Už nějakou dobu si říkám, že by právě teď bylo zajímavé napsat článek o dalším vývoji portálů v ČR, ale myslím, že i když by to byl jistě krásný a dramatický román plný zvratů, a možná ho i jednou napíšu, čísla hovoří vždy lépe. A na základě nich si můžete udělat názor sami. Takže se držte, jedeme z kopce. V mnoha případech doslova.
Nicméně pár komentářů třeba přeci je. Veškerá zde prezentovaná data vychází z týdeních unikátních uživatelů. Jednak to jsou jediné dlouhodobě dostupné údaje a jednak pro účely porovnání jsou naprosto dostačující. To oč tu běž jsou totiž pouze trendy …
Možná vás také zaujme, že prezentovaná data se týkají pouze domovských stránek. Důvod je jednoduchý. Domovské stránky jsou nejlepším ukazatelem úspěšnosti klasického portálu a i z čistě statistických údajů lze porovnání realizovat těžko jinak. Např. celková čísla, které se objevují ve statistikách NetMonitoru jsou principielně naprosto nepoužitelná. Hlavním důvodem je, že se v čase mění to co v nich je měřeno. Jednou jsou to Jízdní řády, pak se tu objeví Stahuj a i když na tom nemusí být nutně nic špatného, usuzovat se dle toho nedá téměř na nic.
Obrázek: Absolutní návštěvnost portálů v unikátních uživatelích od roku 2002. To, že se Centrum nějak zásadněji objevuje až v roce 2003 je dáno tím, že vizuálně skryté za Atlasem. Všimněte si zejména gigantického a rostoucího odstupu Seznamu.
Obrázek: Share HP portálů. Všimněte si třeba toho, že třeba dvojka na trhu – Centrum.cz, v podstatě nikdy zásadněji nezasáhla do podílu Seznamu s výjimkou roku 2005, kdy Prima přišla s Vyvolenými a Centrum jedním z klíčových partnerů této reality show.
Obrázek: Seznam v podstatě vždy rostl rychleji než Atlas. Až v posledním roce se to v podstatě stabilizovalo. Jaký bude další vývoj uvidíme. Otázka je zda se stagnaci vzájemných podílů podaří udržet, osobně bych dával Seznamu šanci pro další posilování.
Obrázek: Centrum oproti Seznamu historicky posilovalo poměrně málo, ale myslím, že je fér přiznat, že tu jakýsi růst opravdu byl. Zásadním přelomem byli až VyVolení. Všimněte si, že prakticky vše co centrum tímto projektem získalo již i ztratilo.
Obrázek: Velice zajímavý je podil Atlasu vůči Centru. Jak vidíte, Centru se dařilo oproti Atlasu v share dramaticky růst a jeho růst v podstatě do roku 2004 byl impozantní. Pak došlo k něčemu co ho přibrzdilo a od roku 2006 Centrum dokonce o část svého podílu přišlo.
Obrázek: Share ještě jednou a nyní i s iDNESem. Jak vidíte, jeho podíl s enijak dramaticky nemění a za několik let se celkem vystabilizoval. Přesto mírný pokles napovídá, že mediální cesta má své limity …
Když si budete předchodzí grafy prohlížet, mějte na paměti jednu důležitou věc. Co vypadá jako pokles to opravdu pokles bude, ale co vypadá jako stagnace se ,může velice snadno změnit v pokles. Graf totiž neobsahuje jednoho hodně významného hráče a to Google.
Lze předpokládat, že možná ani Seznam v share nijak dramaticky neroste a že se ten dojem vytváří právě nepřítomností Google ve statistikách. Skoro bych si na to vsadil. Pro všechny „pod Seznamem“ je to ale poměrně špatná zpráva neb to znamená, že jejich čísla budou v share ještě nižší.
Když budete analyzovat vývoj na konkurenčním trhu obchodních řetězců, čeho si na prvním místě budete všímat? Samozřejmě tržeb, hospodářského výsledku, ukazatelů EBITDA, zisku. O počet zákazníků vám půjde až v druhé řadě. Nechápu analýzy, které se vývoj na internetu snaží falešně hodnotit podle uživatelů. Ti jsou až v druhé řadě, protože portály jsou normální firmy, jejichž hodnota se odvíjí podle vydělaných a investovaných peněz. Peníze hovoří, ale cena uživatele je realitivní pojem a pro každý z hodnocených aktérů může znamenat něco trochu jiného.
[2] NetMonitor, ale pokud nejste přihlášen vidíte jen RU a ti začínají před caa 2-3 roky. UV jsou tam déle, ale ty bohužel neuvidíte jako anonymní uživatel.
[3] google bohužel není přímo dostupný. Nepřímo lze k odhadu požít statistiky refereru z Toplistu nebo Navrcholu. Z nich je vidět rostoucí vliv Google, ale má to řadu úskalí od vyrovnanosti stat. vzorku až po to, že se to fakticky týká hlavně hledání apod.
[4] Portály opravdu mají odlišné soc. demo skupiny a opravdu dle toho lze tipovat kde se kdo pohybuje. Lépe ale podívat se na výstupy NetMonitoru. Nejsem si ale jistý zdali je socdemo vidět ve veřejných výstupech.
[5] Ono mediální společnosti, ať už portály, televize apod. přeci jenom za tou návštěvností či sledovaností vidí víc než hypermarket, který by takovými čísly asi nikoho nedojal, kdyby neměl tržby :-). V případě portálů by to totiž znamenalo, že ani žádné tržby nebudou :). U hypermarketů to nemusí znamenat nic.
Druhá věc je, že když chcete něco porovnávat, tak musíte ty čísla mít a musíte je mít v porovnatelné podobě. Ačkoliv tu a tam někdo něco zveřejňuje, o porovnatelnosti bych docela s úspěchem mohl pochybovat. Samozřejmě až všichni zveřejní třeba EBITDA hurá na to.
A nakonec, ono by ta porovnání dopadla dost podobně jako ty grafy návštěvnosti a to z jednoduchého důvodu - ty čísla spolu přeci jenom korelují :-)
Myslim, ze by nebylo od veci, správně uvest, v jake jednotce je ukazovan prvni graf, ze to neni unikatni uzivatel, ale "jen" uzivatel a to je cookies. Vzhledem k otmu, že penetrace internetu se pohybuje lehce nad 50% celkové populace 12+ a to je cca. 5mil.reálných uživatelů za měsíc. tech 7 mil. vypadá s porovnáním celkové populace což je u CS 12+ cca. 8,7 mil. velmi "zajímavě".
Jinak si nemyslím, že nutně musí pozitivně přímo korelovat absolutní návštěvnosti média a příjmy média.
zdravim, zajímavé komentáře, nicméně v internetové reklamě se pohybuji asi dva roky a dosud nevím kde je pravda....??? Souhlasím s názorem MK, čísla jenž uvádí nekteré portály jsou mnohdy zábavná...například statistiky seznamu jsou velice zajímavé :-), co se týká zisku portálu a jejich návštěvnosti, je tam přímá úměra. Centrum a Atlas jdou pomalu ze hry, protože soupeř pro Seznam je Google. Je vcelku škoda, že Seznam má takový monopol, dle mého je to na škodu pro konečného uživalele. Jen by mě zajímalo čím českého uživatele seznam tak uchvacuje....
Ahoj,prosím o pomoc.Mám kamarádku,která si o sobě myslí je nto nejhorší,a proto jsem na svůj blog dala její fotku.Když kliknete na komentáře,objeví se vám anketka.Prosím hlasujte,není to pitomost,jde tu o ní.....jinak bych vás s tím neotravovala.Prosím obětujte pro tu holku dvě minuty času a hlasujte.Je to opravdu důležité.
Přečteno 177 613×
Přečteno 144 087×
Přečteno 82 488×
Přečteno 77 381×
Přečteno 67 140×