Jako stromy na podzim, tak i internetové portály shazují s očekávaným pravidelným podzimním přílivem uživatelů listy – tedy pardon, domovské stránky a nahrazují starý design novým. Zatímco Atlas již novou podobu domovské stránky spustil a spolu s ní i tři nové služby, centrum zatím představilo jen betaverzi a sbírá feedback od uživatelů. Zdali se do něčeho podobného nechystá i Seznam nevím.
Začnu nejdříve Atlasem. Mírně zesvětlal, odhodil přebytečné záložky a výrazně zvětšil a upravil zpravodajský box. Souvisí to se soustřeďováním se na obsahové služby, ale i se spuštěním nového zpravodajského serveru aZpravy.cz, které vznikají ve spoluprácí s Deník.cz.
Obrázek: AZpravy.cz – nové zpravodajství Atlasu ve spolupráci s Deník.cz
Stejně jako HP je nové zpravodajství designově vzdušnější a přehlednější. Ať už iDNES, tak i Aktuálně.cz jsou změtí tisíce boxů, které se snaží přilákat návštěvníka tak intenzivně, až mu přechází zrak. AZpravy jsou mnohem střídmější a bude zajímavé sledovat jak se budou vyvíjet na základě nových zkušeností. Uvidíme kde je ta zdravá míra střídmosti.
Kromě výše zmíněného Atlas spustil i dvě další služby – Špunt.cz a Útulně.cz. První je tak trochu svázán se začátkem školního roku a je určen rodičům. Nakonec masivní záložky „Batole“, „Předškolák“ a „Školák“ asi mluví samy za sebe. Najdete zde články, odborné poradny a i linku důvěry dětského krizového centra.
Obrázek: Design nového Špunt.cz – serveru o špuntech pro jejich rodiče
Nová služba Útulně.cz je pro změnu o teple domova, interiéru, zahradě, stavbě, ale i mazlíčcích, kteří k domovu tak trochu patří. Najdete zde poradnu, tipy a triky a další.
Obrázek: Náhrada za předchozí Atlas bydlení – Útulně.cz
Centrum zatím moc z toho s čím vyrukuje na podzim neprozradilo, ale jednu maličkost již avizovalo a dokonce hned uvedlo v betaverzi – novou domovskou stránku. Ta zcela opouští koncept levého sloupce, který v nynější verzi obsahuje i poměrně netypický komerční formát, a zcela se vrací k původnímu rozložení z roku 2005. Níže můžete porovnat jakými změnamí HP Centra prošla a následně se podívat co nového uživatele Centrum.cz čeká.
Obrázek: Starší verze HP Centra z roku 2005 a 2006. Dobře si prohlédněte zejména tu vlevo. Právě k ní se nově připravovaný design zcela evidentně vrací a to i když zavádí několik nových prvků (viz. následující obrázek dole).
Na podzimní novinky Centra jsem zvědav ze všech nejvíc. Centrum v minulém roce hodně zaváhalo a za poměrně krátkou dobu přišlo o dar z nebes, který mu udělili v podobě zvýšené návštěvnosti první VyVolení. Současná HP byla technicky velice komplikovaná, nepřehledná a řekl bych, že napomohla současnému trendu, který je ač jen velice mírně, tak poměrně jasně klesající – alespoň co se marketshare týká.
Obrázek: Nově připravovaná HP Centrum.cz – zatím jen v betaverzi dostupná na http://beta.centrum.cz. Co je pro mne nejvíce překvapující, že centrum opouští rozlišení 1024×768 a vrací se k původnímu 800×600, které nyní používá již minimum uživatelů.
Hlavním důvodem mé zvědavosti je hlavně to, že Centrum má od března nového ředitele – Pavla Muchu a jsem zvědav na kouzla, která s Centrem chystá. Nicméně po 6 měsících bych řekl, že jsem asi zatím příliš nedočkavý a jasný směr bude vidět tak počátkem roku 2008, alealepoň náznaky by měl přinést i právě nastávající podzim. Tak se nechme překvapit.
Čert nikdy nespí a totéž okřídlené přísloví platí i pro Google. Obecně se soudilo, že tvorba obsahu je ekologickou nikou, kterou Google nikdy neobsadí a vyhne se jí jako čert kříži. Jeho primární strategii je technologie a technologické nástroje. Má k tomu i docela dobrou motivaci: trh v této oblasti prakticky nemá hranice a dobýt se dá i překvapivě rychlými útoky. Zatímco mediální oblast je jistě zajímavá, ale má jasné meze a když se k nim přiblížíte, je to něco až příliš podobného zákopové válce.
Tak právě tenhle předpoklad se nyní začal lámat. Jak už je to u Google zvykem, když něco dělá, dělá to nějak jinak než všichni ostatní. A tak od nynějška můžete na stránkách Google najít nejenom odkazy na zpravodajství, ale i zpravodajství samotné. Jedná se sice o převzatý obsah od Associated Press, AFP, Canadian Press a Press Association, ale uživatel již nemusí chodit jinam.
Obrázek: Způsob jakým se Google nyní odkazuje na vlastní hostované zpravodajství
Avšak to co Google vytvořil není rozhodně klasický zpravodajský server, ale jakýsi hosting zpravodajství na který se odkazuje z vlastního vyhledávání. Tedy žádné linkování na cizí weby jako v to dělá v případě Google News, ale obsah pěkně u sebe. Myslím, že se budeme mít ještě na co těšit a že některá tvrzení o tom do čeho Google nepůjde bude třeba ještě hodně přehodnotit. Pomalu k tomu dozrává čas.
Obrázek: Od AP převzatý hostovaný článek o aféře Larryho Craiga. Nyní přímo na doméně Google.com
Osobně mi je lehce bližší strategie Seznamu, kde buď mají lukrativní domény a nebo pojmenovávají služby S-něco. Atlas i Centrum se to snaží napodobit, ale méně úspěšně... navíc ani ten obsah moc kvalitně budují... porovnám-li v bulváru třeba Super, Pikant Bleskově... mám jasného vítěze s původním zpravodajstvím.... Takže rozbřednutí brandu nemastným neslaným Utulně.cz či Špunt.cz beru jako krok zpět....
Přečteno 177 583×
Přečteno 143 844×
Přečteno 82 440×
Přečteno 77 356×
Přečteno 67 094×