To, že konzum a spotřeba vůbec jsou hybnou silou vývoje a zároveň zkázou tzv. moderní společnosti, je smutným faktem, který není třeba na tomto místě více rozebírat. Podstatné je v tuto chvíli, jakým způsobem je spotřeba realizována a účtována. Možností je hned několik, zásadní jsou ale pro naše účely možnosti dvě. První je „á la carte“. Můžete třeba zajít do restaurace, vybrat si z jídelníčku, zvolené menu spořádat a zaplatit spotřebované (strávené) položky. Druhou možností je zajít do speciálních bufetů s nápisem „All You Can Eat“ a naplno se oddat jednomu ze sedmi smrtelných hříchů. No a s hostingem je to vlastně skoro úplně stejné
Pronajmete-li si prostor pro své webové stránky nebo webovou aplikaci u tradičního poskytovatele, obyčejně si předplatíte hosting na 3 měsíce, mnohdy na celý rok dopředu. Po aktivaci služby můžete neomezeně využívat přidělené zdroje, tedy úložný prostor (do výše dané diskové kvóty) a výpočetní výkon serveru (využitelná operační paměť a procesorový čas). Je však takový princip poskytování služby – spotřeby spravedlivý a vychází vstříc zákazníkovi? Ne tak docela. Zákazník, který hostuje na serveru jednoduchou statickou prezentaci s minimální návštěvností zaplatí tolik, co zákazník, který na stejném webhostingovém programu hostuje náročnou databázovou aplikaci, kterou navštěvují tisíce lidí. Přestože se snaží webhosteři nabízet co nejflexibilnější webhostingové programy či „výhodné“ balíčky služeb, popřípadě nabízejí konfigurátory služeb, stále jde o stejný typ spotřeby hostingu formou „All You Can Eat“. Od hříchu nás pak uchrání, resp. řešením je tzv. on-demand hosting (někdy se nazývá utility computing), neboli hosting na vyžádání, který odpovídá první možnosti „á la carte“. Zákazník pak platí pouze za to, co skutečně využije.
Na českém trhu však takový hosting nehledejte. On-demand hosting je poměrně hodně využívaný v zámoří a jeho nejčastěji zmiňovaným poskytovatelem a propagátorem je Amazon.com. Pod značkou Amazon Web Services (AWS) nabízí především řešení Amazon Simple Storage Service (Amazon S3) pro uložení dat na internetu. Po zaregistrování můžete se službou okamžitě pracovat. Za každý uložený gigabajt zaplatíte 15 centů měsíčně, tedy asi 3 koruny. Zvlášť se počítají datové přenosy, cena za přenesený gigabajt začíná na 10 centech (2 Kč).
Výpočetní kapacitu pak zajišťuje služba Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2). Způsob využívání služby je obdobný. Účtuje se 10 centů za spotřebovanou hodinu procesorového času, cena za datové přenosy začíná opět na 10 centech 1 GB. Mezi dalšími službami z portfolia AWS lze najít například řešení pro elektronickou komerci Amazon E-Commerce Service (ECS) nebo platební službu Amazon Flexible Payments Service (Amazon FPS). Služby AWS využívají například 37signals, jejichž webové projekty si získaly více než 1 milion uživatelů, nebo webmailová služba Webmail.us.
Z nastupujících trendů vývoje hostingu mě nejvíce zaujala virtualizace. Ruku v ruce s ní kráčí právě trend on-demand hostingu. Spojením obou myšlenek pak vzniká obrovský prostor pro nové služby (on-demand aplikace) a plnohodnotné poskytování softwaru jako služby (SaaS).
Kde vidíte příležitosti vy? Používáte nějakou konkrétní on-demand službu? Jakou?
Možná jen pár postřehů, které mne napadaly při čtení článku
- absenci pokročilých forem hostingu hledejme hlavně za komerčním potenciálem trhu. Připravit (naprogramovat nebo koupit a přizpůsobit) systém, který bude provoz a hlavně fakturaci služeb on-demand zvládat, není prostě žádná sranda a ještě ke všemu to moc stojí
- náš trh webhostingu funguje podobně jako třeba trh s byty. koupíte si byt 3+1 a je jen na vás, jestli chodíte do všech pokojů a užíváte si lodžie. A když se odstěhuje přítelkyně i s dvěma dětmi jinam, holt si byt po chvilce vzdoru vyměníte ze sousedem, co má 2+kk. Jenže narozdíl od hostingu vás to bude stát více, než jedno kliknutí.
- zákazník obvykle na začátku NEVI, kolik bude potřebovat diskového prostoru, databází, přenesených dat, emailových schránek, ale zato chce vědět přesně, kolik ho to bude stát (cena hraje při rozhodování bohužel velkou roli). Jak zasadit do této situace služby formou on-demand si dost dobře nedovedu představit. Ač je pravdou, že by pro zákazníka byla faktura vždy překvapením, což by dalo hostingu nový rozměr.
- pro mne jsou termíny jako Vámi často skloňovaný SaaS, ale stejně tak i většina on-demand služeb prostě hudbou budnoucnosti, na kterou ještě není většina zákazníků připravena a HLAVNĚ ochotna za podobný luxus zaplatit. Nemluvě o tom, že je často mnohem těžší podobnou službu vysvětlit=prodat a pak se tím dostáváme do rozporu s přistupem, že není dobré nutit (nově příchozího) zákazníka myslet, protože hned o okno vedle myslet nemusí...a ještě to tam má třeba i levnější.
Pane Hajku, predne diky za komentare :)
On-demand hosting vidim jako idealni reseni predevsim pro urcite projekty (urcite ne nutne pro vsechny), resp. webove projekty urcite velikosti. Pripadove studie jsou na webu AWS, z nich to jasne plyne.
Co se SaaS tyka, tak to neni az takova hudba budoucnosti, dokonce ne ani u nas. Prece v CR funguje nekolik firem, co nabizi hostovany Exchange a SharePoint od Microsoftu. Takove nabidky jsou pak vetsinou postavene na virtualizacnich a automatizacnich resenich od SWsoftu, zajimava je jejich iniciativa Open Fusion (http://www.swsoft.com/openfusion/). Uvidime, jak se to vse vyvine :)
Honza (AKA Jan Horna) se zajímá o hosting, webové aplikace, Web 2.0 a sociální sítě. Pracuje pro firmu HorMart s.r.o., která provozuje Přehled českého webhostingu.
Přečteno 8 057×
Přečteno 6 762×
Přečteno 6 663×
Přečteno 6 628×
Přečteno 6 628×