívat na pole enterprise aplikací a trochu změnit pravidla hry. MS letos vydal Sharepoint 2010, což není žádná houžvička. A s tím udrží enterprise ve své moci.Dočasně, protože stáhl jen náskok jiných online nástrojů (Google Sites nemyslím).
V tomto segmentu se třeba nechytá Apple a zde je také poměrně dost peněz, tedy velká část peněz co MS dostává.
Mám pocit, že chleba se bude lámat s prohlížeči. To je kolbiště budoucnosti. Tam se setkávají už všichni tři. Google s Chrome, MS s Explorerem a Apple se Safari. Prohlížeče přeberou většinu aplikací které teď koncový uživatelé používají. Nemyslím si že je MS odepsaný, i když na Internetu tahá za menší konec provazu.
6] Huh, novináři, nenovináři. Webový prohlížeč je aplikační platforma. O tom to je. Mě přece nezajímá co máte za desktop, ale jaký vám tam běží prohlížeč. A tam je možnost monetizace zatraceně velká. Ostatně MS to dokázal s IE6.
9]Ad konektivita a další. Provozovatelé nejsou padlý na hlavu. To se ví, že někde může být problém s konektivitou a další trable. Ale to jsou marginální problémy. To je jako říct o spalovacím motoru, že se neprosadí, jelikož není síť benzinových stanic. Nejlepší na to je to, že změna se může stát velice rychle, klidně během jednoho roku, protože přejít na SaaS je snadné. Ano, hledají se teprve vhodné modely prodeje a vhodné aplikace, ale desktop to má spočítané. Otázka není zda, ale kdy.
Já to řeknu upřímně. Všechno jsou to obrovské kolosy ty tři firmy a je omyl z krátkodobého jednání predikovat jejich osud.
Osobně si myslím, že Google poměrně v historicky krátkém horizontu zařve. Visí ze všech tří na nejtenčí nitce co se týká obchodních modelů. Jakmile něco naruší Google vyhledávač, Google to neustojí. Matně vzpomínám na neohrožitelnou AltaVistu, apod.
Že MS blbne na kvadrát se svými Windows je jasné. Nicméně co jako konkurence? Linux bohužel daleko více lpí na ideologické propagandě a na roztříštěnosti typu všechno 500×, ale nic pořádně, což lidi masově neosloví. Apple zase neuvolnil svůj MacOS mimo svůj hw, takže většina lidí ho prostě nebude chtít bez ohledu na momentální úspěch. O MS se budu bát, až někdo bude mít k Windows skutečnou konkurenci, která není jen pro kutily, a nebo která není svázána x (právními i fyzickými) omezeními jako MacOS ohledně podmínek použití na obecném hw.
Různé bubliny tu byly – a tehdy se různí proroci mohli přetrhnout, jak vše skončí a ta či ona firma, která se nepřispůsobí bude v háji. Pravdou je, že internetový svět plodí bubliny jak na běžícím páse. Reality je šasto jinde. A mobilní svět a PDA svět plodí bubliny také, byť pomaleji. Následně a toho řada lidí vyplodí předpověď budoucnost, která a to se s autorem vsadím, se naprosto opět nenaplní. Už ty předpoklady, ze kterých vychází mě dávají jistotu.
[14] No, Google asi jen tak nezařve. Už dávno to není jen vyhledávač - má obrovské množství uživatelů na mnoha službách a ti na něm tráví neskutečně času (GMail, YouTube, ...) Pak už je jen otázka je něčím oslovit, což se mu zatím daří. Na trhu s PPC reklamou je dnes již prakticky monopolem. Bubliny v IT se vyznačovaly vždy přehnaným očekáváním a nejistým business modelem. U Google sice může být očekávání přehnané, biz model tam ale evidentně je.
Svázanost s hardware začínám postupně vidět spíše jako výhodu a jak se zdá, Google v tomhle dost možná směřuje do stejných vod jako Apple. Stěžování si na svázanost s hardware je přežitek z minulosti. Dnes je počítač spotřební zboží jako každé jiné - koupím, používám, za 2-3 roky koupím nový. Požadavek na nějaký zásadní upgrade OS nebo hardware v průběhu životního cyklu prakticky není (ono to ostatně s mobilním zařízeními moc ani nejde), s novým zařízením budu mít zase nový OS (lepší, hezčí).
Z pohledu uživatele mne zajímá jen a pouze, jak tam dostanu stará data, což mají Apple a Google narozdíl od MS vyřešené precizně.
Že bude Chrome OS útočit na Win7 je iluze; možná v jiné podobě a za pár let. Vždyť je to jen prohlížeč nad debianním jádrem. Netbook je mobilní zařízení a s Chromem bude bez pořádné Wi-Fi/HSDPA konektivity naprosto k ničemu. Chrome OS nebude pracovat s offline aplikacemi a offline cache přes Gears/HTML5 není samospasitelná.
[28] Vůbec nejde o to, co to je. Jde o to, jestli to plní potřeby uživatelů a jak. Navíc není smyslem konkurovat desktopu, ten je momentálně na ústupu.
Například já na svém netbooku nedělám prakticky nic jiného, než že si prohlížím web, maximálně si pustím nějaké video. U běžného usera k tomu připočtěte ještě IM a tím ale výčet končí. Na tohle opravdu stačí naprosto primitivní OS. Dostanete tak zařízení, u kterého se nemusíte starat vůbec o nic - zálohy, antivir, firewall. A i tomu nejhoršímu BFU se to nepodaří softwarově rozbít. To je marketingový tahák jak blázen. Zabalte to do chytlavého UI, přidejte ikonky pro facebook a youtube a někam navrch logo Google a máte prodejní bombu.
Ten hlavní point je v tom, že běžnému useru to dnes fakt stačí a de facto desktop nepotřebuje. Jasně, že si na tom nespustí Photoshop nebo Visual Studio. To ale ani nepotřebuje. Jasně že na tom nespustí žádnou pořádnou hru - na to má ale třeba ten XBox.
Koncept Google je možná až příliš revoluční - uvidíme, jak to celé ve finální verzi pojme, ale jak Google tak Apple se svým iPhoňáckým OS mají dle mého našlápnuto k preciznímu plnění uživatelských potřeb a jasně definovanou konkurenční výhodu. MS v tomto segmentu dost dobře nemá co nabídnout a to i kdyby licence na W7 Starter dával zadarmo.
Jestli jste článek myslel jako vtip, povedlo se, jestli vážně, pak byste se nad sebou měl zamyslet nebo navštívit terapeuta. A rozhodně nesázejte, nechcete-li prohrát vlastní boty :)
Pár věcí, co pobavily nejvíc:
- MacOS X jako konkurence pro Windows :) Jablečný systém nepoběží na neapplovském železe, jednak z obchodních důvodů Apple, jednak proto, že pro všechny možné konfigurace skládaček Apple nemá ovladače ani otestovaný systém.
- MS nemá co nabídnout na očekávaný, ale zatím neexistující jablečný tablet - hmmm, copak to dnes MS představil?
- W7 jako servicepack pro Visty - možná, ale není SL náhodou něco jako sp pro Leoparda?
Podívejte se na to reálně. Na desktopu je hotovo, W7 mají dnes jediného soupeře, a to XP, zastaralý systém z vlastní stáje, který vyklízí pozici pomaleji, než by si MS přál. Office - domácí hračičkové a spořínkové v malých uprděných firmičkách možná využijí OOo, komerční sféra má ale jedinou volbu - MSO, a to z důvodu kompatibility, funkčnosti řešení na klíč vyráběných třetími stranami a především pokrytí širokého spektra činností provázanými aplikacemi MS. Servery - tady pomalu vytlačují serverové edice Windows své linuxové a unixové konkurenty. Internet - tady MS zaspal, ale nyní mohutně konkurenci dohání (editační nástroje pro web, Silverlight, vyhledávač Bing, vydávání nových verzí IE). Apple není pro MS vážný soupeř, kdyby byl, MS by jej v minulosti nepodržel nákupem akcií, vývojem IE pro Macka, dokud appláci nezbastlili vlastní prohlížeč a vývojem MSO pro Macka, dokud nebude alespoň pro základní práci použitelný iWork. Apple bude mít navíc plné kecky sporů s Nokií a Googlem. Google je o poznání silnější soupeř, který se pokusí využít své internetové převahy, ale ne tak moc silný, aby byl MS předem odepisován.
Ani v B2B to s Office moc nekvete. Jen magor by dával do firmy, která to nepotřebuje MS Office za 10.000,-/PC, když tam stejně poslouží Open Office.
Ale vzhledem k tomu, že ve velkých firmách to stále mají, tak buď jsou tam magoři, nebo tam MS nasadil taky "Brutální cenovou politiku". A navíc státním správám to cpe zadarmo, když ne za hubičku.
[32] Znovu si prectete, co to MS predevcirem predstavil. Neni to koncepcne zadna novinka proti tomu, co predstavuje na CES uz tak 5 let zpatky.
Snow Leopard se ale taky tak prodava a to za pomerne nizky peniz. U W7 stoji upgrade vic nez nova OEM licence, krome toho nebyl MS schopny ani udelat ciste upgrade paths, takze si myslim, ze s nejakym rozumnym podilem upgrade na trzbach (v consumer) ani moc neuvazuji.
Ke zbytku jsem se vyjadril uz v predchozich komentarich, nema smysl to dokola opakovat.
Neustale tady vsichni pletou B2B a B2C trhy. Bavime se o B2C - na B2B se Google ani Apple nesoustreduji. To, ze MS roste podil v serverech je size hezke, ale pro B2C irelevantni. Na B2C je naopak MS bity, a to hodne.
[34] MS Office se stejně jako MS Windows obvykle kupuje už s PC (každý si jej neskládá doma jako vy) a stojí 3490,- bez DPH (ve verzi bez Powerpointu), nebo 4399,- s Powerpointem. Pokud to porovnáte s náklady na pracovní sílu a časem stráveným učením jiného nástroje a případně řešením problémů s nekompatibilitou, pak není co řešit. Váš čas možná stojí 0,- Kč/hod., ovšem ve firmách to tak není.
Souhlasím s Miloslavem Ponkrácem, ta úvaha dává smysl. MS se jen tak nepoloží (i když by si to někteří jistě přáli), Apple má svůj víceméně oddělený segment trhu (jiný - vlastní - HW, jiný OS, jiná filozofie (počítač není stavebnice, kupte si to jako celek, nenecháme vás ani vyměnit baterku...)) a Google dělá všechno možné a závisí na reklamě - to se nám jako uživatelům líbí (nemusíme platit) ale takový potenciál jako něco prodávat to prostě nemá - jednou je reklamy dost a víc už by jen uživatele otravovalo (a přimělo Google opustit).
Libí se mi úryvek ¨Windows 7 jsou vlastně spíše takový service pack pro Windows Vista¨ :-D Taky si nemyslím, že MAC OS, či CHROME OS jsou silnou konkurencí pro windows. Alespoň ne teď v tuto chvíli. Já pracuju na MACu a upřímě jej miluju, ale přece jen HW+SW od Apple je pro masivní rozšíření dost drahý. Což si myslím, že je správně a marketingové výsledky Applu to jen potvrzují :-)
Mé jméno je Lukáš Nevosád (@lukasnevosad) a jsem spolumajitelem firmy two bits (@twobits_cz) provozující několik zahraničních portálů o cestování. Přestože se v poslední době věnuji především vývoji, mým velkým koníčkem je internetový marketing.
Přečteno 34 974×
Přečteno 24 594×
Přečteno 21 084×
Přečteno 16 349×
Přečteno 15 056×